Постанова
від 27.10.2006 по справі 16/367-06-9977а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/367-06-9977А

                   

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"27" жовтня 2006 р. Справа  № 16/367-06-9977А

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Шевченко Г.В.

За участю представників сторін:

Від позивача:      Мирза П.О. –начальник;

Від відповідачів:

Ширяївська селищна рада –не з'явився;

виконавчий комітет Ширяївської селищної ради –не з'явився;

Від третьої особи: Найда Д.І. по дов. №579 від 03.07.2006р.;  

          

Розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань №404 господарського суду Одеської області (м. Одеса) адміністративну справу за позовом Ширяївського державного комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” до Ширяївської селищної ради, до виконавчого комітету Ширяївської селищної ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача –комунального підприємства “Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” про  визнання протиправним та скасування рішення, -

            

                                                          ВСТАНОВИВ:

Ширяївське державне комунальне підприємство “Бюро технічної інвентаризації” (далі по тексту Ширяївське ДКП “БТІ”) в порядку, передбаченому ст.ст. 4, 6, 106, 107,  та п. 6 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту КАС України) звернулось до господарського суду Одеської області  з позовними вимогами до Ширяївської селищної ради про скасування рішення ради №130 від 12.07.2004р. “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”.  Свої вимоги позивач обгрунтовує порушенням вимог діючого законодавства при прийнятті оспорюваного рішення, що в свою чергу призвело до порушення прав Ширяївського ДКП “БТІ”  як підприємства, яким з 1996 року здійснюються функції щодо обліку та інвентаризації нерухомого майна та його державної реєстрації на території Ширяївської селищної ради.

Враховуючи, що рішення №130 від 12.07.2004р. “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”  було прийнято виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради,  ухвалою суду від 06.10.2006р. до участі в справі  в якості другого відповідача було залучено  виконавчий комітет Ширяївської селищної ради.  Крім того, враховуючи, що рішення за результатами розгляду даного спору може вплинути  на права або обов'язки комунального підприємства “Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” (далі по тексту КП “ОМБТІ та РОН”), ухвалою від 06.10.2006р.  дану особу було залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

У судовому засіданні 27.10.2006р. позивачем  була надана заява про уточнення позовних вимог, відповідно до якої Ширяївське ДКП “БТІ” просить визнати рішення виконавчого комітету Ширяївської селищної ради №130 від 12.07.2004р. “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради” протиправним та скасувати.

Ширяївська селищна рада та виконавчий комітет Ширяївської селищної ради повністю погоджуються з правомірністю заявлених Ширяївським ДКБ “БТІ” вимог.

КП “ОМБТІ та РОН” заперечує проти заявленого позову, посилаючись на правомірність та законність спірного рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Розпорядженням Ширяївської районної державної адміністрації №39 від 31.01.1996р. було створено Ширяївське державне комунальне підприємство “Бюро технічної інвентаризації”. Відповідно до п.3.2. Статуту Ширяївського ДКП “БТІ” основним напрямком діяльності підприємства є ведення на основі реєстрації правовстановлюючих документів єдиного державного реєстру нерухомості на території Ширяївського району, здійснення технічної інвентаризації та державної реєстрації  права власності  на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності  юридичних та фізичних осіб; технічної інвентаризації споруд зовнішнього міського благоустрою, шляхів, тротуарів, мостів, набережних; здійснення державної реєстрації переходу права власності на раніше зареєстровану нерухомість;  відновлення документів, втрачених громадянами на право власності;  підготовка технічних документів для надання дозволу узаконення будівництва  господарських будівель та реконструкції житлового будинку; оцінка та  видача замовникам будівельних паспортів для забудови житлових будинків та здійснення інших видів діяльності.

Розпорядженням Ширяївської районної ради Одеської області №21 від 21.06.2004р. “Про державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно”, повноваження по здійсненню державної реєстрації прав власності на нерухоме майно по Ширяївському району  покладені на Ширяївське ДКП “БТІ”, що виконує функції БТІ з грудня 1996 року

Як вбачається з тексту даного розпорядження та листа позивача за №252 від 19.10.2004р., Ширяївське ДКП “БТІ” з 01.10.2002р. на підставі договору №6  від 01.10.2002р., укладеного з ДП “Інформаційний центр” Міністерства юстиції України має доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

12.07.2004р. виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради  було прийнято рішення за №130 “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”, яким КП “ОМБТІ та РОН” було доручено проводити заходи  по обліку та інвентаризації об'єктів  нерухомого майна та здійснення державної реєстрації права власності на нерухоме майно на території  Ширяївської селищної ради.   

Відповідно до п.п. 1.1., 1.2. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України  від 28.01.2003  N 6/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 січня 2003 р. за N 66/7387,  це  Положення  визначає  порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно в Україні і спрямоване на забезпечення визнання та захисту цих прав,  створення умов  для функціонування  ринку нерухомого майна,  активізації інвестиційної діяльності.  Положення діє на всій території України і є обов'язковим для  виконання  громадянами, міністерствами, іншими центральними і місцевими   органами   виконавчої   влади  та  органами  місцевого самоврядування,   підприємствами,   установами   й   організаціями незалежно від форм власності.

Згідно п. 1.3. цього Положення передбачено, що державну реєстрацію   прав   власності   на  нерухоме  майно здійснюють підприємства бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у   межах  визначених  адміністративно-територіальних  одиниць  на підставі   відповідних   рішень   виконавчих   органів   місцевого самоврядування. Здійснення державної реєстрації прав  власності  на  нерухоме майно   в   межах   одного   населеного  пункту  кількома  БТІ  не допускається.

Як вбачається з рішення №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”,  здійснення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно в межах Ширяївської селищної ради було доручено КП “ОМБТІ та РОН”, яке в свою чергу є комунальним підприємством міста Одеси, в той час як наведеними вимогами п.1.3. Тимчасового положення реєстрація прав власності на нерухоме майно здійснюється підприємствами БТІ в межах визначених адміністративно-територіальних одиниць.

Представник КП “ОМБТІ та РОН” в обгрунтування своїх заперечень посилається на покладення спірним рішенням функцій по здійсненню реєстрації права власності на нерухоме майно на філію КП “ОМБТІ та РОН”, яка була створена підприємством  у 1999 році. На підтвердження своїх доводів відповідач посилається на Статут Одеського міжміського бюро технічної інвентаризації, затверджений начальником управління житлово-комунального господарства 25.10.1993р за №125, відповідно до п.7 якого виконання ОМБТІ своїх функцій розповсюджується на місто Ширяєво, та Положення про філії ОМБТІ та РОН, затверджене керівником ОМБТІ та РОН. Однак, наведені документи не приймаються судом до уваги, так як Статут ОМБТІ від 25.10.1993р. втратив чинність, а статутні документи, на підставі яких здійснює свою діяльність КП “ОМБТІ та РОН” в нинішній час суду надані не були. Більш того, як зазначалося по тексту вище, спірним рішенням повноваження щодо здіснення реєстрації права власності на нерухоме майно були передані  КП “ОМБТІ та РОН”, а ні філії підприємства.

Приймаючи рішення №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”, виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради фактично були порушені наведені приписи Тимчасового положення, яке є нормативно-правовим актом цивільного законодавства.  

Більш того, відповідно до ч.4 ст.5 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” від 1 липня 2004 року N 1952-IV, державна  реєстрація  прав  проводиться місцевими органами державної  реєстрації  прав   виключно   за   місцем   знаходження нерухомого  майна,  а саме:  в містах Києві та Севастополі,  місті обласного підпорядкування, районі. Проте, Ширяївська селищна рада не відноситься до визначеної категорії суб'єктів, а тому реєстрація повинна здійснюватися у районі, в даному випадку –Ширяївському.  

Підсумовуючи наведене, суд доходить висновку, що виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради при прийняті рішення №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”  були порушені приписи вищенаведених норм діючого законодавства України.

Посилання КП “ОМБТІ та РОН” на те, що філією КП “ОМБТІ та РОН” ще до прийняття спірного рішення здійснювалися повноваження щодо реєстрації права власності на території Ширяївського району судом до уваги не приймаються з огляду на вищенаведений аналіз правових актів, яких повинні дотримуватися у своєї діяльності всі суб'єкти цивільного  обігу. Крім того, як вже було зазначено вище, рішенням №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”   заходи по обліку та інвентаризації об'єктів нерухомого майна, а також здійснення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно було доручено проводити КП “ОМБТІ та РОН”  а ні філії останнього.

Згідно ст. 16 ЦК України від 16.01.2003р. кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, у тому числі,  визнання незаконними рішення, дій бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підставами для визнання акта недійсним  є  невідповідність його  вимогам  чинного  законодавства  та/або  визначеній  законом компетенції  органу,  який  видав  цей  акт.  Обов'язковою  умовою визнання  акта  недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного  акта  прав   та   охоронюваних   законом   інтересів підприємства   чи   організації  -  позивача  у  справі (п. 2 Роз'яснення ВГСУ від 26.01.2000р. №02-5/35 “Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів”).   

Як було з'ясовано в процесі вирішення спору, виконавчий комітет Ширяївської селищної ради та Ширяївська селищна рада повністю погоджуються із заявленими  Ширяївським державним комунальним підприємством “Бюро технічної інвентаризації” позовними вимогами.

При цьому,  в процесі розгляду справи було встановлено, що рішенням виконавчого комітету Ширяївської селищної ради за №108 від 27.04.2006р. “Про заходи щодо обліку та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна”   було скасовано рішення виконкому №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради” та доручено позивачу здійснювати функції щодо оформлення правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради.

Представником КП “ОМБТІ та РОН” з цього приводу було заявлено клопотання про припинення провадження у справі  з підстав відсутності предмету спору. Розглянувши клопотання відповідача суд доходить висновку, що останнє не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

По-перше: положеннями КАС України  не передбачені повноваження суду щодо припинення провадження у справі.

По-друге: відсутність предмету спору взагалі не передбачено положеннями КАС України як підстава для закриття провадження у справі.  

По-третє:  наявність рішення органу місцевого самоврядування про скасування свого рішення, яке є предметом спору по даній справі не перешкоджає   розгляду у судовому порядку позовних вимог про визнання цього рішення протиправним.

По-четверте:  відповідно до п.15 ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”  від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР,  скасування   актів   виконавчих  органів  ради,  які  не відповідають  Конституції   чи   законам   України,   іншим  актам законодавства, рішенням  відповідної  ради,  прийнятим  у межах її повноважень віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. Враховуючи положення наведеної законодавчої норми, скасування виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради свого же рішення не відповідає вимогам діючого законодавства та оцінюється судом як дії, які не засновані на законі.

Більш того, як вбачається з пояснень представника позивача, в результаті прийняття спірного рішення, останньому було обмежено доступ до електронного Реєстру прав щодо здіснення реєстрації прав власності на нерухоме майно на території Ширяївської селищної ради. Скасування виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради спірного рішення не потягло за собою поновлення прав позивача на доступ до електронного Реєстру прав власності на нерухоме майно, що, в тому числі, є підставою для вирішення цього спору по суті.

Як зазначалося по тексту постанови вище, згідно ст. 16 ЦК України від 16.01.2003р. кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Враховуючи вищенаведені обставини, метою звернення Ширяївського державного комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” до суду з даними позовними вимогами є поновлення порушених прав позивача. Визнання протиправним та скасування у судовому порядку рішення виконавчого комітету Ширяївської селищної ради №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради” потягне за собою поновлення прав Ширяївського державного комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” на здійснення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно на території Ширяївської селищної ради та поновлення договору з ДП “Інформаційний центр” Міністерства юстиції України про доступ до державного Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Враховуючи вищевикладене, суд оцінює позовні вимоги Ширяївського державного комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” обґрунтованими та такими, що містяться на законних підставах, у зв'язку з чим позов підлягає задоволенню.                                              

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.

Таким чином, з урахуванням вищенаведених положень КАС України суд вважає за необхідне  визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Ширяївської селищної ради №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”.

Судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача згідно зі ст.ст. 87, 94 КАС України.

Керуючись ст. ст. 94, 158, 160 –163, 167 п.п. 3, 6 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України, п/п “б” п. 1 Декрету Кабінету Міністрів України “Про державне мито” від 21.01.1993р. № 7-93, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету         Ширяївської   селищної ради №130 від 12.07.2004р.  “Про заходи щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна на території Ширяївської селищної ради”.

3.          Стягнути з виконавчого комітету Ширяївської селищної ради / 66800, Одеська область, смт Ширяєво вул. Коробченко 1-А, код ЄДРПОУ 04378994 / на користь Ширяївського державного комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” / 66800, Одеська область, смт Ширяємо, вул.. Леніна 141, код ЄДРПОУ 22515236 / витрати по сплаті судового збору в сумі 3 грн.40 коп. /три грн.40 коп./.

Відповідно до ст. 185 Кодексу адміністративного судочинства України сторони та інші особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку постанову суду першої інстанції повністю або частково в порядку та у строки, передбачені ст. 186 цього Кодексу.

Постанова набирає законної сили в порядку ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови виготовлено 16.11.2006р.

Суддя                                                                                 Желєзна С.П.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення27.10.2006
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу280124
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/367-06-9977а

Постанова від 27.10.2006

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні