Постанова
від 19.07.2012 по справі 2а-7192/12/0170/10
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 липня 2012 р. Справа №2а-7192/12/0170/10

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:

головуючого судді - Кудряшової А.М.,

при секретарі - Ждан В.Є,,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим

до Відкритого акціонерного товариства "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73

про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим звернулося з позовом Управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим до Відкритого акціонерного товариства "Кримспецсільгоспмонтаж" про стягнення 7816,01 гривень. Позовні вимоги ґрунтуються на положеннях п. «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та мотивовані тим, що відповідачем не відшкодовуються у встановлені законодавством строки та розмірі фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій.

Позивач та відповідач у судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином: позивача під розписку, відповідача рекомендованою кореспонденцією за адресою місцезнаходження, що зазначено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, відповідно до вимог ст. 33 КАС України.

Суд, враховуючі клопотання позивача щодо розгляду справи за їх відсутності, ненадання відповідачем доказів неможливості участі його представника у судовому засіданні з поважних причин, відсутність у матеріалах справи клопотання про неможливість розгляду справи без участі відповідача, з урахуванням того, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, а також приймаючі до уваги, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, керуючись ч.4 ст. 122, ст.128 КАС України, вважає можливим розглянути справу на підставі наявних доказів за відсутності сторін.

Дослідивши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлене наступне.

Згідно з частиною 1 статтю 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції -переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Пунктом 7 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначено коло суб'єктів владних повноважень, до яких віднесено орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 384/2011, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, що здійснює керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та готує документи для їх виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, інших соціальних виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду України. Діяльність Пенсійного фонду України спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра праці та соціальної політики України.

Згідно з пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.05.2002 за № 442/6730, (далі - Положення про Управління Фонду) управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах є органами Фонду, підвідомчими відповідно головним управлінням Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють систему органів Фонду.

Відповідно до підпункту 6 пункту 2.2 Положення про Управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, останнє, відповідно до покладених на нього завдань, контролює надходження страхових внесків та інших платежів до Фонду від підприємств, установ, організацій та громадян, збирає у встановленому порядку відповідну звітність, проводить планові та позапланові перевірки фінансово-бухгалтерських документів, звітів та інших документів щодо правильності обчислення та сплати страхових внесків, цільового використання коштів Фонду в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій.

Отже, контроль за правильним нарахуванням, своєчасним та повним перерахуванням та надходженням страхових внесків, інших платежів, здійснюється органами Пенсійного фонду. Відповідно до п. 7 частини 1 статті 64, абзацом 8 частини 3 статті 106 Закону орган Пенсійного фонду має право звертатися до суду з позовами про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат, пов'язаних з доставкою та виплатою пільгових пенсій.

Таким чином, управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АРК, реалізуючи свої завдання та функції в правовідносинах з фізичними та юридичними особами виступає як суб'єкт владних повноважень, який здійснює владну компетенцію.

Компетенцію адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ визначено статтею 17 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з пунктом 5 частини 2 якої компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Із зазначених підстав спір, що виникає між фізичним, юридичними особами та органами Пенсійного фонду України, у тому числі стосовно відшкодування витрат на виплату пільгових пенсій являється публічно правовим та має розглядатися в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 5 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІV від 09.07.2003 року (що діяв в період виникнення спірних правовідносин) всі відносини, які виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування регулюються виключно зазначеним законом, яким також визначаються порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків, стягнення заборгованості за цими внесками, організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Згідно з п.1 частини 1 статті 14 Закону страхувальниками визнаються роботодавці підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру. Частиною 1 статті 15 Закону визначено, що платниками страхових внесків є страхувальники, зазначені у статті 14 Закону.

Судом встановлено, що Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" являється юридичною особою, зареєстрованою 31.12.1996 року Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим АРК про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб.

Судом встановлено, що Роздольненська спеціалізована пересувна механізована колонія №73 являється структурним підрозділом ВАТ "Кримспецсільгоспмонтаж" без права юридичної особи , зареєстрована 23.08.2006 року Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим АРК про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб від 18.08.2011 року № 05.3-8.1/2221.

Також, судом встановлено, що Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73, зареєстровано в управлінні Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АРК, реєстраційний номер -23.04.0033, про що свідчить повідомлення про взяття на облік платника єдиного внеску від 05 квітня 2000 року.

Таким чином, Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 являється страхувальником та платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування згідно з законодавством України про пенсійне забезпечення.

Відповідно до ст.8 Закону України "Про пенсійне забезпечення" виплата пенсій здійснюється за рахунок коштів ПФУ. Відшкодуванню підлягають витрати ПФУ на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій, призначених згідно п.б ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення"

Відповідно до розділу 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Згідно пункту 6.1. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663 відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах:

а) для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

б) для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких розмірах:

20 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2004 році;

30 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2005 році;

40 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2006 році;

50 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2007 році;

60 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2008 році;

70 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2009 році;

80 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2010 році;

90 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2011 році;

100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.

Відповідно до пункту 6.4. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Згідно з пунктом 6.8. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663, підприємства щомісяця до 25 числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомлені місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Судом встановлено, що 11.06.2012 року вих. № 5100/03-10 УПФУ в Роздольненському районі АРК надіслало відповідачу розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, які підлягають відшкодуванню Відкритим акціонерним товариством "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 щомісячно відповідно до пунктів "б-з"ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 01.06.2012 року.

Судом встановлено, що відповідно до розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України " Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування " в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України " Про пенсійне забезпечення " з червня 2012 року Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 зобов'язане відшкодувати УПФУ в Роздольненському районі АР Крим фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій ОСОБА_1 в розмірі 1099,21 гривень, ОСОБА_2 в розмірі 734,02 гривні, ОСОБА_3 в розмірі 1876,71 гривні, ОСОБА_4 в розмірі 1013,96 гривень, ОСОБА_5 в розмірі 1491,50 гривень, ОСОБА_6 в розмірі 93,13 гривень, на загальну суму 6308,53 гривень, а також підлягає сплаті донарахована за попередні періоди сума 309,32 гривень, а всього за червень 2012 року підлягає сплаті сума 6617,85 гривень. Окрім того, за даним розрахунком підлягає сплаті донарахована за попередні періоди сума 448,29 гривень.

Судом встановлено, що даний розрахунок був отриманий відповідачем 11.06.2012 року, що підтверджується підписом представника відповідача на повідомленні.

Таким чином, по даному розрахунку відповідач був зобов'язаний відшкодувати позивачу за червень 2012 року у розмірі 7066,14 гривень (6308,53+309,32+448,29).

Судом встановлено, що 18.06.2012 року вих. № 5226/03-10 УПФУ в Роздольненському районі АРК надіслало відповідачу розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, які підлягають відшкодуванню Відкритим акціонернми товариством "Кримспецсільгоспмонтаж" Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 щомісячно відповідно до пунктів "б-з"ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Судом встановлено, що відповідно до розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування " в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б-з" статті 13 Закону України " Про пенсійне забезпечення" з червня 2012 року Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 зобов'язане відшкодувати УПФУ в Роздольненському районі АР Крим фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій ОСОБА_7 в розмірі 583,11 гривень.

Судом встановлено, що даний розрахунок був отриманий відповідачем 18.06.2012 року, що підтверджується підписом представника відповідача на повідомленні.

Таким чином, відповідач зобов'язаний відшкодувати по даному розрахунку в червні 2012 року - 583,11 гривень.

Судом встановлено, що 18.06.2012 року вих. № 5227/03-10 УПФУ в Роздольненському районі АРК надіслало відповідачу розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, які підлягають відшкодуванню Відкритим акціонерним товариством "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 щомісячно відповідно до пунктів "б-з"ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Судом встановлено, що відповідно до розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України " Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування " в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з червня 2012 року Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 зобов'язане відшкодувати УПФУ в Роздольненському районі АР Крим фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій ОСОБА_8 в розмірі 157,00 гривень, а також підлягає сплаті донарахована за попередні періоди сума 9,76 гривень.

Судом встановлено, що даний розрахунок був отриманий відповідачем 18.06.2012 року що підтверджується підписом представника відповідача на повідомленні.

Таким чином, відповідач повинен відшкодувати понесені позивачем витрати на виплату пільгових пенсій за червень 2012 року у розмірі 7816,01 гривень (6308,53+309,32+44829+157,00+9,76+583,11) гривень.

Відповідно до клопотання Управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим від 13.07.2012 року за № 5911/05-10 ВАТ "Кримспецсільгоспмонтаж" має заборгованість перед Пенсійним фондом в розмірі 7816,01 гривень. Судом встановлено, що станом на день розгляду справи, заборгованість ВАТ "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 перед Управлінням Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим в розмірі 7816,01 гривень не погашена.

В порушення п. 6.8 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663 відповідач не перерахував в належні строки зобов'язання по пільговим пенсіям, тому сума відшкодування за червень 2012 року в розмірі 7816,01 гривень підлягає стягненню з відповідача.

Згідно з частиною 4 статті 94 КАС України у справах, у яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, і відповідачем -фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються, тому судові витрати по справі не підлягають стягненню з відповідача.

У зв'язку зі складністю справи судом 19.07.2012 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 20.07.2012 року постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163,167 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Відкрите акціонерне товариство "Кримспецсільгоспмонтаж" в особі Роздольненської спеціалізованої пересувної механізованої колонії №73 (ідентифікаційний код 00911173) на користь управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим заборгованість з відшкодування фактичних витрат, пов'язаних з доставкою та виплатою пільгових пенсій, за червень 2012 року в сумі 7816 (сім тисяч шістнадцять) гривень 01 копійка.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кудряшова А.М.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення19.07.2012
Оприлюднено18.12.2012
Номер документу28028108
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7192/12/0170/10

Постанова від 19.07.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кудряшова А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні