Постанова
від 21.11.2012 по справі 2а-11646/12/0170/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

м. Сімферополь

21 листопада 2012 р. (16:22 год.) Справа №2а-11646/12/0170/18

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Панова О.І., при секретарі Карпенко Л.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

за позовом ОСОБА_1

до Сакської районної державної адміністрації АР Крим

про визнання незаконною бездіяльність та спонукання до виконання певних дій

представники сторін:

позивач - ОСОБА_1, паспорт серії НОМЕР_1

від позивача - ОСОБА_2, договір №б/н від 12.10.2012р.;

від відповідача - не з'явився.

Суть справи: ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Сакської районної державної адміністрації АР Крим (далі - Відповідач) про визнання незаконною бездіяльності відповідача у вигляді відмови у видачі позивачу Державного акта на право власності на земельну ділянку для ведення садівництва загальною площею 0,0779 га, та про зобов'язання відповідача видати Державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення садівництва загальною площею 0,0779 га.

Позовні вимоги позивач мотивує тим, що він є членом обслуговуючого кооперативу "Ветеран" та розпорядженням Сакської райдержадміністрації від 01.12.2011р. №1529-р було вирішено передати безоплатно зазначену земельну ділянку у власність позивача. Разом з тим, до цього часу питання про видачу державного акту відповідачем не розглянуто та рішення по його заяві не прийнято, а лише надана відповідь про необхідність здати державний акт на зазначену земельну ділянку, який є у обслуговуючого кооперативу "Ветеран". Позивач вважає, що він зі свого боку надав всі необхідні документи, які передбачені земельним законодавством, в тому числі згоду кооперативу "Ветеран", а тому відповідач повинен видати Держаний акт на земельну ділянку, яка належить позивачу.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 19.10.2012 р. відкрито провадження в адміністративній справі та після закінчення підготовчого провадження справу призначено до судового розгляду.

У судовому засіданні, яке відбулось 21.11.2012 року, представник позивача наполягав на позовних вимогах та просив їх задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позові.

Представник відповідача у судове засідання 21.11.2012 р. не з'явився, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Правова позиція викладена відповідачем у письмових запереченнях на адміністративний позов (а.с.45-46). В яких відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки Сакської районної державної адміністрації АР Крим не є належним відповідачем у справі, а лист на який посилається позивач у справі як на підставу відмови відповідача у видачі державного акту, не є таким взагалі, тому що містить у собі інформацію надану на запит відповідача іншим державним органом - Міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Саки та Сакському районі АР Крим.

У зв'язку з тим, що необхідних для вирішення спору доказів, наявних в матеріалах справи достатньо, суд вважає можливим розглядати справу за відсутністю відповідача.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази, надані сторонами, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

Розпорядженням Сакської районної державної адміністрації в Автономній Республіці Крим № 138-р від 25 січня 2010 року (п. 1.3) ОСОБА_1 був даний дозвіл на складання технічної документації по землеустрою для складання документів, що посвідчують його право власності на земельну ділянку площею 0,08 га, розташовану по АДРЕСА_1, для ведення садівництва на території Штормівської сільської Ради Сакського району та зобов'язано в строк до 01 січня 2011 року надати узгоджену технічну документацію по землеустрою на затвердження до Сакської райдержадміністрації (а.с. 36).

Розпорядженням Сакської районної державної адміністрації в Автономній Республіці Крим №1529-р від 01.12.2011р. було вирішено:

- припинити право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,0779 га (відповідно державного акту на право постійного користування змелею серії КМ-САК №0000024, виданого Сакською районною радою народних депутатів та зареєстрованого у книзі записів державних актів на право постійного користування землею 12.06.1996р. за №25) садівницькому кооперативу "Ветеран" (ідентифікаційний номер 22253888) для ведення колективного садівництва за межами населених пунктів на території Штормівської сільської Ради Сакського району;

- затвердити технічну документацію по землеустрою для складання документів, які затверджують право власності на земельну ділянку загальною площею 0, 0779 га багаторічні насадження, індивідуальний АДРЕСА_1, громадянці України ОСОБА_1 для ведення садівництва в обслуговуючому кооперативі "Ветеран" садівницький на території Штормівської сільської Ради Сакського району;

- передати безоплатно у власність земельну ділянку загальною площею 0,0779 га багаторічні насадження (кадастровий номер 0124388800:07:001:0451), індивідуальний АДРЕСА_1, громадянці України ОСОБА_1 для ведення садівництва у обслуговуючому кооперативі "Ветеран" садівницький на території Штормівської сільської Ради Сакського району.

В матеріалах справи є лист Сакської районної державної адміністрації в АРК №В-25/366/2 від 14.08.2010р., в якому зазначено, що запит позивача стосовно питання щодо сприяння отримання державного акту на земельну ділянку в СК "Ветеран" було розглянуто. Так відповідачем було направлено запит до Міськрайонного управлінням Держкомзему у м. Саки та Сакському районі АР Крим стосовного цього питання, на що останнім було надано відповідь, що відповідно до ст.ст. 15, 126 Земельного кодексу України діючим законодавством не передбачено можливість наявності двох державних актів на одну і ту же земельну ділянку, оформлених на різних осіб, отже на підставі наведеного зареєструвати та видати державний акт на право власності на земельну ділянку до здачі державного акту на права постійного користування земельною ділянкою кооперативом не є можливим.

Так, позивачка не погодившись з листом відповідача та прийнявши його у якості відмови у видачі державного акту на земельну ділянку, звернулась до суду.

Вирішуючи позовні вимоги ОСОБА_1 суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Ст.19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинен він дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 6 Закону України від 09 квітня 1999 року №586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" в редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі -Закон №586) на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Правовий статус місцевих державних адміністрацій, їх організація, повноваження та порядок діяльності визначені Конституцією України (ст.ст. 118-119), Законом України "Про місцеві державні адміністрації" та іншими нормативно-правовими актами України.

Статтею 118 Конституції України встановлено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Місцеві державні адміністрації, відповідно до статті 119 Конституції України, на відповідній території забезпечують: 1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; 2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян, а також інші повноваження, передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно статті 3 Закону №586 місцеві державні адміністрації діють на засадах: 1) відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; 2) верховенства права; 3) законності; 4) пріоритетності прав людини; 5) гласності; 6) поєднання державних і місцевих інтересів.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №586 до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Статтею 21 Закону №586 та статтею 17 Земельного кодексу України конкретизовано, які саме повноваження має місцева державна адміністрація стосовно використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля. Серед інших, до них входить також розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Таким чином, на підставі вищевикладеного суд зазначає на те, що до повноважень відповідача належить розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Згідно з ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.

Згідно з ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Як вбачається судом із матеріалів справи, Сакською районною державною адміністрацією АР Крим було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано її у власність, тобто відповідачем було припинено право постійного користування земельною ділянкою СК "Ветеран" та передано безоплатно у власність земельну ділянку позивачу, отже відповідачем у розумінні ст. 118 ЗК України були виконані усі передбачені дії щодо надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 0, 0779 га, яка розташована по вул. Сиренева на території Штормівської сільської Ради Сакського району.

Підставою для визнання бездіяльності державного органу неправомірною є безпідставне невиконання останнім своїх повноважень.

Таким чином, з урахуванням викладеного, суд робить висновок про те, що відповідач діяв виключно на підставі, у межах та у спосіб визначний законом, тобто відповідачем були виконані всі залежні від нього юридичні та фактичні дії для забезпечення набуття позивачкою права власності на земельну ділянку, а тому судом не вбачається протиправної бездіяльності у діях Сакської районної державної адміністрації АРК.

Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання відповідача видати Державний акт на право власності земельну ділянку для ведення садівництва загальною площею 0,0779 га., суд вказує наступне.

Згідно Порядку безоплатних оформлення та видачі громадянам України державних актів на право власності на земельні ділянки затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 р., № 844 (зміни й доповнення до цього порядку внесено постановою Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 Р №901) (Порядок №844) визначено спрощену процедуру безоплатних оформлення та видачі громадянам України 2009 року державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель, ведення особистого селянського господарства в межах населених пунктів та садівництва у розмірах, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, після прийняття рішення про передачу громадянам-безоплатно у приватну власність земельних ділянок:

- органами місцевого самоврядування - відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 р. №15-92 "Про приватизацію земельних ділянок";

- органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади - відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.

Для одержання державного акта на право власності на земельну ділянку громадянин або уповноважена ним особа звертається із заявою про видачу такого акта до представника територіального органу Держкомзему, який в установленому Держкомземом порядку забезпечує організацію прийому таких заяв у кожному населеному пункті.

Заява про видачу державного акта на право власності на земельну ділянку подається за місцем розташування земельної ділянки. Заява про видачу державного акта на право власності на земельну ділянку приймається за актом приймання-передачі.

Згідно з п. 9 Порядку №844 видача державного акту на право власності на земельну ділянку здійснюється представником районного (міського) підрозділу державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" у строк, що не перевищує 30 днів з моменту подання заяви про його видачу, за місцем розташування земельної ділянки. Територіальний орган Держкомзему організовує видачу державних актів на право власності на земельну ділянку в кожному населеному пункті.

П 10. Порядку №844 визначає, що у разі коли до договору на проведення державної реєстрації додається технічна документація, процедура виготовлення та видачі державного акта на право власності на земельну ділянку здійснюється відповідно до пунктів 5 - 9 цього Порядку.

Враховуючи зазначене, суд робить висновок про те, що видача державного акту на право власності на земельну ділянку здійснюється представником районного (міського) підрозділу державного підприємства "Центр державного земельного кадастру".

Таким чином, як вбачається судом позовні вимоги щодо зобов'язання видати державний акт на право власності на земельну ділянку заявлені до Сакської районної державної адміністрації АР Крим, яка є держаним органом який не уповноважений видавати такі державні акти, а тому як слід Сакська районна державна адміністрація АР Крим є не належним відповідачем по даній справі.

Відповідно до ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, відсутність факту порушення прав позивача у сфері публічно-правових відносин, які стосуються позовних вимог, тягне за собою висновок про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до статті 94 КАС України, якщо суд відмовив у задоволенні позову, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Під час судового засідання оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Постанову складено у повному обсязі 26.11.2012р.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволені адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Панов О.І.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення21.11.2012
Оприлюднено26.12.2012
Номер документу28138548
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11646/12/0170/18

Ухвала від 19.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

Постанова від 21.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні