Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2012 р. Справа № 2а/0570/16315/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Дворникова М.С.
при секретарі Воловик Ю.В.,
за участю:
представника позивача - Лисенко Л.М.,
відповідача - не з'явися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Буд - Дон» про повернення цілісного майнового комплексу, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Буд - Дон» про повернення цілісного майнового комплексу.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області та товариством з обмеженою відповідальністю «Буд - Дон» було укладено адміністративний договір - договір оренди від 01.07.1998 року №288/98 на об'єкт комунальної власності - цілісний майновий комплекс Донецький завод "Полімер", розташований за адресою: 83017, м. Донецьк, вул. Перемоги, 1.
Пунктом 5.4 умов договору передбачено, що у разі припинення договору орендар зобов'язаний повернути орендодавцю майно в належному стані, не гіршому, ніж на час передачі його в оренду, з урахуванням його фізичного зносу.
Рішенням господарського суду Донецької області від 27.07.2010р. по справі №31/59, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 07.09.2010 р. та постановою ВГСУ від 11.11.2010р., встановлено факт припинення дії договору оренди з 01.07.2004 р.
Листами № 11-06-02-03157 від 23.03.2011 р. та № 11-06-02-10379 від 19.10.2012 р. позивач звернувся до відповідача щодо необхідності проведення процедури повернення майна з оренди до сфери державного управління, проте, відповіді на листи не надходило, майно до теперішнього часу не повернуто.
На підставі викладеного позивач просив повернути об'єкт комунальної власності - цілісний майновий комплекс Донецький завод "Полімер", розташований за адресою: 83017, м. Донецьк, вул. Перемоги, 1.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлений позов та надав пояснення, аналогічні викладеним в позові.
Відповідач в судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Причин неявки суду не повідомив, заяв про відкладення розгляду справи не надсилав.
З урахуванням положень ч. 4 ст. 128 КАС України суд визнав за можливе розглянути справу за відсутністю відповідача, на підставі наявних у справі доказів.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, наявні у справі, суд встановив наступне.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.
При цьому, адміністративний договір - дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов'язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень, який є однією із сторін угоди (пункт 14 частини 1 ст. 3 КАС України).
З приписів наведеної правової норми слідує, що необхідними ознаками адміністративного договору є:
1) суб'єктна - обов'язковою стороною у ньому є суб'єкт владних повноважень (іншою стороною чи іншими сторонами можуть бути як суб'єкти владних повноважень, так і інші учасники правовідносин);
2) предметна - його змістом (предметом) є права та обов'язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень.
Отже, адміністративний договір - це форма регулювання відносин між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими суб'єктами адміністративно-правових відносин з одного боку, та цими ж, а також всіма іншими суб'єктами - з іншого, через використання диспозитивного методу у публічній сфері.
У свою чергу, диспозитивний метод обумовлює наявність ї інших ознак, які властиві адміністративним договорам, зокрема:
1) суб'єкт владних повноважень, укладаючи відповідний договір, діє не для задоволення особистих потреб (як фізичної чи юридичної особи), а для задоволення публічних інтересів (потреб);
2) суб'єкт владних повноважень, як правило, при укладенні такого договору зв'язаний вимогами (процедурами, обмеженнями тощо), визначеними законодавством, як в частині вибору контрагента, так і в частині встановлення суттєвих умов договору;
3) суб'єкт владних повноважень укладає договір на реалізацію своєї адміністративної правосуб'єктності, а не цивільної (для адміністративної правосуб'єктності статус фізичної чи юридичної особи для суб'єкта владних повноважень не має значення);
4) суб'єкт владних повноважень укладає договір або на підставі рішення, прийнятого на виконання владного управлінського повноваження, або на виконання своїх безпосередніх управлінських функцій, якими він наділений законодавчим актом;
5) договір містить умови, які не властиві цивільним договорам, і спрямовані на краще забезпечення публічного інтересу (наприклад, визначення орендної плати на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.1995р.; перерахування орендної плати до державного бюджету та балансоутримувачу відповідно до пропорцій розподілу, установлених КМУ та ін.).
Як встановлено судом, позивач - Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області зареєстроване як юридична особа 15.06.1994 виконавчим комітетом Донецької міської ради, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 №309861, включено до ЄДРПОУ за номером 13511245.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Фонд державного майна України», Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна.
Пунктом 4 ст. 5 вказаного Закону, Фонд державного майна України, зокрема, у сфері оренди державного майна, виступає орендодавцем цілісних (єдиних) майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), що перебувають у державній власності.
Статтею 6 Закону України «Про Фонд державного майна України» передбачено, що Фонд державного майна України здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та представництва у районах та містах, створених Фондом державного майна України, у разі необхідності. Представництва підпорядковуються регіональним відділенням. Фонд державного майна України, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації. Регіональні відділення та представництва Фонду державного майна України є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням. Регіональні відділення та представництва діють на підставі положень, що затверджуються Головою Фонду державного майна України.
Відповідно до Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15.05.2012 року № 678, представництво Фонду державного майна України у районі, місті (далі - представництво) є територіальним органом Фонду державного майна України (далі - Фонд), який утворюється у разі необхідності Фондом і підпорядковується йому та відповідному регіональному відділенню Фонду.
Основними завданнями представництва є: організація та проведення приватизації майна, яке перебуває у державній власності; продаж об'єктів приватизації; здійснення повноважень орендодавця нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), що перебувають у державній власності; здійснення повноважень власника щодо майна, яке приватизується відповідно до прийнятих ним рішень.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької діяльності. Державну політику у сфері оренди державного майна здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва.
Статтею 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначено перелік об'єктів оренди, так згідно цього Закону об'єктом оренди, зокрема, є нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно підприємств.
Відповідно до ст. 5 цього Закону України Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва є орендодавцями щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам.
Таким чином, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 року № 412, Положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15.05.2012 року № 678, Законом України «Про оренду державного та комунального майна» повноваження.
У зв'язку з цим, договори, у яких суб'єкт владних повноважень реалізує функції розпорядника державним чи комунальним майном, зокрема, договори оренди державного чи комунального майна - є адміністративними в розмінні пункт 14 частини 1 ст. 3 КАС України, у зв'язку з чим даний спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Як встановлено судом, між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Буд - Дон" (орендар) укладено договір оренди № 288/98 від 01.07.1998 (далі за текстом - Договір) на об'єкт комунальної власності - цілісний майновий комплекс Донецький завод "Полімер", розташований за адресою: 83017, м. Донецьк, вул. Перемоги, 1. Даний договір укладено строком на 5 (п'ять) років, що діє з 01 липня 1998 року до 01 липня 2003 року.
Згідно з п.1.1 Договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування об'єкт комунальної власності - цілісний майновий комплекс Донецький завод "Полімер", розташований за адресою: 83017, м. Донецьк, вул. Перемоги, 1, вартість якого визначена згідно зі звітом про оцінку на 01 квітня 1998 року і становить 843151 грн.
Пунктом 2.1 Договору передбачено, що орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, вказаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього Договору та акта приймання-передачі Майна.
На виконання умов Договору майно передано в оренду відповідачу, про що складено відповідний акт приймання-передачі.
Згідно зі ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" термін на який укладається договір та виконання зобов'язань є істотними умовами договору оренди державного майна.
Відповідно до п. 5.4 умов договору передбачено, що у разі припинення договору орендар зобов'язаний повернути орендодавцю майно в належному стані, не гіршому, ніж на час передачі його в оренду, з урахуванням його фізичного зносу.
Так, рішенням господарського суду Донецької області від 27.07.2010р. по справі №31/59, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 07.09.2010 р. та постановою ВГСУ від 11.11.2010р., встановлено факт припинення дії договору оренди з 01.07.2004 р.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи приписи ст. 72 КАС України, вказаний факт не потребує доказування.
Листами № 11-06-02-03157 від 23.03.2011 року та № 11-06-02-10379 від 19.10.2012 року позивач звернувся до відповідача щодо необхідності проведення процедури повернення майна з оренди до сфери державного управління, проте, відповіді на листи не надходило, майно до теперішнього часу не повернуто.
Орендоване майно є цілісним майновим комплексом, тому відносини з його повернення після припинення договору оренди регулюються спеціальними законодавчими актами, а саме Порядком повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств затверджений Наказом Фонду державного майна України №847 від 07.08.1997 р. та Положенням про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України №158 від 02.03.1993 р.
Процедура повернення із оренди цілісних майнових комплексів підприємств і організацій передбачає комплекс заходів: повна інвентаризація майна орендованого підприємства; затвердження зведеного акту інвентаризації цього майна; оцінка майна та його розмежування; приймання-передача майна.
Враховуючи, що об'єктом оренди, який має бути повернутий, є підприємство - цілісний майновий комплекс, а положення п. 2.4 договору передбачають встановлення вартості майна на підставі передавального балансу та акту оцінки на момент припинення договору оренди, складання яких має передувати поверненню об'єкту оренди за актом приймання - передачі.
Відповідно до вказаного Порядку та Положення повна інвентаризація майна орендованого підприємства здійснюється створеною орендодавцем комісією по інвентаризації, яка проводиться протягом 15 календарних днів з правом продовження на той самий строк, узагальнення результатів інвентаризації проводиться у 5-денний термін, затвердження зведеного акту інвентаризації майна підприємства відбувається у 7-денний строк, оцінка майна та відокремлення часток орендаря та власника майна протягом 15 днів. Разом процедура повернення із оренди цілісного майнового комплексу складає 57 днів, з моменту створення комісії по інвентаризації майна цілісного майнового комплексу.
Таким чином, орендоване майно підлягає поверненню за актом приймання-передачі протягом 57 днів з моменту створення Регіональним відділенням комісії по інвентаризації майна цілісного майнового комплексу "Донецького заводу "Полімер" відповідно до Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств, затвердженого Наказом Фонду державного майна України №847 від 07.08.1997.
Пунктом 2.4 договору оренди №288/98 від 01.07.1998 р. визначається - підприємство вважається повернутим з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі.
Оскільки відповідачем в добровільному порядку не виконано вимоги позивача щодо повернення орендованого майна, суд, з урахуванням приведених норм діючого законодавства, приходить до висновку про необхідність його повернення позивачу.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2-15, 17-18, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Буд - Дон» про повернення цілісного майнового комплексу задовольнити в повному обсязі.
Зобов'язати товариства з обмеженою відповідальністю «Буд - Дон» (ЄДРПОУ 24638960) повернути орендований об'єкт комунальної власності - цілісний майновий комплекс Донецький завод "Полімер", розташований за адресою: 83017, м. Донецьк, вул. Перемоги 1, позивачу - Регіональному відділенню Фонду Державного майна України по Донецькій області.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частину 18 грудня 2012 року.
Постанова виготовлена у повному обсязі 21 грудня 2012 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 КАС України, і може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд у порядку, визначеному статтею 186 КАС України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Дворников М.С.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2012 |
Оприлюднено | 29.12.2012 |
Номер документу | 28202744 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дворников М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні