Харківський окружний адміністративний суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Харків
20 грудня 2012 р. справа № 2а- 12842/12/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді - Сагайдак В.В.,
при секретарі судового засідання - Ромащенко М.П.,
за участю:
представника позивача - Корнієвського О.В.,
представника відповідача - Водолазького О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства "Інверса", Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради про скасування державної реєстрації змін до установчих документів,-
ВСТАНОВИВ :
Позивач, Державна податкова інспекція у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства "Інверса", Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради, в якому просить суд скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства "Інверса" (код ЄДРПОУ 31793590), про що зроблено запис № 1 224 107 0011 004496 щодо внесення даних про зміну юридичної адреси м. Харків, проспект Людвіга Свободи, буд. 51-Б, про що зроблено запис № 1 224 107 0011 004496.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що на момент звернення до Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ТОВ НВП "Інверса" було зазначено відомості про місцезнаходження, які не відповідають юридичній адресі підприємства. Державним реєстратором були внесені зазначені відомості до Єдиного державного реєстру з порушенням вимог Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". Вказане, на думку позивача, є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ НВП "Інверса" щодо внесення даних про зміну юридичної адреси підприємства.
Вобґрунтування заперечень проти позову відповідач, Департамент державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради, зазначив, що дії по внесенню змін до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі відносно місцезнаходження юридичної особи ТОВ НВП "Інверса", здійснені державними реєстраторами відповідно до чинного законодавства, а позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.
Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача, Департамент державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради, в судове засідання прибув, проти позовних вимог заперечував та просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Представник відповідача, ТОВ НВП "Інверса", в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини своєї неявки до суду не повідомив, заяви про відкладення розгляду справи чи розгляд справи за його відсутності не надавав.
Згідно зі ст. 35 КАС України відповідач є належно повідомлений про дату, час та місце судового засідання.
Суд вважає, що неприбуття відповідача, ТОВ НВП "Інверса", у судове засідання не перешкоджає розгляду справи за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців, 16.11.2004 р. виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради проведено державну реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства "Інверса" (далі - ТОВ НВП "Інверса"), про що зроблено запис № 1 224 120 0000 004496 (а.с. 11).
До Єдиного державного реєстру 20.04.2012 р. внесено зміни до відомостей про місцезнаходження ТОВ НВП "Інверса" та зазначено адресу: 61000, Харківська обл., м. Харків, Дзержинський р-н, пр-т Людвіга Свободи, буд. 51 Б, про що зроблено запис № 1 224 107 0011 004496 (а.с. 14).
При проведенні працівниками ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС перевірки щодо наявності ТОВ НВП "Інверса" за адресою реєстрації: м. Харків, пр-т Людвіга Свободи, буд. 51 Б, було встановлено, що за даною адресою це підприємство не значиться, що підтверджується довідкою про встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 26.06.2012 р. №485/07-031, повідомленням про відсутність платника податків за місцезнаходженням від 03.07.2012 р. №2196 (а.с. 6, 7).
Посилаючись на відсутність відповідача за місцезнаходженням, позивач просить суд скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ НВП "Інверса" щодо внесення даних про зміну юридичної адреси товариства. Суд вважає безпідставною правову позицію позивача з наступних підстав.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" від 15.05.2003 р. №755-IV (далі - Закон №755-IV).
Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Згідно ст. 1 Закону №755-IV, місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно ч. 3 ст. 4 Закону №755-IV зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону №755-IV державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб -підприємців.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 6 статті 14 Закону №755-IV передача реєстраційних справ здійснюється в разі зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. Передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця. За наявності підстави, що передбачена абзацом другим частини першої цієї статті, державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця зобов'язаний передати за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи або за новим місцем проживання фізичної особи - підприємця. Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити рекомендованим листом юридичну особу або фізичну особу - підприємця про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.
У відповідності з вимогами статті 14 Закону №755-IV, 21.05.2012 р. реєстраційну справу юридичної особи ТОВ НВП "Інверса" було знято з обліку Дніпропетровською міською радою та передано до Департаменту державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб -підприємців Харківської міської ради, у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи.
Статтею 29 Закону №755-IV визначений перелік документів, які юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) для державної реєстрації змін до установчих документів. Частиною 7 вказаної статті передбачено, що державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
Згідно ч. 3 ст. 8 Закону №755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою - третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Як вбачається з довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, запис щодо внесення даних про зміну юридичної адреси ТОВ НВП "Інверса" на "61000, Харківська обл., м. Харків, Дзержинський р-н, пр-т Людвіга Свободи, буд. 51 Б" визначений як внесення змін до відомостей про юридичну особі, що не пов'язані зі змінами в установчих документах.
Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін саме до установчих документів.
Згідно із записом про реєстраційну дію, який був вчинений виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради 20.04.2012 р., відбулась зміна місцезнаходження відповідача на адресу: м. Харків, пр-т Людвіга Свободи, буд. 51 Б, а не реєстрація змін до установчих документів.
Частиною 1 статті 31 Закону №755-IV визначено, що у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
З положень вказаної норми права слідує, що орган державної податкової служби України наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до ч. 2 ст. 81 Цивільного кодексу України, юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу.
Аналізуючи норми Цивільного кодексу України, суд доходить висновку, що положення ст. 87 ЦК України, які визначають порядок складання і затвердження установчих документів та положення ст. 88 ЦК України, які встановлюють вимоги до змісту установчих документів, не передбачають внесення до статуту суб'єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб'єкта.
Приписи ст. 57 Господарського кодексу України також не містять вимог про включення до змісту установчих документів, якими в розумінні наведеної норми права є рішення про утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання, відомостей про місцезнаходження суб'єкта господарювання.
Суд зазначає, що за змістом статті 45 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний самостійно визначити свою податкову адресу. При цьому згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі. Отже, обрання податкової адреси і, відповідно, місцезнаходження, здійснюється платником податків самостійно, без узгодження із податковим органом.
Зміна місцезнаходження відповідача не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, що підтверджується також спірним реєстраційним записом -"Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", який був вчинений виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради 20.04.2012 р., у зв'язку зі зміною адреси місцезнаходження ТОВ НВП "Інверса" з "49027, Дніпропетровська обл., м. Дніпропетровськ, Жовтневий р-н, вул. Фучика, буд. 14, кв. 16" на "61000, Харківська обл., м. Харків, Дзержинський р-н, пр-т Людвіга Свободи, буд. 51 Б".
Отже, дії по внесенню змін до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі відносно юридичної особи ТОВ НВП "Інверса", про зміну місцезнаходження, здійснені державними реєстраторами відповідно до діючого законодавства. Порушень закону, які б слугували підставою для визнання недійсними та скасування записів, судом не встановлено.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Позивачем належних доказів в обґрунтування позову суду не надано. З урахуванням вищезазначеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 163, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства "Інверса", Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради про скасування державної реєстрації змін до установчих документів - відмовити у повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення та з дня отримання копії постанови, у разі проголошення постанови суду, яка містить вступну та резолютивну частини, а також прийняття постанови у письмовому провадженні. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
У повному обсязі постанову складено 21.12.2012 р.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2012 |
Оприлюднено | 02.01.2013 |
Номер документу | 28204090 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні