Постанова
від 20.12.2012 по справі 2а/2370/4052/2012
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2012 року Справа № 2а/2370/4052/2012

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого -судді Трофімової Л.В.,

за участі секретаря - Левчука А.С.,

представників: позивача - Мельникової Т.Д. за довіреністю, відповідача -Білоуса В.Ю., Паламарчук Л.П. за довіреностями, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Буд-Гарант»до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 08.10.2012р. №0001841570 та №0001851570,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Буд-Гарант»(далі -ТОВ «Буд-Гарант»), звернувшись до суду з адміністративним позовом до ДПІ у м. Черкасах Черкаської області державної податкової служби (далі -ДПІ у м Черкасах), просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 8 жовтня 2012р. №0001841570 у сумі 11 131 грн. 61 коп. та від 8 жовтня 2012р. №0001851570 у сумі 5 981 грн. 98 коп., мотивуючи тим, що позивачем як платником податків своєчасно виконано податковий обов'язок, проте відповідачем безпідставно нараховано штрафні санкції за затримку сплати орендної плати за землю відповідно за ставкою 20 % і 10% у зв'язку із самостійним погашенням заборгованості за період з 30.08.2012р. за рахунок щомісячних (поточних) платежів і самостійно у 2010р. змінено призначення платежів.

У судовому засіданні представником позивача позовні вимоги підтримано з проханням їх задоволення у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в додаткових поясненнях. Представник позивача наголосив, що у особовій картці платника за платежем «орендна плата з юридичних осіб»(1305200 1305-02) у порушення вимог законодавства відповідачем не було відображено як інформації за ухвалою суду від 30.08.2010р. щодо неузгоджених податкових зобов'язань так і результати розгляду справи №2а-4157/10/2370 (за актом 07.07.2010р. №4208/15-31/34556474, від 29.07.2010р. №4488/15-31/34556474) у зв'язку із скасуванням податкових повідомлень-рішень від 07.07.2010р. №4208/15-31/34556474 та № 4488/15-31/34556474, що у подальшому призвело до складання акта перевірки від 26.09.2012р. №3890/15-7/34556474 і прийняття спірних податкових повідомлень-рішень від 8 жовтня 2012р. №0001841570 у сумі 11 131 грн. 61 коп. та від 8 жовтня 2012р. №0001851570 у сумі 5 981 грн. 98 коп.

Представники відповідача у судовому засіданні позов не визнали та просили відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що посадові особи ДПІ у м.Черкасах у спірних правовідносинах щодо здійснення податкового контролю діяли відповідно до законодавства, оскільки за строком сплати 30.08.10р. позивачем не було сплачено 18 608 грн. 05 коп., то штрафні санкції нараховано у сумі 3535,80 грн.: 1858,10грн. -10% (185,1 грн) та 16 749,95 грн. -20% (3 349,99 грн.), а згідно постанови КААС від 17.11.2010р. у справі №2а-4157/10/2370 (вх.від 17.03.2011р.) на виконання наказу ДПА України №253 сума 16 053 грн.19 коп. була виведена з нарахування грошових зобов'язань, тому підстави для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 8 жовтня 2012р. №0001841570 у сумі 11 131 грн. 61 коп. та від 8 жовтня 2012р. №0001851570 у сумі 5 981 грн. 98 коп. відсутні.

Розглянувши надані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення сторін, оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного.

ТОВ «Буд-Гарант»(34556474) зареєстровано (а.с. 47) в ЄДР (10000155458), надає відомості про наявні земельні ділянки за договорм оренди (а.с.80-81, а.с.135-172) і за даними департаменту бюджетної політики Черкаської міської ради не має заборгованості з орендної плати за землю на 03.11.2010р., 01.10.2012р. (а.с.43, а.с.173) та як платник податків надає до ДПІ у м. Черкасах електронну звітність - податкові декларації орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності(а.с.58-79). Згідно акта звірки від 03.11.2010р. (а.с.173) та листа від 11.10.2012р. №12823-01-20 позивач виконує умови договору оренди (а.с.141-172) в частині своєчасної сплати до бюджету орендної плати за землю.

Судом встановлено, що за результатами перевірки своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету ТОВ «Буд-Гарант»працівниками ДПІ у м. Черкасах було складено акт від 26.09.2012р. №3890/15-7/34556474 (а.с. 5-6) і прийнято з огляду на розрахунок санкцій (а.с. 8) податкові повідомлення-рішення від 8 жовтня 2012р. №0001841570 у сумі 11 131 грн. 61 коп. (а.с.7) та від 8 жовтня 2012р. №0001851570 у сумі 5 981 грн. 98 коп.(9).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України 2 грудня 2010 року №2755-VI (надалі за текстом - Кодекс №2755-VI).

Пунктом 286.2 статті 286 Кодексу №2755-VI визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Згідно статті 287 Кодексу №2755-VI власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Згідно зі статтею 126 Кодексу №2755-VI у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу. Згідно пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання. Пунктом 38.1 ст. 38 ПК України встановлено, що виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно п. 41.1.1 п. 41.1 та п. 41.5 ст. 41 ПК України органи державної податкової служби є контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Органами стягнення є виключно органи державної податкової служби, які уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах їх повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. Контроль за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати податків і зборів, у відповідності до ст. 41, ст.61 ПКУ , зокрема покладено на органи державної податкової служби. Згідно ст.62 ПКУ податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків (62.1.1); інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби (62.1.2); перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин (62.1.3). У відповідності до п.п. 60.1.1 п. 60.1 ст. 60 ПК України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення. Згідно статті 75 Кодексу №2755-VI органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Як вбачається з письмових пояснень представників відповідача (а.с. 267) згідно ухвали суду у справі №2а-4157/10/2370 (вх.№12718/10-1) щодо оспорюваної суми 16 053,19 грн. в картці обліку 01.09.2010р. (а.c.268, 269) необхідно було відобразити вказану суму як неузгоджене зобов'язання до набрання судовим рішення законної сили, чого не було зроблено. Вказане підтверджується зворотнім боком облікової картки платника -позивача за платежем: орендна плата з юридичних осіб (а.с. 261) -залишок на кінець дня 30.08.10р. і початок дня 09.09. 10р. складає 18 608,08 грн.

Законом, що діяв на момент виникнення спірних правовідносин та установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів) і визначає процедуру оскарження дій органів стягнення є Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»від 21 грудня 2000 року № 2181-III (надалі за текстом -Закон № 2181). Відповідно до пункту 1.3. статті 1 цього закону податковий борг (недоїмка) це податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання. У разі погашення податкового боргу (його частини) з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, у тому числі і за рахунок від'ємного значення суми податкового зобов'язання, зазначеного в уточнюючому розрахунку, відповідно до положень статті 16 Закону N 2181-III проводиться нарахування пені та виникає підстава для застосування штрафних санкцій, передбачених підпунктом 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Закону N 2181-III.

Як вбачається з наданого суду витягу з облікової картки платника податків (а.с. 250-266) у зв'язку із самостійним спрямуванням (зміною призначення платежу) органом ДПС оплати за оренду землі в рахунок сплати пені (а.с.255) і за актом від 29.07.2010р. ППР від 30.07.2010р. № 0011191503, спірні суми -предмет розгляду у справі №2а-4157/10/2370 (а.с.240), що не були узгодженими(а.с.242-244), безпідставно змінювали стан розрахунків позивача з бюджетом.

У силу вимог ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. У постанові КААС від 17.11.2010р. у справі №2а-4157/10/2370 зазначено: «у звязку із збільшенням розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, 30.03.2010р. товариство подало уточнюючу декларацію,... внаслідок чого у товариства не виникло податкового боргу з орендної плати за землю. Нарахування податковим органом штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати узгодженого податкового зобовязання є безпідставним, оскільки позивач не порушував вимоги ст. 17 Закону України «Про плату за землю»(а.с.244).

Разом з тим, судом враховано, що податкове зобов'язання платника податків, нараховане податковим органом (якщо такий платник податків у встановлені Законом терміни розпочинає процедуру апеляційного узгодження), вважається узгодженим у день закінчення процедури адміністративного оскарження або у день прийняття судом рішення по суті, а в разі оскарження платником податків рішення суду в апеляційному порядку (за умови прийняття апеляційної скарги апеляційним господарським судом до провадження) у день прийняття відповідної постанови апеляційним господарським судом.

Наказом ДПА від 21.06.2001р. № 253 "Про затвердження Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій"із змінами, що діяв на час спірних правовідносин передбачено, що у разі (5.4) звернення платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення податкового органу з дотриманням вимог Закону стосовно визначення процедури апеляційного узгодження та за умови надходження до податкового органу ухвали суду про порушення провадження у справі за позовом платника податків не пізніше настання граничного строку сплати, зазначеного в податковому повідомленні, структурний підрозділ, який склав таке податкове повідомлення, у день отримання ухвали вносить відповідні дані до реєстру податкових повідомлень. При цьому сума податкового зобов'язання виводиться з реєстру податкових повідомлень та обліковується в окремому реєстрі до закінчення процедури судового оскарження (на умовах апеляційного узгодження). Після прийняття судом рішення по суті структурний підрозділ, який склав податкове повідомлення, що оскаржувалося, уносить інформацію про таке рішення до зазначеного в попередньому абзаці реєстру та підшиває його копію до справи платника податків поряд з корінцем податкового повідомлення, що оскаржувалося. У разі надходження до податкового органу ухвали суду про порушення провадження у справі за позовом платника податків після закінчення граничного строку сплати сума податкового зобов'язання, нарахована в картці особового рахунку платника податків, підлягає виведенню з неї до окремого реєстру, де вона міститься до закінчення процедури судового оскарження (на умовах апеляційного узгодження). Податкове повідомлення вважається відкликаним, якщо (6.1): в) рішення податкового органу про нарахування суми податкового зобов'язання скасовується чи змінюється судом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем в картці обліку тільки після отримання постанови КААС (а.с.245), починаючи з 17.03.2011р. (вх. №4718/10-1) було скориговано (зменшено, вилучено) з нарахування (а.с.208-209) спірну до цього суму неузгодженого зобов'язання з орендної плати за землю, не зважаючи на те, що ухвала суду була ортимана 01.09.2010р. (а.с.268).

Оскільки як вбачається з актів звірки з департаментом бюджетної політики Черкаського міськвиконкому та облікової картки платника податків позивач, самостійно визначивши та перерахувавши суму орендної плати, виконав податковий обов'язок за визначеними ним періодами, що виключало застосування до нього штрафних (фінансових) санкцій, передбачених підпунктом 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 і пені, а п. 7.7 ст. 7 Закону № 2181-III не надавав податковому органу право самостійно змінювати призначення платежу, визначеного платником податків при їх сплаті, зокрема з метою погашення податкового боргу. Суд не бере до уваги п. 87.9 ст.87 глави 9 Податкового кодексу, оскільки останній не стосується спірних правовідносин.

Як було встановлено судом у судовому засіданні в картці обліку орендної плати за землю (а.с. 255) сплачений позивачем платіж у сумі 1 863 грн. 49 коп. було самостійно скеровано ОДПС (зараховано) у погашення пені 1 729 грн. 51 коп., що утворилась на 30.07.2010р., а тому подальше нарахування по строку 30.08.2010р. у сумі 3535,80 коп. із розрахунку 1858 грн.10 коп. -10% (185,1 грн.) та 16749 грн.95 коп. -20% ( 3 349,99 грн.) не є правомірним.

Із наведеного слідує, що відповідачем не надано достовірних, належних і достатніх доказів на підтвердження правомірності дій при прийнятті податкових повідомлень-рішень від 8 жовтня 2012р. №0001841570 у сумі 11 131 грн. 61 коп. та від 8 жовтня 2012р. №0001851570 у сумі 5 981 грн. 98 коп., а тому останні є протиправними і підлягають скасуванню.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості . Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. У цьому контексті суд зазначає, що заперечуючи проти позову, відповідач за правилами ч. 2 ст. 71 КАС України не довів юридичної та фактичної обґрунтованості мотивів винесення спірних податкових повідомлень-рішень.

Відповідно до ст. 162 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити у його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.

З огляду на викладене, дослідивши обставини і докази адміністративної справи, проаналізувавши вищезазначені правові норми, враховуючи доводи сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення у повному обсязі.

Оскільки судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, сплачений судовий збір згідно ч. 1. ст. 94 КАС України підлягає поверненню з бюджету.

Керуючись ст.ст. 86, 94, 159,160, 162 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області державної податкової служби від 08.10.2012р. №0001841570 та №0001851570.

Стягнути з державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Буд-Гарант»(18002, м. Черкаси, бул. Шевченка, 258, ідентифікаційний код 34556474) судові витрати із сплати судового збору у сумі 171 (сто сімдесят одна) грн. 34 коп.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом 10 днів з дня складення постанови у повному обсязі у порядку, передбаченому статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови виготовлено 25 грудня 2012р.

Суддя Л.В.Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2012
Оприлюднено29.12.2012
Номер документу28204241
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2370/4052/2012

Ухвала від 09.11.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 20.12.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Постанова від 20.12.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 24.10.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні