Постанова
від 13.11.2012 по справі 2а-0124/414/12
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Постанова

Іменем України

Справа № 2а-0124/414/12

13.11.12 м. Севастополь

Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Курапової З.І.,

суддів Дадінської Т.В. ,

Кучерука О.В.

секретар судового засідання Меджидова Т.М.

за участю сторін:

представник позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД- Василенко Андрій Олександрович , довіреність № б/н від 14.03.12

представник відповідача, Лівадійської селищної ради- ОСОБА_3, довіреність № 02-14/1526 від 08.05.12

розглянувши апеляційну скаргу Лівадійської селищної ради на постанову Ялтинського міського суду Автономної Республіки Крим (суддя Короткова Л.М.) від 30.05.12 у справі № 2а-0124/416/12 (0124/4168/12)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД (вул. Дзержинского, 53, м. Севастополь,99001)

до Лівадійської селищної ради (вул. Батуріна 8,Ялта с.Лівадія,Автономна Республіка Крим,98600)

про визнання недійсними рішень суб`єкта владних повноважень

ВСТАНОВИВ:

Постановою Ялтинського міського суду АР Крим (суддя Короткова Л.М.) від 30 травня 2012 року у справі № 2а/0124/414/2012 (№ 0124/4169/2012) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛТРІ» ЛТД до Лівадійської селищної ради про визнання недійсними рішень суб'єкта владних повноважень, задоволено.

Визнано протиправним та скасовано п.1 рішення Лівадійської селищної ради м. Ялта АР Крим № 5 від 29.12.2011 р. «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 р.»в частині встановлення річної орендної плати на земельні ділянки, які знаходяться в комунальної власності Лівадійської селищної ради -для земель, які передані в оренду юридичним та фізичним особам, які протягом двох років з моменту державної реєстрації договору оренди не приступили до освоєння земельної ділянки -10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (з врахуванням коефіцієнтів функціонального використання землі та коефіцієнта індексації грошової оцінки індексації грошової оцінки землі).

Визнано протиправними та скасовані рішення № 22 від 29.12.2011 р. «Про затвердження розміру орендної плати за оренду земельної ділянки ТОВ фірми «ОЛТРІ»ЛТД на території Лівадійської селищної ради».

Стягнуто з Лівадійської селищної ради м. Ялта судові витрати на користь ТОВ фірми «ОЛТРІ»ЛТД в розмірі 32,19 грн.

Не погодившись з постановою суду, Лівадійська селищна рада звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Ялтинського міського суду від 30 травня 2012 р.

Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

У судовому засіданні 13.11.2012 р. представник апелянта доводи апеляційної скарги підтримав.

Представник позивача апеляційну скаргу не визнав, просив залишити постанову суду першої інстанції без змін.

Відповідно до пункту 4 статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання сторін, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що між позивачем та відповідачем укладено цивільно-правова угода, тому відповідач не мав права в односторонньому порядку змінити договір.

Судова колегія вважає, що зазначений висновок суду першої інстанції здійснений з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, які суд першої інстанції вважає встановленим з порушенням норм матеріального права, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та орган місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до п.1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, акти органів та посадових осіб місцевого врядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (п.10 ст. 59 цього ж Закону).

Відповідно до пункту «а»ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Аналогічне право закріплено у пункті 34 частини 1 ст. 26 та у статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.

Обов'язковість проведення грошової оцінки земельних ділянок вставлена ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»від 11.12.2003 р. № 1378-ІУ.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням № 1 від 30.05.2011 р. Лівадійської селищної ради 9 сесії 6 скликання затверджена технічна документація по нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Лівадійської селищної ради (а. с.48-49).

Зазначене рішення опубліковано в інформаційно-рекламному виданні «Південна газета»№ 21 від 03.06.2011 р. (а. с. 57).

Згідно з пп. 14.1.147 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю -це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до частин 1, 5 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Рішенням № 5 від 29 грудня 2011 р. Лівадійської селищної ради «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 рік» встановлена річна орендна плата за земельні ділянки, які знаходяться в комунальної власності Лівадійської селищної ради (а. с. 52-54).

Судова колегія зазначає, що ставки орендної плати у зазначеному рішенні відповідача встановлені у відповідності з розміром орендної плати, встановлених п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, відповідно до якого річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державної або комунальної власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки ( п. «в»підпункту 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК); може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункту 288.5.2. у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (підпункт 288.5.3 п. 2888.5 ст. 288 ПК).

Аналізуючи зазначені норми законодавства та обставини справи, судова колегія дійшла висновку, що оскаржуване позивачем рішення № 5 від 29 грудня 2011 р. Лівадійської селищної ради 14 сесії 6 скликання прийнято відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, з дотриманням вимог законодавства щодо встановлення розміру ставок орендної плати на землю.

Що стосується доводів позивача щодо порушення Лівадійською селищною радою при прийнятті рішення № 5 від 29.12.2011 р. процедури прийняття регуляторного акту, встановленого ст. 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», судова колегія зазначає, що відповідачем у газеті «Літня столиця України»від 12-18 січня 2012 р. розміщено повідомлення Лівадійської селищної ради про оприлюднення рішень 14 сесії 6 скликання, які оприлюднені 30.12.2011 р. на офіційному сайті Лівадійської селищної ради за адресою: http://livadia. Crimea. ua. (а. с. 56).

Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Лівадійської селищної ради «Про встановлення ставок орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 рік також оприлюднений на зазначену сайті із визначенням права фізичних та юридичних осіб подавати до проекту зауваження і пропозиції на електронну пошту або за адресою смт. Лівадія, вул.. Батуріна,8 (а. с. 52-54).

При таких обставинах, підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправним рішення 14-сесії 6 с кликання № 5 від 29.12.2011 р. «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 рік», відсутні.

Судова колегія також не знаходить підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними рішень 14 сесії 6 скликання № 22 від 29 грудня 2011 р. «Про затвердження розміру орендної плати за оренду земельної ділянки ТОВ Фірма «Олтрі»ЛТД на території Лівадійської селищної ради з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 116 та 125 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності або права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

З матеріалів справи вбачається, що 02 квітня 2007 року на підставі рішення № 35 12-й сесії 5 скликання Лівадійської селищної ради від 07 березня 2007 року між Лівадійською селищною радою і ТОВ Фірма «Олтрі»ЛТД був укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років площею 2,000 га для будівництва багатоквартирного жилого комплексу, розташованого за адресою: АРК, м. Ялта, смт. смт. Ореанда, Алупкінське шосе на землях Лівадійської селищної ради, кадастровий номер 0111947900:06:001:0042) (а. с. 21-24).

Пунктом 8 рішення № 35 Лівадійської селищної ради від 07.03. 2007 р. відповідно до Закону України «Про орендну плату» позивачу встановлено річна орендна плата в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з рахунком застосування коефіцієнтів використання земельної ділянки до вводу об'єкту в експлуатацію, але не більш двох років з моменту отримання дозволу на будівництво. Після вводу об'єкту в експлуатацію або по спливу вищезазначеного строку ставка орендної плати підлягає перегляду сесією Лівадійської селищної ради.

Згідно п. 5 договору оренди земельної ділянки від 02.04.2007 р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на момент укладення договору оренди землі становила 2 675 841,64 грн.

Пунктом 9 цього договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем в сумі 40 137,62 грн. в рік - до вводу об'єкту в експлуатацію (без врахування ПДВ) щомісячно, рівними долями.

Пунктом 13 договору цього договору передбачені умови щорічного перегляду розміру орендної плати, зокрема, у випадку зміни грошової оцінки, ставок орендної плати, зміни розміру земельного податку, збільшення цін і тарифів, зміни коефіцієнту індексації.

Рішенням Лівадійської селищної ради № 22 від 29 грудня 2011 р. затверджено оренду плату в рік у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за оренду земельної ділянки, площею 2,0000 га, переданого в оренду ТОВ Фірма «Олтрі»ЛТД, розташованого за адресою: м. Ялта, смт. Ореанда, Алупкінське шосе, район КСП «Південобережна»- домоволодіння № 1 - в на території Лівадійської селищної ради (а. с. 32).

Пунктами 2, 4 зазначеного рішення Лівадійської селищної ради пропоноване ТОВ Фірма «Олтрі»ЛТД в строк до 15 січня 2012 р. вирішити питання укладення додаткової угоди з Лівадійської селищною радою, а у випадку невиконання рішення, передбачено вирішення питання щодо внесення зміни у договір оренди земельної ділянки в судовому порядку.

Як зазначено вищі, пунктом 34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях селищної ради.

Таким чином, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальної власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. Відповідно усі питання щодо продовження строків оренди, зміни умов договору оренди повинні вирішуватися на пленарному засіданні селищної ради.

В ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, приймаючі рішення № 22 від 29 грудня 2011 р. щодо встановлення нових ставок орендної плати на земельні ділки, що знаходяться в оренді у позивача, відповідач діяв у відповідності з повноваженнями, передбаченими Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». При цьому, зазначені рішення не встановлюють односторонньої зміни умов договору, а передбачають вирішення цього питання у випадку незгоди позивача на зміну умов договору, у судовому порядку, тобто прийняття відповідачем цих рішень не порушують прав та інтересів відповідача.

Зазначені норми законодавств та обставини справи не прийняти до уваги судом першої інстанції, що призвело до неправильного вирішення справи з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до п.1, 4 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Враховуючи викладене, апеляційна скарга Лівадійської селищної ради АР Крим на постанову Ялтинського міського суду АР Крим від 30 травня 2012 р. у справі № 2а/0124/414/2012 (№ 0124/4168/2012) підлягає задоволенню, постанова суду підлягає скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову у позові.

Керуючись статтями 195, 196, п.3 ч.1 ст. 198, п.1, 4 ст. 202, ч.2 ст. 205, ст.. 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Лівадійської селищної ради АР Крим на постанову Ялтинського міського суду АР Крим від 30 травня 2012 р. у справі № 2а/0124/414/2012 (№ 0124/4168/2012) задовольнити.

Постанову Ялтинського міського суду АР Крим від 30 травня 2012 р. у справі № 2а/0124/414/2012 (№ 0124/4168/2012) скасувати.

Ухвалити нову постанову.

У позові Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «Олтрі»ЛТД відмовити.

Постанова набирає законну силу з моменту проголошення.

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання постанови в повному обсязі.

Повний текст судового рішення виготовлений 19 листопада 2012 р.

Головуючий суддя підпис З.І.Курапова

Судді підпис Т.В. Дадінська

підпис О.В.Кучерук

З оригіналом згідно

Суддя З.І.Курапова

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2012
Оприлюднено26.12.2012
Номер документу28230987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-0124/414/12

Постанова від 13.11.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Курапова Зоя Іллівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні