cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17.12.12 Справа № 5021/1743/12.
За позовом: Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Приватбанк», м. Дніпропетровськ
до відповідача: Громадської організації «Охтирський футбольний клуб «КХП Охтирка», м. Охтирка, Сумська область
про стягнення 36 237 грн. 51 коп.
Суддя Лущик М.С.
Представники сторін:
від позивача - Гаркаль Р.В., довіреність № 2936-О від 12.09.2012р.
від відповідача - не з'явився
За участю секретаря судового засідання Тимченко О.О.
Суть спору: позивач, відповідно до поданого позову, просить суд стягнути з відповідача заборгованість за договором банківського обслуговування б/н від 29.06.2011р., укладеного між сторонами у справі, яка виникла станом на 18.10.2012р. в розмірі 36 237 грн. 51 коп., з яких: заборгованість із простроченого кредиту в розмірі 30 000 грн., прострочена заборгованість зі сплати відсотків в розмірі 3 880 грн., пеня в розмірі 756 грн. 40 коп., прострочена заборгованість із сплати комісії в розмірі 1 601 грн. 11 коп., а також стягнути судовий збір в розмірі 1 609 грн. 50 коп.
Відповідач обґрунтованого відзиву на позов не подав, в засідання суду не з'явився, ухвала про порушення провадження у справі № 5021/1743/12 від 23.11.2012р., направлена судом на адресу відповідача зазначену у позові, повернута до суду 29.11.2012р. ДП «Охтирський КХП» у зв'язку з тим, що за адресою: 42700, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11 знаходиться Державне підприємство «Охтирський комбінат хлібопродуктів» Державного агентства резерву України, а не відповідач у даній справі.
Згідно статей 17, 22-1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», 03.12.2012 року господарським судом Сумської області здійснено електронний запит за № 15263233 на формування Спеціального витягу щодо відомостей про стан юридичної особи - відповідача у вказаній справі - Громадської організації «Охтирський футбольний клуб «КХП Охтирка», м. Охтирка, Сумська область (Ідентифікаційний код 37609764).
Відповідно до Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зробленого судом станом на 03.12.2012 за зазначеними електронним запитом, Громадська організація «Охтирський футбольний клуб «КХП Охтирка», м. Охтирка, Сумська область (Ідентифікаційний код 37609764), знаходиться за адресою: 42700, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11, яка співпадає з адресою зазначеною у позові.
Відповідно до пункту 3.9.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» № 18 від 26.12.2011 року, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 Господарського процесуального кодексу України.
За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Тому, відповідно до вимог статті 75 Господарського процесуального кодексу України, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та оцінивши наявні в матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
29.06.2011 року між ПАТ КБ «Приватбанк» та Громадською організацією «Охтирський футбольний клуб «КХП Охтирка» підписано заяву про відкриття поточного рахунку та картку зі зразками підписів і відбитка печатки, згідно якої відповідач приєднався до «Умов та правил надання банківських послуг», тарифів Банку, що розміщені в мережі Інтернет на сайті www.ргіvаtbаnk.uа, які разом із даною заявою складають договір банківського обслуговування № б/н від 29.06.2011р. та взяв на себе зобов'язання виконувати умови цього договору.
Відповідно до умов даного договору відповідачу встановлено кредитний ліміт в розмірі 30 000,00 грн., на поточний рахунок № 26008060753838, в електронному вигляді через встановлені засоби електронного в'язку Банку і Клієнта (системи клієнт-банк, Інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших), що визначено і врегульовано «Умовами та правилами надання банківських послуг».
Відповідно до п.п. 3.18.1.16. даних умов - при укладанні договорів і угод, чи вчиненні інших дій, що свідчать про приєднання клієнта до «Умов і правил надання банківських послуг» (або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки» або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / Інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-якій іншій формі), банк і клієнт допускають використання підписів клієнта у вигляді електронно-цифрового підпису та / або підтвердження через пароль, спрямований банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі клієнта з правом «першого» підпису. Підписання договорів і угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про електронний цифровий підпис», електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки). Електронний підпис не може бути визнаний недійсним лише через те, що він має електронну форму.
У відповідності з частиною другою статті 639 Цивільного кодексу України, якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.
Відповідно до п.п. 3.18.1.1. «Умов і правил надання банківських послуг», кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів та здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту банк повідомляє клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банка та клієнта. П.п. 3.18.1.3. умов визначено, що кредит надається в обмін на зобов'язання відповідача щодо його повернення, сплаті процентів та винагороди.
П.п. 3.18.1.8 умов встановлено, що проведення платежів відповідача у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться позивачем протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання клієнта до «Умов і правил надання банківських послуг».
Відповідно до п.п. 3.18.1.6. названих умов, ліміт може бути змінений банком в односторонньому порядку, передбаченому умовами і правилами надання банківських послуг, у разі зниження надходжень грошових коштів на поточний рахунок або настання інших факторів, передбачених внутрішніми нормативними документами позивача (банку). Підписавши угоду, клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна ліміту проводиться банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнту (системи клієнт-банк, Інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших).
Розділом 3.18.4. «Умов і правил надання банківських послуг» затверджений порядок розрахунків, за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку відповідача при закритті банківського дня клієнт виплачує проценти, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від строку користування кредитом (диференційована процентна ставка).
Позивач в обгрунтування поданих позовних вимог зазначає, що за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнулення дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця, розрахунок процентів здійснюється за процентною ставкою в розмірі, 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. При не обнуленні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнуленню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, клієнт виплачує банку за користування кредитом проценти в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуленню.
У випадку непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта щодо погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання клієнт сплачує банку відсотки за користування кредитом у розмірі 48 % річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання банківських послуг, клієнт сплачує банку пеню у розмірі 0,04 % від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань.
Під «непогашенням кредиту» мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня.
Розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається. Нарахування відсотків здійснюється в дату сплати.
При несплаті винагороди, відсотків у відповідні їм дати сплати, вони вважаються простроченими.
Відповідно до п.п. 3.18.2.3.4. «Умов і правил надання банківських послуг», банк має право при порушенні клієнтом (відповідачем за даним спором) будь-якого із зобов'язань, передбаченого умовами, змінити умови кредитування - вимагати від клієнта дострокового повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.
Як зазначає позивач, відповідач, отримавши обов'язок зі сплати коштів за договором банківського обслуговування № б/н від 29.06.2011р., свої вищезазначені обов'язки не виконав, грошові кошти не повернув, і у зв'язку із чим у нього станом на 18.10.2012р. виникла заборгованість за даним договором у розмірі 36 237,51 грн., з яких: заборгованість із простроченого кредиту 30 000,00 грн.; прострочена заборгованість із сплати відсотків 3 880,00 грн.; пеня 756,40 грн.; прострочена заборгованість із сплати комісії 1 601,11 грн.
За вимогами п.п. 3.18.5.1 «Умов і правил надання банківських послуг», при порушенні клієнтом (в даному випадку відповідачем у справі) будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених даними Умовами п.п. 3.18.2.2.2, 3.18.4.1, 3.18.4.2, 3.18.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.18.1.8, 3.18.2.2.3, 3.18.2.3.4, винагороди, передбаченого п.п. 3.18.2.2.5, 3.18.4.4, 3.18.4.5, 3.18.4.6 клієнт сплачує банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, клієнт сплачує банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні.
Відповідно до пункту 6 статті 232 Господарського кодексу України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано, відповідно до п. 18.5.4 Умов - нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбаченої п.п. 3.18.0.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3, здійснюється протягом трьох років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано клієнтом.
Згідно п.п. 3.18.5.7 Умов терміни позовної давності щодо вимоги про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки-пені, штрафів встановлюється сторонами тривалістю п'ять років.
Пунктом 3.18.6.1. Умов зазначено, що обслуговування кредитного ліміту на поточному рахунку клієнта здійснюється з моменту подачі відповідачем до банку заяви на приєднання до «Умов та Правил надання банківських послуг» (або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки» або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк Інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі) та / або з моменту надання клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитного ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами.
Суд, розглянувши матеріали справи встановив, що свої зобов'язання за договором банківського обслуговування № б/н від 29.06.2011р., укладеного між сторонами у справі, позивач виконав в повному обсязі, надавши відповідачу кредитний ліміт в розмірі 30 000,00 грн., що підтверджується відповідною випискою по поточному рахунку відповідача, копію якої долучено до матеріалів даної справи (а.с. 11)., але у порушення зазначених норм закону та умов вказаного договору відповідач зобов'язання за даним договором належним чином не виконав, чим порушив права та охоронювані законом інтереси позивача.
У відповідності до вимог статей 526, 527, 530 Цивільного кодексу України, зобов'язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог закону, одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов договору не допускається, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно положень статті 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних норм щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Частиною першою статті 1049 Цивільного кодексу України, позичальник зобов'язаний повернути позикодавцеві позику (грошові кошти у такій самій сумі або речі, визначені родовими ознаками, у такій самій кількості, такого самого роду та такої самої якості, що були передані йому позикодавцем) у строк та в порядку, що встановлені договором.
Статтею 1050 зазначеного Кодексу передбачено, що якщо договором встановлений обов'язок позичальника повернути позику частинами (з розстроченням), то в разі прострочення повернення чергової частини позикодавець має право вимагати дострокового повернення частини позики, що залишилася, та сплати процентів, належних йому.
Відповідно до наданого позивачем розрахунку боргу за несвоєчасне повернення кредиту, станом на 18.10.2012р. заборгованість відповідача перед позивачем по кредиту по складає 36 237 грн. 51 коп., з них: заборгованість із простроченого кредиту 30 000 грн.; прострочена заборгованість із сплати відсотків 3 880 грн.; пеня 756,40 грн.; прострочена заборгованість із сплати комісії 1 601,11 грн.
За приписами статті 1054 названого Кодексу, за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.
Оскільки відповідачем не подано доказів сплати заборгованості по кредиту, відсотків за користування кредитом, пені та доказів сплати комісії, тому позовні вимоги в частині стягнення з відповідача поточної заборгованості по кредиту в розмірі 30 000 грн., простроченої заборгованості за відсотками в розмірі 3 880 грн. та простроченої заборгованості зі сплати комісії в розмірі 1 601 грн. 11 коп. підлягають задоволенню на підставі статей 526, 1048, 1054 Цивільного Кодексу України.
На підставі п.п. 3.18.5.1 «Умов і правил надання банківських послуг», при порушенні клієнтом (в даному випадку відповідачем у справі) будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених даними Умовами п.п. 3.18.2.2.2, 3.18.4.1, 3.18.4.2, 3.18.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.18.1.8, 3.18.2.2.3, 3.18.2.3.4, винагороди, передбаченого п.п. 3.18.2.2.5, 3.18.4.4, 3.18.4.5, 3.18.4.6, відповідачу станом на 18.10.2012р. нараховано пеня на суму заборгованості за кредитом в розмірі 756 грн. 40 коп.
Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема у вигляді сплати винною особою неустойки (штрафу, пені).
За змістом статті 549 Цивільного кодексу України, під пенею розуміється грошова сума, яка встановлюється у відсотковому відношенні до простроченої суми за кожен день прострочення виконання грошового зобов'язання.
Відповідно до пункту 6 статті 231 Господарського кодексу України, штрафні санкції (штраф, пеня) за порушення грошового зобов'язання встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за весь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачений законом або договором.
Законом України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань» (стаття 3) передбачено, що розмір пені за прострочення платежу обмежений подвійною обліковою ставкою Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
За приписами п.п. 3.18.5.7 «Умов і правил надання банківських послуг», терміни позовної давності щодо вимоги про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки-пені, штрафів встановлюється сторонами тривалістю п'ять років.
Нарахування пені передбачено п.п. 3.18.5.1 «Умов і правил надання банківських послуг», пеня нарахована позивачем з урахуванням вимог Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань», тому позовні вимоги в частині стягнення пені в розмірі 756 грн. 40 коп. є обґрунтованими та підлягають задоволенню на підставі вимог статей 546, 549, 611 Цивільного Кодексу України.
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести суду ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
При зазначених обставинах, вимоги позивача визнаються судом правомірними, обґрунтованими, і такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, оскільки відповідачем не подано обґрунтованих заперечень щодо вимог позивача, а також не подано доказів сплати заборгованості.
Відповідно до вимог статей 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір в розмірі 1 609 грн. 50 коп. покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 44, 49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України , суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Громадської організації «Охтирський футбольний клуб «КХП Охтирка» (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11, ІПН 37609764) на користь Публічного акціонерного товариства Комерційний банк «Приватбанк» (49094, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, буд. 50, код ЄДРПОУ 14360570) заборгованість за договором банківського обслуговування б/н від 29.06.2011р. в розмірі 36 237 грн. 51 коп., з яких: заборгованість із простроченого кредиту в розмірі 30 000 грн.; прострочена заборгованість зі сплати відсотків в розмірі 3 880 грн.; пеня в розмірі 756 грн. 40 коп.; прострочена заборгованість зі сплати комісії в розмірі 1 601 грн. 11 коп.; та 1 609 грн. 50 коп. судового збору.
3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 19.12.2012 року.
Суддя (підпис) М.С. Лущик
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2012 |
Оприлюднено | 27.12.2012 |
Номер документу | 28255867 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Лущик Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні