Головуючий у 1 інстанції - Пляшкова К. О.
Суддя-доповідач - Чумак С.Ю.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2012 року справа №2а/1270/7782/2012
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Чумак С.Ю.,
суддів: Ляшенка Д.В. та Ястребової Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Артемівському районі міста Луганська Луганської області Державної податкової служби на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2012 року у справі № 2а/1270/7782/2012 за позовом Державної податкової інспекції в Артемівському районі міста Луганська Луганської області Державної податкової служби до Товариства з обмеженою відповідальністю «Віта-Пласт» про скасування державної реєстрації змін до установчих документів та припинення юридичної особи, третя особа виконавчий комітет Луганської міської ради,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом про скасування державної реєстрації змін до установчих документів відповідача від 7 червня 2012 року № 13821070006017813 та припинення відповідача у зв'язку з внесенням до Єдиного державного реєстру запису щодо відсутності останнього за місцезнаходженням..
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2012 року в задоволенні позову відмовлено. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що державний реєстратор при реєстрації змін до установчих документів вказаного підприємства діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, а також, що органи державної податкової служби вправі звертатися з вимогою про припинення юридичної особи у разі, якщо підставою позову є неподання таким суб'єктом протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій та інших документів фінансової звітності, згідно із вимогами законодавства.
Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову суду скасувати та ухвалити нову постанову, якою його позов задовольнити повністю. В обґрунтування скарги зазначив, що судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права застосовані помилково, оскільки стаття 67 Податкового Кодексу України та стаття 38 Закону України статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 року № 755 ( далі - Закон № 755) надають йому право звертатись до суду з позовами про припинення юридичних осіб.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ТОВ «Віта-Пласт» як юридичну особу зареєстровано виконавчим комітетом Луганської міської ради, про що 08.10.2010 за № 1 382 102 0000 017813 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено відповідний запис. (а.с.40-43).
6 червня 2012 року відповідачем державному реєстратору надані відповідні документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу - приватне підприємство «Статус-Буд» (а.с. 112-127):
- реєстраційна картка на проведення змін до установчих документів юридичної особи;
- рішення учасника ТОВ «Віта-Плат» ОСОБА_2 від 5 червня 2012 року про внесення змін до установчих документів;
- статут;
- нова редакція установчих документів;
- копія банківської квитанції;
- договір про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства;
- довіреність, видана ОСОБА_2 ОСОБА_3 на проведення дій на проведення дій по внесенню змін до ЄДР;
- протокол реєстрації для участі у вирішенні питань з поточної діяльності ТОВ «Віта-Плат». \ а.с. 47-71\.
На підставі вказаного пакету документів 7 червня 2012 року державним реєстратором виконавчого комітету Луганської міської ради проведено реєстраційну дію за № 1 382 105 0005 017813 «державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи», про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено відповідний запис. (а.с. 41 - зворот).
При вирішенні спору в частині скасування державної реєстрації змін до установчих документів відповідача від 7 червня 2012 року № 13821070006017813 колегія суддів виходить з наступного.
Пунктом 20.1.12 Податкового кодексу України визначено, що органи державної податкової служби мають право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Відповідно до ст. 56 Господарського кодексу України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 року № 755 ( далі - Закон № 755) відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 755 державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно частини 1 статті 16 Закону України № 755 єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з Єдиного державного реєстру.
З частини 1 статті 17 Закону України № 755 вбачається, що відомості про юридичну особу або фізичну особу-підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
За приписами частини 3 статті 8 Закону України № 755 установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Відповідно до статті 29 даного Закону, якою визначений порядок державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів:
рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників);
заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників);
заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства;
рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою-шостою цієї статті.
Згідно частини 8 статті 29 Закону N 755-IV якщо документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт. Якщо такі документи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт та надається документ або нотаріально засвідчена копія документа, що засвідчує повноваження представника.
Відповідно до статті 30 Закону № 755 державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Кодексу, згідно якої такими підставами є невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Колегія суддів зазначає, що вказаний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, а відповідно і змін до установчих документів юридичної особи, є вичерпним, розширеному тлумаченню не підлягає, а повноваження державного реєстратора, закріплені у статті 6 Закону № 755, не передбачають його обов'язку пересвідчуватися у справжності наміру засновників займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати податки. Запис про проведення державної реєстрації юридичної особи може бути визнаний недійсним у випадках неможливості наступного усунення обставин, які згідно статті 27 Закону № 755 були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстав, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи. Позивачем не доведено наявності жодної з обставин, зазначених у частині 1 статті 27 Закону № 755, а тому відсутні і підстави для визнання запису про реєстрацію змін до установчих документів недійсним.
З огляду на вказане колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що державна реєстрація змін до установчих документів ТОВ «Віта-Плат» була проведена відповідно до вимог Закону № 755, за наявності необхідного пакету документів, доказів порушення закону реєструючим органом при державній реєстрації вказаної юридичної особи, а також доказів визнання діяльності відповідача фіктивною суду позивачем не надано. Пояснення ОСОБА_2 суд першої інстанції правильно не визнав в якості такого доказу, оскільки ці пояснення не є допустимим доказом в сенсі статті 70 КАС України, а також не є письмовим доказом згідно вимог статті 79 КАС України.
За таких обставин судом першої інстанції правомірно відмовлено в задоволенні позову в частині скасування державної реєстрації змін до установчих документів відповідача від 7 червня 2012 року № 13821070006017813.
При вирішенні спору в частині позовних вимог про припинення ТОВ «Віта-Пласт» колегія суддів зазначає наступне.
19 липня 2012 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису за № 1 382 143 0007 017813 про відсутність ТОВ «Віта-Пласт» за її місцезнаходженням у АДРЕСА_1. \ а.с. 42\.
Згідно із ч. 2 статті 38 Закону № 755, яка передбачає порядок державної реєстрації припинення юридичної особи на підставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Відповідно до пункту 67.2 статті 67 Податкового Кодексу України органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення, зокрема, про припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців.
При цьому колегія суддів зазначає, що пп. 20.1.12 пункту 20.1 статті 20 та пункту 67.2 статті 67 Податкового Кодексу України не містять таких обмежень для податкових органів щодо звернення до суду, які в постанові зазначив суд першої інстанції як підставу для відмови у задоволенні позову, а саме, що органи державної податкової служби вправі звертатися з вимогою про припинення юридичної особи лише у разі, якщо підставою позову є неподання таким суб'єктом протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій та інших документів фінансової звітності, згідно із вимогами законодавства.
Вказані висновки суду першої інстанції є помилковими і не ґрунтуються на вищезазначених нормах діючого законодавства, які не містять зазначених судом виключень.
Право податкових органів на звернення до суду з позовами про припинення юридичних осіб прямо передбачено вказаними законодавчими нормами і не може бути обмежено судом на власний розсуд.
Перелік підстав для припинення юридичної особи закріплений в частині 2 статті 38 Закону № 755, який також не містить жодних обмежень або виключень щодо права податкового органу на звернення з такими позовами до суду.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції прийнята з помилковим застосуванням норм матеріального права, у зв'язку з чим підлягає частковому скасуванню, а апеляційна скарга - частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 195, 197, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. 207, ст. 211, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Артемівському районі міста Луганська Луганської області Державної податкової служби задовольнити частково.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2012 року у справі № 2а/1270/7782/2012 скасувати в частині відмови в задоволенні позову про припинення товариства з обмеженою відповідальністю «Віта-Пласт» і в цій частині позов задовольнити.
Припинити юридичну особу - товариство з обмеженою відповідальністю «Віта-Пласт», код ЄДРПОУ 37287942.
В іншій частині постанову Луганського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2012 року у справі № 2а/1270/7782/2012 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Колегія суддів: С.Ю.Чумак
Д.В.Ляшенко
Л.В.Ястребова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2012 |
Оприлюднено | 27.12.2012 |
Номер документу | 28260202 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні