Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
27 грудня 2012 р. № 2-а- 10996/12/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Заступника прокурора Фрунзенського району міста Харкова в інтересах держави в особі Індустріальної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби до Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт" про стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник прокурора Фрунзенського району міста Харкова звернувся до суду з адміністративним позовом в інтересах держави в особі Індустріальної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби до Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт", в якому просить суд, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, стягнути з Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт" (код ЄДРПОУ 21267960, 61000, м. Харків, пр. 50р СРСР, 155 б.) заборгованість з орендної плати за землю з юридичних осіб на суму 23754,92 грн. на користь держави в особі Індустріальної МДПІ м. Харкова. Копію позовної заяви з додатками до направлення її до суду було вручено директору АТ "Укрпромсільгосптехекспорт" Головашу В.В.
Ухвалою суду від 08.10.12 року було відкрито справу в порядку скороченого провадження .
Ухвалою суду від 26.10.12 року справу призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні у зв'язку з необхідністю з'ясування обставин справи, щодо яких відповідачем надані заперечення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив наступне. Відповідачем на підставі поданої декларації на 2012 рік було самостійно узгоджено суму податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. В результаті несплати самостійно визначених сум податкового зобов'язання за період з березня по липень 2012 року, а також нарахованої суми штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну сплату сум узгодженого податкового зобов'язання згідно податкового повідомлення-рішення № 0000571520 від 20.06.12 року утворилася заборгованість в сумі 23754,92 грн. Податкова вимога була надіслана відповідачу, ним отримана. Заборгованість залишається несплаченою.
Представником відповідача в ході судового розгляду справи були надані письмові заперечення проти позову та доповнення до заперечень, в яких зазначено, що позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на те, що відповідач здійснив відчуження об'єктів нерухомості на орендованій земельній ділянці, у зв'язку з чим звертався до Харківської міської ради з листами про відмову від частині земельної ділянки, що, на думку відповідача, є підставою для припинення обов'язку по сплаті орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Також представник відповідача
Позивач - про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином, через канцелярію суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника МДПІ та підтримання позовних вимог.
Прокурор Хряк О.О. -про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином, через канцелярію суду надав витребуваний судом лист Управління держкомзему у м. Харкові від 26.12.2012 р. № 7933/08 про наявність в обліку договору оренди землі площею 0,1998 га у м. Харкові, пр. П'ятдесятиріччя СРСР, 155б, від 23.08.2005 року, який є чинним.
Відповідач про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином, в судове засідання не прибув, свого представника не направив, причини неявки суду не повідомив. В судовому засіданні 28.11.2012 року представник відповідача Танчак Н.В. -проти позову заперечувала з підстав, викладених у письмових запереченнях та доповненнях до них.
Відповідно до ч. 4 ст. 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимогам ст. 41 КАС України.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
З матеріалів справи вбачається, що Акціонерне товариство "Укрпромсільгосптехекспорт" зареєстроване як юридична особа, що підтверджується Спеціальним Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.107-109).
Відповідно до договору оренди земельної ділянки (а.с. 4-7), укладеного між Харківською міською радою (орендодавець) та АТ «Укрпромсільгосптехекспорт»(орендар) від 23.08.2005, зареєстрованого 23.08.2005 за №85140\05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України із земельних ресурсів», Харківська міська рада передала АТ «Укрпромсільгосптехекспорт»в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м.Харків, пр. 50 річчя СРСР, 155\б, загальною площею 0, 1998 га, у тому числі під забудовою 0,0215 га, інших угідь 0,1783 га.
Судом встановлено, що відповідачем до Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі м. Харкова (правонаступником якої є Індустріальна міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова Харківської області Державної податкової служби) було подано декларацію з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2012 рік № 2010 від 20.02.2012 року (а.с.15-16), якою самостійно визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у загальному розмірі 75747,60 грн. на 2012 рік, тобто, по 4812,30 грн. на місяць.
В результаті несплати сум узгодженого податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за березень - липень 2012 рік у відповідача утворилась заборгованість у загальному розмірі 23273,79 грн., що підтверджується обліковою карткою відповідача та розрахунком позовних вимог.
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п. 287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідач, самостійно задекларувавши податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на 2012 рік, не здійснював своєчасно їх сплату, в результаті чого утворилася заборгованість за березень -липень 2012 року.
Крім того, судом встановлено, що 20.06.12 року Начальником Індустріальної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби було винесено податкове повідомлення-рішення № 0000571520 від 20.06.12 року (а.с. 20), на підставі акту перевірки № 1195/15-229/21267960 від 18.06.12 року (а.с. 18-19), яким визначено суму штрафних (фінансових) санкції за несвоєчасну сплату сум узгодженого податкового зобов'язання з орендної плати за землю в розмірі 481,13 грн.
Відповідачем вказане податкове повідомлення-рішення отримане 20.06.2012 року (згідно корінцю), ані в адміністративному, ані в судовому порядку не оскаржувалося.
Відповідно до п. 57.3. ст. 57 ПК України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
Згідно з п.п. 14.1.175. п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Таким чином, податкові зобов'язання в розмірі 481,13 грн. є узгодженими та у звзяку з несплатою у 10-денний строк набули статусу податкового боргу.
Відповідачем на дату розгляду справи самостійно визначена сума податкового зобов'язання в сумі 23273,79 грн. та донарахована податковим органом сума штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 481,13 грн. сплачені не були.
Загальна сума заборгованості Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт" з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності склала 23754,92грн.
Пунктом 59.1 статті 59 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
На виконання зазначеної норми ДПІ у Фрунзенському районі м. Харкова (правонаступником якої є Індустріальна міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова Харківської області Державної податкової служби) направила на адресу відповідача податкову вимогу № 246 від 02.03.2012 року, яка була вручена відповідачу 15.03.12 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. (а.с. 94).
Відповідно до вимог п. 58.3 ст. 58 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) юридичній особі, якщо його передано посадовій особі такої юридичної особи під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення. Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її законному представникові або надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого її місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.
Таким чином, судом встановлено, що податковим органом були вжиті заходи з погашення податкового боргу Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт".
На момент розгляду справи судом сума заборгованості у розмірі 23754,92 грн. відповідачем не погашена, відповідачем до суду не надано доказів на спростування вимог позивача.
Право керівника державної податкової служби щодо стягнення до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу передбачено в п.п. 20.1.28 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України. Також, однією із функцій державних податкових інспекцій в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонних та об'єднаних спеціалізованих державних податкових інспекцій є подача до судів позовів до підприємств, установ, організацій та громадян про стягнення заборгованості перед бюджетами і державними цільовими фондами за рахунок їх майна.
Посилання представника відповідача в обґрунтування заперечень проти адміністративного позову на листи, надіслані до Управління земельних відносин Харківської міської ради та Харківського міського голови, в яких повідомляється про відчуження нежитлових приміщень нежитлових приміщень та споруд, які знаходяться на орендованій земельній ділянці новим власником не приймається судом в якості належного обґрунтування заперечень з огляду на наступне.
Як вбачається з листа Управління держкомзему у м. Харкові від 26.12.2012 р. № 7933/08 (а.с. 124) договір оренди землі площею 0,1998 га у м. Харкові, пр. П'ятдесятиріччя СРСР, 155б, від 23.08.2005 року, який є чинним та обліковується в Управлінні.
Відповідно до ст..288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Оскільки судом встановлено, що у спірному періоді з березня 2012 року по липень 2012 року договір оренди земельної ділянки не був розірваний, земельна ділянка не повернута орендодавцю, обов'язок по сплаті орендної плати за земельну ділянку комунальної власності покладений на відповідача як на орендаря.
Також суд зазначає, що згідно п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 та п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки, яка є різновидом плати за землю, віднесена до податкових платежів, отже до вказаного платежу застосовується загальний порядок узгодження податкових зобов'язань, передбачений ст. 54.1 ст. 54 ПК України.
Судом встановлено, що позивач самостійно визначив суму податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на 2012 рік, подавши до податкового органу податкову декларацію, отже, така сума є узгодженою.
Суд також не приймає до уваги посилання представника відповідача в обґрунтування заперечень проти позову на норми Податкового кодексу України, які регламентують порядок сплати земельного податку, оскільки земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є різними платежами та мають самостійне правове регулювання. Обов'язок сплачувати орендну плату не припиняється з переходом права власності на будівлю (споруду), яка на ній розташована, як це помилково стверджує представник відповідача з посиланням на норму п. 287.6 ст. 287 ПК України, яка не регулює спірні правовідносини.
Крім того, судом встановлено, що відповідачем 21.06.12 року було здійснено сплату у розмірі 481,13 грн., що відповідає сумі штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням № 0000571520 від 20.06.12 року. З облікової картки платника податків-відповідача (а.с. 101-104) вбачається, що вказана сума була зарахована в погашення податкового боргу, який утворився раніше, що відповідає вимогам п. 87.9 ст. 87 ПК України.
Відповідно до п. 87.9 ст. 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу органи державної податкової служби зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
З огляду на наведене, дії позивача з вказаного зарахування є правомірними.
На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та позов підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 94, 160-163, 167, 186, 254, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Заступника прокурора Фрунзенського району міста Харкова в інтересах держави в особі Індустріальної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби до Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт" про стягнення заборгованості - задовольнити.
Стягнути з Акціонерного товариства "Укрпромсільгосптехекспорт" (код ЄДРПОУ 21267960, 61000, м. Харків, пр. 50р СРСР, 155б) заборгованість з орендної плати за землю з юридичних осіб в сумі 23754.92 (двадцять три тисячі сімсот п'ятдесят чотири) грн. 92 коп. на користь держави в особі Індустріальної МДПІ м. Харкова.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2012 |
Оприлюднено | 02.01.2013 |
Номер документу | 28313608 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні