Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2012 року Справа № 1170/2а-956/12
Кіровоградський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого - судді Хилько Л.І.,
при секретарі судового засідання - Господарікова М.О.,
за участю представників:
позивача -Івашкіна О.В.,
відповідача -не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кіровограді адміністративну справу за позовом Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби до Приватного підприємства "Лідер-Трейд" про припинення юридичної особи та визнання установчих документів недійсними з моменту реєстрації, -
В С Т А Н О В И В:
Кіровоградська об'єднана державна податкова інспекція Кіровоградської області Державної податкової служби /по тексту -позивач/ звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до приватного підприємства "Лідер-Трейд" /по тексту -відповідач/ про припинення юридичної особи та визнання установчих документів недійсними з моменту реєстрації.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідач має ознаки фіктивності, створене з метою надання послуг по мінімізації податкових зобов'язань реально існуючим суб'єктам господарювання, а тому позивач вважає, що слід припинити юридичну особу - відповідача та визнати його установчі документи недійсними з моменту реєстрації.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, надав пояснення згідно викладеного у позові.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, в матеріалах справи міститься клопотання про слухання справи без його участі /а.с.106/. Крім того, з наданих до суду письмових запереченнях проти позовних вимог представник відповідача зазначив, що ПП "Лідер-Трейд" займалось господарською діяльністю, укладало угоди та договори, сплачувало обов'язкові податки та збори (податок на прибуток та на додану вартість), що підтверджується самим позивачем в доданій до позовної заяви копії довідки про стан розрахунків з бюджетом станом на 13.12.2011 р..
Крім того, відповідно до Витягу з ЄДРПОУ та ФОП, станом на 19.09.2011 р. відомості про юридичну особу підтверджено. Дані обставини спростовують інформацію, зазначену в довідці №1564 від 17.08.2011 р. щодо незнаходження підприємства за юридичною адресою.
Таким чином, із слів представника відповідача, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають /а.с.34-38/.
Суд, розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.
Виконавчим комітетом Кіровоградської міської ради, 04.06.2010 року було зареєстровано Приватне підприємство "Лідер-Трейд", що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №749458 /а.с.16/. Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, станом на 21.05.2012 року ПП "Лідер-Трейд" значиться в даному реєстрі, керівником зазначеного підприємства є ОСОБА_2, місцезнаходження підприємства: м. Кіровоград, пров. Толбухіна, 3 /а.с.30-33/.
Згідно змісту позовної заяви вбачається, що позивачем визначається фіктивність правочину у вигляді створення засновницького акту, затвердження статуту у редакції ПП "Лідер-Трейд", разом з тим видача первинних документів, які використовувались в господарській діяльності підприємства, та вказує на недобросовісну послідуючу фінансово-господарську діяльність оскільки, правочин засновника, не добросовісний, видані підприємством первинні документи не мають юридичної сили так як складені без дійсного волевиявлення ОСОБА_2, в про намір створити для ПП "Лідер-Трейд" набуття, зміну та припинення прав та обов'язків, - не свідчить.
Суду не зрозуміло, на підставі чого позивач прийшов до вказаних вище висновків, оскільки із слів самого керівника ПП "Лідер-Трейд" ОСОБА_2 /а.с.39/ дане підприємство реально здійснює господарську діяльність та є добросовісним платником податків та зборів.
В матеріалах справи міститься пояснень, опитаної співробітниками СВ ПМ ДПА у Кіровоградській області ОСОБА_3, яка взагалі невідомо яке має відношення до ПП "Лідер-Трест" /а.с.8/.
Суд зазначає, що такі пояснення співробітником податкової міліції могли бути отримані виключно в межах кримінальної або оперативно-розшукової справи та оцінюватись встановлені факти щодо наявності або відсутності обставин мали б компетентним судом, а не в межах адміністративної справи.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 110 Цивільного кодексу України, юридична особа ліквідується за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.
Інші випадки передбачені частиною 2 статті 38 Закону України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" /далі Закон №755-IV/, зокрема, нею визначено підстави для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, а саме: 1) визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; 2) провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; 3) невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; 4) неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; 5) наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Згідно частини 2 статті 110 Цивільного кодексу України визначено коло осіб, які можуть звертатись до суду з вимогою про ліквідацію юридичної особи на підставі визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути, ними є: 1) орган, що здійснює державну реєстрацію; 2) учасник юридичної особи; 3) а щодо акціонерних товариств - також Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Підпунктом 20.1.12 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України органам державної податкової служби надано право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Законом України «Про державну податкову службу в Україні»головним із завдань державної податкової служби визначено здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів).
Відповідно до статті 5 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців визначений вищевказаним законом та включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці, та перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.
За відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код заявника відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстрації картки ( ч. 3 ст. 25 цього ж Закону)
Перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є вичерпним, розширеному тлумаченню не підлягає та будь-якого обов'язку державного реєстратора засвідчуватися у справжності наміру засновників займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати податки не містить. Запис про проведення державної реєстрації юридичної особи може бути визнаний недійсним у випадках наступного з'ясування обставин, що згідно зі статтею 27 були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.
Відповідно до ч.1 ст.59 Господарського кодексу України, припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за рішенням суду.
Відповідно до ч.1 ст.239 Господарського кодексу України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання, зокрема, таку адміністративно-господарську санкцію, як скасування державної реєстрації та ліквідація суб'єкта господарювання.
Статтею 247 Господарського кодексу України передбачено, що у разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до нього може бути застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації цього суб'єкта та його ліквідації. Скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання провадиться за рішенням суду, що є підставою для ліквідації даного суб'єкта господарювання відповідно до статті 59 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 4 Закону №755-ІV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу-підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та виписки з Єдиного державного реєстру.
Запис про проведення державної реєстрації юридичної особи може бути визнаний недійсним (скасований) у випадках наступного з'ясування обставин, що згідно зі статтею 27 Закону №755-ІV були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.
У відповідності до положень ст. 27 Закону №755-ІV, підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Як вбачається з матеріалів справи, державним реєстратором в межах наданих повноважень були перевірені документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються державному реєстратору, в тому числі статут підприємства, який повинен містити відомості, передбачені законом, відповідальність за їх відповідність законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи, тому підстав для залишення їх без розгляду чи відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи відповідно положень ст.ст. 24, 25 цього Закону у Державного реєстратора не було.
В даному випадку, позивачем по справі не надано жодного доказу наявності обставин, що згідно зі ст. 27 Закону №755-ІV могли бути підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.
Згідно з частиною 1 ст. 33 Закону № 755-ІV, юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом.
Порядок державної реєстрації припинення юридичної особи на підставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, встановлений ст.38 Закону №755-ІV.
Так, ч. 2 ст. 38 цього Закону встановлено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
На думку суду доводи позивача, які обґрунтовують вимоги позову, є припущеннями недоведеними належними засобами доказування. Належними доказами в підтвердження посилань позивача щодо відсутності у засновника, керівника підприємства при реєстрації мети на здійснення підприємницької діяльності, та, відповідно, порушення вимог чинного законодавства, могли бути матеріали кримінальної справи, порушеної за фактом злочину, передбаченого ст. 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво) та вирок суду, що набрав законної сили, відносно винних осіб.
Більш того, сам керівник стверджує протилежне тому, що зазначає позивач в позові.
Також, податковим органом не досліджувалось питання стосовно того, яка і чи велась взагалі фінансово-господарська діяльність відповідачем, оскільки згідно наданих представником відповідача документів вбачається, що відповідачем укладались цивільно-правові договори /а.с.62-88/.
Позивачем не надано суду доказів ухилення відповідача від сплати податків, оскільки згідно наявної в матеріалах справи довідки, заборгованості відповідача перед бюджетом зі сплати податків та інших обов'язкових платежів не існує /а.с.7/.
Також, не надано доказів на підтвердження неподання відповідачем до податкового органу протягом року податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону, та ведення відповідачем недобросовісної господарської діяльності. Встановлено. що відповідачем подавались декларації з податку на прибуток та додану вартість /а.с.49-54/.
Вимогу про припинення юридичної особи ПП "Лідер-Трейд" також обґрунтовують відсутністю відповідача за своїм місцем знаходженням.
З цих підстав суд зазначає, що виходячи з норм статті 19 та частини 2 статті 38 Закону №755-IV, відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, вказаним в установчих документах, є окремою підставою /відмінною від такої підстави, як провадження юридичною особою діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом/ для постановлення судового рішення про припинення юридичної особи.
Порядок внесення до Єдиного державного реєстру запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням встановлений частинами 7 та 8 ст. 19 цього Закону.
Суд зазначає, що факт відсутності підприємства за місцезнаходженням, за яким відбулася його державна реєстрація, в силу зазначених правових норм може слугувати підставою для припинення юридичної особи через факт внесення державним реєстратором до Єдиного державного реєстру запису про таку відсутність в порядку, встановленому ст.19 зазначеного Закону.
Позивачем по справі не надано суду доказів наявності такого запису у Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України.
При цьому, згідно з витягом з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, станом на 21.05.2012 р. ПП "Лідер-Трейд" (код -37096861) значиться в даному реєстрі, адреса: 25011, м. Кіровоград, пров. Толбухіна, 3, статус відомостей про юридичну особу - підтверджено, стан юридичної особи - зареєстровано /а.с.30-33/.
Відповідно до ч.1 статті 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. ст. 11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем -фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 86, 159-163,167 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10- денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України -з дня отримання копії постанови у повному обсязі, апеляційної скарги.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2012 |
Оприлюднено | 02.01.2013 |
Номер документу | 28313977 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні