ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції: Липа В.А.
Суддя-доповідач:Майор Г.І.
ПОСТАНОВА
іменем України
"18" грудня 2012 р. Справа № 0670/5682/12
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Майора Г.І.
суддів: Бучик А.Ю.
Шевчук С.М.,
при секретарі Самченко В.М. ,
за участю сторін:
від позивача: Штих І.В.,
від відповідача: не з'явився,
розглянувши апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Житомирі на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "04" жовтня 2012 р. у справі за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Житомирі до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" про стягнення 262,31 грн.,
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2012 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Житомирі звернулося до адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" заборгованість по пені в сумі 262,31 грн.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2012 року відмовлено у задоволенні позовних вимог Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Житомирі до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" про стягнення 262,31 грн.
Не погоджуючись з прийнятою постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Житомирі звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищевказану постанову та прийняти нову, якою позов задовольнити.
Відповідач не скористався своїм правом на участь в судовому засіданні: повноважного представника в засідання суду не направив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Колегія суддів враховуючи те, що сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги та положення частини 4 статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за можливе розглядати справу за відсутності представника відповідача.
Представник позивача у судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" є юридичною особою, є платником страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та взято на облік у Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Житомирі.
Як вбачається з акту перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України № 50 від 20.06.2012 працівниками Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Житомирі здійснено перевірку ТОВ "Мелодія-Нова". У акті перевірки зазначено, що ТОВ "Мелодія-Нова" має заборгованість зі сплати страхових внесків, за що товариству нараховано пеню у сумі 262,31 грн. (а.с. 20-22).
Додатком до вказаного акту є розрахунок пені, відповідно до якого Товариству з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" за несплату заборгованості по страховим внескам перед Фондом у сумі 1831,11 грн. нараховано пеню у розмірі 262,31 грн. (а.с. 25).
Відмовивши у задоволенні позову, суд першої інстанції, виходив з того, що факт наявності заборгованості ніким не заперечується, проте застосування санкції за таке порушення не є можливим з 1 січня 2011 року, оскільки втратили чинність відповідні норми Закону України від 23 вересня 2009 року №1105-ХІV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (Закон №1105-ХІV), які встановлювали відповідальність за це порушення.
Колегія суддів з таким висновком суду першої інстанції не погоджується.
Оскільки відповідачем не заперечується факт наявності недоїмки зі сплати страхових внесків за період до 1 січня 2011 року, спір зводиться до встановлення права Фонду нараховувати пеню за таке порушення після 1 січня 2011 року.
Відповідно до частини другої статті 52 Закону №1105-ХІV (в редакції, чинній до 1 січня 2011 року) за прострочення сплати страхового внеску до Фонду соціального страхування від нещасних випадків із страхувальника стягується пеня згідно із законом.
В той же час, згідно з вимогами Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (Закон № 2464-VІ) вищенаведену частину статті 52 Закону №1105-ХІV виключено.
Колегія суддів зазначає, що її виключення не є підставою вважати, що законодавцем скасовано відповідальність за вчинення відповідних порушень.
Зазначений висновок базується на такому.
У зв'язку з прийняттям Закону №2464-VІ запроваджена принципово нова система сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Нею передбачені єдиний вид страхового внеску, нова процедура його справляння та нові правила щодо відповідальності за порушення правил нарахування та сплати внеску. При цьому, з аналізу Закону № 2464-VІ вбачається, що його правила (окрім Прикінцевих та перехідних положень) не поширюються на правовідносини зі сплати страхових внесків за чинними раніше видами соціального страхування. Це означає, що відповідальність, встановлена Законом № 2464-VІ, передбачається за правопорушення з іншим об'єктом і не може застосовуватись до порушень щодо сплати страхових внесків за діючими раніше видами страхування.
Таким чином, законодавцем запропонована така конструкція спірних відносин, згідно з якою з 1 січня 2011 року справляється новий вид страхових внесків, і регулювання їх сплати здійснюється згідно спеціального нормативного акту - Закону №2464-VІ. В той же час, регулювання відносин щодо несплачених страхових внесків за попередніми видами страхування здійснюється за правилами законодавства, яке діяло до набрання чинності попередніми Законом № 2464-VІ (з урахуванням окремих уточнень, внесених цим Законом).
Так, відповідно до абзацу п'ятого пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464-VІ, стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
У спірному випадку йдеться про невиконання товариством вимог законодавства щодо сплати внесків за 2010 рік, а це означає, що стягнення заборгованості зі сплати цих внесків має відбуватись відповідно до закону, який діяв у відповідний період - тобто виключеної Законом №2464-VІ частини другої статті 52 Закону №1105-ХІV.
З вищенаведеним абзацом п'ятим пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VІ пов'язаний і шостий абзац цього ж пункту, яким передбачено збереження за Фондом повноважень застосовувати штрафні санкції, якими останній був наділений до 1 січня 2011 року.
Так, відповідно до абзацу шостого пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VІ на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
З викладеного колегія суддів робить висновок про те, що Фонд і після 1 січня 2011 року має право здійснювати контроль за правильністю нарахування та сплати страхових внесків, нарахованих за період до 1 січня 2011 року, і у випадку виявлення порушень - право застосовувати штрафні санкції, визначені законом, чинним на момент вчинення таких порушень.
На реалізацію наведених положень Закону №2464-VІ правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України прийняло постанову від 30 листопада 2010 року №31 "Про порядок стягнення та обліку заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України".
Пунктом 2 цієї постанови установлено вважати такою, що втратила чинність постанову правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12 липня 2007 року №36 "Про затвердження Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України" (Постанова №36).
Водночас установлено, що стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 1 січня 2011 року, здійснюється відповідно до цієї ж Постанови № 36, яка втратила чинність.
Таким чином правління Фонду підтримало конструкцію, запропоновану законодавцем, згідно якої акт за загальним правилом хоч і втратив чинність, проте зберігає свою дію щодо регулювання певного кола правовідносин, диференційованих за часом їх виникнення.
Згідно з підпунктом 5.1. Інструкції, затвердженої Постановою №36, не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
Як вбачається з матеріалів справи, спірна сума пені нарахована у відповідності до вищенаведеної норми.
За таких обставин, та оскільки відповідач не заперечував вчинення порушення, за яке нараховані санкції, та не стверджував про неправильність обрахунку суми пені, цей позов необхідно задовольнити, оскільки висновок суду першої інстанції не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Житомирі задовольнити.
Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "04" жовтня 2012 р. скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" (код ЄДРПОУ 32467660, м.Житомир, вул.Жуйка,3) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Житомирі (код ЄДРПОУ 25924113, м.Житомир, вул. Я.Гамарника,6-А) пеню у розмірі 262 (двісті шістьдесят дві) грн. 31 коп.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Г.І. Майор
судді: А.Ю.Бучик С.М. Шевчук
Повний текст cудового рішення виготовлено "20" грудня 2012 р.
Роздруковано та надіслано:
1- в справу
2 - позивачу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Житомирі вул.Я.Гамарника,6 А,м.Житомир,10000
3- відповідачу Товариство з обеженою відповідальністю "Мелодія-Нова" вул.Жуйка,3,м.Житомир,10002
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2012 |
Оприлюднено | 14.01.2013 |
Номер документу | 28548677 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Майор Г.І.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні