П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 05 грудня 2012 р.Справа № 2-а-1978/10/1570 Категорія: 5.1.1 Головуючий в 1 інстанції: Колесниченко О. В. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Головуючого: судді Домусчі С.Д. суддів: Кравця О.О., Шевчук О.А. за участю секретаря судового засідання –Тутової Л.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Біляївському районі Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2011 року в справі за адміністративним позовом Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області до Державної податкової інспекції у Біляївському районі Одеської області, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»про визнання дій незаконними, зобов'язання вчинити певні дії, - ВСТАНОВИВ: 22 лютого 2010 року Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області звернувся до Одеського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області з позовом до Державної податкової інспекції у Біляївському районі Одеської області, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех», в якому просив суд визнати неправомірними дії відповідача щодо взяття на податковий облік юридичної особи з назвою Товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»; зобов'язати відповідача скасувати дані внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех». Постановою від 16 лютого 2011 року Одеський окружний адміністративний суд адміністративний позов задовольнив в повному обсязі та визнав незаконними дії відповідача щодо взяття на облік юридичної особи з назвою Товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»; зобов'язав відповідача скасувати данні, внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб, щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех». Не погоджуючись з постановою суду ДПІ у Біляївському районі Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржену постанову та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову прокурора. Вимоги апеляційної скарги апелянт обґрунтовує тим, що висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки реєстрація ТОВ «Залізничний цех», як платника податків, відбулась відповідно до вимог Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом ДПА України від 19 лютого 1998 року № 80, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 березня 1998 року за № 172/2612, відповідно до Вимог написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджених наказом Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 09 червня 2004 року № 65, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 червня 2004 року за 795/9391, та відповідно до вимог ст. 37 Закону України «Про мови в Українській РСР», чинному на час здійснення реєстрації. Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області, Теплодарська міська рада Одеської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»письмових заперечень на апеляційну скаргу не надали. Ухвалюючи постанову про задоволення позовних вимог суд першої інстанції встановив, що Біляївською міжрайонною прокуратурою, на виконання вимоги прокуратури Одеської області, проводилась перевірка стосовно законності внесення змін до облікових даних TOB «Залізничний цех». В ході перевірки встановлено, що у 1998 році Державною податковою інспекцією в Біляївському районі Одеської області взято на облік, як платника податків, товариство з обмеженою відповідальністю «Железнодорожный цех», що розташовано за адресою: Одеська область, м. Теплодар, Промзона. Внесення змін (доповнень) до установчих документів оформлюється окремими додатками до них або шляхом викладення в новій редакції. Згідно п. 17 даного Положення, у разі внесення до установчих документів змін (доповнень), пов'язаних із зміною назви, організаційної форми або форми власності суб'єкта підприємницької діяльності проводиться його перереєстрація. Відповідно до п.п. 11, 18 Положення, орган державної реєстрації в 10-денний термін з дня державної реєстрації зобов'язаний подати відомості про внесення відповідних змін (доповнень) до органу державної Статистики та до Державної Податкової інспекції. Згідно п.п. 16, 17, 18 Постанови Кабінету Міністрів України №125 від 25.01.1996 року, п. 20-24 ПКМУ № 740 від 25.05.1998 року, ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»- державна реєстрація новоутвореного суб'єкта господарювання, державна реєстрація змін до установчих документів, а до 01.07.2004 року також і перереєстрація юридичної особи, здійснювалася органом реєстрації (державним реєстратором) і протягом встановленого даними Постановами та Законом терміну, відповідна інформація надавалася органам державної влади для взяття на облік, внесення змін. Тобто, тільки орган державної реєстрації (державний реєстратор) має право провести реєстраційну процедуру зміни найменування та інші зміни, і тільки після надходження відомостей від органу реєстрації (державного реєстратора) органи державної влади (статистики, ДПІ та інші) можуть вносити відповідні зміни до даних, які містяться в інформаційній базі органів державної влади. Суд першої інстанції встановив, що всупереч п.п. 16, 17, 18 Постанови Кабінету Міністрів України №125 від 25.01.1996 року, п. 20-24 Постанови Кабінету Міністрів України № 740 від 25.05.1998 року, ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», державна податкова інспекція в Біляївському районі Одеської області без надходження відповідних відомостей від державного реєстратора (органу державної реєстрації) самостійно та безпідставно прийняла на облік та змінила найменування юридичної особи TOB «Железнодорожный цех»на TOB «Залізничний цех», чим порушила вимоги Постанов Кабінету Міністрів України № 276 від 29.04.1994 року, № 125 від 25.01.1996 року та №740 від 25.05.1998 року, які діяли до 01.07.2004 року і якими було затверджено порядок державної реєстрації та Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців». Суд першої інстанції встановив, що юридична особа з кодом ЄДРПОУ 21028250 двічі зверталася до державного реєстратора виконкому Теплодарської міської ради з питання включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та видачі свідоцтва нового зразка. Державним реєстратором двічі було надано відмову щодо включення до реєстру в зв'язку з тим, що документи подані особою, що не має на це повноважень та данні в реєстраційній картці та поданих документів не співпадають. Відділом державної реєстрації виконавчого комітету Одеської міської ради, вихідним листом від 03.09.2008 року № 1909, було передано реєстраційну справу даного підприємства. Аналізуючи дану реєстраційну справу суд першої інстанції встановив, що основні документи, які містяться в ній мають різні найменування. Відповідно до листа ДПІ у Біляївському районі № 11918/9/29-016 від 07.07.2009 року на обліку в ДПІ перебуває TOB «Залізничний цех»згідно свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, яке видано 14.04.1995 року Центральним райвиконкомом м. Одеси., але згідно листа тієї ж ДПІ від 14.02.2006 року № 1974/9/29 на податковому обліку знаходилося TOB «Железнодорожный цех». Виконавчим комітетом Теплодарської міської ради було надіслано запити до Біляївської районної державної адміністрації в Одеській області та Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради з питання реєстрації таких змін до установчих документів юридичної особи. В серпні 2009 року Теплодарською міською радою було отримано відповідь ДП «Інформаційно-ресурсний центр»про те, що інформація щодо юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250 відсутня в інформаційному фонді. Згідно інформації Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради щодо державної реєстрації 14.04.1995 року TOB «Железнодорожный цех»та TOB «Залізничний цех»- отримано відповідь про відсутність записів щодо реєстрації зазначених підприємств. Суд першої інстанції встановив, що установчими документами підприємства TOB «Железнодорожний цех»є статут, в якому повинно бути вказано найменування підприємства, але на час розгляду справи статути юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250, як з найменуванням TOB «Залізничний цех»так і з найменуванням TOB «Железнодорожный цех»відсутні. Суд першої інстанції встановив, що існує дві копії свідоцтв про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності за № 21028250, які видано 14.04.1995 року Центральним райвиконкомом м. Одеси: одне з найменуванням товариство з обмеженою відповідальністю «Железнодорожный цех», інше з найменуванням товариство з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех». В податковій базі дане підприємство також знаходиться з різними найменуваннями: - назва українською мовою TOB «Железнодорожный цех»; - повна назва українською мовою Товариство з обмеженою відповідальність «Залізничний цех». Суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання відповідача, що зміна найменування юридичної особи це є елементарний переклад з російської мови на українську, оскільки обидва свідоцтва видані одним і тим же органом та оформлені українською мовою. Суд першої інстанції встановив, що відповідно до витягу з бази даних та листа Головного управління статистики № 01-02-117-2328 від 17.08.2009 року, зміни відбулися на підставі змін від 04.06.1997 року № 734, зареєстрованих районною державною адміністрацією, які відсутні в реєстраційній справі, але існує копія такого документу. Згідно даної копії найменування підприємства: товариство з обмеженою відповідальністю «Железнодорожный цех». Враховуючи, що в реєстраційній справі юридичної особи відсутні документи, які підтверджують факт державної реєстрації змін, а органи державної реєстрації, які свого часу могли зареєструвати відповідні зміни або здійснити перереєстрацію суб'єкта господарювання, повідомляють про відсутність будь-яких реєстраційних дій відносно юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250, суд першої інстанції встановив, що зміна найменування юридичної особи ДПІ у Біляївському районі Одеської області проведена безпідставно, з порушенням чинного законодавства, яке діяло у відповідний період. Суд першої інстанції встановив, що за результатами виявлених порушень Біляївською міжрайонною прокуратурою 09.09.2009 року до ДПІ у Біляївському районі внесено припис про усунення порушень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців», який податковим органом не виконано. Суд першої інстанції встановив, що відповідач, заперечуючи проти позову, не довів правомірність дій щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех». За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених в судовому засіданні фактів, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Заслухавши суддю доповідача, пояснення представника апелянта, прокурора, представника Теплодарської міської ради Одеської області, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга може бути задоволена. Апеляційний суд встановив, що на податковому обліку в ДПІ у Біляївському районі Одеської області з 04 березня 1998 року перебувало підприємство ТОВ «Железнодорожный цех», код ЄДРПОУ 21028250. У зв'язку з виникненням спірних питань у ДПІ у Біляївському районі Одеської області направило запит до Головного управління статистики в Одеській області та отримало інформацію щодо реєстрації за кодом ЄДРПОУ 21028250 ТОВ «Залізничний цех». 24 березня 2006 року на адресу ТОВ «Железнодорожный цех»було надісланий лист з проханням прибути до податкової інспекції з документами, що підтверджують державну реєстрацію підприємства. На виконання зазначеного листа підприємство надало до податкової інспекції свідоцтво про державну реєстрацію (а.с.22) та довідку Одеського обласного управління статистики № 33 про включення до Єдиного реєстру підприємств та організацій (а.с. 16), в яких назва підприємства зазначена як ТОВ «Залізничний цех». Відповідно до п. 1.4, п. 1.6 Інструкції про порядок обліку платників податків, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 19 лютого 1998 р. N 80 (в редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 17 листопада 1998 р. N 552), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 р. за N 791/3231, в редакції чинній станом на квітень 2006 року, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб - це автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про платників податків. Формується з районних рівнів Єдиного банку даних юридичних осіб державних податкових інспекцій в районах, містах і районах у містах, а також міжрайонними та об'єднаними інспекціями і ведеться Державною податковою адміністрацією України. Державний реєстр фізичних осіб - платників податків (далі - ДРФО) - це автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які зобов'язані сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі) до бюджетів та до державних цільових фондів у порядку і на умовах, що визначаються законодавчими актами України. Формування та ведення ДРФО здійснюється органами державної податкової служби. Відповідно до п. 2.1. Інструкції про порядок обліку платників податків, облік платників податків є однією з основних функцій органів державної податкової служби, яка створює передумови для здійснення контролю за правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю перерахування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів. Відповідно до п. п. 7.1. п. 7 Інструкції про порядок обліку платників податків, органи державної податкової служби проводять внесення змін і доповнень до районного рівня Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб та Реєстру фізичних осіб на підставі: інформації органів державної реєстрації; документально підтвердженої інформації установ банків про відкриття (закриття) банківських рахунків та електронних реєстрів з установ банків; документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків. Таким чином, отримавши від платника податків ТОВ «Залізничний цех»код ЄДРПОУ 21028250 документально підтверджену інформацію щодо назви підприємства - свідоцтво про державну реєстрацію та довідку з органу статистики, ДПІ у Біляївському районі Одеської області, у відповідності до вимог чинного законодавства, внесла відповідні зміни до Єдиного банку даних про платників податків. Посилання прокурора та позивача на Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»є помилковим, оскільки, відповідно до преамбули Закону, цей Закон регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб –підприємців, а внесення змін назви підприємства відбулось у втоматизованій системі збору, накопичення та обробки даних про платників податків. Звертаючись до суду з адміністративним позовом в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради, прокурор не обґрунтував які права, свободи та інтереси Теплодарської міської ради, порушені податковим органом у зв'язку із внесенням змін назви підприємства до втоматизованої системи збору, накопичення та обробки даних про платників податків. Посилання прокурора на невиконання припису є неспроможнім, оскільки відповідь щодо вимог припису отримана прокурорм 14 жовтня 2009 року (а.с. 38), а з адміністративним позовом прокурор звернувся 22 лютого 2010 року (а.с. 3). Таким чином, апеляційний суд не встановив правових підстав для задоволення адміністративного позову. Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, апеляційна скарга має бути задоволена, оскаржена постанова - скасована та ухвалена нова постанова про відмову у задоволені адміністративного позову. Керуючись ст. ст. 195, 196, п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202, ст. ст. 207, 212, ч. 5 ст. 254 КАС України, - ПОСТАНОВИВ: Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Біляївському районі Одеської області задовольнити. Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2011 року скасувати та ухвалити нову постанову. У задоволенні позову Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області до Державної податкової інспекції у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби - відмовити. Постанова апеляційного суду набирає законної сили після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі. Посний текст постанови складений 09 січня 2013 року. Головуючий: суддя С.Д Домусчі суддя О.О.Кравець суддя О.А.Шевчук
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2012 |
Оприлюднено | 14.01.2013 |
Номер документу | 28560432 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні