Рішення
від 09.01.2013 по справі 5023/5125/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" січня 2013 р.Справа № 5023/5125/12

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Бринцева О.В.

при секретарі судового засідання Невзгляд Н.О.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юридичне бюро "Аспект", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників сторін:

позивача - Щолокова Н.О., за довіреністю № 08-11/60/2-13 від 03.01.2013 р.;

відповідача - не з"явився

ВСТАНОВИВ:

13.11.2012р. позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою до ТОВ "Юридичне бюро "Аспект". У позовній заяві позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі від 13.12.2004 р. № 66242/04 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, викладеної у позовній заяві та стягнути з ТОВ "Юридичне бюро "Аспект" на користь Харківської міської ради витрати по сплаті судового збору у розмірі 1073 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання в від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішеннями 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м Харкові" зі змінами та доповненнями, внесеними на протязі 2008-2009 років з 01.03.2008 року змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, крім того позивач посилається на положення ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 83, 124 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримує в повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві та також у наданих суду додаткових правових обґрунтуванням до позовної заяви (вх.23753), в яких посилаючись на діюче законодавства, прийняті Харківською міською радою рішення та Постанову Пленуму ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. зазначає, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку, в зв'язку з чим просить внести зміни до договору оренди землі шляхом зміни його п.п. 5, 9 та 13 в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ставки орендної плати на рік та розміру орендної плати.

Відповідач правом на участь свого повноважного представника в судовому засіданні не скористався, відзив на позов та інші витребувані судом документи не надав, про причину неявки не повідомив. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить відмітки на ухвалах суду про їх направлення за належною адресою відповідача, що підтверджуються наявними в матеріалах справи Довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо відповідача та поштові повідомлення про вручення відповідних відправлень.

Враховуючи достатність часу, наданого позивачеві та відповідачеві для підготовки до судового засідання та підготовки витребуваних судом документів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, закріплені п.4 ч.3 ст. 129 Конституції України, ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України, суд вважає, що господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів у справі та є підстави для розгляду справи за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 75 ГПК України.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив наступне.

На підставі рішення ХХІІ сесії Харківської міської ради ХХІV скликання від 23.06.2004р. № 105/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (позивач) та ТОВ "Юридичне бюро "Аспект" (відповідач) 11.11.2004р. був укладений договір оренди № 1-4778, зареєстрованого 13.12.2004р. за № 66242/04 в ХРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, вул. Громадянська, ріг пров. Слюсарного.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0432 га.

В п. 5 (який визначається виходячи із послідовного змісту умов договору, визначення послідовності інших пунктів договору та у відповідності до положень ст. 213 ЦК України) сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період експлуатації згідно з довідкою № 1969/04 від 10.08.2004р. становить 616653 грн.

У відповідності до п. 8 договору його укладено строком на період експлуатації до 01.07.2029р.

Згідно до п. 9 орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області у розмірі орендної плати в місяць на період експлуатації з 2007 року - 1014,90 грн.

В пункті 13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36 договір зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з рішеннями 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові" зі змінами та доповненнями, внесеними на протязі 2008-2009 років з 01.03.2008 року змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Так, рішенням Харківської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" від 25.12.2007р. № 335/07 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 253,30 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р." вводиться в дію з 1 березня 2008 року.

Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №42/08 затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р.

Пункт 1.1. Положення регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками.

Пунктом 2. Положення регламентовані обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю:

Юридичні особи - землекористувачі та власники земельних ділянок - на підставі даних державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно обчислюють земельний податок за встановленою формою та надають її до відповідної податкової інспекції разом з податковою декларацією на поточний рік, сплачують земельний податок згідно з встановленими строками.

Відповідно до п. 3.1. Положення замовник (землекористувач):

- підготовлює копії документів на право власності чи користування земельною ділянкою або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- подає заяву на виконання робіт з підготовки вихідних даних для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та виготовлення інформаційного файлу земельної ділянки у встановленому форматі до Підприємства - оцінювача;

- подає заяву, підготовлені вихідні дані для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та інформаційний файл земельної ділянки у встановленому форматі до Управління Держкомзему у місті Харків для надання інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно - грошової оцінки земель та укладання договору про зміну договору оренди землі від 11.11.2004р. № 1-4778 Управління земельних відносин Харківської міської ради листом від 17.05.2008р. №5220 повідомило відповідача, що з 01.03.2008 року змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення орендної плати за користування земельними ділянками, в зв'язку з чим відповідачу необхідно замовити витяг із технічної документації про визначення такої оцінки і надати його управлінню земельних відносин для приведення зазначеного розміру у відповідність до чинного законодавства та оформлення договору про зміни договору оренди земельної ділянки.

Листом - попередженням від 27.11.2009р. №10104/0/84-09 управління земельних відносин Харківської міської ради повідомило відповідача про обов'язковість укладення договору про зміну договору оренди землі в зв'язку з запровадженням нового порядку визначення розміру орендної плати за користування земельних ділянок, зазначило, що відповідачу необхідно замовити витяг із технічної документації про визначення грошової оцінки земельної ділянки надати його управлінню земельних відносин для приведення зазначеного розміру у відповідність до чинного законодавства, а також зазначило, що у разі невиконання вказаних вимог у місячний термін дане питання буде вирішуватися в судовому порядку.

Листом-пропозицією від 15.08.2012р. №9892/0/84-12 управління земельних відносин Харківської міської ради направило ТОВ "Юридичне бюро "Аспект" на розгляд та погодження три примірника договору про зміну договору оренди землі від 11.11.2004р. № 1-4778, зареєстрованого 13.12.2004р. за № 66242/04 в ХРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомітеті України по земельних ресурсах" та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання пропозиції до управляння земельних відносин для подальшої їх передачі до Управління Держкомзему у місті Харків для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку. Вказану пропозицію відповідач отримав 28.08.2012 року, про що свідчить наявне поштове повідомлення (т. І, а.с. 39).

Відповіді на попередження та пропозиції до управління земельних відносин Харківської міської ради відповідачем надані не були.

06.09.2012р. провідним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель управління земельних відносин Харківської міської ради було обстежено земельну ділянку по вул. Громадянській, ріг пров. Слюсарного, загальною площею 0,0432 га і встановлено, що вона використовується відповідачем в межах договору оренди землі від 13.12.2004р. № 66242/04 і додаткова угода щодо сплати орендної плати між Харківською міською радою та ТОВ "Юридичне бюро "Аспект" не оформлена.

Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Отже, земельна ділянка за адресою: м. Харків, вул. Громадянська, ріг пров. Слюсарного знаходиться у віданні Харківської міської ради.

Відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Згідно п.1.4. рішення 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 р. № 146/07 "Про внесення змін до рішення 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 87/04 "Про затвердження Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові" основними завданнями самоврядного контролю за використанням та охороною земель є запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень та вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Відповідно до розділу 3. Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові, затвердженого рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 87/04 посадові особи відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель мають право обстежувати земельні ділянки, передбачені пунктом 1.2. цього Положення, щодо дотримання умов їх використання та охорони відповідно до чинного законодавства України та укладених договорів оренди (тимчасового користування, тимчасового користування на умовах оренди). Складати Акти обстеження стану та дотримання умов використання земельних ділянок та за фактом виявлення порушень законодавства подавати матеріали до відповідних державних органів для вжиття необхідних заходів та притягнення винних осіб до відповідальності відповідно до закону.

Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У відповідності до ст. 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право нак й неї, та державної реєстрації забороняється. Згідно ч. 2 ст. 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства України суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором -договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Громадянська, ріг пров. Слюсарного в силу наведених вище приписів чинного законодавства.

Згідно ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

У відповідності до ст. 649 ЦК України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

З урахуванням викладеного, на підставі матеріалів справи суд приходить до висновку про те, що укладення договору оренди землі може відбуватися в судовому порядку (оскільки укладення договору наразі є обов'язковим в силу приписів чинного законодавства України). При цьому наразі вбачається, що позивачем додержаний встановлений досудовий порядок укладання договорів в судовому порядку, запропонована додаткова угода до договору відповідає вимогам чинного законодавства та не порушує прав та охоронюваних законом інтересів сторін.

Всупереч вимог ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень) відповідач доказів на спростування викладених обставин не надав. У зв'язку з цим суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов'язання відповідача внести зміни до договору оренди землі від 13.12.2004р. № 66242/04 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним в редакції позивача за винятком зазначеної позивачем в договорі дати його укладення, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України та ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно от. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Вказані норми щодо умов зміни договору оренди землі знайшли своє відображення у пункті 36 договору оренди землі від 13.12.2004р. за № 66242/04.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ст. 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до п. 13 договору оренди землі від 13.12.2004р. за № 66242/04. сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Так, Рішенням Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р." від 25.12.2007р. № 335/07 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 253,30 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р." вводиться в дію з 1 березня 2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 (із змінами та доповненнями, внесеними рішенням Харківської міської ради від 25.02.2009р. № 31/09) затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.

Відповідно до п. 1.1. Положення регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками.

Пунктом 2 встановлюються обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю.

Юридичні особи - землекористувачі та власники земельних ділянок - на підставі даних державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно обчислюють земельний податок за встановленою формою та надають її до відповідної податкової інспекції разом з податковою декларацією на поточний рік, сплачують земельний податок згідно з встановленими строками.

Відповідно до п. 3.1. Положення замовник (землекористувач):

- підготовляє копії документів на право власності чи користування земельною ділянкою або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- подає заяву на виконання робіт з підготовки вихідних даних для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та виготовлення інформаційного файлу земельної ділянки у встановленому форматі до Підприємства - оцінювача;

- подає заяву, підготовлені вихідні дані для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та інформаційний файл земельної ділянки у встановленому форматі до Управління Держкомзему у місті Харків для надання інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно ст. 21 Закону України "Про інформацію" інформація державних органів та органів місцевого самоврядування - це офіційна документована інформація, яка створюється в процесі поточної діяльності законодавчої, виконавчої та судової влади, органів місцевого та регіонального самоврядування. Основними джерелами інформації органів місцевого і регіонального самоврядування є акти органів місцевого та регіонального самоврядування.

Інформація органів місцевого самоврядування доводиться до відома заінтересованих осіб шляхом опублікування її в офіційних друкованих виданнях, опублікування її в інших засобах масової інформації або публічного оголошення через аудіо та аудіовізуальні засоби масової інформації.

Згідно вимог ст. 21 Закону України "Про інформацію" рішення Харківської міської ради та її органів розміщуються на офіційному сайті Харківської міської ради, публікуються в газеті "Харьковские известия", Бюлетенях міської ради.

За таких умов, вищевказані рішення Харківської міської ради опубліковані та вважаються такими, що доведені до відома зацікавлених осіб.

Згідно ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Харківської міської ради є обов'язковими для виконання на території міста Харкова.

Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07, від 27.02.2008р. № 42/08 та 41/08 є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися, відповідачем таких доказів суду не надано, відсутні вони і в матеріалах справи.

В матеріалах справи наявні листи управління земельних відносин від 17.05.2008р. №5220, від 27.11.2009р. № 10104/0/84-09, від 15.08.2012р. № 9892/0/84-12, якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 12.01.2010р., що є додатком до листа № 64/08; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2007р. № 435/12, відповідно до якого розмір орендної плати в місяць за оренду земельної ділянки площею 432 кв.м. за адресою: вул. Громадянська, ріг пров. Слюсарного становить 6006,41 грн.

За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Враховуючи вище викладе, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України та ч. 5 ст. 188 ГК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

За таких обставин суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для визнання позовних вимог законними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Втім, суд зауважує, що наразі відсутні правові підстави вважати спірний договір про зміну договору оренди землі від 13.12.2004р. № 66242/04 укладеним з дати, вказаної позивачем -27.07.2012р., котра на час розгляду справи вже минула. Це суперечить положенням ст. 653 ЦК України та ч.5 ст. 188 ГК України (якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду).

З урахуванням наведених норм чинного законодавства, матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність виключення з тексту редакції спірного додаткового договору посилання на дату -""27" липня 2012р.". Відповідно, в цій частині позовних вимог позивачеві слід відмовити.

Натомість суд визначає, що у відповідності до положень ст. 653 ЦК України та ч.5 ст. 188 ГК України датою набуття чинності спірним Договором про зміну Договору оренди землі зареєстрованого 13.12.2004р. за № 66242/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" є дата набрання законної сили даним рішенням суду.

Вирішуючи питання розподілу судового збору суд керується ст. 49 ГПК України і покладає судовий збір на відповідача.

На підставі викладеного, на підставі ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 2 Закону України "Про плату за землю", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 12, 33, 43, 47, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» від 13.12.2004р. №66242/04 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору у наступній редакції:

"ДОГОВІР ПРО ЗМІНУ

Договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Колядою Т.Г. «11» листопада 2004 року реєстровий №1-4778 зареєстрованого "13" грудня 2004 р. за № 66242/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".

Харківська міська рада Харківської області в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЮРИДИЧНЕ БЮРО «АСПЕКТ» в особі керівника Євтушенко Андрія Володимировича з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007 р. №335/07 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р.", рішень 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р." та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові", рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 10.09.2008 р. № 242/08 "Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08 „Про затвердження „Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові", рішенням 10 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 28.09.2011р. №437/11 «Про затвердження порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові», листа Державного комітету України із земельних ресурсів від 12.01.2012р. №355/22/6-12 пункти 5., 9. та 13. договору оренди землі, зареєстрованого «13» грудня 2004 р. за №66242/05 змінити, додати пункт 28 д) та викласти у такій редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації (додаток до листа № 64/08 від 12.01.2010р.) становить 1287088 гривень (один мільйон двісті вісімдесят сім тисяч вісімдесят вісім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 437/12 від 09.04.2012 р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає - 72076,96 грн (сімдесят дві тисячі сімдесят шість гривень дев'яносто три копійки), або в місяць - 6006,41 грн (шість тисяч шість гривень сорок одна копійка)."

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря^ що підтверджено документами;

є) в інших випадках, передбачених законом."

"28. д) вразі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п.13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання договору про зміну договору оренди землі укладеним в зміненій редакції."

2. Цей договір про зміну є невід'ємною частиною договору оренди землі, посвідченого, приватним нотаріусом Харківського міського нотаріальноіо округу Колядою Т.Г. 11 листопада 2004 року в реєстрі за № 1-4778, зареєстрованого 13 грудня 2004 р. за № 66242/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складений та підписаний в чотирьох примірниках, один із яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, який провів його державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЮРИДИЧНЕ БЮРО "АСПЕКТ"

м. Харків, м-н Конституції, 7 61144, м. Харків, вул. Героїв Праці,

код 04059243 буд. 19-Г, кв. 149,

р/рах. 26066104790000 в ПАТ

„УкрСиббанк" м. Харкова,

МФО 351641, код 30510478

В особі міського голови В особі директора


Г.А. Кернес
А.В. Євтушенко ".

/ підпис/ /підпис/

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮРИДИЧНЕ БЮРО "АСПЕКТ" (код: 30510478, адреса: 61144, м. Харків, вул. Героїв Праці, буд. 19-Г, кв. 149) на користь Харківської міської ради Харківської області (код: 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н Конституції, 7) 1073,00 грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В частині включення до запропонованої позивачем редакції Договору про зміну договору оренди землі зареєстрованого "13" грудня 2004 р. за № 66242/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" дати ""27" липня 2012р." в задоволенні позову відмовити.

Повне рішення складено 10.01.2013 р.

Суддя Бринцев О.В.

Справа № 5023/5125/12

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення09.01.2013
Оприлюднено15.01.2013
Номер документу28579662
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/5125/12

Рішення від 09.01.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Бринцев О.В.

Ухвала від 21.12.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Бринцев О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні