ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" січня 2013 р. Справа № 2а-3867/12/0970
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Суддя: Остап'юк С.В.,
за участю секретаря:Озара О.Я.,
позивача: ОСОБА_2,
відповідача: Крайника Т.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Державного реєстратора Долинської районної державної адміністрації Крайника Тараса Миколайовича про зобов'язання вчинення певних дій,
ВСТАНОВИВ :
17.12.2012 року ОСОБА_2 (далі по тексту позивач) звернувся з адміністративним позовом до Державного реєстратора Долинської районної державної адміністрації Крайника Тараса Миколайовича (далі - відповідач) про зобов'язання виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомості про нього, як голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА».
Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що відмова Державного реєстратора Долинської районної державної адміністрації Крайника Т. М. виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомості про ОСОБА_2, як голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА», за умови припинення ним виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії товариства, подання заяви про його звільнення з цієї посади за власним бажанням відповідно до статті 38 Кодексу законів про працю України є такою, що порушує його права.
Позивач в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, вказаних в позовній заяві. Крім того, суду пояснив, що обов'язків голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» з моменту подачі заяви про його звільнення не виконує, в нього відсутні будь-які правовстановлюючі документи та печатки товариства. В обґрунтування заявлених вимог суду пояснив, що перебуває в резерві на призначення суддею місцевого суду, а неможливість проведення зборів засновників та виключення його з ліквідаційної комісії товариства перешкоджає йому в зайнятті посади. Також зазначив, що загальні збори засновників товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» не проводяться в силу відсутності засновника товариства, якому належить 60 відсотків статутного фонду цього товариства ОСОБА_4, що не є громадянином України, проживає за її межами, місцезнаходження його не відомо.
Представник відповідача проти позову не заперечив, проте суду пояснив, що у відповідності до статті 35 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» виключити відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про склад ліквідаційної комісії товариства можливо тільки за наявності рішення зборів засновників (учасників) такого товариства, іншого правового механізму виключення відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про голову ліквідаційної комісії не передбачено, що і слугувало причинами відмови позивачу у здійсненні такої реєстраційної дії.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши докази, суд прийшов до висновку, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом вставлено, що 12.05.2006 року зборами засновників Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» (далі по тексту - товариство) прийнято рішення про ліквідовацію товариства та призначення ліквідаційної комісії в складі голови комісії ОСОБА_2, членів комісії ОСОБА_7, ОСОБА_4.
01.10.2012 року, позивачем подано заяву про ініціювання скликання загальних зборів товариства учаснику Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» ОСОБА_7 для вирішення питання про звільнення його з посади голови ліквідаційної комісії зазначеного товариства, за власним бажанням, яку ними отримано 08.10.2012 року.
Як встановлено судом, збори засновників вказаного товариства не скликано та, відповідно, не прийнято рішення про звільнення з посади голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» ОСОБА_2
09.11.2012 року позивач звернувся до Державного реєстратора Долинської районної державної адміністрації Крайника Т.М. із заявою про виключення відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про нього, як голови ліквідаційної комісії вищевказаного товариства, мотивовану тим, що у зв'язку із не проведенням зборів засновників товариства та не прийняттям рішення про його звільнення, у відповідності до статті 38 Кодексу законів про працю України він вважаться звільненим з посади, за спливом 14 днів з дня подання заяви про звільнення за власним бажанням.
04.12.2012 року відповідачем повідомлено позивача про можливість внести зміни в склад ліквідаційної комісії товариства тільки на підставі рішення засновників (учасників) юридичної особи, а тому є неможливим виключення ОСОБА_2, як голови ліквідаційної комісії вищевказаного товариства з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців тільки на підставі поданої заяви про звільнення.
Відповідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Згідно частини 1 статті 17 вказаного Закону відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Абзацом 28 частини 2 вказаної статті Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» до переліку відомостей щодо юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі віднесені дані про перебування юридичної особи в процесі припинення, зокрема дата реєстрації рішення засновників (учасників) або уповноважених ними органів про припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо).
Розділом IV вказаного закону здійснюється регулювання державної реєстрації припинення юридичної особи, згідно положень статтей 34, 35 якого державним реєстратором здійснюються реєстраційні дії щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців записів на підставі рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.
Положеннями вказаного розділу Закону не передбачено внесення до Єдиного державного реєстру записів про склад ліквідаційної комісії юридичної особи на підставі заяв членів ліквідаційної комісії про припинення трудових відносин з юридичною особою та складення повноважень члена ліквідаційної комісії.
Відповідно частини 2 статті 91 Господарського кодексу України ліквідація господарського товариства провадиться ліквідаційною комісією, призначеною його вищим органом, а у разі припинення діяльності товариства за рішенням суду - ліквідаційною комісією, сформованою відповідно до рішення суду.
Аналогічна норма міститься в статті 20 Закону України «Про господарські товариства», згідно якої ліквідація товариства проводиться призначеною ним ліквідаційною комісією, а у разі припинення діяльності товариства за рішенням суду - ліквідаційною комісією, що призначається цими органами. У разі визнання товариства банкрутом його ліквідація проводиться згідно з ліквідаційною процедурою, передбаченою Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Іншого способу формування ліквідаційної комісії юридичної особи, ніж зазначений чинним законодавством не передбачено.
Таким чином, припинення повноважень позивача як члена та голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» належить до компетенції вищого органу товариства, яким є збори засновників.
За умови відсутності можливості проведення зборів засновників товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА», внаслідок відсутності на території України засновника товариства, якому належить 60 відсотків статутного фонду цього товариства ОСОБА_4, що не є громадянином України, проживає за її межами, місцезнаходження якого не відомо та виклику його для участі у зборах засновників, позивач позбавлений можливості скласти повноваження голови та члена ліквідаційної комісії товариства, припинити свої відносини з даним товариством. При цьому, суд звертає увагу, що відсутні норми законодавства, що надають позивачу можливість припинити свої повноваження голови ліквідаційної комісії товариства в односторонньому порядку.
Згідно частиною 4 статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів, наявності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
Частиною 7 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Норми Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про господарські товариства», що регулюють діяльність ліквідаційної комісії юридичної особи не містять в собі положень, що регулюють порядок припинення повноважень членів ліквідаційних комісій, голів цих комісій за їх заявами в односторонньому порядку.
Як наслідок, судом встановлена відсутність закону, що регулює правовідносини припинення повноважень членів ліквідаційної комісії юридичної особи, голови цієї комісії за їх заявами в односторонньому порядку.
Статтею 43 Конституції України кожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується (частина 1). Використання примусової праці забороняється (частина 3).
Неможливість припинення позивачем за власним бажанням своїх повноважень голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА», внаслідок відсутності можливості проведення зборів засновників товариства, що виникла з вини таких засновників є такою, що порушує гарантовані Конституцією України права позивача.
Крім того, наявність відомостей про позивача в Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців як про голову ліквідаційної комісії юридичної особи за вказаних обставин є такою, що обмежує право позивача встановлене частиною 2 статті 38 Конституції України.
Оскільки, судом встановлена відсутність закону що регулює правовідносини припинення повноважень членів ліквідаційної комісії юридичної особи, голови цієї комісії за їх заявами в односторонньому порядку, то з метою захисту порушеного права позивача, про захист якого він просить в судовому порядку, суд вважає за необхідне застосувати до спірних правовідносин аналогію закону та застосувати до них положення частини 1 статті 38 Кодексу законів про працю України, якою передбачено право працівника розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, попередивши про це власника або уповноважений ним орган письмово за два тижні.
Як наслідок, позивач є таким, що припинив свої повноваження голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА», відомості про що підлягають внесенню відповідачем до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у відповідності до абзацу 28 частини 2 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Враховуючи вищевикладене, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.
На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Державного реєстратора Долинської районної державної адміністрації Крайника Тараса Миколайовича виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомості про ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, паспорт серії НОМЕР_2, виданий Долинським РВ УМВС в Івано-Франківській області) як голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «КО-ДА» (код ЄДРПОУ 33715179).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Суддя: Остап'юк С.В.
Постанова складена в повному обсязі 16.01.2013 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2013 |
Оприлюднено | 21.01.2013 |
Номер документу | 28674816 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні