Постанова
від 22.01.2013 по справі 10/221
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" січня 2013 р. Справа № 10/221

За позовом Державної фінансової інспекції в Чернівецькій області, м. Чернівці

до управління Пенсійного фонду України у Кіцманському районі, м. Кіцмань Чернівецької області

треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -

1) Факас Галина Василівна, с. Суховерхів Кіцманського району Чернівецької області,

2) Чабан Василь Іванович, м. Кіцмань Чернівецької області,

про забезпечення відшкодування безпідставних видатків з виплати пенсій в сумі 1810 грн.

Суддя Т.І. Ковальчук

Секретар судового засідання Сушинський І.І.

Представники:

Позивача - Загороднюк К.Г., дов. від 02.01.2013 р. № 24-25-14-14/35

Відповідача - Семенюк С.О., дов. від 03.01.2013 р. № 52/04

Треті особи - не з'явилися

СУТЬ СПОРУ:

Позивач звернувся з позовом до відповідача, у якому просить зобов'язати останнього повернути у відповідний фонд переплату по пенсіях державних службовців в сумі 7226,85 грн., відшкодувати за рахунок винної особи безпідставно нараховану та виплачену матеріальну допомогу на покращення соціально-побутових питань водію УПФУ в сумі 885,80 грн. та провести коригування з відповідними державними цільовими фондами на суму 320,66 грн.

Провадження у справі відкрито ухвалою від 02.10.2008 р., ухвалою від 12.11.2008 р. розгляд справи в судовому засіданні відкладено на 17.12.2008 р. у зв'язку з неявкою представника відповідача на виклик суду.

Ухвалою від 17.11.2008 р. провадження у справі було зупинено за клопотанням позивача до вирішення Кіцманським районним судом Чернівецької області справ за позовами гр.гр. Факас Г.В. та Чабан В.І. до УПФУ в Кіцманському районі, Кіцманської райдержадміністрації та КРВ у Кіцманському району про визнання протиправними дій та набрання законної сили судовими рішеннями в цих справах. Позивача зобов'язано невідкладно надати господарському суду копії судових рішень по цих справах після набрання ними законної сили

Ухвалою від 03.12.2012 р. провадження у справі поновлено, залучено до участі у справі третіми особами без самостійних вимог на предмет спору громадян Факас Галину Василівну та Чабана Василя Івановича, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 18.12.2012 р. за участю представників сторін, відповідача зобов'язано надати відзив на адміністративний позов, докази утримання безпідставних видатків у сумі 8433,31 грн. в установленому порядку.

Ухвалою від 18.12.2012 р. здійснено процесуальну заміну позивача його правонаступником - Державною фінансовою інспекцією в Чернівецькій області, розгляд справи в судовому засіданні відкладено на 28.12.2012 р. у зв'язку з неявкою представника відповідача та неподанням відзиву на позов, позивача зобов'язано надати докази, які засвідчують повернення відповідачем безпідставних виплат, зазначених у заяві про уточнення позовних вимог.

Ухвалою від 28.12.2012 р. розгляд справи в судовому засіданні відкладено на 22.01.2013 р. за клопотанням позивача в зв'язку з неявкою його представника.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що за результатами проведеної у відповідача ревізії встановлено переплату по пенсійних виплатах в сумі 12206,85 грн. та переплату по заробітній платі та внесках до державних цільових фондів на загальну суму 1206,46 грн., відповідно до п. 7 ст. 10 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу" відповідачеві надіслано вимогу про вжиття заходів щодо повернення зазначених переплат, однак відповідач виконав вимогу частково на суму 4980,00 грн., тому позивач просить зобов'язати УПФУ в Кіцманському районі повернути у відповідний фонд переплату по пенсіях державних службовців в сумі 7226,85 грн. та відшкодувати за рахунок винної особи безпідставно нараховану та виплачену матеріальну допомогу на покращення соціально-побутових питань водію УПФУ в сумі 885,80 грн. та провести коригування з відповідними державними цільовими фондами на суму 320,66 грн.

У судовому засіданні 18.12.2012 р. позивач подав заяву від 17.12.2012 р. за вих. № 24-25-17-17/9590 про уточнення позовних вимог (а.с. 95), в якій зазначив, що управлінням ПФУ надано документи про повернення у відповідний фонд переплати по пенсіях державних службовців в сумі 5416,85 грн., відшкодування безпідставно нарахованої та виплаченої матеріальної допомоги в сумі 885,80 грн. та проведення коригування з відповідними державними цільовими фондами на суму 320,66 грн., в зв'язку з чим позивач уточняє позовні вимоги і просить зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Кіцманському районі повернути у відповідний фонд переплату по пенсіях державних службовців в сумі 1810,00 грн.

Відповідно до ст. 137 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може протягом всього часу судового розгляду збільшити або зменшити розмір позовних вимог, подавши письмову заяву, яка приєднується до справи.

Фактично заява позивача про уточнення позовних вимог від 17.12.2012 р. є заявою про зменшення позовних вимог. З огляду на положення ст. 137 КАС України суд приймає заяву позивача про уточнення позовних вимог і розглядає справу в межах змінених (зменшених) позовних вимог.

Відповідач надав відзив на адміністративний позов, в якому проти позову заперечує з тих підстав що управлінням ПФУ в Кіцманському районі усунуто всі обставини, з яких виник спір, а суми видатків утримано (а.с. 117-118).

Представник позивача в судовому засіданні 22.01.2013 р. позовні вимоги підтримав, просив зобов'язати відповідача повернути до відповідного фонду суму переплати по пенсіях у розмірі 1810 грн., яка утворилася внаслідок неправильного визначення суми заробітної плати для перерахунку пенсії по пенсіонеру Магуну І.С.

Представник відповідача в судовому засіданні 22.01.2013 р. позов не визнав, пояснив, що всі вимоги КРУ були виконані, окрім відшкодування переплати по пенсії, виплаченої гр. Магуну І.С., який помер, в зв'язку з чим зазначена переплата визнана безнадійною до стягнення і списана в установленому порядку.

Заслухавши пояснення представників сторін, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд встановив наступне.

07 березня 2008 р. контрольно-ревізійним відділом в Кіцманському районі КРУ в Чернівецькій області проведено ревізію використання коштів Пенсійного фонду України на утримання органів Фонду, а також окремих питань використання коштів, призначених на виплату пенсій, в Управлінні Пенсійного фонду України в Кіцманському районі за 2005-2007 роки та завершений звітний період 2008 року (а.с. 7-19).

Під час ревізії перевірялася в тому числі правильність призначення та виплати пенсій державним службовцям, результати якої викладено в підрозділі 2.4 акту ревізії. Зокрема в цьому підрозділі акту зазначено, що зустрічною звіркою, проведеною по Кіцманській райдержадміністрації, по 7 особах встановлено, що при видачі довідок зазначеним особам для проведення перерахунку пенсії в зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючим за аналогічними посадами державним службовцям в січні 2006 року, в дохід була включена премія.

Фактично премія за загальні результати в січні місяці була нарахована відповідно з розпорядженням № 110 від 14.02.2006 р. та наказів № 5-К та № 55 від 23.02.2006 року та 22.06.2006 року та виплачена також у лютому 2006 року (довідки зустрічних звірок додаються в додатку № 20 до акту) (а.с. 19, 29).

В акті ревізії зазначено також, що внесення даних про дохід таким чином суперечить вимогам підпункту 2 п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 р. № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії".

В результаті подання недостовірних довідок 7 особам проведено нарахування та виплату пенсій в більшому, ніж повинно бути нараховано розмірі в період з 01.01.2006 року по 30.04.2007 року. Відповідно з даними проведеного перерахунку, наданими Управлінням на запит КРВ, переплата по пенсіях державним службовцям склала 12206,85 грн. (Додаток № 21 до акту) (а.с. 19, 30).

Згідно з Додатком № 21 до акту ревізії, яким є лист УПФУ в Кіцманському районі від 07.03.2008 р. № 1829/06, переплата пенсій в цілому склала 12206,85 грн., зокрема по пенсіонеру Магуну Івану Семеновичу переплата становить 2174,21 грн.

20.03.2008 р. КРВ у Кіцманському районі надіслало до управління Пенсійного фонду в Кіцманському районі листа № 24-26-09/198, в якому пред'явило, зокрема, такі вимоги:

"1. Начальнику Управлення Пенсійного фонду в Кіцманському районі:

1.1. вжити заходів щодо повернення переплати по пенсіях державним службовцям в сумі 12,21 тис. грн., яка виникла в результаті подання недостовірних довідок для перерахунку пенсій." (а.с. 6).

Як видно з поданих відповідачем документів, ним у повному обсязі стягнуто суми переплати пенсій з осіб, зазначених у листі УПФУ від 07.03.2008 р., окрім як з пенсіонера Магуна І.С., про що відповідач повідомляв КРВ в Кіцманському районі листами від 18.08.2008 р. № 4398/06 та від 04.02.2011 р. № 544/06 (а.с. 30, 35, 119-124, 125). Щодо переплати Магуну І.С повідомлено про її списання згідно Протоколу № 1 від 30.07.2008 р.

Так, згідно з протоколом № 1 засідання постійно діючої міжвідомчої комісії з інвентаризації пенсійних справ та особових рахунків і списання сум переплат та грошової допомоги від 30.07.2008 р. переплата пенсії Магуну І.С. виникла за період з 01.01.2006 р. по 31.03.2008 р. в зв'язку з наданням уточнюючих довідок про заробітну плату для перерахунку пенсій держслужбовцям з 01.01.2006 р. Магун І.С. помер 10.06.2008 року, в зв'язку з чим переплата визнана безнадійною до стягнення і вирішено списати переплату по пенсійній справі Магуна І.С. в сумі 3669,03 грн. в зв'язку зі смертю як безнадійну до стягнення відповідно до "Порядку відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003 р. № 6-4 (а.с. 36).

Як пояснив представник відповідача і це випливає з рішення міжвідомчої комісії № 1 Інвентаризації пенсійних справ та особових рахунків і списання сум переплат та грошової допомоги фактична сума переплати пенсії по Магуну І.С. склала 3669,03 грн., тобто більше, аніж зазначено в листі УПФУ від 07.03.2008 р., що є додатком № 21 до акту ревізії від 07.03.2008 р. (а.с. 37).

В зв'язку з викладеним наказом від 30.07.2008 р. № 75 по управлінню Пенсійного фонду України в Кіцманському районі Чернівецької області списано переплату пенсії Магуна Івана Степановича в сумі 3669,03 грн. у зв'язку з його смертю, яка визнана безнадійною до стягнення (а.с. 126,142).

Таким чином, у справі встановлено, що виявлені під час ревізії порушення УПФУ в Кіцманському районі щодо призначення та виплати пенсій державним службовцям, в результаті яких мала місце переплата по пенсіях в сумі 12206,85 грн., дійсно існували, в зв'язку з чим пред'явлена позивачем відповідно до п. 7 ст. 10 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" вимога про усунення порушень від 20.03.2008 р. № 24-26-09/198 є обов'язковою до виконання.

Також судом встановлено, що відповідачем забезпечено реальне повернення переплати по пенсіях всіх пенсіонерів, зазначених в листі УПФУ в Кіцманському районі від 07.03.2008 р. № 1829/06, окрім Магуна І.С., переплата по якому визнана безнадійною до стягнення в зв'язку зі смертю останнього і списана в установленому порядку.

Дії відповідача по списанню переплати пенсії Магуну І.С. відповідають чинному законодавству.

Так, постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003 р. № 6-4, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.05.2003 р. за № 374/7695, затверджено Порядок відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення, який визначає механізм повернення коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання органами Пенсійного фонду України сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення.

Відповідно до п. 3 цього Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, проводиться відповідно до ст. 103 Закону України "Про пенсійне забезпечення" у випадках виявлення подання громадянами недостовірних відомостей про заробітну плату чи інший дохід, стаж роботи, несвоєчасного подання відомостей про зміни в складі сім'ї тощо. Суми пенсії, надміру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку, стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії, а в разі припинення виплати пенсії до повного погашення заборгованості решта заборгованості стягується в судовому порядку.

Згідно з п.п. 4-6 Порядку для розгляду питань, пов'язаних із списанням переплат пенсій, в районах, містах і районах у містах утворюються постійно діючі міжвідомчі комісії, до складу яких входять працівники районної державної адміністрації або відповідного органу місцевого самоврядування (за згодою), органів Пенсійного фонду, праці та соціального захисту населення (за згодою). На розгляд постійно діючої міжвідомчої комісії відповідними органами Пенсійного фонду передаються пенсійні справи та особові рахунки, по яких за результатами інвентаризації або перевірок виявлено переплати пенсій, що включені в окремий інвентаризаційний опис (відомість) як безнадійні до стягнення (додаток 2). За результатами розгляду міжвідомча комісія приймає рішення за формою, що додається (додаток 1).

Рішення підписується всіма членами міжвідомчої комісії, на підставі якого видається наказ начальника управління Пенсійного фонду в районі, місті і районі у місті щодо проведення списання сум переплат пенсій.

Відповідно до ст. 103 Закону України "Про пенсійне забезпечення " від 5 листопада 1991 року № 1788-XII суми пенсії, над міру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім'ї тощо), стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії.

Статтею 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку. Відрахування з пенсії провадяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких відповідно до закону провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень.

Тобто спеціальне законодавство з питань пенсійного забезпечення встановлює, що суми надміру виплачених пенсій підлягають стягненню саме з пенсіонера шляхом відрахування з пенсії як у випадку зловживань з його боку, так і в разі подання недостовірних даних страхувальником (в даному випадку роботодавцем, абзац тридцять восьмий статті 1, ст. 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").

У даній справі встановлено, що безпосередньої вини відповідача в надмірній виплаті пенсії Магуну І.С. немає, переплата пенсії зазначеній особі мала місце в зв'язку з неправильним визначенням суми заробітної плати для перерахунку пенсії з боку роботодавця - Кіцманської райдержадміністрації (а.с. 29).

Однак чинне законодавство не наділяє органи Пенсійного фонду повноваженнями здійснювати стягнення сум надміру виплачених пенсій з роботодавців (ст. 58-68 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").

З Магуна І.С. стягнути суми переплати неможливо в зв'язку з його смертю.

З огляду на встановлені обставини суд дійшов висновку, що дії відповідача по списанню суми переплати пенсії Магуна І.С. як безнадійної до стягнення в зв'язку зі смертю останнього відповідають чинному законодавству і унеможливлюють зобов'язання відповідача повернути зазначену переплату, отже у задоволенні позову належить відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 3, 6-12, 17, 160-163, 167, п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

1. У задоволенні позову відмовити.

Порядок і строки апеляційного оскарження

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

В судовому засіданні 22.01.2013 р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Повний текст постанови підписано 23 січня 2013 року.

Суддя Т.І.Ковальчук

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення22.01.2013
Оприлюднено23.01.2013
Номер документу28764347
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/221

Ухвала від 30.06.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кощеєв Ігор Михайлович

Постанова від 01.04.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 18.03.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 05.03.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Постанова від 22.01.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 28.12.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 18.12.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 03.12.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Постанова від 10.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Ухвала від 20.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні