Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2012 р. Справа № 2а/0570/16653/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді
при секретарі
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.
при секретарі судового засідання Грішаєві Є.Є.
за участю представників сторін:
від позивача - Пащенко С.В. - довір. від 28.11.2012 року
від відповідача - Єрмак В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву Управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька
до відповідача Публічного акціонерного товариства Проектно-конструкторський технологічний інститут «Газоапарат»
про стягнення заборгованості в сумі 1035 грн. 90 коп.
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Публічного акціонерного товариства проектно-конструкторський технологічний інститут «Газоапарат» про стягнення заборгованості по фінансуванню різниці між сумою пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про наукову та науково - технічну діяльність» і сумою пенсій, обчислених відповідно до інших законів, за період з 01.07.2012 року по 26.09.2012 року в сумі 1035 грн. 90 коп.
Позовна заява обґрунтована тим, що чинним законодавством України на відповідача у справі покладений обов'язок щодо фінансування витрат на виплату різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову та науково - технічну діяльність» та, оскільки за період з 01.07.2012 року по 26.09.2012 року відповідне фінансування відповідачем не здійснювалось, виникла заборгованість в розмірі 1035 грн. 90 коп.
Враховуючи викладене просив стягнути зазначену заборгованість.
В запереченнях на позовну заяву позивач вказав на її безпідставність та зазначив, що ПАТ «Проектно-конструкторський та технологічний інститут «Газоапарат» не атестоване як наукова установа, тобто, підтвердження наукового напряму роботи відповідача відсутні.
Зважаючи на викладене, просив у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти доводів позовної заяви заперечував з підстав, викладених у відзиві, просив в задоволені позовної заяви відмовити.
Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, заслухавши представників сторін, суд встановив.
ПАТ ПКТІ «Газоапарат» є юридичною особою, включений до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 00153407), юридична адреса: 83121, Донецьк, вул. Собінова, б. 2а, взяте на облік юридичної особи як платник страхових внесків до Управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька.
Пенсійним фондом України призначена та виплачена пенсія науковому (науково - педагогічному) працівнику ПАТ ПКТІ «Газоапарат» - ОСОБА_4
За період з 01.07.2012 року по 26.09.2012 року на адресу ПАТ ПКТІ «Газоапарат» УПФУ в Київському районі надсилались повідомлення про суми витрат на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених науковому співробітнику ОСОБА_4:
- за липень 2012 року на суму 467 грн. 82 коп.
- за серпень 2012 року на суму 100 грн. 63 коп.
- за вересень 2012 року на суму 467 грн. 45 коп.
ПАТ ПКТІ «Газоапарат» витрати на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсій, обчислених відповідно до інших законів за період з 01.07.2012 року по 26.09.2012 року в сумі 1035 грн. 90 коп., УПФУ в Київському районі м. Донецька не відшкодувало.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26.07.2012 року у справі № 2а/0570/6003/2011, яка ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду залишена без змін, відмовлено в задоволенні адміністративного позову управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька до ПАТ «Проектно-конструкторський та технологічний інститут «Газоапарат» про стягнення витрат на виплату різниці між сумою пенсій призначених науковим співробітникам.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26.07.2012 року у справі № 2а-23468/10/0570, яка ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду залишена без змін, відмовлено в задоволенні адміністративного позову управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька до ПАТ «Проектно-конструкторський та технологічний інститут «Газоапарат» про стягнення витрат на виплату різниці між сумою пенсій призначених науковим співробітникам.
Під час розгляду зазначених справ судами встановлено, що у справах відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог УПФУ в Київському районі м. Донецька, оскільки позивачем не надано суду доказів проведення атестації ПАТ «Проектно-конструкторський та технологічний інститут «Газоапарат» як наукової установи, тобто, підтвердження наукового напряму роботи відповідача відсутні.
Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом, позивач просить стягнути з відповідача несплачені суми фінансування в зазначеній сумі.
Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що задоволенню не підлягає, з наступних підстав.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За Преамбулою Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Статтею 58 зазначеного Закону на Пенсійний фонд покладене керівництво та управління солідарною системою, збір, акумуляція та облік страхових внесків, призначення пенсії та підготовка документів для її виплати, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, здійснення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішення питань, пов'язаних з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснення адміністративного управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені Законом і статутом Пенсійного фонду.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», пунктом 7 частини 1 статті 1 якого визначено, що Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести облік платників єдиного внеску, забезпечувати збір та ведення обліку страхових коштів, контролювати повноту та своєчасність їх сплати, вести Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування та виконувати інші функції, передбачені законом.
Тобто, позивач у справі - орган владних повноважень, який виконує владні управлінські функції, надані йому чинним законодавством, відносно платників єдиного внеску.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не спростовано відповідачем, працівнику відповідача ОСОБА_4 призначені та виплачені пенсії як науково-технічному працівнику.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 травня 1999 року затверджений перелік посад наукових працівників державних підприємств, перебування, на яких дає право на призначення пенсії відповідно до Закону України «Про науково і науково-технічну діяльність», згідно п. 45 вказаного переліку на підприємствах, виробничих об'єднаннях та інших організаціях право на пільгову пенсію має робітники, які займають інженерно-технічні посади, які мають науковий ступень чи вчене звання, та які працюють за спеціальністю.
Згідно абз. 9 ст. 1 Закону України «Про науково і науково-технічну діяльність» науковий працівник - це вчений, який за основним місцем роботи та відповідно до трудового договору (контракту) професійно займається науковою, науково-технічною, науково-організаційною або науково-педагогічною діяльністю та має відповідну кваліфікацію незалежно від наявності наукового ступеня або вченого звання, підтверджену результатами атестації.
Дія статті 24 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» поширюється на наукових (науково-педагогічних) працівників наукових установ та організацій недержавної форми власності, які пройшли державну атестацію згідно акредитації, що діють відповідно до Закону України «Про вищу освіту», міжнародних наукових організацій, відкритих на території України відповідно до міжнародних договорів, установчі документи яких затверджено Кабінетом Міністрів України, а також на наукових (науково-педагогічних) працівників наукових установ і вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації, що належали партійним та громадським організаціям колишніх Української РСР, інших республік СРСР та СРСР. Право на призначення пенсії відповідно до цього Закону поширюється також і на осіб, які на момент звернення за призначенням пенсії працюють на будь-яких посадах на підприємствах, в установах, організаціях усіх форм власності та мають стаж наукової роботи, передбачений частиною другою статті 24 Закону «Про наукову і науково-технічну діяльність».
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», різниця між сумою призначеної пенсії за цим Законом та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник, фінансується для наукових (науково-педагогічних) працівників інших державних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів, а також коштів державного бюджету у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. При цьому за рахунок коштів державного бюджету науковим (науково-педагогічним) працівникам оплачується з розрахунку на одну особу 50 відсотків різниці пенсії, призначеної за цим Законом.
Згідно Порядку фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 року № 372, за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.
Фінансування різниці у розмірі пенсії осіб, які мають науковий стаж роботи на кількох підприємствах, в установах, організаціях та вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації незалежно від форми власності та фінансування, здійснюється пропорційно зарахованому для призначення пенсії науковому стажу роботи за рахунок джерел фінансування, визначених законодавством для відповідних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації.
Розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком, що додається.
Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
На адресу відповідача управлінням Пенсійного фонду України в Київському районі міста Донецька були надіслані повідомлення про суму витрат, що становлять різницю між сумою, призначених згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та сумою пенсій, обчислених відповідно до інших законодавчих актів, які були отриманні відповідачем.
Як зазначалось раніше, згідно Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» різниця між сумою призначеної пенсії за цим Законом та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник, фінансується для наукових (науково-педагогічних) працівників інших державних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства, для призначення наукової пенсії необхідна атестація наукової установи, тобто підтвердження наукового напряму роботи даної установи.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Позивачем не надано суду доказів проведення атестації як наукової установи ПАТ «Проектно-конструкторський та технологічний інститут «Газоапарат», тобто, підтвердження наукового напряму роботи відповідача відсутні.
Згідно ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи наведене, та те, що під час розгляду справ № 2а/0570/6003/2011, № 2а- -23468/10/0570 судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідач не атестован як наукова установа, суд не вбачає підстав для задоволення позовної заяви.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», ст. 2, ст. 7-11, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 122-154, ст. 158-163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні позовної заяви Управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Донецька до Публічного акціонерного товариства проектно-конструкторський технологічний інститут «Газоапарат» про стягнення заборгованості по фінансуванню різниці між сумою пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про наукову та науково - технічну діяльність» і сумою пенсій, обчислених відповідно до інших законів, за період з 01.07.2012 року по 26.09.2012 року в сумі 1035 грн. 90 коп. - відмовити повністю.
Постанова Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У судовому засіданні 26.12.2012 року проголошений повний текст постанови.
Суддя Давиденко Т.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2012 |
Оприлюднено | 29.01.2013 |
Номер документу | 28870182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Давиденко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні