АС14/595-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.01.09 Справа №АС14/595-08.
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю “Сумикомунтранс”,м. Суми
До відповідача: Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області
про зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Миропольський С.О.
Представники:
Від позивача: Савельєва Т.М.; Сазонов В.П.
Від відповідача: Дядькова Н.Г.
В судовому засіданні приймала участь секретар судового засідання Т.М.Міщенко.
Суть спору: позивач згідно уточнених позовних вимог просив суд скасувати висновки відповідача по справі - Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області №№ 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 від 20.08.2008р. щодо економічно необґрунтованих розрахунків планових витрат на виробництво житлового-комунальних послуг: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 20 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення приватного сектору в розмірі 32 грн. 75 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 30 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 46 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення рідких відходів (нечистот) в розмірі 64 грн. 66 коп. за один кубічний метр рідких відходів (нечистот), крім того зобов'язати Державну інспекцію з контролю за цінами в Сумській області надати ТОВ "Сумикомунтранс" висновки про економічно обґрунтовані розрахунки планових витрат на виробництво житлового-комунальних послуг: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 20 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення приватного сектору в розмірі 32 грн. 75 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 30 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 46 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення рідких відходів (нечистот) в розмірі 64 грн. 66 коп. за один кубічний метр рідких відходів (нечистот), судові витрати покласти на відповідача.
Відповідач в судове засідання подав заперечення на уточнений адміністративний позов в якому позовні вимоги вважає необґрунтованими та безпідставними, тому просить суд у задоволенні адміністративного позову позивачу відмовити.
Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:
Згідно п. 1 рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради № 101 від 21.02.2006р. ТОВ "Сумикомунтранс" визначено надавачем послуг та виконавцем робіт по наданню послуг зі збирання, вивезення та утилізації твердих і рідких побутових відходів від населення, підприємств, установ, організацій міста Суми.
Рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради № 245 від 03.06.2008р. "Про затвердження результатів проведеного конкурсу на визначення виробника послуг зі збирання та перевезення твердих побутових відходів, рідких та негабаритних відходів в м. Суми", ТОВ "Сумикомунтранс" визнано переможцем конкурсу та виробником з надання комунальних послуг зі збирання та перевезення твердих, рідких побутових та негабаритних відходів в Зарічному районі м. Суми. Дане рішення набуло чинності з 15.08.2008р. у зв'язку з чим рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради № 101 від 21.02.2006р. втратило чинність з 15.08.2008р.
Механізм формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів визначає Порядок формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1010 від 26.07.2006р.
14 липня 2008р. за вих. № 617 ТОВ "Сумикомунтранс" (надалі позивач), як суб'єкт господарювання, що надає житлово-комунальні послуги з вивезення побутових відходів надало до Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області (надалі відповідач) письмове звернення про отримання висновків щодо розрахунку економічно обґрунтованих планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 20 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення приватного сектору в розмірі 32 грн. 75 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 30 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 46 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення рідких відходів (нечистот) в розмірі 64 грн. 66 коп. за один кубічний метр рідких відходів (нечистот).
Водночас, до звернення, був доданий пакет документів, передбачених п. 4 Наказу Міністерства економіки України від 07.03.2007р. № 67 "Про затвердження Порядку надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, послуги з вивезення побутових відходів, а також технічного обслуговування ліфтів" (надалі – Порядок надання висновків.)
Подання вищезазначеного письмового звернення було обумовлено: зміною місцезнаходження міського сміттєзвалища та збільшення загальної відстані по маршрутах по вивезенню ТПВ; введенням в експлуатацію нових автомобілів КАМАЗ у кількості 13 одиниць, які працюють на дизельному паливі; збільшенням обсягів вивезення ТПВ для підприємств міста; зміною вартості паливно-мастильних матеріалів; зміною мінімальної заробітної плати; збільшенням цін на автомобільні шини, акумулятори, сировину та матеріали; збільшенням цін на електроенергію, газ, опалення, воду та стоки; зміною витрат по сплаті податку за розміщення відходів відповідно до інструкції на сплату зборів за забруднення навколишнього середовища; та іншим.
Позивачем було здійснено розрахунок економічного обґрунтування планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006р. № 1010 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів", з урахуванням економічно обґрунтованих планованих витрат, повної планованої собівартості послуг, тарифів на послуги, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів) та цін у планованому періоді, встановлених на підставі прогнозних індексів цін підприємства.
28 липня 2008р. відповідач, на адресу позивача, направив лист вих. № 2226/4/6, який позивач отримав 31 липня 2008р., з зазначенням усунення ряду начебто виявлених ним недоліків, які взагалі суперечили вимогам діючого законодавства України. Не погодившись з надуманими вимогами, які були зазначені у листі відповідача, позивач 06 серпня 2008р. надав відповідачу лист за вих. № 689 з зазначенням своїх міркувань щодо незаконності дій відповідача та додаткові документи.
22 серпня 2008р. позивач отримав від відповідача лист від 20.08.2008р. № 2610/4/6 та 8 висновків щодо визнання розрахунків планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг економічно не обґрунтованими.
З висновками відповідача по справі №№ 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 від 20 серпня 2008р. позивач не згоден виходячи з наступного:
- Ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, згідно якої порядок формування цін/тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг першої і другої груп (пункти 1 та 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.
Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку.
Постанова Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006р. № 1010 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів" визначає механізм формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів.
На виконання вищезазначеної Постанови КМУ, наказом Міністерства економіки України № 67 від 07.03.2007р. затверджений Порядок надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, послуги з вивезення побутових відходів, а також технічного обслуговування ліфтів.
Таким чином, тільки вищезазначені нормативно-правові акти регулюють питання формування цін/тарифів на житлово-комунальні послуги та надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з вивезення побутових відходів.
- Пунктом 3 Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого Постановою КМУ від 26 липня 2006 р. N 1010, передбачено, що формування тарифів на послуги підприємством здійснюється відповідно до річних планів надання послуг і економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів) та цін у планованому періоді, встановлених на підставі прогнозних індексів цін підприємства.
Планування витрат здійснювалося позивачем із застосуванням нормативного методу на підставі державних і галузевих нормативів використання матеріальних та паливно-енергетичних ресурсів, норм і розцінок з оплати праці, нормативів витрат з управління та обслуговування виробництва.
Перелік і склад статей витрат з надання послуг визначалися позивачем залежно від виду операції поводження з побутовими відходами і особливостей технологічного процесу.
Тарифи на послуги визначаються окремо за кожною операцією поводження з побутовими відходами.
Всі статті витрат на подані послуги відповідають діючого законодавству України взагалі та нормативно-правовим актам, які зазначені у висновках зокрема.
- Висновок Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області відноситься до правового акту індивідуальної дії.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, компетенція адміністративного суду поширюється на спори юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішення (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії).
Таким чином, висновок, як правовий акт індивідуальної дії, підлягає скасуванню, як такий, що порушує права та інтереси позивача та винесений без урахування норм діючого законодавства України.
Підтвердженням того, що висновки відповідача по справі №№ 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 від 20.08.2008р. незаконні та підлягають скасуванню є висновок судово-економічної експертизи № 533/08 від 11.12.2008р., згідно якої планові витрати підприємства ТОВ "Сумикомунтранс" на виробництво житлово-комунальних послуг нормативно та документально обґрунтовані в наступних розмірах за 1 куб.м.: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 37 грн. 27 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 35 грн. 76 коп., що на 1 грн. 51 коп. нижче ніж зазначено у висновку експертизи; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 94 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 36 грн. 20 коп., що на 0 грн.74 коп. нижче ніж зазначено у висновку експертизи; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 37 грн. 27 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 35 грн. 76 коп., що на 1 грн. 51 коп. нижче ніж зазначено у висновку експертизи; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення приватного сектору в розмірі 32 грн. 64 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 32 грн. 75 коп., що лише на 0 грн. 11 коп. більше ніж зазначено у висновку експертизи, але така різниця в тарифі є незначною; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 42 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 137 грн. 30 коп., що на 0 грн. 12 коп. нижче ніж зазначено у висновку експертизи; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 47 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 6 грн. 46 коп., що на 0 грн. 01 коп. нижче ніж зазначено у висновку експертизи; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів, в той час як позивач надавав аналогічний тариф на таку послугу в розмірі 4 грн. 92 коп., що підтверджує правильний та точний розрахунок вищезазначеного тарифу позивачем; з видалення та перевезення рідких відходів (нечистот) в розмірі 64 грн. 60 коп. за один кубічний метр рідких відходів (нечистот), в той час як позивач надавав тариф на таку послугу в розмірі 64 грн. 66 коп., що лише на 0 грн. 06 коп. більш ніж зазначено у висновку експертизи, але така різниця в тарифі є незначною.
Таким чином, виходячи з висновку експертизи позивач не тільки економічно обґрунтував всі розрахунки планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг, але й частково занизив деякі тарифи.
При таких обставинах, відповідач по справі, всупереч вимогам діючого законодавства, надав висновки, які суттєво порушують права позивача.
- У висновках №№ 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 від 20.08.2008р., відповідач по справі не зазначив та не обґрунтував з посиланням на норми діючого законодавства України в чому саме надані розрахунки планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг є економічно необґрунтованими. Такі доводи відповідачем викладені лише в запереченні на первісний позов позивача, але вказані підстави відмови не відповідають дійсності, оскільки при вирішенні питання відповідач по справі невірно застосував норми матеріального права, що підтверджується дослідженнями, зазначеними у висновку судово-економічної експертизи № 533/08 від 11.12.2008р.
- Відповідач по справі, в запереченнях на первісний позов, неодноразово посилався на наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 11.12.06 № 407 "Про затвердження Правил з організації збирання, перевезення, перероблення та утилізації твердих побутових відходів", але посилання на вищевказаний нормативно-правовий акт є незаконним, оскільки даний наказ та затверджені ним Правила втратили чинність на підставі наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 247 від 11.08.2008р. "Про затвердження Методичних рекомендацій з організації збирання, перевезення, перероблення та утилізації твердих побутових відходів".
Вищезазначені обставини підтверджуються документами доданими до матеріалів справи та висновком судово-економічної експертизи № 533/08 від 11.12.2008р.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
С У Д ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Скасувати висновки відповідача по справі - Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області (40011, м. Суми, пр. Шевченка, 15, код 14024530) №№ 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 від 20.08.2008р. щодо економічно необґрунтованих розрахунків планових витрат на виробництво житлового-комунальних послуг: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 20 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 30 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 46 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів.
3. Зобов'язати Державну інспекцію з контролю за цінами в Сумській області (40011, м. Суми, пр. Шевченка, 15, код 14024530) надати товариству з обмеженою відповідальністю "Сумикомунтранс" (40007, м. Суми, вул. Менжинського, 3, код 05514620) висновки про економічно обґрунтовані розрахунки планових витрат на виробництво житлового-комунальних послуг: зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для бюджетних організацій в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для населення багатоквартирних будинків в розмірі 36 грн. 20 коп. за один кубічний метр побутових відходів; зі збирання та перевезення твердих побутових відходів в м. Суми для приватних підприємств в розмірі 35 грн. 76 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з видалення та перевезення відходів густих нечистот в розмірі 137 грн. 30 коп. за один кубічний метр відходів густих нечистот; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для підприємств в розмірі 6 грн. 46 коп. за один кубічний метр побутових відходів; з захоронення та знешкодження відходів на міському сміттєзвалищі для населення в розмірі 4 грн. 92 коп. за один кубічний метр побутових відходів.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Сумикомунтранс" (40007, м. Суми, вул. Менжинського, 3, код 05514620) 23000 грн. 00 коп. витрат за проведення експертизи, 3 грн. 40 коп. судового збору.
5. Видати виконавчий лист після набрання постановою законної сили.
Згідно ст. 186 КАС України заява про апеляційне оскарження постанови подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції протягом десяти днів з дня її проголошення (з дня складення постанови в повному обсязі). Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Згідно ст. 254 КАС України постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не буде подана в строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання, апеляційної скарги постанова, якщо її не було скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2009 |
Оприлюднено | 11.02.2009 |
Номер документу | 2897346 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Миропольський С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні