Вищий господарський суд україни
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяcpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" січня 2013 р. Справа № 5009/3564/12
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Панової І.Ю., суддів:Білошкап О.В., Хандуріна М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 14.11.2012 у справі господарського суду№ 5009/3564/12 Запорізької області за заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю "Консалт Сервіс Плюс" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Стройпідряд" про банкрутство, за участю представників сторін:
ДПІ у Голосіївському районі м. Києва - Цимбаленко Є.О. (дов. від 02.01.2013),
встановив:
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.09.2012 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Консалт Сервіс Плюс" порушено провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Стройпідряд" з урахуванням особливостей, визначених ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою господарського суду Запорізької області від 28.09.2012 (суддя Дьоміна А.В.) визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Стройпідряд" банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено ініціюючого кредитора - ТОВ "Консалт Сервіс Плюс", якого зобов'язано письмово повідомити про визнання боржника банкрутом усіх відомих йому кредиторів відсутнього боржника, здійснити ліквідаційну процедуру згідно Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 14.11.2012 (колегія суддів у складі: Богатир К.В. - головуючий, Склярук О.І., Ушенко Л.В.) постанову господарського суду Запорізької області від 28.09.2012 залишено без змін.
В касаційній скарзі Державна податкова інспекція (ДПІ) у Голосіївському районі м. Києва просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та постанову суду першої інстанції, провадження у справі припинити. В обґрунтування посилається на порушення та неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, зокрема ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст. 20, 41, 78 Податкового кодексу України, ст.ст. 34, 43 ГПК України.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку постанову суду апеляційної інстанції та постанову суду першої інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судами норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення касаційної скарги, виходячи з такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі Закон), норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до частини 1 ст. 52 Закону в разі, якщо громадянин-підприємець - боржник або керівні органи боржника - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.
Тобто, згідно з особливостями банкрутства відсутнього боржника за ст. 52 Закону предметом доказування є визначення місцезнаходження боржника, факт відсутності особи за її місцезнаходженням, а також неплатоспроможність боржника.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 6 Закону, яка регулює загальні, основні підстави для порушення справи про банкрутство, справа про банкрутство порушується господарським судом, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно складають не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку, якщо інше не передбачено цим Законом.
При цьому безспірність вимог кредитора повинна підтверджуватись документами, які кредитор зобов'язаний додати до заяви про порушення справи про банкрутство.
Перелік цих документів міститься в п. 8 ст. 7 Закону, в якому зокрема зазначається, що кредитор повинен додати до заяви виконавчі документи, чи інші документи, які підтверджують визнання боржником вимог кредитора.
За приписами частини 8 статті 1 Закону безспірні вимоги кредиторів - вимоги кредиторів, визнані боржником, інші вимоги кредиторів, підтверджені виконавчими документами чи розрахунковими документами, за якими відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника.
Тобто, Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачає можливості порушення справи про банкрутство, як за загальною, так і за спрощеною процедурою за відсутності безспірних вимог ініціюючого кредитора.
Крім того, ст. 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передбачено, що з метою забезпечення органів державної влади та учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб (підприємців) створюється Єдиний державний реєстр, який містить відомості щодо місцезнаходження юридичної особи, дати та номеру записів про проведення державної реєстрації юридичної особи, дату та номеру записів про внесення змін до нього, дати видачі або зміни свідоцтва про державну реєстрацію, дані про установчі документи, дати та номери записів про внесення змін до них, про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням тощо.
Відповідно до вимог ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", який набув чинності з 01.07.2004 року, в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
Відповідно до вимог частин 1, 3 ст. 18 вказаного Закону, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру , не були до нього внесені, вони не можуть бути використані в спорі з третьою особою.
Виходячи з вимог ч. 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, заборгованість боржника перед кредитором підтверджується матеріалами справи, доказів її погашення боржником не надано. Грошові вимоги ініціюючого кредитора - ТОВ "Консалт Сервіс Плюс" в сумі 18 000 грн. підтверджені договором № 17-07/12 про надання консультаційних послуг від 17.07.2012, укладеним з ТОВ "Стройпідряд", актами виконаних робіт № ВР/17-07/12 від 17.07.2012 та звірки взаєморозрахунків станом на 18.07.2012.. Через відсутність грошових коштів боржник видав ТОВ "Консалт Сервіс Плюс" простий вексель Серія № 2413352 від 18.07.2012, який був опротестований, про що свідчить протест про неоплату векселю від 20.08.2012 № 838 та вчинений виконавчий напис нотаріуса № 839 від 20.08.2012. Для стягнення в примусовому порядку заборгованості кредитор звернувся до Ленінського ВДВС Запорізького міського управління юстиції та постановою від 23.08.2012 відкрито виконавче провадження. Актом державного виконавця від 07.09.2012 встановлено, що за адресою м. Запоріжжя, вул. Ладозька, 4 боржник не знаходиться, де останній перебуває не вдалось встановити. З урахуванням цього та на підставі п. 5 ч. 1 ст. 47 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець виніс 14.09.2012. постанову про повернення виконавчого документа стягувачеві.
Крім того, до заяви ініціюючого кредитора додано витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців № 1465786 станом на 12.09.2012, в якому зазначено, що ТОВ "Стройпідряд" знаходиться в стані припинення підприємницької діяльності.
За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли висновку про правомірність порушення справи про банкрутство з урахуванням особливостей, визначених ст. 52 Закону.
Однак, суд касаційної інстанції не погоджується із вказаними висновками, оскільки вони зроблені з порушенням норм процесуального права та невірним застосуванням норм матеріального права - ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Так, в силу вимог ст. 52 Закону заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника і строку виконання зобов'язань та за умови наявності доказів нездійснення боржником підприємницької діяльності, зокрема, у зв'язку з його відсутністю за місцезнаходженням. Для ініціювання справи про банкрутство в порядку ст. 52 Закону кредитор зобов'язаний у заяві зазначити певні ознаки для її застосування та додати докази, які підтверджують наявність обставин, що дозволяють віднести боржника до відсутнього.
У п. 105 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику в справах про банкрутство" № 15 від 18.12.2009 року роз'яснено, що згідно зі ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи (ч. 2), а також про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (ч. 5). Тому, відповідно до вимог ст. 34 ГПК України допустимими доказами, які можуть підтверджувати дані про відсутність керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, є зазначені витяг чи довідка.
Так, господарськими судами попередніх інстанцій було вказано на наявність підстав для визнання боржника банкрутом, в порядку ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", оскільки згідно відомостей Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, боржник перебуває у стані припинення підприємницької діяльності.
Однак, при цьому, господарськими судами попередніх інстанцій не враховано наступне.
Статтею 42 ГК України визначено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Згідно ч. 1 ст. 3 ГК України, під господарською діяльністю у цьому кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Відповідно до Державного класифікатора України (затверджено Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 року), підприємницька діяльність - самостійна ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, здійснювана суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Колегія суддів касаційної інстанції вважає, що поняття відсутності підприємницької діяльності боржника та процесу припинення підприємницької діяльності, який не завершено, не є тотожними, а відомості про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженими ними органами рішення про припинення підприємницької діяльності не свідчать про фактичну відсутність такої діяльності, як систематичної господарської діяльності боржника.
Враховуючи, що Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців не містить відомостей про відсутність керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, а постанова державного виконавця не є належним доказом відсутності керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, ініціюючим кредитором не доведено належними доказами відсутність підприємницької діяльності боржника. В силу цього, колегія суддів касаційної інстанції не погоджується з висновком господарських судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для визнання боржника банкрутом, в порядку ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
П. 4 ч. 1 ст. 111 9 ГПК України передбачено, що касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати рішення першої інстанції, постанову апеляційної інстанції повністю або частково і припинити провадження у справі чи залишити позов без розгляду повністю або частково.
Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не врегульовано подальшого перебігу провадження у справі у випадках, коли у встановленому законодавством порядку виявлено безпідставність вимог кредитора (кредиторів), за заявою якого (яких) було порушено справу про банкрутство боржника, або коли порушено провадження у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких діє законодавча заборона порушувати справи про банкрутство. У таких випадках судам слід припиняти провадження у справі на підставі п. 7) ч. 1 ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (за відсутності інших підстав для такого припинення) та п. 1 1 ) ч. 1 ст. 80 ГПК України (за відсутністю предмету спору) (п. 36 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику в справах про банкрутство" № 15 від 18.12.2009 року).
За таких підстав, постанова господарського суду Запорізької області від 28.09.2012 та постанова Донецького апеляційного господарського суду від 14.11.2012 підлягають скасуванню, а провадження у цій справі - припиненню.
Керуючись статтями 111 7 , 111 9 - 111 12 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 14.11.2012 та постанову господарського суду Запорізької області від 28.09.2012 у справі № 5009/3564/12 скасувати, провадження у справі припинити.
Головуючий Панова І.Ю.
Судді Білошкап О.В.
Хандурін М.І.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2013 |
Оприлюднено | 01.02.2013 |
Номер документу | 28997689 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Хандурін М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні