Постанова
від 29.01.2013 по справі 5017/3295/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" січня 2013 р.Справа № 5017/3295/2012 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

Головуючого судді: Лашина В.В.

Суддів: Єрмілова Г.А.

Воронюка О.Л.

При секретарі Бендерук Є.О.

Склад колегії суддів змінено розпорядженням голови суду від 25.01.2013р. №50

За участю представників сторін:

Від Товариства з обмеженою відповідальністю „Вуглеремпроект" - Кутуза В.В.; довіреність б/н від 12.10.2012р.

Від Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси - Гусарова А.В.; довіреність №23767/9/10-010 від 12.09.2012р.

Від прокуратури - Коломійчук І.О.; посвідчення №005250 від 22.09.2012р.

Від прокуратури - Дудкевич В.В.; посвідчення №006742 від 28.09.2012р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси

на постанову Господарського суду Одеської області від 11.12.2012р.

у справі № 5017/3295/2012

за заявою боржника Товариства з обмеженою відповідальністю „Вуглеремпроект"

за участю прокуратури

про визнання банкрутом

В С Т А Н О В И Л А:

Ухвалою господарського суду Одеської області від 19 листопада 2012 р. за заявою боржника - Товариства з обмеженою відповідальністю «Вуглеремпроект» (далі - ТОВ «Вуглеремпроект») було порушено провадження у справі про банкрутство останнього за процедурою, передбаченою статтею 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (в подальшому - Закон про банкрутство).

Постановою господарського суду Одеської області від 11.12.2012 р. (суддя Лепеха Г.А.) ТОВ «Вуглеремпроект» визнано банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну процедуру та ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії БТОВ «Вуглеремпроект» Вавріка В.В., якого зобов'язано опублікувати оголошення про визнання боржника банкрутом та провести ліквідаційні заходи відповідно до вимог Закону про банкрутство тощо.

Після винесення постанови про визнання боржника банкрутом Державною податковою інспекцією у Малиновському районі м. Одеси (далі за текстом - ДПІ у Малиновському районі м. Одеси) заявлено кредиторські вимоги у розмірі 27720,47 грн., що складаються з податкової заборгованості по сплаті податку на прибуток.

Не погоджуючись з цією постановою, Державна податкова інспекція у Малиновському районі м. Одеси (далі за текстом - ДПІ у Малиновському районі м. Одеси) в апеляційній скарзі просить її скасувати, посилаючись на неповне з`ясування місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права, оскільки ТОВ «Вуглеремпроект» було визнано банкрутом без проведення перевірки господарської діяльності товариства та правильності нарахувань і сплати до бюджету податків. Крім цього скаржник вказує на недотримання боржником позасудової ліквідації згідно з вимогами статтей 105, 111 ЦК України, статті 60 ГК України, оскільки орган податкової служби не був повідомлений належним чином.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши правильність застосування господарським судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є обґрунтованою та підлягаючою задоволенню, з огляду на наступне.

Частиною 1 статті 51 Закону України про банкрутство встановлено, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Згідно із ч. 4 ст. 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.

Комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово повідомляє їх про припинення юридичної особи.

За приписами ч.1 ст. 111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Виходячи з ч. 5 ст. 60 ГК України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, вбачається, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.

Отже, враховуючи вищезазначені вимоги чинного законодавства, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку ст. 51 Закону України про банкрутство є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами ст. 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.

Як вбачається з матеріалів справи, 27 липня 2012 р. учасниками ТОВ «Вуглеремпроект» вирішено, згідно із протоколом загальних зборів учасників № 7, про ліквідацію юридичної особи - ТОВ «Вуглеремпроект», призначення ліквідаційної комісії.

07.08.2012 р. в офіційному спеціалізованому друкованому засобі масової інформації «Бюлетень державної реєстрації» № 221 (21) розміщено повідомлення про припинення юридичної особи - ТОВ «Вуглеремпроект».

Приймаючи постанову про визнання ТОВ «Вуглеремпроект» банкрутом, місцевий господарський суд виходив з того, що боржником здійснено усі необхідні заходи щодо добровільної ліквідації, передбачені статтями 105, 111 ЦК України, статтею 60 ГК України, повідомлено усіх наявних кредиторів, у тому числі податкову службу.

Однак наведені висновки суду першої інстанції судова колегія вважає зробленими при неповному з`ясуванні усіх обставин справи в їх сукупності, що призвело до прийняття помилкового судового рішення.

Постанова господарського суду про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є, за своєю правовою природою, судовим рішенням, яке повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі (постанова Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 р. № 6).

У відповідності до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» інформація про проведення державної реєстрації про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ними органом рішення щодо припинення юридичної особи підлягає обов'язковому опублікуванню в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Згідно до ст. 1 цього Закону спеціалізований друкований засіб масової інформації - видання спеціально уповноваженого органу з питань державної реєстрації, в якому відповідно до цього Закону публікуються відомості з Єдиного державного реєстру.

Частиною 1 ст. 7 згаданого Закону спеціально уповноваженим органом з питань державної реєстрації визначений центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері підприємництва.

Таким органом визначений Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва (п. 1 Положення про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2007 р. № 667).

Листом від 10.10.2007 р. № 7687 Держкомпідприємництво повідомило, що спеціалізованим друкованим засобом масової інформації є «Бюлетень державної реєстрації».

Водночас, матеріалами справи підтверджується те, що в порушення вимог ч. 3 ст. 60 ГК України і ч. 4 ст. 105 ЦК України ТОВ «Вуглеремпроект» здійснено публікацію в спеціальному друкованому засобі масової інформації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва «Бюлетень державної реєстрації» повідомлення про припинення юридичної особи не в повному обсязі, а саме без зазначення про порядок і строк заявлення кредиторами вимог, на необхідність чого наголошує Вищий господарський суд України, що відображено у постановах від 02.11.2011 р. у справі № 13/5025/960/11, від 19.10.2011 р. у справі № 13/5025/1080/11, від 29.05.2012 р. у справі № 14/5026/2391/2011.

Крім цього, матеріали справи не містять повідомлення органу податкової служби у встановленому законодавством порядку.

Так, відповідно до п. 11.1.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України № 979 від 22.12.2010 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.12.2010 року за № 1439/18734), юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, такі документи: заяву про припинення платника податків за ф. № 8-ОПП (додаток 17), дата якої фіксується в журналі за ф. № 6-ОПП; оригінал довідки за ф. № 4-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).

Відсутній в матеріалах справи й проміжний ліквідаційний баланс, що повинен бути затверджений учасниками ТОВ «Вуглеремпроект».

Не надано боржником разом із заявою про порушення справи про банкрутство й витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про наявність запису про знаходження юридичної особи в стані припинення.

Не додано доказів здійснення заходів щодо виявлення та стягнення дебіторської заборгованості.

Зазначене може свідчити про порушення прав кредиторів, визначених законодавством, про те, що актив і пасив боржника не був сформований належним чином, а відтак не можна встановити його чіткий розмір щодо вимог Закону про банкрутство.

З огляду чого не можна вважати, що ліквідатором боржника дотримано позасудової процедури самоліквідації боржника ТОВ «Вуглеремпроект».

На відміну від загальної процедури банкрутства правомірність порушення справи про банкрутство за спрощеною процедурою в порядку ст. 51 Закону про банкрутство перевіряється господарським судом у засіданні суду, в якому виноситься постанова про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, яка підлягає оскарженню.

Дотримання зазначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням доказів їх проведення саме на момент звернення із заявою про порушення справи про банкрутство є підставою для звернення ліквідатора (ліквідаційної комісії) із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 51 Закону про банкрутство та складає предмет спору у справі про банкрутство за особливою процедурою, що порушується в порядку норм означеної статті.

Відповідна правова позиція відображена у постановах Вищого господарського суду України від 08.06.2011 р. у справі № 1-7/83-09-1286, від 13.07.2011 р. у справі № 12/118б, від 10.10.2012 р. у справі № 5017/395/2012.

Враховуючи це, а також відсутність у матеріалах справи документів, що повинні бути подані саме на момент звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції не досліджено усі обставини справи в сукупності та без достатніх правових підстав порушено справу про банкрутство боржника, а відтак, помилково визнано боржника банкрутом.

Виходячи з приписів ч. 2 ст. 99, ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі та, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Судова колегія також виходить з положень та позицій, наведених в п. 36 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про банкрутство» від 18.12.2009 року № 15 щодо подальшого перебігу провадження у справі про банкрутство у випадках її безпідставного порушення.

Пунктом 1-1 частини 1 ст. 80 ГПК України передбачено, що господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

За таких обставин, судова колегія вважає, що оскаржувана постанова господарського суду Одеської області підлягає скасуванню, а провадження у справі про банкрутство ТОВ «Вуглеремпроект» - припиненню.

Керуючись п. 1-1 ч. 1 ст. 80, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА :

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси задовольнити, а постанову господарського суду Одеської області від 11.12.2012 р. по справі № 5017/3295/2012 - скасувати.

Провадження у справі № 5017/3295/2012 припинити.

Копію постанови направити державному реєстратору виконкому Одеської міської ради для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідного запису згідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Повний текст постанови складено та підписано 31.01.2013р.

Головуючий суддя В.В. Лашин

Суддя Г.А. Єрмілов

Суддя О.Л. Воронюк

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.01.2013
Оприлюднено04.02.2013
Номер документу29010583
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/3295/2012

Постанова від 29.01.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 02.01.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Постанова від 11.12.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

Ухвала від 19.11.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні