ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"31" січня 2013 р.Справа № 6/80/5022-1045/2012
Господарський суд Тернопільської області у складі
судді Шумського І.П.
розглянув справу
до відповідача Збаразької районної державної адміністрації (майдан І. Франка, 1, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область,47300)
про визнання незаконними дій Збаразької РДА Тернопільської області та зобов'язання вчинити певні дії.
За участю представників:
Позивача -Пашківський А.З.;
Відповідача -П'єх Л.Я.;
Суть справи:
04.12.2012р. Селянсько-фермерське господарство "Марія" звернулось в господарський суд Тернопільської області з позовом до Збаразької районної державної адміністрації про визнання незаконними дій останньої щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки позивачу; зобов'язання Збаразьку РДА затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Марія" та розглянути питання щодо оформлення права користування земельною ділянкою шляхом укладення договору оренди земельної ділянки з позивачем у справі.
Ухвалою від 10 грудня 2012 року позов прийнято до провадження та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 03 січня 2013 року.
Розгляд справи неодноразово відкладався, востаннє на 31 січня 2013 року.
В судовому засіданні 31.01.2013р. представником позивача подано суду заяву №31/01-13 від 31.01.2013р. про припинення провадження у справі в порядку п. 4 ст. 80 ГПК України в частині позовних вимог про зобов'язання Збаразьку РДА затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Марія", та розглянути питання щодо оформлення права користування земельною ділянкою шляхом укладення договору оренди земельної ділянки з позивачем у справі у зв'язку з відмовою від позову в цій частині. В іншій частині позовних вимог просить позов задовольнити.
Відповідач згідно відзиву на позов №01-104/0117 від 16.01.2013р. та пояснень представника в судовому засіданні 31.01.2013р. позовні вимоги заперечує, посилаючись на їх безпідставність. Стверджує, що спір між сторонами є публічно-правовим, відтак, повинен розглядатися в порядку адміністративного судочинства, передача в користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення поза межами населеного пункту є виключною компетенцією відповідача у справі, тому в судовому порядку питання укладення договору оренди вирішено бути не може. Крім того, стверджує, що з 01.01.2013р. передачу земель сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування здійснює центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, відтак, Збаразька районна державна адміністрація не може бути відповідачем у справі. Просить припинити провадження у справі.
В засіданні учасникам процесу роз'яснено належні їм права та обов'язки, передбачені ст.ст.20,22,27,81-1 ГПК України.
За відсутності відповідного клопотання аудіозапис судового засідання не здійснювався.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи та заперечення представників сторін, суд встановив наступне:
Селянсько-фермерське господарство "Марія" (позивач у справі) зареєстроване 15.12.2003р. державним реєстратором Збаразької райдержадміністрації як юридична особа, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з присвоєнням ідент. коду 14043289 та діє на основі Статуту, нова редакція якого зареєстрована державним реєстратором 25.06.2008р., про що здійснено запис 16421050004000462. Згідно письмових пояснень позивача від 14.01.2013р. №14/01-1, під час свого створення, фермерське господарство отримувало в оренду земельну ділянку, але станом на час розгляду справи в суді немає в користуванні державної землі.
01 жовтня 2010р. в газеті "Народне слово" №40 (7935) Збаразькою райдержадміністрацією (відповідачем у справі) оголошено конкурс на набуття права оренди на конкурентних засадах на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного виробництва на території Збаразького району за межами населених пунктів.
За результатами проведення конкурсу (протокол проведення конкурсу з набуття оренди земельних ділянок у Збаразькому районі №2 від 05.11.2010р.) переможцем по лоту №4 -земельна ділянка на території Залужанської сільської ради за межами населеного пункту, орієнтовною площею 19,5 га визнано СФГ "Марія" та запропоновано голові Збаразької райдержадміністрації передати земельну ділянку в оренду позивачу у справі.
Розпорядженням голови Збаразької райдержадміністрації №688 від 29.11.2010р. (із врахування розпорядження №110 від 21.02.2011р.) позивачу надано дозвіл на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 19,5 га із земель державної власності (резервного фонду), які перебувають в запасі за межами населеного пункту на території Залужанської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду терміном на 10 років. А також зобов'язано позивача подати згаданий проект на розгляд Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою на території Збаразького району. Погоджений Комісією проект подати на затвердження відповідачу та оформити право користування земельної ділянкою.
Розроблений у 2011 році СМП "Геодезія" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Залужанської сільської ради Збаразького району, площею 19,5 га, СФГ "Марія" подано на розгляд Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Висновком Комісії №158 від 07.04.2011р. погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачу у справі.
24.11.2011р. позивач звернувся до відповідача з листом про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки площею 19,5 га, що знаходиться за межами населеного пункту на території Залужанської сільської ради Збаразького району Тернопільської області в користування терміном на 10 років.
Згідно листа-відповіді Збаразької райдержадміністрації №12-2602/0113 від 30.12.2011р. позивача повідомлено, що у відповідності до роз'яснень головного управління Держкомзему у Тернопільській області №50-24/6390, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду СФГ "Марія" буде розглянуте після внесення змін до чинного законодавства.
Листом відповідача №01-1666/01-13 від 17.09.2012р. позивача повідомлено, що однією з умов конкурсу з набуття права оренди земельної ділянки, який відбувався 05.11.2010р. була умова, що договір оренди землі може бути неукладеним або розірваним в односторонньому порядку у випадку потреби виділення земельних ділянок громадянам. При цьому, зазначено, що існує соціальна необхідність щодо розподілу землі, конкурс щодо набуття права користування якою виграв позивач, між жителями регіону для ведення садівництва. Тобто, за твердженням позивача, згаданих площ і без врахування спірної ділянки достатньо для задоволення потреб громадян у веденні садівництва.
За наданою відділом Держземагенства у Збаразькому районі довідкою вих. № 30-04/13 від 14.01.2013р., станом на 01.01.2012р. площа земель державної форми власності на території Залужанської сільської ради становила 177,9437 га, в т.ч. сільськогосподарського призначення - 58,3937 га. В межах населеного пункту с. Залужжя земля сільськогосподарського призначення становить -3,2734 га.
У відповідності до ст.124 Конституції України, ст.ст.1,2,12 ГПК України, постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року (п.п. 1.2.2., 1.2.3., 1.3.), листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010р. "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами", а також виходячи із суб'єктного складу сторін у справі, повноважень відповідача у спірних правовідносинах, як органу, через який держава реалізує (реалізувала) свої повноваження власника земельних ділянок, розгляд заявлених позивачем вимог підвідомчий господарському суду.
З огляду на це безпідставними є твердження відповідача щодо приналежності даного спору до категорії адміністративного.
Оцінивши зібрані у справі докази, суд прийшов до висновку про необхідність часткового задоволення позову.
Згідно з ст.129 Конституції України, ст.ст.4-3,33,34,43 ГПК України кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
При цьому, відповідно до змісту вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце (рішення Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 09.02.1999р.).
Тому, до спірних правовідносин суд застосовує норми законодавства, що діяли на час їх виникнення.
Підстави набуття прав на землю із земель державної та комунальної власності визначені ст. 116 Земельного кодексу України. Так, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно ч. 3 ст. 122 ЗК України (в редакції, що діяла на час виникнення спору) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.
У відповідності до приписів ч. 1 ст. 123 ЗК України (в редакцій від 31.10.2010р.) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Статтею 50 Закону України "Про землеустрій" в редакцій, що діяла станом на час прийняття розпорядження №688 визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. (ч. 4 ст. 123 ЗК України).
В подальшому, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання її у користування -ч. 6 ст. 123 ЗК України (в редакції на час надання відповідачем відмови).
При цьому, згідно з ч. 9 ст. 123 ЗК України таким рішенням одночасно: затверджується проект землеустрою та земельна ділянка надається в користування.
Судом встановлено, що за результатами проведення 05.11.2010р. аукціону, головою Збаразької райдержадміністрації 29.11.2010р. прийнято розпорядження №688, згідно якого позивачу надано дозвіл на замовлення розроблення проекту землеустрою з метою передачі земельної ділянки в оренду на 10 років, а також зобов'язано господарство погодити проект у відповідній комісії, передавши його далі на затвердження відповідачу та для оформлення права користування землею.
Дане розпорядження на час відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою і надання земельної ділянки в користування скасовано не було. А відповідні зміни в законодавстві щодо повноважень відповідача по наданню спірної ділянки в користування не набрали чинності.
Матеріали справи свідчать, що позивачем виконано розпорядження голови Збаразької райдержадміністрації 29.11.2010р. №688, як і дотримано приписів чинного на момент вчинення відповідних дій законодавства щодо розроблення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 19,5 га із земель запасу за межами населеного пункту на території Залужанської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, подачі його на розгляд Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Згідно з висновком останньої №158 від 07.04.2011р. поданий проект землеустрою Комісією погоджено.
Однак, відповідач, як орган, що в силу приписів ч.ч. 6, 9 ст. 123 ЗК України був наділений повноваженнями по прийняттю рішення про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою та про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки листами-відмовами повідомив позивача про відсутність потрібного для цього законодавства та виникнення необхідності розподілу земельної ділянки між жителями регіону для ведення садівництва.
Разом з тим, ч. 10 ст. 123 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів .
У зв'язку з наведеним, оцінюючи правомірність відмови Збаразької райдержадміністрації, яка викладена у листах №01-1666/01-13 від 17.09.2012р. та №12-2602/01-13 від 30.12.2011р. суд констатує, що будь-якої невідповідності поданого на затвердження проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою не виявлено, а самим відповідачем не зазначено жодного нормативно-правового акту, якому суперечить поданий на затвердження проект землеустрою. У зв'язку з чим, відмова Збаразької районної державної адміністрації у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки визнається на момент її вчинення неправомірною, такою, що порушувала вимоги ст. 19 Конституції України, ст. 123 Земельного кодексу України та інтереси позивача.
У відповідності до ст. 123 ЗК України, відмова органу виконавчої влади у вчиненні дій, передбачених частиною десятою цієї статті може бути оскаржена до суду.
З урахуванням всього вищенаведеного, керуючись приписами ст. 123 ЗК України, п. 1.3. постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року позов в частині визнання незаконними дій Збаразької районної державної адміністрації щодо відмови у затвердженні позивачу проекту землеустрою підлягає задоволенню.
Оцінюючи позовні вимоги про зобов'язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Марія" та розглянути питання щодо оформлення права користування земельною ділянкою шляхом укладення договору оренди земельної ділянки з позивачем у справі, суд приймає до уваги, що 31 січня 2013 року від позивача надійшла заява про відмову від позову в цій частині.
В судовому засіданні представник позивача відмову від позову підтримав повністю та пояснив, що з 01.01.2013р. у відповідача відсутні повноваження щодо розпорядження землями, на які претендує заявник. Наслідки відмови від позову, уповноваженому представнику позивача додатково роз'яснено.
Оцінюючи подану заяву №31/01-13 від 31.01.2013р. беручи до уваги, що відмова від позову не суперечить законодавству, не порушує прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб, відповідно до ст.22,78 ГПК України вона приймається судом, а провадження у справі в частині названих позовних вимог підлягає припиненню за п.4 ч.1 ст.80 ГПК України.
Згідно з ст.ст.44,49 ГПК України, судові витрати по справі в частині задоволених позовних вимог (1/3) суд покладає на відповідача у справі. Разом з тим, згідно ст. 7 Закону України "Про судовий збір", п.11 інформаційного листа Вищого господарського суду України №01-06/1175/2011 від 25.08.2011р. судовий збір в сумі 720,00 грн. підлягає поверненню позивачу з Державного бюджету України.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 1, 2, 4-3, 12, 33, 34, 43, 44, 49,п. 4 ст. 80, ст.ст. 82-85,116-117 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконними дії Збаразької районної державної адміністрації щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення Селянсько-фермерському господарству "Марія" Збаразького району Тернопільської області земельної ділянки площею 19,5 га із земель державної власності (резервного фонду), які перебувають в запасі за межами населеного пункту на території Залужанської сільської ради Збаразького району Тернопільської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду терміном на 10 років.
3. Стягнути з Збаразької районної державної адміністрації (майдан І. Франка, 1, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, ідент. код 4058203) на користь Селянсько-фермерського господарства "Марія" Збаразького району Тернопільської області (с. Залужжя, Збаразький район, Тернопільська область, ідент. код 14043289) 360 (триста шістдесят) грн. 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.
4. У відповідності з ст. 7 Закону України "Про судовий збір" № 3674-VI від 08 липня 2011 року, п.11 інформаційного листа Вищого господарського суду України №01-06/1175/2011 від 25.08.2011р., судовий збір в сумі 720 (сімсот двадцять) грн. 00 коп. сплачений квитанцією №99 від 29 листопада 2012 року, підлягає поверненню Селянсько-фермерському господарству "Марія" Збаразького району Тернопільської області (с. Залужжя, Збаразький район, Тернопільська область, ідент. код 14043289).
5. Провадження у справі в частині позовних вимог про зобов'язання Збаразьку райдержадміністрацію затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Марія" та розглянути питання щодо оформлення права користування земельною ділянкою шляхом укладення договору оренди земельної ділянки з СФГ "Марія" - припинити.
На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони, прокурор, треті особи та особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення, через місцевий господарський суд.
Дата підписання: 06 лютого 2013 року.
Суддя І.П. Шумський
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2013 |
Оприлюднено | 08.02.2013 |
Номер документу | 29160869 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Шумський І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні