Рішення
від 28.01.2013 по справі 911/80/08/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" січня 2013 р. Справа № 911/80/08/13-г

Господарський суд Київської області в складі судді Скутельника П.Ф. , при секретарі Каплі А.В. , розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Гостомельської селищної ради Київської області, місцезнаходження: 08290, Київська обл., селище Гостомель, вул. Леніна, 125, ідентифікаційний код: 04360617,

до відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю «Пуща Соснова», ідентифікаційний код: 33101254, місцезнаходження: 01000, м. Київ, вул. Щорса, 29,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача: ОСОБА_1, місце проживання: 01000, АДРЕСА_1,

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у придатний для користування стан

за участю представників сторін:

від позивача: Гусєва Ю.М., яка діє на підставі довіреності від 03.01.2013 року за № 57;

від відповідача: не з'явився;

від 3-ї особи: ОСОБА_3, який діє на підставі договору (угоди) про надання правової допомоги від 15.11.2012 року,-

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Гостомельська селищна рада Київської області (далі за текстом: Позивач) звернулася до господарського суду Київської області з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «Пуща Соснова» (далі за текстом: Відповідач) про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у придатний для користування стан.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Відповідач поруч із земельною ділянкою ОСОБА_1 (далі за текстом: 3-я особа) самовільно зайняв земельну ділянку загального користування Гостомельської селищної територіальної громади внаслідок використання останньої без отримання у власність чи у користування, на якій самочинно встановив вагончик охорони, дерев'яний будинок і шлагбаум, що призвело до істотного порушення вимог чинного земельного законодавства України, в зв'язку з чим дана ділянка підлягає звільненню з послідуючим приведенням до придатного для користування стану шляхом знесенням самочинно встановленого вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму.

Ухвалою господарського суду Київської області від 05.01.2013 року було порушено провадження у даній справі та призначено останню до розгляду на 28.01.2013 року.

28.01.2013 року в судове засідання з'явилися Позивач та 3-я особа, які виконали вимоги ухвали суду від 05.01.2013 року, дали пояснення, позов підтримали та просили задовольнити. Відповідач в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив будучи повідомленим про день та час розгляду справи, вимоги ухвали суду від 05.01.2013 року не виконав.

У зв'язку з цим, спір розглядався за наявними у справі матеріалами, після дослідження яких та врахування наданих пояснень представників сторін, суд видалився до нарадчої кімнати для прийняття рішення у справі, оголошення якого призначено на 28.01.2013 року.

Відповідно до абз. 3 п. 3.9.1. Постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011 року за №18, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Беручи до уваги викладене, а також те, що Відповідач належним чином повідомлений про подання до суду позову, дату та час розгляду справи, враховуючи те, що кореспонденція суду направлена на адресу Відповідача, суд дійшов висновку, що Відповідач був належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи.

Оскільки Відповідач про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином, доказів, на які він посилався би, як на підставу для відмови в задоволенні позову, суду не надав, то відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення приймається господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та іншими учасниками господарського процесу, а також доказів, які були витребувані господарським судом, у нарадчій кімнаті.

Детально розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення Позивача та 3-ї особи, з'ясувавши фактичні обставини, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши подані докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до вимог ст. 125 Земельного кодексу України в редакції станом на 20.12.2012 року , право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із вимогами ч.ч. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 126 Земельного кодексу України в редакціях станом на 20.12.2012 року , право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: а) цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; б) свідоцтвом про право на спадщину. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Форми державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою затверджуються Кабінетом Міністрів України. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону, або договором оренди землі та договором відчуження права оренди землі, зареєстрованими відповідно до закону.

Земельний кодекс України у ст. 126 в редакції станом на 28.01.2013 року передбачає, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Конституція України у ч. 2 ст. 19 передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 12 та п. 12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

Згідно ст. 13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Закон України «Про оренду землі» у ст. 4 передбачає, що орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноваженні ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.

Суд дослідивши зміст ч. 2 ст. 19 Конституції України, п. 12 перехідних положень Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України «Про оренду землі» приходить до висновку, що надання у власність та в користування земельних ділянок в межами населених пунктів належить до компетенції органу місцевого самоврядування, якою в межах селища Гостомель є Гостомельська селищна рада.

Відповідно до п. є ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Судом встановлено, що Гостомельською селищною радою Київської області в грудні 2012 року із залученням контролюючих органів проведено перевірку за заявою ОСОБА_1, який є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2, щодо самовільного заняття Відповідачем земельної ділянки, площею 0,0025 га, по АДРЕСА_2, яка відноситься до земель загального користування територіальної громади Гостомельської селищної ради Київської області поруч із вказаною земельною ділянкою ОСОБА_1

За наслідками вказаної перевірки, проведеної Гостомельською селищною радою Київської області в грудні 2012 року із залученням контролюючих органів, встановлено та в ході розгляду справи доведено Позивачем за допомогою належних і допустимих доказів порушення Відповідачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України в редакції станом на 20.12.2012 року та на час розгляду справи , в зв'язку із самовільним зайняттям з послідуючим безперервним використанням земельної ділянки, площею 0,0025 га, по АДРЕСА_2, яка відноситься до земель загального користування територіальної громади Гостомельської селищної ради Київської області поруч із земельною ділянкою ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2, шляхом самочинного встановлення вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму, за відсутності правовстановлюючих документів на землю, зареєстрованих у встановленому законом порядку, та за відсутності документів, підтверджуючих реєстрацію речових прав на землю.

Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» у ст. 1 передбачає, що самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки , за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Факт самовільного зайняття Відповідачем з послідуючим безперервним використанням земельної ділянки, площею 0,0025 га, по АДРЕСА_2, яка відноситься до земель загального користування територіальної громади Гостомельської селищної ради Київської області поруч із земельною ділянкою ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2, шляхом самочинного встановлення вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму, за відсутності правовстановлюючих документів на землю, зареєстрованих у встановленому законом порядку, та за відсутності документів, підтверджуючих реєстрацію речових прав на землю, - підтверджується наступними належними та допустимими письмовими доказами у вигляді : - акту обстеження земельної ділянки від 06.12.2012 року за № 118, який складний головним спеціалістом землевпорядником, старшим інспектором з благоустрою та головним спеціалістом - архітектором за наслідками обстеження земельної ділянки; - акту депутата Гостомельської селищної ради від 06.12.2012 року б/н, який складний в присутності свідків за наслідками обстеження самовільно зайнятої земельної ділянки та засвідчений підписом секретаря селищної ради; - припису Інспекції з благоустрою виконавчого комітету Гостомельської селищної ради від 07.12.2012 року, який вручений представнику Відповідача з вимогою в строк до 14.12.2012 року вчинити дії для звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки; - акту обстеження земельної ділянки від 17.12.2012 року б/н, який складний головним землевпорядником, старшим інспектором з благоустрою та архітектором за наслідками обстеження земельної ділянки з метою перевірки виконання Відповідачем припису Інспекції з благоустрою виконавчого комітету Гостомельської селищної ради від 07.12.2012 року; - акту від 12.12.2012 року, який складний Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області за наслідками перевірки дотримання Відповідачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил при самочинному встановленні Відповідачем вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму; - протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17.12.2012 року за №12, який складний Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області за наслідками перевірки дотримання Відповідачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил при самочинному встановленні Відповідачем вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму; - протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17.12.2012 року за №13, який складний Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області за наслідками перевірки дотримання Відповідачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил при самочинному встановленні Відповідачем вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму; - постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.12.2012 року за № 153, яка винесена Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області за наслідками розгляду матеріалів перевірки дотримання Відповідачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил при самочинному встановленні Відповідачем вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму. Постанова є чинною, Відповідачем не оскаржувалась при наявності у нього для цього права та можливості.

Відповідно до вимог ст.ст. 211, 212 Земельного кодексу України в редакції станом на 20.12.2012 року та на час розгляду справи , громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: б) самовільне зайняття земельних ділянок; в) псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами; г) розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, що негативно впливають на стан земель; д) порушення строків повернення тимчасово займаних земель або невиконання обов'язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням. Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки . Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Таким чином, суд приходить до висновку, що Позивачем доведено суду за допомогою належних та допустимих письмових доказів факт, який Відповідачем не спростований та не заперечувався, допущення триваючого порушення Відповідачем, що передбачено ст.ст. 211, 212 Земельного кодексу України, вимог щодо заборони самовільного заняття земельної ділянки з послідуючим безперервним використанням Відповідачем земельної ділянки, площею 0,0025 га, по АДРЕСА_2, яка відноситься до земель загального користування територіальної громади Гостомельської селищної ради Київської області поруч із земельною ділянкою ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2, шляхом самочинного встановлення вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму, за відсутності правовстановлюючих документів на землю, зареєстрованих у встановленому законом порядку, та за відсутності документів, підтверджуючих реєстрацію речових прав на землю.

Господарський кодекс України у ст. 5 передбачає, що правовий господарський порядок в Україні формується на основі оптимального поєднання ринкового саморегулювання економічних відносин суб'єктів господарювання та державного регулювання макроекономічних процесів, виходячи з конституційної вимоги відповідальності держави перед людиною за свою діяльність та визначення України як суверенної і незалежної, демократичної, соціальної, правової держави. Конституційні основи правового господарського порядку в Україні становлять: право власності Українського народу на землю, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони, що здійснюється від імені Українського народу органами державної влади і органами місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України; право кожного громадянина користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону; забезпечення державою захисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальної спрямованості економіки, недопущення використання власності на шкоду людині і суспільству; право кожного володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; визнання усіх суб'єктів права власності рівними перед законом, непорушності права приватної власності, недопущення протиправного позбавлення власності; економічна багатоманітність, право кожного на підприємницьку діяльність, не заборонену законом, визначення виключно законом правових засад і гарантій підприємництва; забезпечення державою захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, недопущення зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірного обмеження конкуренції та недобросовісної конкуренції, визначення правил конкуренції та норм антимонопольного регулювання виключно законом; забезпечення державою екологічної безпеки та підтримання екологічної рівноваги на території України; забезпечення державою належних, безпечних і здорових умов праці, захист прав споживачів; взаємовигідне співробітництво з іншими країнами; визнання і дія в Україні принципу верховенства права. Суб'єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

При розгляді справи судом встановлено, що самовільне зайняття земельної ділянки Відповідачем грубо суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України і ст. 5 Земельного кодексу України.

Крім того, суд приходить до висновку, що Відповідач не намагався вживати заходів щодо усунення виявлених в ході проведеної Гостомельською селищною радою Київської області перевірки вищевказаних порушень вимог земельного законодавства.

У судовому засіданні, надані Позивачем докази, спростовані не були, та Відповідачем не заперечувались.

На момент судового засідання Відповідачем не подано належних і допустимих письмових доказів, які підтверджують усунення ним порушень, які допущенні при самовільному зайнятті земельної ділянки.

За таких обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги Позивача доведені належними та допустимими доказами у розумінні ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, в зв'язку з чим є обґрунтованими, внаслідок чого підлягають задоволенню в повному обсязі .

Відповідно до вимог ст.32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Господарський процесуальний кодекс України у ст.36 встановлює, що письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що додані до позову копії документів та копії документів, які надавались суду Позивачем, можуть вважатися належними та допустимими письмовими доказами, які стосуються предмета спору.

Відшкодування господарських витрат по сплаті судового збору у сумі 1720,50 грн. (одна тисяча сімсот двадцять гривень 50 коп.) відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Гостомельської селищної ради Київської області до товариства з обмеженою відповідальністю «Пуща Соснова» про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у придатний для користування стан, - задовольнити повністю.

2. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «Пуща Соснова», ідентифікаційний код: 33101254, місцезнаходження: 01000, м. Київ, вул. Щорса, 29, звільнити поруч із земельною ділянкою ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2, самовільно зайняту земельну ділянку, площею 0,0025 га, по АДРЕСА_2, яка відноситься до земель загального користування територіальної громади Гостомельської селищної ради Київської області, та привести останню за власний рахунок у придатний до використання стан шляхом знесення самочинно встановленого вагончика охорони, дерев'яного будинку і шлагбауму.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Пуща Соснова», ідентифікаційний код: 33101254, місцезнаходження: 01000, м. Київ, вул. Щорса, 29, на користь Гостомельської селищної ради Київської області, місцезнаходження: 08290, Київська обл., селище Гостомель, вул. Леніна, 125, ідентифікаційний код: 04360617, судовий збір у сумі 1720,50 грн. (одна тисяча сімсот двадцять гривень 50 коп.).

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.

Суддя П.Ф. Скутельник

Рішення підписано 28.01.2013 року

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення28.01.2013
Оприлюднено14.02.2013
Номер документу29285605
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/80/08/13-г

Рішення від 28.01.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

Ухвала від 05.01.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні