Постанова
від 15.01.2013 по справі 1170/2а-4273/12
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 25006, м. Кіровоград, вул. Велика Перспективна, 40 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2013 року Справа № 1170/2а-4273/12

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., за участю секретаря Ярошук Т.О. та представників:

позивача: Фомічова О.С.;

відповідача: Бобуха С.А.

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу

за позовомПриватного підприємства «Кіровоград - АЗС - 4» до Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області ДПС проскасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство «Кіровоград - АЗС - 4» звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати неправомірним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 15.08.2012р. №0001550153, прийняте Кіровоградською об'єднаною державною податковою інспекцією Кіровоградської області ДПС, що встановлює невідповідність розміру орендної плати за земельну ділянку.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за наслідками проведеної позапланової перевірки посадова особа податкового органу безпідставно дійшла висновку про невідповідність розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності в зв'язку з чим податковий орган збільшив суму грошового зобов'язання на загальну суму 35105,15 грн. в тому числі за основним платежем - 30216,23 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 4888,92 грн.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову, надавши суду заперечення, які обґрунтовані тим, що відповідно до норм Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку.

Заслухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Приватне підприємство «Кіровоград - АЗС - 4» зареєстроване як юридична особа, що підтверджується випискою з єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців серії ААВ №135545 та довідкою з єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України серії АА № 563248 (а.с.5-6).

На підставі наказу №886 від 19.07.2012 р. посадовою особою податкового органу проведено документальну позапланову невиїзну перевірку за результатами якої складено акт №00062/153/3296790 від 02.08.2012 р. документальної позапланової невиїзної перевірки Приватного підприємства «Кіровоград - АЗС - 4» (код за ЄДРПОУ 32967900) з питань достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2011 рік, січень-травень 2012 року (далі акт перевірки, а.с.7-9).

За результатами перевірки Кіровоградською ОДПІ Кіровоградської області ДПС винесено податкове повідомлення - рішення від 15.08.2012 р. №0001550153 якими збільшено суму грошового зобов'язання за платежем: плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності у сумі 35105,15 грн. (а.с.10).

Судом встановлено, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято внаслідок невідповідності, на думку відповідача, розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Як вбачається з акту перевірки, податковий орган дійшов висновку, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель, крім земель сільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ «Плата за землю» Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VІ (із змінами та доповненнями) в зв'язку з чим збільшив суму грошового зобов'язання.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Дані положення кореспондуються з вказаним у п.1 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ» від 6 березня 2008 року № 2 (далі постанова Пленуму).

З огляду на зазначену норму під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень суди незалежно від підстав, наведених у позовній заяві, повинні перевіряти їх відповідність усім зазначеним вимогам (п.п.3 п.1 постанови Пленуму).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення з огляду на наступне.

Згідно з договором оренди землі №240 від 21.09.2005 року, укладеного між Кіровоградською міською радою з однієї сторони (орендодавець) та Приватним підприємстом «Кіровоград - АЗС - 4» з іншої сторони (орендар), позивачу надано земельну ділянку у строкове платне користування строком на 10 років для розміщення адміністративно-комерційного комплексу, яка знаходиться по вул. Короленка (біля аеропорту) в м. Кіровограді загальною площею 5600.0 кв. м., в тому числі по угіддях 5600.0 кв. м. землі вулиць, набережних, площ. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до довідок державного земельного кадастру про грошову оцінку земельної ділянки №2168 від 31.08.2005 року та №2070 від 25.05.2005 року становить: до введення об'єкта в експлуатацію - 2223,76 грн.; після введення об'єкта в експлуатацію - 11118,24 грн.(а.с.11-13).

За умовами вказаного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: до введення об'єкта в експлуатацію - 185,31 грн., після введення об'єкта в експлуатацію - 926,52 грн. на місяць, відповідно до розрахунку, що додається до договору.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року з урахуванням індексації грошової оцінки земельної ділянки, збільшення розміру ставки земельного податку, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, зміни умов господарювання, передбачених договором, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами.

Згідно із додатковою угодою №788 від 19.02.2008 року до договору оренди земельної ділянки від 06.10.2005 року №209, на підставі п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель», встановлений та узгоджений сторонами розмір орендної плати: до введення об'єкта в експлуатацію - 197,17 грн.; після введення об'єкта в експлуатацію - 985,80 грн. на місяць (а.с.15).

Відповідно до додаткової угоди №894 від 15.07.2009 року до договору оренди земельної ділянки від 06.10.2005 року №209, на підставі п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель», листа Державного агентства земельних ресурсів України від 09.01.2009 року №14-22-6/87, п.8 Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», встановлений та узгоджений сторонами розмір орендної плати - 3406,92 грн. на місяць (а.с.16).

Відповідно до акту перевірки судом встановлено, що згідно з даними декларації за 2011 рік приватним підприємством «Кіровоград - АЗС - 4 », відповідно до договору оренди землі від 06.10.2005 року №209, задекларувало та сплатило податкове зобов'язання орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативно грошової оцінки землі за 2005 - 2010 роки - 2886,50 грн. В декларації на 2012 рік приватне підприємство «Кіровоград - АЗС - 4 » задекларувало та сплатило податкове зобов'язання орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за січень - травень 2012 року відповідно до договору оренди землі від 06.10.2005 року №209 з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі за 2005 - 2011 роки - 1202,70 грн. (а.с.7-9).

Підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення - рішення та донарахування позивачеві грошового зобов'язання зі сплати орендної плати за землю стала відмінність розміру орендної плати, встановленої в додатковій угоді до договору оренди земельної ділянки та мінімального розміру орендної плати, встановленої п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

Суд зазначає, що положення Податкового кодексу України щодо розміру орендної плати за земельну ділянку повинні застосовуватись до орендних правовідносин, які виникають після набрання ним чинності, тобто до договорів (і відповідно, розмірів орендної плати), які укладаються після набрання ним чинності.

Щодо договорів, укладених до набрання чинності Податковим кодексом України, то зміна розміру орендної плати можлива лише на умовах та з підстав, передбачених договором, або якщо законом встановлена відповідна умова, при настанні якої орендна плата підлягає перегляду.

Враховуючи відсутність у Податковому кодексі України вимог щодо приведення умов раніше укладених договорів оренди землі (в частині розміру орендної плати) у відповідність з цим кодексом, його положення не підлягають застосуванню в даному випадку, оскільки в силу вимог ст. 58 Конституції України ст. 288 Податкового кодексу України не має зворотної дії до спірних орендних правовідносин.

Пункт 288.1 статті 288 ПК України в якості єдиної підстави для нарахування орендної плати за земельну ділянку визначає договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до п. 288.4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем і орендарем.

Згідно зі ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

В силу ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В силу ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до додаткової угоди №894 від 15.07.2009 року до договору оренди земельної ділянки від 06.10.2005 року №209 орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді та у розмірі 3406,92 грн. на місяць. Пунктом 4 договору визначено, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року з урахуванням індексації грошової оцінки земельної ділянки, збільшення розміру ставки земельного податку, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, зміни умов господарювання, передбачених договором, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами.

Таким чином, виходячи зі змісту ст. 288 ПК України та умов договору оренди, розмір орендної плати може бути переглянутий сторонами, а тому висновок податкового органу про можливість безумовного перегляду розміру орендної плати податковим органом не відповідає змісту чинного законодавства. Оскільки, сторонами в договорах оренди передбачена можливість збільшення орендної плати, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Отже, затверджені Податковим кодексом України зміни щодо розмірів сплати орендної плати за земельні ділянки є лише підставою для внесення змін до укладених договорів оренди земельних ділянок.

З огляду на те, що до вказаних договорів оренди не були внесені зміни щодо збільшення орендної плати, підстави для сплати позивачем орендної плати у збільшеному розмірі - відсутні, так як і підстави для прийняття оскаржуваного рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 17, 86, 94, 158, 163-165 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства «Кіровоград - АЗС - 4» задовольнити в повному обсязі.

Визнати неправомірним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 15.08.2012 року №0001550153 прийняте Кіровоградською об'єднаною державною податковою інспекцією Кіровоградської області Державної податкової служби.

Присудити Приватному підприємству «Кіровоград - АЗС - 4» (код 32967900) судовий збір в розмірі 351,06 грн., зобов'язавши Державне казначейство України в Кіровоградській області стягнути 351,06 грн. з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку Кіровоградської об'єднаної держаної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, передбаченому статтею 254 КАС України.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі, протягом десяти днів з дня проголошення постанови суду, апеляційної скарги через Кіровоградській окружний адміністративний суд, з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя

Кіровоградського окружного

адміністративного суду Р.В. Жук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2013
Оприлюднено19.02.2013
Номер документу29386114
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1170/2а-4273/12

Постанова від 15.01.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Постанова від 15.01.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 13.12.2012

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні