cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.02.13 Справа№ 5015/5057/12
Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Станька Л.Л., при секретарі Білані О.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Прокурора Городоцького району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Львівській області, м.Львів
до відповідача: Державного комунального підприємства «Ребус», м.Комарно Городоцького району Львівської області
про стягнення 122639,55 грн.
Представники сторін:
Від прокуратури: Телюк Г.В. - прокурор прокурати
від позивача: Батьков В.В. - представник
від відповідача: не з'явився
Представникам прокуратури та позивача роз'яснено права, передбачені ст. 22 ГПК України.
Суть спору:
На розгляд господарського суду Львівської області поступив позов Прокурора Городоцького району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Львівській області, м.Львів до відповідача: Державного комунального підприємства «Ребус», м.Комарно Городоцького району Львівської області про стягнення 122639,55 грн.
Ухвалою суду від 30.11.2012р. порушено провадження у справі та призначено її до розгляду на 12.12.2012р.
Ухвалою суду від 12.12.2012р. розгляд справи відкладено на 24.01.2013р.
Судове засідання, призначене ухвалою суду від 12.12.2012р. на 24.01.2013р. не відбулося, у зв'язку із знаходженням головуючого судді Станька Л.Л. на лікарняному.
Ухвалою суду від 28.01.2013р. відкладено розгляд справи на 30.01.2013р.
Ухвалою суду від 30.01.2013р. продовжено термін вирішення спору та відкладено розгляд справи на 13.02.2013р.
Прокуратурою та Позивачем явку представників в засідання суду, яке відбулося 14.02.2013р. забезпечено, позов підтримано з підстав викладених у позові та у клопотанні від 17.01.2013р. (вх..№38 від 17.01.2013р.).
Відповідачем явки представника в судове засідання не забезпечено, хоча його належним чином повідомлено про час та місце розгляду справи про що свідчить повідомлення про вручення № 8156200068288, зажаданих судом документів не подано.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає за можливе розглянути справу при відсутності відзиву на позовну заяву та представника відповідача за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для встановлення обставин справи та вирішення спору по суті, згідно до ст. 75 ГПК України.
Судом з'ясовано:
Нагляд за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища відповідно до ст. 37 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури. При здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та про припинення екологічно небезпечної діяльності.
Позов пред'явлено в інтересах Державної екологічної інспекції у Львівській області, оскільки спеціально уповноваженим органом державного управління в галузі організації, охорони та використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, державний контроль за додержанням режиму території здійснюється центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, його органами на місцях та іншими спеціально уповноваженими державними органами, відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Згідно з п.6 частини другої ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право звертатись до суду з заявами про захист прав законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачає, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках,передбачених законом.
Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Формами представництва є, зокрема, звернення до суду з позовами, коли порушуються інтереси держави та участь у розгляді судами справ. Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Прокуратурою Городоцького району в період часу з 19.03.2012 по 26.03.2012 проведено перевірку із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції у Львівській області з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства Державного комунального підприємства "Ребус", яке зареєстроване за адресою: м. Комарно, Городоцького району, Львівської області, вул. Січових Стрільців, 4, та здійснює господарську діяльність в м. Комарно.
Державна екологічна інспекція у Львівській області діє відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136 та є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.
Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
здійснює державний контроль за: додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безпеку, у сфері поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами;
додержання правил, нормативів, стандартів у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами; виконанням вимог висновків державної екологічної експертизи у сфері використання, відтворення та охорони природних ресурсів; додержанням умов виданих дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, викиди, скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, транскордонне переміщення об'єктів рослинного та тваринного світу;
виконує інші функції.
Держекоінспекція має право:
обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації, військові та оборонні об'єкти, об'єкти органів внутрішніх справ,
Служби безпеки України та Державної прикордонної служби у місцях їх
постійної дислокації з метою перевірки додержання ними вимог законодавства
про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки;
складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом;
уживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
В ході перевірки (акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства № 482/03/449 від 19-26.03.2012 року) встановлено, що КП «Ребус» на території Комарнівської міської ради здійснено засмічення земельної ділянки площею 1269 кв.м., об'ємом - 1431,9 куб.м. та земельної ділянки площею 6420 кв.м., об'ємом -7705,06 куб.м., що є порушення вимог ст. 164 Земельного кодексу та ст.35 Закону України «Про охорону земель», в результаті чого державі заподіяно збитки на 122639,55 грн.
Розрахунок проведено за Методикою розрахунків розміру відшкодування збитків, зумовлених забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохороннного законодавства України, затвердженого наказом Мінприроди України від 04.04.2007 №149, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України і становить 122639,55 грн.
На адресу відповідача Державною екологічною інспекцією у Львівській області скеровувалась претензія про добровільне відшкодування завданих державі збитків (№ 09-1537 від 05.04.2012 року) на суму 122639,55 грн., яка залишена без відповіді і задоволення.
Відповідно до ст.33 ЗУ «Про відходи» зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Згідно ст. 35 ЗУ «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані забезпечувати захист земель від засмічення.
Встановлені порушення зафіксовані у акті перевірки № 482/03/449 від 19-26.03.2012 року стосуються засмічення земель.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України N 171 від 27.10.97 Про затвердження Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища N 149 від 04.04.2007), а саме п.3.2. визначає, що землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
п. 3.3 передбачає, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
п 3.5.вказує, що при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.
Об'єм відходів (куб.м), що спричинили засмічення, встановлено за об'ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначено вимірюванням за допомогою стрічки вимірювальної, право на користування якою затверджено Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики, а саме Львівським науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації.
Згідно Наказу Міністерства охорони навколишнього природнього середовища N 464 від 10.09.2008 Про затвердження Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, а саме п. 4.4. під час проведення перевірки перевіряються наявність та чинність дозвільних документів, які підтверджують право на здійснення господарської діяльності, пов'язаної з використанням природних ресурсів (розміщення відходів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними
хімічними речовинами, викиди в атмосферне повітря з стаціонарних джерел,
спеціальне використання природних ресурсів), транскордонним переміщенням об'єктів рослинного й тваринного світу, та інших документів, необхідних для здійснення перевірки.
Згідно ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» псування земель це порушення природного стану земель, яке здійснюється без обґрунтованих проектних рішень, погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку, забруднення їх хімічними, біологічними та радіоактивними речовинами, в тому числі тими, що викидаються в атмосферне повітря, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, неочищеними стічними водами, порушення родючого шару ґрунту, невиконання вимог встановленого режиму використання земель, а також використання земель у спосіб, що погіршує їх природну родючість.
Враховуючи вищенаведене, несанкціоноване і бездозвільне складування промислових відходів на ґрунтовому покрові, засмічення земель можна вважати як - псуванням земель.
Відповідно до ч.1 ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Згідно ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Для зарахування до державного та місцевих бюджетів платежів за кодом класифікації доходів бюджету 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності» в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Львівській області відкриті відповідні рахунки в розрізі місцевих бюджетів Львівської області, на які органи Державної казначейської служби України, в межах своїх функціональних повноважень щодо казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами, проводять зарахування надходжень, що вносяться суб'єктами підприємництва через комерційні банки, що їх обслуговують.
Усі надходження вищенаведених грошових стягнень територіальними органами Державної казначейської служби України, в межах своїх функціональних повноважень щодо казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами, розмежовуються між державним та рівнями місцевих бюджетів у відповідності до нормативів відрахувань, визначених пунктом 28 статті 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» та підпунктом 7 пункту 2 статті 69 Бюджетного кодексу України, (копія листа від 23.02.2012 року № 6.2-9/1257 додається)
В зв'язку з тим, що шкода заподіяна на території м. Комарно, відповідач зобов'язаний відшкодувати її на спеціальний рахунок місцевого бюджету м. Комарно.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи, що позивачем представлено достатньо об'єктивних та переконливих доказів в підтвердження своїх позовних вимог, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підставі і підлягають задоволенню.
Судовий збір, відповідно до ст. 49 ГПК України, слід покласти на відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Враховуючи наведене, керуючись ст.ст. 43, 33, 43, 49, 75, 82, 83, 84, 85, 115-117 ГПК України, суд -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задоволити повністю.
2. Стягнути з Державного комунального підприємства «Ребус» (81562, Львівська область, Городоцький район, м. Кошарно, вул. Січових Стрільців, 4, код ЄДРПОУ 13801500) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції в Львівській області збитки в розмірі 122639,55 грн. на спеціальний рахунок м. Комарно (р/р 33111331700078 в УДКСУ у Городоцькому районі, ЄДРПОУ 37965536, МФО 825014, код платежу 24062100), в рахунок відшкодування збитків заподіяних державі, внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства.
3. Стягнути з Державного комунального підприємства «Ребус» (81562, Львівська область, Городоцький район, м. Кошарно, вул. Січових Стрільців, 4, код ЄДРПОУ 13801500) в дохід Державного бюджету 2452,79 грн. судового збору.
4. Накази видати в порядку ст. 116 ГПК України, після набрання рішенням законної сили.
5. Дане рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду. Строк і порядок набрання рішення законної сили та його оскарження визначені ст.ст.85,91,93 ГПК України.
Повний текст рішення оформлено і підписано 18.02.2013р.
Суддя Станько Л.Л.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2013 |
Оприлюднено | 20.02.2013 |
Номер документу | 29427407 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Станько Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні