cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
21.02.13р. Справа № 32/5005/11381/2012 За позовом : Прокурора Широківського району в інтересах держави в особі Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, смт. Широке
Про: внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Васильєв О.Ю.
Представники:
від прокурора: Каюк М.С. (сл.посв.№001456);
від позивача:Федощенко О.О. (дов.№552 від 20.02.13р.);
від відповідача: Гудименко О.М. (дов. від 11.06.12р.)
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Широківської райдержадміністрації Дніпропетровської області ( позивач) з урахуванням уточнень від 05.02.13 р. звернувся з позовом до ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Скорпіон» ( відповідач ) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2004р. ( укладеного між сторонами ) та зареєстрованого у Широківському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» , про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 08.07.04р. за №0404043100983 ; шляхом викладення його пунктів в наступній редакції: «п.7. Оренда плата розраховується відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 р. № 1724 та враховуючи розміри орендної плати за земельні ділянки ,ухвалені рішенням комісії з перегляду ставок орендної плати за земельні ділянки державної власності , ухвалені рішенням районної конкурсної комісії по вирішенню земельних питань ( протокол від 28.11.2008 р.№ 10 ) ( протокол від 11.05.2010 р. № 1 ) і становить для земель водного фонду ( у разі наявності грошової оцінки земельної ділянки ) -12,0% від грошової оцінки земельної ділянки ,яка передається в оренду .Станом на 01.01.2012 р. грошова оцінка земельної ділянки складає 237 882, 62 грн. ( з урахуванням коефіцієнту індексації -3,2 та 1,756). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 28 545,91 грн. на рік на розрахунковий рахунок № 33214812700373 код платежу : 13050200 ГУДКУ Дніпропетровської області , банк : ВДК в Широківському районі , МФО 805012, ЄДРПОУ 23929773 . Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації . визначених законодавством , за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії» ; «п.8. Орендна плата вноситься щомісяця протягом 30 календарних днів наступного за останнім календарним днем звітного місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати , що становить 2 378,83 грн. Орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату з урахуванням коефіцієнту індексації ,який діє на момент сплати »; «п.9. Розмір орендної плати щорічно переглядається у разі : зміни умов господарювання, передбачених договором ; зміни розмірів земельного податку ,підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації ,визначених законодавством ; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках , передбачених законом »; «п.10. У разі необхідності , за згодою сторін , розмір і порядок сплати орендної плати можуть змінюватися додатковою угодою сторін » .
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням прокурора на зміну законодавства, що регламентує порядок та розмір орендної плати за землю ( набранням чинності з 01.01.2011 року Податкового кодексу України ) та прийняття районною конкурсною комісією по вирішенню земельних питань ( протокол від 28.11.2008 р.№ 10 , протокол від 11.05.2010 р. № 1 ) рішення по встановленню ставки орендної плати за землі водного фонду у разі відсутності грошової оцінки земельної ділянки , яка передається в оренду , у розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки одиниці площі ріллі по області. Позивач позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі з підстав, наведених в позовній заяві прокурора.
ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Скорпіон» ( відповідач ) проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на ту обставину, що в порушення вимог ст.188 ГК України позивач не направляв на адресу відповідача пропозиції про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Заслухавши пояснення представників прокурора та сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
09.06.04р. між Широківською райдержадміністрацією ( орендодавець ) та ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Скорпіон» ( орендар ) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно з умовами якого орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації № 267-р-04 від 17.05.04 р. надав, а орендар прийняв у строкове платне володіння і користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб терміном на 25 років , загальною площею 76,89 га ( у тому числі 38,59 га - прибережні захисні смуги ( пасовища) та 38,3 га - водне дзеркало ; що знаходиться на території Зеленобалківської сільської ради .Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 88 853,84 грн.
Однією із істотних умов цього договору є обов'язок орендаря ( відповідача ) сплачувати на користь орендодавця ( позивача )оренду плату за користування земельною ділянкою у грошовій формі в розмірі 1 930,00 грн. на рік на протязі всього строку дії договору ( п.7) Відповідно до п.8 обчислення орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Пунктом 9 встановлено , що оренда плата вноситься у такі строки рівними частинами від суми орендної плати строком до 15 серпня та 15 листопада . У п.10 договору сторони погодили випадки перегляду орендної плати один раз у три роки у разі : зміни умов господарювання, передбачених договором ; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів ,у тому числі внаслідок інфляції ; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках , передбачених законом: Розрахунок розміру орендної плати було здійснено відповідно до вимог Закону України «Про оренду землі» в редакції станом на час укладання цього договору . Відповідно до вказаного Закону орендна плата за користування земельними ділянками , які знаходяться в державній чи комунальній власності, не може бути менша ніж розмір земельного податку, який встановлений Законом України «Про плату за землю» ( а.с.53-57)
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.4).
Прокурор вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності та наявність рішення прийняття районною конкурсною комісією по вирішенню земельних питань ( протокол від 28.11.2008 р.№ 10 , протокол від 11.05.2010 р. № 1 ) по встановленню ставки орендної плати за землі водного фонду у разі відсутності грошової оцінки земельної ділянки , яка передається в оренду , у розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки одиниці площі ріллі по області ; є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.06.04р.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Законом України «Про оренду землі» , Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном . Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди. Відсутність у договорі оренди землі однієї із істотних умов, передбачених цією статтею , є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди ,а також для визнання договору недійсним відповідно до закону .
Умовами спірного договору встановлені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, законодавчої зміни ставок земельного податку ( п.10 ).
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України «Про оренду землі»). Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Згідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування інших категорій земель - в трикратному розміру земельного податку , суд вважає обґрунтованими та правомірними твердження прокурора про необхідність приведення договору у відповідність до вимог ст.288 Податкового кодексу України . При цьому, прокурор в обґрунтування розміру орендної плати посилався на «Довідку про грошову оцінку земель водного фонду , що передані в оренду ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Скорпіон» для рибогосподарських потреб на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області» ,видану 07.11.2012 р. ДП «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ( а.с.38 ) .
Дійшовши по суті правильного висновку про необхідність захисту прав позивача, прокурор при формулюванні позовних вимог залишив поза увагою наступні положення чинного законодавства України . Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований «Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11. Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки ( та відповідно - розміру орендної плати ) можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, надана прокурором «Довідка про грошову оцінку земель водного фонду , що передані в оренду ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Скорпіон» для рибогосподарських потреб на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області» , видана 07.11.2012 р. ДП «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» , не є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Суд під час розгляду цієї справи неодноразово звертав увагу представників прокурора та позивача на вищезазначені обставини та необхідність надання належних доказів щодо розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки ; але незважаючи на це, ані прокурором , ані позивачем позовні вимоги не були викладені належним чином ; що унеможливлює задоволення позовних вимог .
Відповідно до приписів ст.81 ГПК України : господарський суд залишає позов без розгляду, якщо позивач без поважних причин не подав витребувані господарським судом матеріали, необхідні для вирішення спору, або представник позивача не з'явився на виклик у засідання господарського суду і його нез'явлення перешкоджає вирішенню спору.
На підставі вищевикладеного, керуючись вимогами ст.288 Податкового кодексу України; ст. 651 ЦК України; ст.15 Закону України «Про оренду землі» ; ст.ст. 33,34,81,86 ГПК України , господарський суд ,-
УХВАЛИВ :
Залишити позов прокурора без розгляду .
Суддя О.Ю.Васильєв
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2013 |
Оприлюднено | 22.02.2013 |
Номер документу | 29476388 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні