Рішення
від 11.02.2013 по справі 921/68/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" лютого 2013 р.Справа № 921/68/13-г Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Хоми С.О.

Розглянув справу

за позовом Тернопільського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Тернопільської області, вул. Білецька, 51, м. Тернопіль, в інтересах держави, в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль .

до Скала-Подільського ККП, вул. Ів. Франка, буд. 2, смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область.

За участю представників сторін: 11.02.2013 року о 10 год. 00 хв.

Позивача: Мазур Т.В., представник, довіреність № 1-1/23-1 від 05.01.2012 року.

Відповідача: не з'явився.

прокуратури: Процик Е.Р. - прокурор прокуратури м. Тернополя, посвідчення № 012763, видане 06.11.2012 року.

В судовому засіданні 11.02.2013 року оголошувалась перерва до 11.02.2013 року до 16 год. 00 хв.

Після перерви представники сторін:

Позивача: Мазур Т.В., представник, довіреність № 1-1/23-1 від 05.01.2012 року.

Відповідача: не з'явився.

прокуратури: Процик Е.Р. - прокурор прокуратури м. Тернополя, посвідчення № 012763, видане 06.11.2012 року.-не з'явився

Суть справи: Ухвалою суду від 24.01.2013 року порушено провадження по справі та призначено розгляд справи на 11 лютого 2013 року о 10 год. 00 хв.

Тернопільський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Тернопільської області, вул. Білецька, 51, м. Тернопіль, в інтересах держави, в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль звернувся до суду з позовом до Скала-Подільського ККП, вул. Ів. Франка, буд. 2, смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область, про cтягнення 6647 грн. 10 коп. збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного розміщення без відповідних дозвільних документів промислових, побутових та інших видів відходів в наступних розмірах: 30% в доход спеціального фонду Державного бюджету України, 50% в доход спеціального фонду місцевого бюджету Скала-Подільської селищної ради Борщівського району Тернопільської області, 20 % в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33110331700033 код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37971052 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.

Як зазначив прокурор в своїй позовній заяві підставою для звернення до суду з позовом є факт порушення природоохоронного законодавства відповідачем, який проводить самовільне розміщення без відповідних дозвільних документів твердих побутових відходів, що призвело до засмічення земельної ділянки і тим самим природному середовищу завдано шкоду в розмірі 6647 грн. 10 коп.

Представник прокуратури в судове засідання з'явився. Представником прокуратури до матеріалів справи подано уточнення позовних вимог № 120 від 08.02.2013 року, в якому, зокрема зазначено, що: відповідно до витягу з ЄДРПОУ повне найменування відповідача - Скала-Подільський комбінат комунальних підприємств, ідентифікаційний код юридичної особи - 21133610, просить суд винести рішення, яким стягнути з Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств 6647 грн. 10 коп. збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного розміщення промислових, побутових та інших видів відходів, які підлягають стягненню в наступних розмірах: (30%) 1994 грн. 13 коп. в доход спеціального фонду Державного бюджету України, (50%) 3323 грн. 55 коп. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Скала-Подільської селищної ради Борщівського району Тернопільської області, (20%) 1329 грн. 42 коп. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33110331700033 код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37971052 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.

Суд вважає, що дане уточнення позовних вимог, подане у відповідності до ст. 22 ГПК України, не порушує прав і охоронюваних законом інтересів позивача та відповідача, не суперечить чинному законодавству, а тому справа розглядається з врахуванням поданого представником прокуратури уточнення позовних вимог.

Представник позивача в судове засідання з'явився, підтримав уточнення позовних вимог № 120 від 08.02.2013 року, подане представником прокуратури. Представником позивача подано клопотання № 1-1/735 від 08.02.2013 року, в якому просить долучити до матеріалів справи доказ надіслання претензії відповідачу.

В судове засідання представник відповідача не з'явився. 31.01.2013 року від відповідача надійшов відзив № 13 від 28.01.2013 року на позов, в якому він зазначив, зокрема, що просить суд розглядати справу № 921/68/13-г за позовом Тернопільського міжрайонного прокурора за додержанням законів у природоохоронній сфері без участі представника підприємства, вказав, що Скала-Подільський ККП погоджується з боргом у сумі 6647 грн. 10 коп. та дає гарантію його оплати до кінця лютого 2013 року.

Учасникам судового процесу роз'яснено їх процесуальні права та обов'язки згідно ст.ст.20,22,29,81-1 ГПК України; наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.

Технічна фіксація судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідних клопотань представника позивача та представника прокуратури.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника прокуратури, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.05.2012 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області згідно наказу Державної екологічної інспекції у Тернопільській області від 14.05.2012 року № 100 проводилась перевірка Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства, про що складено акт (належним чином засвідчена копія акту перевірки знаходиться в матеріалах справи).

Перевіркою було встановлено, зокрема, що: Скала-Подільський комбінат комунальних підприємств проводить збір твердих побутових відходів з території смт. Скала-Подільська, видалення (вивіз) відходів проводиться на виділену згідно рішення № 19 від 13.07.1998 року "Про виділення Скала-Подільським спецкар'єром земельної ділянки під будівництво сміттєзвалища селища" земельну ділянку загальною площею 0,6 га; зазначено також, що проектна документація, що включає санітарно-технічний паспорт, позитивний висновок екологічної експертизи по проектній документації відсутні; паспорт місць видалення відходів розроблений, але не погоджений в ДУ ОНПС у Тернопільській області; Скала-Подільський комбінат комунальних підприємств не забезпечує роздільне збирання корисних компонентів відходів з території смт. Скала-Подільська, що є порушенням ст. 35-1 Закону України "Про відходи".

В Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства зазначено також, що розміщення відходів на території Скала-Подільського спецкар'єру за межами населеного пункту смт. Скала-Подільська біля дороги в сторону м. Кам'янець-Подільський здійснюється без дозволу Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Тернопільській області, що є порушенням п.п. 2,3,4 ст. 33 Закону України "Про відходи"; облік відходів ведеться в журналі встановленого зразка "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари", згідно журналу обліку відходів за І кв. 2012 року підприємством вивезено з території населеного пункту 37 т відходів. За 2011 рік - 210 т (1,4 тис. кв. м) відходів (ТПВ).

Як вбачається з Акту обстеження засміченої земельної ділянки від 16.05.2012 року, складеного старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області, площа засмічення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту біля дороги на Кам'янець-Подільський у спецкар'єрі смт. Скала-Подільська становить 1924 м 2 , об'єм відходів, яким відбулось засмічення становить 2308,8 м 3 , земельна ділянка належить Скала-Подільській селищній раді, категорія земель - землі промисловості (9 категорія), цільове призначення - розробка кар'єру (належним чином засвідчена копія Акту знаходиться в матеріалах справи).

У зв'язку з порушенням відповідачем природоохоронного законодавства ще до моменту проведення перевірки 20.01.2012 року було складено протокол про адміністративне правопорушення № 000100, здійснене інженером Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств.

В даному протоколі зазначено, зокрема, про порушення правил збирання, розміщення і утилізації відходів, що є порушенням п. "д", "ж" ст. 17, п. "а" ст. 42 Закону України "Про відходи".

20.01.2012 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області винесено постанову № 5 про накладення адміністративного стягнення, згідно якої інженера Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ч. 1 ст. 82, ст. 82.1, 82.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн.

В Приписі № 3-2/2096 від 23.05.2012 року, винесеному Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області відповідачу - Скала-Подільському комбінату комунальних підприємств зазначено, зокрема, здійснити наступні заходи:

- розробити та затвердити проектну документацію, що включає санітарно-технічний паспорт, позитивний висновок екологічної експертизи по проектній документації на місце видалення відходів, паспорт місць видалення відходів - до 28.09.2012 року;

- згідно п.п. 2. 3, 4 ст. 33 Закону "Про відходи" отримати дозвіл на розміщення та ліміт на утворення відходів - на 2013 рік;

- забезпечити реальне збирання корисних компонентів відходів, згідно ст. 35-1 Закону України "Про відходи".

Як вбачається із розрахунку розмірів відшкодування збитків, розмір збитків заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного розміщення без відповідних дозвільних документів промислових, побутових та інших видів відходів Скала-Подільським комбінатом комунальних підприємств на землях промисловості (Скала-Подільський спецкар'єр) за межами населеного пункту смт. Скала-Подільська біля дороги в сторону м. Кам'янець-Подільський складає 6647 грн. 10 коп.

Розрахунок розміру збитків, заподіяних державі відповідачем в результаті його неправомірних дій проведено позивачем згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 р. № 171 в редакції Наказу Мінприроди від 04.04.2007 р. № 149.

14.06.2012 року позивач надсилав відповідачу претензію № 1-1/2238 від 11.06.2012 року з вимогою сплатити 6647 грн. 10 коп. збитків, завданих державі в результаті порушення природоохоронного законодавства (належним чином засвідчені копії списку згрупованих поштових відправлень та фіскального чеку № 2538 від 14.06.2012 року, як доказ направлення претензії відповідачу знаходяться в матеріалах справи).

Вказана претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

31.01.2013 року від відповідача надійшов відзив № 13 від 28.01.2013 року на позов, в якому він зазначив, зокрема, що Скала-Подільський ККП погоджується з боргом у сумі 6647 грн. 10 коп . та дає гарантію його оплати до кінця лютого 2013 року.

Згідно ст.13 Конституції України передбачено, що природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.

Згідно ст.66 Конституції України передбачено, що кожний повинен не заподіювати шкоду природі.

Відповідно до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.

Пунктом „з" частини 2 статті 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів, несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

У відповідності до ч.4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища'' підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, організацію збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.

Як визначається в ч. 1 ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

В ч. 2 ст. 33 Закону України "Про відходи" зазначено, що на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.

Згідно з п. а частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи", особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть відповідальність, в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.

У відповідності до пункту 2 та підпункту 3.2. пункту 3 "Порядок визначення забруднення (засмічення) земель" зазначеної вище Методики відповідно засмічення земель - наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів та землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

У відповідності до ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

У відповідності до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Матеріалами справи доведено, що відповідачем порушено норми природоохоронного законодавства; станом на день вирішення спору відповідачем не подано будь-яких відомостей, які б свідчили про перерахування суми завданої шкоди, а тому позов підлягає задоволенню як обґрунтовано заявлений, підтверджений матеріалами справи та не суперечить нормам чинного законодавства.

Судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 43,49,82,85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств, вул. Ів. Франка, буд. 2, смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 21133610, - 6647 грн. 10 коп. збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного розміщення промислових, побутових та інших видів відходів з них:

- 1994 грн. 13 коп. (30%) - в доход спеціального фонду Державного бюджету України;

- 3323 грн. 55 коп. (50%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Скала-Подільської селищної ради Борщівського району Тернопільської області;

- 1329 грн. 42 коп. (20%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р № 331103317000339, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37971052 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012 .

3. Стягнути з Скала-Подільського комбінату комунальних підприємств, вул. Ів. Франка, буд. 2, смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 21133610 :

- 1720 грн. 50 коп. - судового збору в доход Державного бюджету України;

4.Накази видати після набрання рішенням законної сили.

5.Рішення надіслати сторонам по справі та прокурору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України, через місцевий господарський суд.

Рішення підписано: 18 лютого 2013 року

Суддя С.О. Хома

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення11.02.2013
Оприлюднено22.02.2013
Номер документу29490825
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/68/13-г

Судовий наказ від 01.03.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Рішення від 11.02.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні