cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
19.02.2013 р. справа №5009/2258/12
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:Манжур В.В. суддівМоскальової І.В., М'ясищева А.М. при секретарі Пеленовій О.О. за участю представників сторін: прокурор: Зозуля Н.В. - за посвідченням № 012871 від позивача: не з'явився від відповідача (скаржника): не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ», м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. (повний текст підписано 12.07.2012р.) по справі№ 5009/2258/12 (суддя Хуторной В.М.) за позовомПрокурора Комунарського району м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м.Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ», м.Запоріжжя прозміну п.9 договору оренди земельної ділянки, В С Т А Н О В И В:
Прокурор Комунарського району м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ», м.Запоріжжя про зміну п.9 договору оренди земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. позовні вимоги Прокурора Комунарського району м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м.Запоріжжя задоволені, а саме: п.9 договору оренди земельної ділянки від 10.04.2007р., зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 30.05.2007 р. №040726100359, викладено в наступній редакції: "Пункт 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 70332 (сімдесят тисяч триста тридцять два) грн. 68 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року".
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що рішенням місцевої ради затверджено нову нормативну грошову оцінку землі, при цьому суд посилався на приписи Закону України «Про оренду землі», Цивільного кодексу України, ст.288 Податкового кодексу України.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ» звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Скаржник вважає, що судове рішення прийнято в результаті неповного та необ'єктивного дослідження всіх обставин справи та оцінки всіх доказів, та судом не вірно застосовані норми чинного законодавства, що регулюють дані правовідносини.
Присутній у судовому засіданні прокурор заперечив проти апеляційних вимог скаржника, посилаючись на їх безпідставність, та вважає рішення місцевого господарського суду законним та таким, що прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області - без змін.
Представники скаржника та Запорізької міської ради у судове засідання не з'явилися, причину неявки до суду не повідомили, незважаючи на те, що про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.
Оскільки явка представників сторін не визнавалась обов'язковою та неявка їх представників у судове засідання не тягне за собою перенесення розгляду справи на інші строки, справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, а повний текст постанови направляється учасникам процесу в установленому порядку.
Фіксування судового засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку, встановленому ст.ст.4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу та не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду відповідає вимогам чинного законодавства України, з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 10.04.2007р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ» (орендар) був укладений договір оренди землі (далі за текстом - договір), згідно умов якого орендодавець, відповідно до рішення шостої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 17/95 від 06.12.2006р., надав орендареві в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2413га, яка знаходиться у м.Запоріжжя, вул.Східна, 3г, для розташування адміністративно-складського комплексу (п.п.1, 2 договору), про що складено акт прийому-передачі земельної ділянки.
В пункті 4 договору визначено, що земельна ділянка передається в оренду разом з будинком та складами орендаря.
Згідно пункту 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 740525,57грн. (в цінах 2007 року).
Договір укладено на двадцять років (п.8 договору).
В пунктах 9, 10, 11 договору сторони передбачили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 14810,51грн. за календарний рік в цінах 2007 року. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району.
В пункті 12 договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Вказаний договір зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітету України по земельних ресурсах», про у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.05.2007р. № 040726100359.
Як встановлено місцевим господарським судом, рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008р. (а.с. 38) вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану український ДНДІПМ «Діпромісто», у зв'язку з чим базова вартість одного метра квадратного землі складає 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08р.
В пункті 7 вказаного рішення зазначено, що оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки вирішено впровадити з 01.03.08р. В пункті 9 вказаного рішення визначено, що Управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжя Запорізької області до 01.05.08р. слід розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників.
Рішення Запорізької міської ради від 15.06.01р. № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8 вищевказаного рішення).
Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "3", згідно з яким визначається розмір орендної плати, на всі земельні ділянки м.Запоріжжя (за виключеннями, переліченими у даному рішенні); визнано такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м.Запоріжжі.
Як вбачається з технічного завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки кадастровий номер 2310100000:03:025:0019 (а.с.25), нормативна грошова оцінка 1кв.м земельної ділянки площею 2413кв.м становить 971,58грн., нормативна грошова оцінка - 2344422,54грн.
Запорізька міська рада звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ» з письмовою пропозицією від 07.11.2011р. вих. № 01-32/3682 (а.с.26-28) щодо внесення змін до договору оренди землі, у зв'язку з грошовою переоцінкою земель м.Запоріжжя, шляхом викладення п.9 договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 70332 грн. 68 коп. (сімдесят тисяч триста тридцять дві гривні 68 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року".
До пропозиції Запорізькою міською радою було додано розрахунок розміру орендної плати на земельну ділянку.
Докази направлення вказаної пропозиції орендареві долучені до матеріалів справи (а.с.29).
Зважаючи на відсутність відповіді на вищевказану пропозицію щодо внесення змін до договору оренди землі, орендодавець був змушений звернутися до суду.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, судова колегія апеляційної інстанції виходить з наступного:
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України „Про оренду землі").
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Згідно ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" та пп.3 п.4 Положення про управління (відділ) Держкомзему в місті (обласного та районного значення), затвердженого наказом Держкомзему України від 17.06.2008року № 123, яке зареєстроване в Мін'юсті України 10.07.2008року за № 626/15317, управління відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Як зазначалось вище, рішенням від 03.03.2008р. Запорізькою міською радою було вирішено затвердити базову вартість 1м 2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08р.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України).
В пунктах 288.4 - 288.5.1 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.
Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Як зазначалось раніше, сторони в пункті 12 договору передбачили випадки, в яких розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .
Відповідно до ст.30 Закону України „Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010року у справі № 2-1/10068-2008.
Відповідно до ст.188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (п.3 ст.188 Господарського кодексу України).
Посилання скаржника на те, що він не отримував пропозиції про внесення змін до договору спростовуються матеріалами справи, оскільки, як зазначалось вище, до матеріалів справи долучено докази направлення пропозиції орендареві.
Частиною 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Отже діючим законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до суду з вимогою щодо внесення змін до діючого договору за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення відповідних змін у договірному порядку.
Доводи, викладені скаржником в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому судова колегія зазначає, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджені обставини, що мають значення для справи, а викладені в оспорюваному судовому рішенні висновки відповідають фактичним обставинам справи, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування судового рішення господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. у справі № 5009/2258/12 колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає.
З урахуванням вищевикладеного, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що, відповідно до вимог статті 43 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. у справі № 5009/2258/12 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права та не підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна торгівельно-промислова компанія «АЛНІ», м.Запоріжжя - залишити без задоволення, рішення господарського суду Запорізької області від 11.07.2012р. у справі № 5009/2258/12 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.
Головуючий В.В.Манжур
Судді: І.В.Москальова
А.М.М'ясищев
Надруковано 7 примірників:
1 - прокурору
1 - позивачу
1 - відповідачу(скаржнику)
1 - обл. прокурору
1 - у справу
1 - ГСЗО
1 - ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2013 |
Оприлюднено | 25.02.2013 |
Номер документу | 29500418 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Манжур В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні