Справа № 402/3550/12
2-а/171/10/13
ПОСТАНОВА
Іменем України
"28" лютого 2013 р. Апостолівський районний суд Дніпропетровської області у складі:
головуючого - судді Чумак Т.А.
при секретарі Жандарук В.В.,
за участю
позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Апостолове цивільну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Апостолівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов’язання прийняти рішення та вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
03.12.12 року позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом. В судовому засіданні позовні вимоги були збільшені (а.с.2-8, 138-139).
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що він являється приватним підприємцем, має магазин, розташований на території центрального парку в м. Апостолове по вул. Ветеранів, 2 «в», який належить йому на праві власності. Після придбання магазину у власність 07.06.2011 року він звернувся до відповідача з питання оформлення договору оренди земельної ділянки, де йому повідомили про необхідність подання заяви щодо надання дозволу на інвентаризацію земельної ділянки. Після подання вказаної заяви його запросили на засідання земельної комісії, де на його питання щодо можливості збільшення земельної ділянки, необхідної для реконструкції та обслуговування магазину, повідомили, що необхідно надати ескізний проект. Ескізний проект на його замовлення був виготовлений проектною групою, після чого він надав земельній комісії всі необхідні документи, в тому числі - ескізний проект, та заяву про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки до 550 кв.м. У вересні того ж року його запросили на засідання вищевказаної комісії, де пояснили, що необхідно доопрацювати ескізний проект та виготовити візуалізацію. 17.11.11 року він надав візуалізацію проекту відповідачу, після чого йому повідомили, що заява від 07.06.11 року недійсна і необхідно подати нову заяву, що він і зробив. На початку грудня 2011 року він отримав копію рішення міськради від 24.10.11 року, яким йому відмовлено в інвентаризації земельної ділянки. 20.12.11 року він звернувся до прокуратури Апостолівського району зі скаргою на неправомірне рішення відповідача. 20.01.12 року прокурором було внесено протест на вищевказане рішення.
01.02.12 року він отримав копії двох рішень відповідача від 26.01.12 року: одне рішення про скасування рішення від 24.10.11 року, друге рішення - про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 100 кв.м., при цьому в рішенні не було зазначено підстави відмови в наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 550 кв.м. Вважає вказане рішення неправомірним, оскільки Земельний кодекс України не передбачає обмежень розміру земельної ділянки, яка може бути виділена фізичній особі, крім того, відповідачем не надано йому мотивованої відповіді на подані ним заяви, його заяви було розглянуто без його участі, чим він був позбавлений можливості викласти аргументи та брати участь у перевірці заяв.
02.02.12 року він звернувся із заявою до відповідача про надання вищезазначеного дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 550 кв.м. 24.02.12 року він отримав відповідь про неможливість виділення земельної ділянки, площею до 550 кв.м. в зв’язку з прийняттям 23.02.12 року рішення про встановлення меж земель рекреаційного призначення - зелених зон в м. Апостолове. Вважає вказану відмову неправомірною, оскільки рекреаційних земель на території міськради не має.
09.10.12 року він звернувся до відповідача з аналогічною заявою, на яку 05.11.12 року отримав відповідь, згідно якої йому відмовлено у виділенні земельної ділянки на підставі рішення від 25.10.12 року про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, що розташована на території центрального парку м. Апостолове, у постійне користування для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення територіальній громаді Апостолівської міськради. Вказану відмову також вважає неправомірною, оскільки ескізний проект, який він надав відповідачу, не передбачає знищення зелених насаджень. Крім того, надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки територіальній громаді не може бути підставою для відмови йому у виділенні земельної ділянки.
Просить визнати неправомірними рішення відповідача від 26 січня 2012 року про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки до 100 кв.м, відмови відповідача від 24 лютого та 05 листопада 2012 року про відмову у наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки до 550 кв.м. та зобов’язати відповідача прийняти рішення про надання дозволу на інвентаризацію земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки до 550 кв.м. для будівництва та обслуговування існуючого магазину в м. Апостолове по вул. Ветеранів, 2 «в». Також просить поновити строк звернення до адміністративного суду, оскільки встановлений законом строк пропущено з поважних причин, так як він неодноразово звертався до відповідача з відповідними заявами та оскаржував рішення відповідача у судовому порядку.
В судовому засіданні позивач позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала та пояснила, що позивач дійсно має на праві приватної власності магазин, який розташований в м. Апостолове по вул. Ветеранів, 2 «в». Вперше позивач звернувся до міськради із заявою про надання дозволу на інвентаризацію земельної ділянки 09.06.11 року, вказана заява розглядалася на засіданні земельної комісії 19.07.11 року, але рішення не було прийнято. 20.09.11 року вищевказана заява повторно розглядалася на засіданні земельної комісії, було прийнято рішення не виносити розгляд даної заяви на сесію міськради для більш детального вивчення даного питання.
17.10.11 року позивач знову звернувся із заявою про надання дозволу на інвентаризацію спірної земельної ділянки, площею до 550 кв.м.
15.11.11.року постійною комісією міськради позивачу було відмовлено у наданні дозволу на проведення робіт по інвентаризації земельної ділянки, площею 550 кв.м., та запропоновано оформити документацію та договір оренди земельної ділянки, яку позивач фактично використовує, а потім згідно розроблення змін до генерального плану міста та місцевої програми комплексного благоустрою визначеної території розглянути питання щодо можливості збільшення площі земельної ділянки для комерційного використання.
24.11.11 року рішенням міськради позивачу відмовлено у інвентаризації спірної земельної ділянки.
26.01.12 року на підставі протесту прокурора Апостолівського району вищевказане рішення було скасовано та прийнято рішення щодо надання позивачу дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 100 кв.м.
23.02.12 року рішенням міськради встановлені межі земель рекреаційного призначення - зелених зон (центрального парку) в м. Апостолове.
25.10.12 року рішенням міськради територіальній громаді Апостолівської міськради надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки у постійне користування, яка розташована в м. Апостолове по вул. Леніна, б/н, орієнтовною площею 35000 кв.м.
Позивачу надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки до 100 кв.м, а не до 550 кв.м, як просить позивач, оскільки міська рада вирішує питання щодо віднесення спірної земельної ділянки до рекреаційної зони, тому позивачу було відмовлено у його клопотанні. Вважає вимоги позивача безпідставними та необґрунтованими, в зв’язку з чим просить відмовити у позові.
Суд, вислухавши позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали цивільної справи, вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Відповідно до положень ч.ч.1, 2, 6 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об’єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об’єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв’язку з набуттям права власності на ці об’єкти.
В судовому засіданні встановлено, що рішенням виконкому Апостолівської міськради від 29.09.2010 року позивачу надано дозвіл на розміщення об’єкту торгівлі - магазину промислової групи товарів в м. Апостолове по вул. Ветеранів, буд. 2 «в», на 2010-2011 роки.
28 лютого 2011 року позивач придбав у ОСОБА_3 будинок, магазин-майстерню по тюнінгу автомобілів, що розташований в м. Апостолове по вул. Ветеранів, буд. 2 «в», загальною площею 49,6 кв.м. Вказана обставина підтверджується договором купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Апостолівського районного нотаріального округу ОСОБА_4 28.02.2011 року, реєстровий номер 289. Відповідно до умов вказаного договору відчужувана нежитлова будівля розташована на земельній ділянці для обслуговування нежитлової будівлі, яка є предметом договору, розмір якої становить 0, 0100 га, кадастровий номер 1220310100:03:100:0015, знаходить у користуванні ОСОБА_3 на підставі договору оренди, зареєстрованого 27.09.2007 року.
Відповідно до витягу про державну реєстрацію, виданого КП «Апостолівське БТІ», право власності на вищевказану будівлю зареєстровано за позивачем 02.03.2011 року.
Таким чином, позивач, набувши у встановленому законом порядку право власності на вищевказану нежитлову будівлю, що розташована в м. Апостолове по вул. Ветеранів, будинок 2 «в», у відповідності до ч.2 ст.120 ЗК України набув право користування земельною ділянкою, площею 0, 0100 га, кадастровий номер 1220310100:03:100:0015, яка знаходилася у користуванні ОСОБА_3 на підставі договору оренди, зареєстрованого 27.09.2007 року, для обслуговування вказаної нежитлової будівлі.
Також судом встановлено, що 07.06.2011 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на інвентаризацію земельної ділянки по вул. Ветеранів, 2 «в», для обслуговування існуючого будинку, магазину-майстерні по тюнінгу автомобілів, площею до 550 кв.м.
Відповідно до ескізного проекту, виготовленого проектною групою ПП «ОССА» та наданого позивачем відповідачу, щодо реконструкції з розширенням магазину-майстерні під магазин одягу за вищезазначеною адресою можливо відведення земельної ділянки, площею 549 кв.м., для нормальної експлуатації магазину.
17.10.2011 року позивач звернувся з аналогічною заявою до відповідача.
Рішенням Апостолівської міської ради від 24.11.2011 року позивачу відмовлено у інвентаризації земельної ділянки по вул. Ветеранів, 2 «в», в м. Апостолове для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель міськради, площею до 550 кв.м.
На підставі заяви позивача від 20.12.2011 року прокурором Апостолівського району 20.01.2012 року внесено протест на вищевказане рішення міської ради.
Рішенням Апостолівської міськради від 26.01.2012 року скасовано рішення міськради від 24.11.2011 року щодо відмови позивачу у наданні дозволу на інвентаризацію земельної ділянки та надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки по вул. Ветеранів, 2 «в», в м. Апостолове для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею до 100 кв.м.
02.02.2012 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за вищевказаною адресою, площею до 550 кв.м., або у разі відмови - надання мотивованої відповіді на заяву.
Листом від 24.02.2012 року відповідач повідомив позивача, що позивачу надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 100 кв.м. Прийняте 23.02.2012 року рішення про встановлення меж земель рекреаційного призначення - зелених зон в м. Апостолове унеможливлює виділення земельної ділянки в зв’язку з необхідністю збереження зелених насаджень та охороною навколишнього середовища.
09.10.2012 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за вищевказаною адресою, площею до 550 кв.м.
Листом від 05.11.2012 року відповідач повідомив позивача, що позивачу надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 100 кв.м. Прийняте 25.10.2012 року рішення про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у постійне користування, що знаходиться в м. Апостолове по вул. Леніна, б/н, «Центральний парк», для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення унеможливлює виділення земельної ділянки в зв’язку з необхідністю збереження зелених насаджень «Центрального парку» та охороною навколишнього середовища.
Відповідно до листа відділу Держземагентства в Апостолівському районі від 07.02.2013 року земельна ділянка по вул. Ветеранів, 2 «в», м. Апостолове, на якій розташовано нерухоме майно позивача, мала цільове призначення - для обслуговування магазину-майстерні по тюнінгу автомобілів відповідно до укладеного з колишнім власником майна договору оренди зазначеної земельної ділянки, площею 0,0100 га. Земельна ділянка навколо нерухомого майна позивача не знаходиться у власності та користуванні юридичних чи фізичних осіб, відноситься до забудованих земель, у тому числі земель, які використовуються для відпочинку та інші відкритті землі (зелених насаджень загального користування).
Згідно довідки по формі № 6 -зем, виданої відділом Держземагентства в Апостолівському районі, станом на 01.01.2013 року на території Апостолівської міської ради відсутні землі рекреаційного призначення.
Згідно викопіювання з генерального плану м. Апостолове функціональне призначення центрального парку та призначення вказаного об’єкту, визначене генеральним планом міста, - зелені насадження загального користування.
Ст.41 Конституції України встановлено, що громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об’єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства.
Відповідно до вимог ч.3 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним ч.ч.2, 3 ст. 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ст.123 цього Кодексу.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.134 ЗК України продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) не підлягають земельні ділянки державної чи комунальної власності або право на них у разі розташування на земельних ділянках об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Ст.123 ЗК України (в редакції статті на час виникнення правовідносин) встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону та у разі надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). В інших випадках надання земельної ділянки здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо їх відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної ради чи місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У відповідності до ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Ч.2 ст. 71 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З аналізу встановлених в судовому засіданні обставин справи та вищенаведених норм Конституції України, Законів України суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є законними та обґрунтованими, тобто такими, що підлягають задоволенню, оскільки в судовому засіданні встановлено, що позивач, будучи власником нежитлової будівлі, 07.06.11 року у встановленому законом порядку звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки для обслуговування належної йому житлової будівлі, площею до 550 кв.м. Відповідачем в порушення вимог ст. 123 ЗК України вказана заява не була розглянута у визначений законом строк, оскільки рішення було прийнято тільки 24.11.2011 року, яке в подальшому було скасовано на підставі протесту прокурора та 26.01.2012 року прийнято рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за вищезазначеною адресою, площею до 100 кв.м. Суд приходить до висновку, що рішення, прийняте відповідачем 26.01.2012 року про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею до 100 кв.м., а не 550 кв.м., як зазначив у заяві позивач, та відмови відповідача щодо надання позивачу дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею до 550 кв.м., які зазначені у адресованих позивачу листах від 24 лютого та 05 листопада 2012 року, є протиправними, прийнятим всупереч вимогам діючому законодавству, проаналізованому вище, оскільки законних підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею до 550 кв.м., визначених ч.3 ст.123 ЗК України, судом не встановлено.
Відповідно до ч.2 ст.11 КАС України суд з метою повного захисту прав позивача вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та, визнавши протиправним рішення Апостолівської міської ради від 26 січня 2012 року, скасувати вказане рішення.
З метою захисту прав позивача від порушень з боку суб’єкта владних повноважень суд вважає за необхідне зобов’язати відповідача в місячний строк з дня набрання судового рішення законної сили розглянути заяву позивача щодо надання позивачу дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею до 550 кв.м. та прийняти рішення за наслідками розгляду заяви відповідно до вимог Земельного кодексу України.
Позовні вимоги щодо зобов’язання відповідача прийняти рішення про надання дозволу на інвентаризацію земельної ділянки та дозволу на розробку проекту відведення спірної земельної ділянки, площею до 550 кв.м., задоволенню не підлягають, оскільки це не входить до повноважень суду, а є компетенцією органу місцевого самоврядування.
На підставі досліджених в судовому засіданні письмових доказів, що підтверджують неодноразові звернення позивача до відповідача із заявами щодо виділення спірної земельної ділянки, звернення за захистом своїх прав до прокурора та суду, суд приходить до висновку, що позивач, звернувшись до суду з даним позовом 03 грудня 2012 року, пропустив строк звернення до адміністративного суду з поважних причин.
Посилання відповідача як на доказ правомірності своїх рішень на рішення міськради від 23.02.2012 року про встановлення меж земель рекреаційного призначення та на рішення від 25.10.2012 року про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у постійне користування для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення суд не бере до уваги, оскільки прийняття відповідачем зазначених рішень не може бути законною підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею до 550 м 2 .
Керуючись ст. ст. 159, 160-163, 167 КАС України, суд
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Апостолівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов’язання прийняти рішення та вчинити певні дії задовольнити частково.
Поновити строк звернення до адміністративного суду.
Визнати неправомірним рішення Апостолівської міської ради від 26 січня 2012 року про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою: м. Апостолове, вул. Ветеранів, 2в, для будівництва та обслуговування будівель, площею до 100 м2.
Визнати неправомірними відмови Апостолівської міської ради від 24 лютого та 05 листопада 2012 року, викладені в листах, щодо відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою: м. Апостолове, вул. Ветеранів, 2в, для будівництва та обслуговування будівель, площею до 550 м2.
Скасувати рішення Апостолівської міської ради від 26 січня 2012 року в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою: м. Апостолове, вул. Ветеранів, 2в, для будівництва та обслуговування будівель, площею до 100 м2.
Зобов’язати Апостолівську міську раду в місячний строк з дня набрання судового рішення законної сили розглянути заяву ОСОБА_1 щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею до 550 кв.м. та прийняти рішення за наслідками розгляду заяви відповідно до вимог Земельного кодексу України.
В іншій частині позову відмовити.
На постанову може бути подано апеляцію до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Апостолівський районний суд протягом 10 днів з дня проголошення постанови суду, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, - з дня складення в повному обсязі.
Суддя:ОСОБА_5
Суд | Апостолівський районний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2013 |
Оприлюднено | 20.01.2014 |
Номер документу | 29629789 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Апостолівський районний суд Дніпропетровської області
Чумак Т. А.
Адміністративне
Апостолівський районний суд Дніпропетровської області
Чумак Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні