№ справа:0107/6817/12Головуючий суду першої інстанції:Слєзко № провадження:11/190/240/13Доповідач суду апеляційної інстанції:Корольов М. Ф.
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" січня 2013 р. колегія суддів судової палати у кримінальних справах Апеляційного суду Автономної Республіки Крим у складі:
Головуючого суддіТрясуна Ю.Р., СуддівКорольова М.П.,Радіонова І.І., За участю прокурораСулейманової Д.Н., засудженого захисникаОСОБА_6, ОСОБА_7,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Сімферополі кримінальну справу по апеляції прокурора,
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Залізничного районного суду м. Сімферополя Автономної Республіки Крим від 24 жовтня 2012 року, кримінальну справу у відношенні
ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця с. Мирне, Сімферопольського району, АР Крим, маючого вищу освіту, не одруженого, працюючого директором ПП «Кримфарма», раніше не судимого, що проживає за адресою: АДРЕСА_1,
повернено прокурору АР Крим для проведення додаткового розслідування.
Згідно постанови, ОСОБА_6 обвинувачується в тому, що будучи директором Підприємства «Кримфарма» код 24507005 (згідно виписки з єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб від 08.02.2012 року - ПП «Кримфарма» на підставі нової редакції Статуту ПП «Кримфарма» від 06.02.2012 року), діючи умисно з корисливих мотивів, в період з січня 2008 року по березень 2011 року скоїв ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах.
Так, згідно з п. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року за № 996-XIV відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством.
В силу своїх посадових обов'язків ОСОБА_6, відповідно до вимог п.п. 3, 6, 7 ст. 8 розділу 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XIV від 16.07.1997 року і п.п. 1-4, 1, 2 ст. 9 Закону України «Про систему оподаткування» № 1251-XII від 25.06.1991 року, здійснював організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, самостійно становив звітність, вів бухгалтерський облік.
Однак ОСОБА_6 умисно, з корисливих мотивів не забезпечив виконання зазначених вище вимог, використовуючи своє службове становище, всупереч інтересам служби, в період з 01.01.2008 року по 31.03.2011 року умисно ухилився від сплати податку на додану вартість, податку на прибуток підприємства в сумі 4 772 342,64 гривні.
ОСОБА_6, будучи посадовою особою - директором Підприємства «Кримфарма» на підставі наказу № 1 від 04.01.1998 року, а так само особою, яка виконує обов'язки головного бухгалтера Підприємства «Кримфарма», при здійсненні імпортних операцій при ввезенні на територію України харчової добавки - кислоти лимонної моногідрат, а так само вазелінового масла при здійсненні митного оформлення імпортного товару в порушенні п.п. 5.1.7 ст. 5 Закону України від 03.04.1997 року № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість», п.п. 27 п. 1 ст. 197 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-5 безпідставно використав звільнення від сплати ПДВ у сумі 3 066 006,64 гривні.
ОСОБА_6 уклав ряд контрактів з «EXTREND LLP» на поставку товару - лимонна кислота моногідрат виробництва GANSU XUEJING BIOCHEMICAL (Китай) на придбання товару - кислота лимонна моногідрат. Даний товар в період 2008-2010 р.р. ввозився на митну територію України з подальшим митним оформленням у зоні діяльності Кримської митниці.
У вищевказаних вантажних митних деклараціях за вказівкою ОСОБА_6 декларантом Підприємства «Кримфарма» ОСОБА_8 товар оформлений як субстанція для виробництва нестерильних лікарських форм із застосуванням преференції 002 по сплаті ПДВ (пільга, по ПДВ, яка застосовується СГД при оформленні лікарських засобів і виробів медичного призначення (крім підакцизних товарів), які зареєстровані та допущені до застосування в Україні в установленому законодавством порядку, що ввозяться митну територію України за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України). Згідно листа Державної служби з лікарських засобів України від 25.04.2012 року № 8372-1 3/2.2/17-12, Державної служби з лікарських засобів в АР Крим від 17.04.2012 року № 693/03-12 встановлено, що за період з 2008 року по 2010 рік директор Підприємства «Кримфарма» ОСОБА_6 після митного оформлення вантажу з ввезеним лікарським засобом «кислота лимонна моногідрат» в порушення вимог п. 5 Порядку здійснення державного контролю якості лікарських засобів, що ввозяться в Україну, затвердженого Постановою КМУ від 14.09.2005 року № 902 не подавав заяву про видачу висновку про якість ввезеного лікарського засобу в органи державного контролю за місцем провадження господарської діяльності, крім цього, згідно бази даних Єдиної автоматизованої інформаційної системи «Лабораторний комплекс контролю якості лікарських засобів і медичної продукції» висновки про якість лікарських засобів вказаних серій СПД зареєстрованим на території України не видавалися.
ОСОБА_6 свідомо знаючи, що вищевказаний товар - лимонна кислота моногідрат буде реалізовуватися підприємствам, зареєстрованим на території України для використання не в лікарських і медичних цілях, а в харчовій, хімічній, інший промисловості систематично, протягом 2008, 2009, 2010 років ігнорував вимоги п. 5 Порядку здійснення державного контролю якості лікарських засобів, що ввозяться в Україну, затвердженого Постановою КМУ від 14.09.2005 року № 902, не подавав заяву про видачу висновку про якість ввезеного лікарського засобу в органи державного контролю за місцем провадження господарської діяльності усвідомлюючи, що зазначена лимонна кислота не є допущеної в Україні і відповідно застосування пільги з ПДВ при митному оформленні вантажу є порушенням чинного законодавства. У період 2008-2010 р.р. зазначений товар Підприємством «Кримфарма» реалізовувався СГД, які не здійснюють діяльність у фармацевтичній, медичній сфері і не мають відповідні ліцензії на виробництво, реалізацію лікарських засобів та медичних препаратів.
Реалізуючі єдиний злочинний намір, спрямований на умисне ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах ОСОБА_6 здійснював поставку товару - лимонна кислота моногідрат наступним підприємствам: ТОВ «Інтерлаб», ФО СПД ОСОБА_9, ТОВ «Вина Лівадії», ТОВ «Кула-Крим», ПП «СК-Кула», ЗАТ «Бахчисарайський виноробний завод», ВАТ «Севастопольський пивобезалкогольний завод», ТОВ «Сандора», ТОВ «Євпаторійський винзавод», ТОВ «Дакос-Т», ПП «Виробничо-комерційна» фірма «Хімстройсервіс», ВАТ «Бахчисарайський комбікормовий завод», СП «НТЦ Юніс», а так само іншим підприємствам, зареєстрованим на території України, які не використали даний товар у виробництві лікарських засобів, а так само не реалізували іншим СГД для використання в лікарських цілях.
Таким чином, ОСОБА_6 протягом 2008-2010 р.р. реалізуючі злочинний намір, спрямований на ухилення від сплати ПДВ при митному оформленні вантажу - лимонна кислота моногідрат, свідомо знаючи, що даний товар не буде використовуватися у виробництві лікарських засобів на території України, давав вказівку декларанту ОСОБА_8, не присвячуючи його в свої злочинні плани, декларувати товар як лікарський засіб, вказуючи в графі № 31 ВМД мета використання - «для виробництва нестерильних лікарських засобів», що безпідставно надало право відповідно до п.п. 5.1.7 та п. 5.5 Закону про ПДВ на звільнення від оподаткування ПДВ з ввезення на митну територію України зареєстрованих та допущених до використання в Україні виробів медичного призначення включених до переліку, затвердженого постановою КМУ від 17.12.2003 року № 1949, що призвело до фактичного ненадходження коштів до бюджету в сумі 1 612 230,30 гривень. 12.12.2010 року ОСОБА_6 укладено контракт № 05/МТС з Компанією «МТС Impex USA» (США) на придбання товару - масло вазелінове, виробництво «Taidas International (HK) Limited» (Китай). За вказівкою ОСОБА_6 ОСОБА_8 11.03.2011 року за ВМД № 6000000009/2011/001078 здійснено митне оформлення товару «вазелінове масло рідина (субстанція) у металевих бочках для виробництва нестерильних лікарських форм, де одержувачем даного товару є Підприємство «Кримфарма», виробником/відправником - «Taidas International (HK) Limited» (Китай).
Під час митного оформлення товару Підприємством «Кримфарма» не було сплачено податок на додану вартість в сумі 1 453 776,34 гривні. У зв'язку з тим, що за вказівкою ОСОБА_6 ОСОБА_8 в графі 36 ВМД зазначені відомості свідчать про звільнення від сплати ПДВ відповідно до п.п. 27 п. 1 ст. 197 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI, а саме поставка лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні внесених до Державного реєстру лікарських засобів (у тому числі аптечними закладами), а також виробів медичного призначення за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Однак ОСОБА_6 свідомо знаючи, що згідно лабораторного аналізу якості лікарських засобів, здійсненого Державним підприємством «Центральна лабораторія з аналізу якості лікарських засобів і медичної продукції» за перевіреними показниками, не відповідають вимогам аналітичної нормативної бази (висновок щодо якості лабораторії від 30.06.2011 року № 2901 та № 2902, отримавши висновки Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в АР Крим № 9, 10 від 14.07.2011 року про порушення вимог законодавства, забезпечення якості лікарського засобу Підприємством «Кримфарма» вазелінового масла - рідина (субстанція) у металевих бочках для виробництва нестерильних лікарських форм «Taidas International (HK) Limited» (Китай), в порушення п. 15 Порядку здійснення державного контролю якості лікарських засобів, що ввозяться в Україну, затвердженого Постановою КМУ від 14.09.2005 року № 902 (При видачі негативного висновку за результатами лабораторного аналізу підприємство здійснює дії, передбачені зовнішньоекономічними контрактами та/або нормативно-правовими актами (повернення постачальнику, утилізація, знищення лікарських засобів тощо), ст. 23 Закону України «Про лікарські засоби» від 07.05.1996 року «Утилізація та знищення лікарських засобів (…неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню. Утилізація та знищення лікарських засобів проводяться відповідно до правил, що затверджуються Міністерством охорони здоров'я України та інших вимог законодавства, а саме п. 3.11 наказу Міністерства Охорони Здоров'я України від 08.07.2004 року № 349 «Про затвердження Правил проведення утилізації та знищення неякісних лікарських засобів» (…для знищення неякісних лікарських засобів застосовують такі методи: інкапсуляція, інтертізація, термічні методи (високотемпературне спалювання . піроліз, хімічна нейтралізація…) з метою отримання грошової вигоди та ухилення від сплати податків, в подальшому реалізував даний товар на адресу ТОВ «Агрокап», ПрАТ «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод», ПП «Фармацевтична фабрика НВО «Ельфа», ТОВ «Біокон» та іншим підприємствам, не сплативши до бюджету суму ПДВ при митному оформленні товару - масло вазелінове в сумі 1 453 776,34 гривні.
Таким чином, ОСОБА_6 переслідуючи умисел, спрямований на умисне ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах, незаконно, безпідставно використав звільнення від сплати ПДВ, в порушення п.п. 5.1.7 ст. 5 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 року № 168/97-ВР, п.п. 27 п. 1 ст. 197 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-5 в сумі 3 066 006,64 гривні, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів в особливо великих розмірах.
Дії ОСОБА_6 спрямовані на умисне ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах вчинені в період з 2008 року по березень 2011 року призвели до суспільно небезпечних наслідків у вигляді ненадходження до бюджету України коштів у сумі 4 772 342,64 гривні.
Таким чином, як вважає досудове слідство, своїми умисними діями ОСОБА_6 скоїв злочини, передбачені ч.3 ст. 212 КК України, тобто умисне ухилення від сплати податків, що входять в систему оподаткування введених у встановленому законом порядку, що спричинило фактичне ненадходження до бюджету коштів в особливо великих розмірах.
Крім того, як вказано в обвинувальному висновку, ОСОБА_6, будучи посадовою особою, в період жовтень-грудень 2008 року, січень-березень 2009 року, свідомо знаючи про те, що ТОВ «Кассе» (ЄДРПОУ 36270851), ПП «Екомарін-Сервіс» (ЄДРПОУ 35176726), є фіктивними суб'єктами підприємницької діяльності, реальною фінансово-господарською діяльністю не займаються, а їх представники з метою прикриття незаконної діяльності з переведення безготівкових грошових коштів у готівку, шляхом здійснення фіктивних (безтоварних) операцій, документально оформлюють за підробленими документами (договори, накладні, податкові накладні) неіснуючі (вигадані) фінансово-господарські операції на отримання і відпуск товарно-матеріальних цінностей, з дотриманням встановлених реквізитів і процедур, перерахувань грошових коштів, і направляють на адресу підприємств-контрагентів господарські та бухгалтерські документи без фактичного відпуску-прийому товару (надання послуг, виконання робіт) для їх відображення в бухгалтерському та податковому обліку, з метою незаконного формування податкового кредиту, заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість. Документально оформив придбання товарно-матеріальних цінностей, за свідомо підробленими податковими накладними і документам первинного обліку ТОВ «Кассе», ПП «Екомарін-Сервіс».
Фактично Підприємство «Кримфарма» даних фінансово-господарських операцій не проводило, товарно-матеріальні цінності ТОВ «Кассе», ПП «Екомарін-Сервіс» - не отримувало. Отримані в період жовтень-грудень 2008 року, січень-березень 2009 року первинні бухгалтерські та податкові документи, оформлені від імені ПП «Екомарін-Сервіс», ТОВ «Кассе» ОСОБА_6 використовував для відображення в бухгалтерському та податковому обліку з метою заниження податкових зобов'язань підприємства.
Таким чином, як вважає сторона обвинувачення, своїми діями ОСОБА_6 скоїв злочин, передбачений ч. 4 ст. 358 КК України, тобто використання завідомо підроблених документів.
Крім того, як вказано в обвинувальному висновку, ОСОБА_6, будучи посадовою особою - директором Підприємства «Кримфарма», достовірно знаючи про обсяги проведених фінансово-господарських операцій і про обов'язок сплачувати за її результатами податки, в період з 01.01.2008 року по 31.12.2009 рік вніс завідомо неправдиві відомості в декларації з податку на додану вартість, декларації з прибутку підприємства.
Розташовуючи свідомо підробленими первинними бухгалтерськими та податковими документами, що затверджують нібито понесені Підприємством «Кримфарма» витрати, пов'язані з придбанням товарно-матеріальних цінностей від ПП «Тодель-17», ПП «Бізнес Резонанс», ПП «Вояж схід-08», ТОВ «Кассе», ПП «Екомарін-Сервіс», оформленими з дотриманням встановлених реквізитів і процедур, що надають право на формування податкового кредиту з ПДВ та витрат підприємства у відповідних звітних періодах, ОСОБА_6, володіючи організаційно-розпорядними функціями, у період з січня 2008 року по грудень 2009 року склав та видав органам податкового контролю за місцем реєстрації платника податків Підприємства «Кримфарма» до ДПІ у м. Сімферополі офіційні документи - податкові декларації з податку на додану вартість, податку на прибуток з внесеними неправдивими відомостями.
Так, ОСОБА_6, будучи директором Підприємства «Кримфарма», маючи умисел на ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах, вніс в офіційний документ - податкову декларацію з податку на додану вартість (дата подання 20.08.2008 р. вх. № 149430), за липень 2008 року, форма якої затверджена Наказом ДПА України від 30.05.1997 року № 166 в редакції наказу ДПА України від 17.03.2008 року № 159 недостовірні відомості, а саме в рядку 27 «Сума ПДВ, яка підлягає нарахуванню до сплати в бюджет за підсумками поточного звітного періоду» вказав 4 135 гривень, а слід було відобразити суму 303 116 гривень.
Таким чином, в результаті злочинних дій ОСОБА_6 до бюджету держави за липень 2008 року не надійшло коштів в сумі 298 981 гривень, за серпень не надійшло коштів в сумі 215 898 гривень, за вересень 2008 року - 130 610 гривень, за жовтень 2008 року - 127 816 гривень, за листопад 2008 року - 118 292 гривень, за грудень 2008 року - 60 107 гривень, за січень 2009 року - 118 950 гривень, за лютий 2009 року - 49 966 гривень, за березень 2009 року - 120 037 гривень.
У результаті зазначених дій ОСОБА_6 в період з липня 2008 року по березень 2009 року до бюджету держави не надійшли грошові кошти у вигляді податку на додану вартість в загальній сумі 371 963 гривень, а за 9 місяців 2008 року до державного бюджету не надійшли кошти у вигляді податку на прибуток підприємства на загальну суму 465 679 гривень.
Тобто, як вважає сторона обвинувачення, своїми умисними діями ОСОБА_6 скоїв злочин, передбачений ч. 1 ст. 366 КК України - службове підроблення, тобто внесення службовою особою до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей.
Повернувши справу на додаткове розслідування, суд вказав, що у висновку експерта за № 1466 від 20.06.2012 року, у податкових та розхідних накладних підписи від імені ОСОБА_10 виконані не ним, а іншою особою, але хто саме підписав ці накладні, на досудовому слідстві навіть не вияснялося, і питання про притягнення до відповідальності цієї особи не вирішувалося.
На думку суду, це свідчить про неповноту досудового слідства та наявність істотних протиріч, які не можуть бути усунені в суді.
У апеляції прокурор просить постанову Залізничного районного суду м. Сімферополя АР Крим скасувати і кримінальну справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції. Доводи мотивує тим, що дана постанова суду є незаконною, немотивованою та необґрунтованою, винесеною з порушенням вимог кримінально-процесуального законодавства.
Заслухавши доповідача, провівши судові дебати, в яких прокурор, засуджений та його захисник підтримали апеляцію, перевіривши доводи апеляції та матеріали справи, колегія дійшла висновку про те, що апеляція підлягає задоволенню за наступних підстав.
У відповідності зі ст.281 КПК України (1960 року) повернення кримінальної справи для додаткового розслідування з мотивів неповноти або неправильності досудового слідства може мати місце лише тоді, коли ця неповнота або неправильність не може бути усунута у судовому засіданні.
Колегія вважає, що висновки суду про те, що неповноту досудового слідства і наявність істотних протиріч можливо усунути у судовому засіданні, а призначення експертиз можливо провести під час судового розгляду справи. Також, суд не позбавлений можливості у разі необхідності дати відповідне судове доручення.
Таким чином, у наведених судом доводах щодо направлення кримінальної справи на додаткове розслідування відсутні передбачені законом підстави для прийняття такого рішення.
З урахуванням зазначеного, колегія суддів вважає за необхідне постанову суду скасувати і кримінальну справу повернути до суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 365, 366, 382 КПК України (1960 року) та п.15 Перехідних положень КПК України, колегія суддів
УХВАЛИЛА :
Апеляцію прокурора задовольнити.
Постанову Залізничного районного суду м. Сімферополя АР Крим від 24 жовтня 2012 року, якою кримінальну справу відносно ОСОБА_6, обвинуваченого у вчиненні злочинів, передбачених ст.ст. 212 ч. 3, 358 ч. 4, 366 ч. 1 КК України, повернуто прокурору для проведення додаткового розслідування - скасувати, а справу повернути у суд першої інстанції на новий судовий розгляд.
Судді
Трясун Ю.Р. Корольов М.П. Радіонов І.І.
Суд | Апеляційний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2013 |
Оприлюднено | 01.03.2013 |
Номер документу | 29634040 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Апеляційний суд Автономної Республіки Крим
Корольов М. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні