УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2013 р.Справа № 2а-1670/4594/12 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Калитки О. М.
Суддів: Бенедик А.П. , Калиновського В.А.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 22.08.2012р. по справі № 2а-1670/4594/12
за позовом Миргородської районної санітарно-епідеміологічної станції
до Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції
про визнання протиправною та скасування вимоги,
ВСТАНОВИЛА:
12 липня 2012 року Миргородська районна санітарно - епідеміологічна станція звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Миргородська об'єднана державна державної фінансової інспекції про визнання протиправним та скасування пункту 3 листа - вимоги від 18.06.2012 № 01-14/1660, яким позивача було зобов'язано позивача "Відобразити в обліку дебіторську заборгованість в сумі 16 233 грн. по розрахунках з ДЗ "Полтавська облСЕС". Провести претензійну роботу з контрагентом (вищестоящою установою) щодо повернення коштів. В іншому випадку стягнути з винних у безпідставному перерахуванню коштів на суму 16 233 грн. шкоду у порядку та розмірі встановленому ст.ст. 130-136 Кодексу законів про працю України".
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалися на незгоду із висновками акту ревізії від 12.06.2012 № 01-14/1660 щодо порушення позивачем порядку використання коштів, отриманих за надані платні послуги, та допущення бюджетного правопорушення, що виявилося у перерахуванні зі спецрахунку Миргородською райСЕС коштів на спецрахунок Полтавської облСЕС для вирішення питання покращення матеріально - технічної бази санепідемустанов області. Зазначали, що дані кошти перераховувалася позивачем на виконання наказів Полтавської облСЕС "Про матеріально-технічне забезпечення санітарно-епідеміологічної служби області" від 02.12.2004 № 161 та від 30.11.2009 № 236.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.08.2012 року позовні вимоги позивача задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано пункт 3 вимоги Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції від 18.06.2012 №01-14/1660. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Відповідач не погодившись із рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позивачу позовних вимог. Апелянт зазначає, що приймаючи зазначену постанову суд першої інстанції дійшов помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з'ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Сторони в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу згідно п.2 ч.1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства (далі -КАС України) в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст.195 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що за результатами ревізії фінансово - господарської діяльності Миргородської районної санітарно-епідеміологічної станції (код ЄДРПОУ 02008069) за ІІ півріччя 2009, 2010-2011 роки та січень-квітень 2012 року, що оформлено актом від 12.06.2012 № 01-21/52 встановлено порушення вимоги п. 3 додатку 1 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямки використання, затвердженого постановою КМУ від 17.05.2001 № 629 та п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456 -ІV (із змінами та доповненнями), а саме проведено перерахування коштів із спеціального рахунку позивача на рахунок ДЗ "Полтавська облСЕС" за рахунок зменшення доходів спеціального фонду установи на загальну суму 16 233 грн.
На підставі висновків Миргородською ОДФІ була направлена позивачу вимога про усунення виявлених перевіркою порушень та недоліків від 18.06.2012 № 01-14/1660, пунктом 3 якої позивачу пред'явлено наступні вимоги: "Відобразити в обліку дебіторську заборгованість в сумі 16 233 грн. по розрахунках з ДЗ "Полтавська облСЕС". Провести претензійну роботу з контрагентом (вищестоящою установою) щодо повернення коштів. В іншому випадку стягнути з винних у безпідставному перерахуванню коштів на суму 16 233 грн. шкоду у порядку та розмірі встановленому ст.ст. 130-136 Кодексу законів про працю України" (а.с. 7).
У зв'язку з виявленими неточностями Миргородською ОДФІ на зміну вищевказаної вимоги направлено вимогу, пункт третій якої змінено та викладено в такій редакції: "При формуванні та використанні власних надходжень установи дотримуватись вимог п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456 -ІV щодо їх утворення та напрямків використання. Забезпечити повернення коштів в сумі 16 233 грн., що незаконно перераховані до ДЗ "Полтавська обласна санітарно - епідеміологічна станція".
Задовольняючи частково позовні вимоги позивача суд першої інстанції виходив з того, що перерахування коштів позивачем на консолідований рахунок ДЗ "Полтавська облСЕС"із вищевказаної метою та на виконання вище перелічених розпорядчих актів вищої установи, яка є розпорядником цих коштів вищого рівня, не є порушенням, встановленим відповідачем у акті ревізії. Також, спосіб усунення виявленого ревізією порушення визначено такий, який можливо б засосувати до договірних відносин, яких між позивачем та Полтавською облСЕС не існувало. Встановленим Порядком проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами не передбачено право відповідача після оформлення та пред`влення вимог про усунення порушень змінювати їх зміст, викладати в іншій редакції, пред'являти повторні (уточнені) або додаткові вимоги.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено у суді апеляційної інстанції Миргородська районна санітарно-епідеміологічна станція є юридичною особою, за організаційно -правовою формою - 425 державна організація (установа, заклад), підпорядкована Державному закладу "Полтавська обласна санітарно - епідеміологічна станція".
Відповідно до п. 1.1.2.1 плану контрольно-ревізійної роботи Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції на ІІ квартал 2012 року на підставі направлень посадовими особами Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції у період з 14.05.2012 по 11.06.2012 проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Миргородської районної санітарно-епідеміологічної станції (код ЄДРПОУ 02008069) за ІІ півріччя 2009, 2010-2011 роки та січень-квітень 2012 року. Результати перевірки оформлені актом від 12.06.2012 № 01-21/52.
Ревізією правильності та законного використання коштів, отриманих за надані платні послуги, зокрема, встановлено, що протягом перевіряємого періоду Миргородською райСЕС відповідно до наказів головного лікаря Полтавської облСЕС Шаповала В.Ф. від 02.12.2004 № 161 та від 30.12.2009 № 236 проведені перерахування коштів із спеціального рахунку на рахунок ДЗ "Полтавська облСЕС"за рахунок зменшення доходів спеціального фонду установи на загальну суму 16 233 грн., чим порушено вимоги п. 3 додатку 1 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямки використання, затвердженого постановою КМУ від 17.05.2001 № 629 та п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456 -ІV (із змінами та доповненнями).
За висновками ревізії, внаслідок допущеного порушення спеціальному фонду позивача завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 16 233 грн.
На підставі вищевикладених висновків Миргородською ОДФІ була направлена позивачу вимога про усунення виявлених перевіркою порушень та недоліків від 18.06.2012 № 01-14/1660, пунктом 3 якої позивачу пред'явлено наступні вимоги: "Відобразити в обліку дебіторську заборгованість в сумі 16 233 грн. по розрахунках з ДЗ "Полтавська облСЕС". Провести претензійну роботу з контрагентом (вищестоящою установою) щодо повернення коштів. В іншому випадку стягнути з винних у безпідставному перерахуванню коштів на суму 16 233 грн. шкоду у порядку та розмірі встановленому ст.ст. 130-136 Кодексу законів про працю України" (а.с. 7).
У зв'язку з виявленими неточностями Миргородською ОДФІ на зміну вищевказаної вимоги направлено вимогу, пункт третій якої змінено та викладено в такій редакції: "При формуванні та використанні власних надходжень установи дотримуватись вимог п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456 -ІV щодо їх утворення та напрямків використання. Забезпечити повернення коштів в сумі 16 233 грн., що незаконно перераховані до ДЗ "Полтавська обласна санітарно - епідеміологічна станція".
Така редакція вимоги була проведена відповідачем шляхом зміни формулювання п. 3 вищевказаної вимоги, яка була вручена представнику об'єкту контролю 13.07.2012 із наданням терміну для виконання до 13.07.2012, при цьому номер та дата цієї вимоги відповідачем не змінювалися (а.с. 32-33 та а.с. 35-36 із поміткою на заміну).
Як встановлено судовим розглядом, вимога відповідача від 18.06.2012 № 01-14/1660 була виконана позивачем, крім пункту 3, оскільки контролюючим органом було визначено такий спосіб усунення виявленого ревізією порушення, який можливо було б застосувати до договірних відносин. Однак, судовим розглядом встановлено, що між Миргородською райСЕС та Полтавською облСЕС не існувало договірних відносин, за умовами яких би одна із сторін зобов'язувалася поставити інші стороні товари, роботи чи послуги, а інша сторона зобов'язувалася б їх оплатити.
Миргородська райСЕС перераховувала кошти Полтавській облСЕС на виконання розпорядчих документів, а саме наказів облСЕС "Про матеріально-технічне забезпечення санітарно-епідеміологічної служби області" від 01.12.2004 № 161 та від 30.12.2009 № 236 у зв'язку з чим, відповідачем пункт 3 викладено у новій редакції, фактично висунувши позивачу в цій частині нову вимогу.
На підставі пункту 7 ст. 10 Закону України "Про державну контрольно - ревізійну службу в Україні" Головному контрольно-ревізійному управлінню України, контрольно-ревізійним управлінням в Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, контрольно-ревізійним підрозділам (відділам, групам) у районах, містах і районах у містах надається, зокрема, право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів.
Відповідно до п. 46 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 із змінами та доповненнями (надалі - Порядок № 550), якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, контролюючим органом у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об'єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Державна фінансова інспекція є органом державної влади і, відповідно, її діяльність має підпорядковуватися вимогам наведеної норми Конституції України та нормативно-правовим актам, які безпосередньо регулюють порядок проведення ревізії, оформлення її результатів та пред'явлення на їх підставі вимог про усунення виявлених ревізією порушень керівникам об'єктів контролю. Право Державної фінансової інспекції на пред'явлення вимог про усунення порушень чітко регламентовано та реалізується з дотриманням порядку, встановленого Законом України "Про державну контрольно - ревізійну службу в Україні" та Порядком № 550.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач при викладенні пункту 3 вищевказаної вимоги у новій редакції (зі сплином майже 1 місяця після винесення первісної вимоги) діяв поза межами повноважень та не у спосіб, що передбачений законами для таких дій.
Відповідно до вимог статті 32 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994, № 4004-XII керівництво державною санітарно-епідеміологічною службою області, міст Києва і Севастополя здійснює головний державний санітарний лікар відповідної адміністративної території, який призначається на посаду та звільняється з посади наказом головного державного санітарного лікаря України.
Для розгляду і вирішення найважливіших питань забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення та діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби утворюється колегія державної санітарно-епідеміологічної служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на водному, залізничному та повітряному транспорті. Колегії очолюють відповідні головні державні санітарні лікарі. Положення про ці колегії та їх персональний склад затверджує головний державний санітарний лікар України.
Рішення колегії вводяться в дію наказами головного державного санітарного лікаря Полтавської області.
Пунктом 7 Положення про колегію Державної санітарно-епідеміологічної служби Полтавської області, затвердженого Головним державним санітарним лікарем України 19.12.2006, до повноважень цього органу віднесено, зокрема, розгляд питань про матеріально-технічне та фінансове забезпечення державної санітарно-епідеміологічної служби та прийняття відповідних рішень (а.с. 50-51).
Рішенням колегії Державної санітарно-епідеміологічної служби Полтавської області від 30.11.2009 № 14/2, визнано позитивним підхід в організації процесу по консолідації коштів в санепідемслужбі, які дали можливість покращити матеріально-технічну базу більшості санепідустанов області для вирішення питань по санітарно-епідеміологічному забезпеченню населення Полтавщини та затверджено, що для покращення матеріально-технічної бази санепідемустанов області необхідно продовжити попередній позитивний досвід, а саме проводити відрахування коштів на консолідований рахунок облСЕС за рахунок зменшення спеціального фонду установи (а.с.49).
Дане рішення колегії було введено в дію наказом головного лікаря Полтавської області від 30.12.2009 № 236 "Про матеріально - технічне забезпечення санітарно -епідеміологічної служби області (а.с. 45-46). До цього наказу вказані правовідносини регулював наказ Полтавської облСЕС від 02.12.2004 № 161 "Про матеріально-технічне забезпечення санітарно-епідеміологічної служби".
Цим же наказом облСЕС від 30.12.2009 № 236 затверджено Положення про використання коштів, що надійшли в централізованому порядку.
За умовами вищевказаних наказів головні лікарі міст, районів, головні лікарі дезстанцій зобов'язані забезпечити щомісячно відрахування коштів на рахунок обласної санепідстанції, за рахунок коштів спеціального фонду установи, згідно додатку до наказу.
Установи санепідстанцій як бюджетні установи, яким надано право надавати платні послуги у відповідності із Переліком груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямки використання, затвердженого постановою КМУ від 17.05.2001 № 629 (надалі -перелік), мають два затверджених кошториси, перший -загальний, а другий - спеціальний, який формується за рахунок власних надходжень бюджетних установ як оплата на надані платні послуги та включається до спеціального фонду.
Вищезгаданим Переліком встановлено напрямки можливого використання коштів спецфонду, зокрема, на забезпечення послуг за рахунок, яких отримуються кошти на цей спеціальний фонд.
Пунктом 21 Положення про державну санітарно-епідеміологічну службу України, затвердженого постановою КМУ від 24.09.2004 № 1273, встановлено, що керівники закладів державної санітарно-епідеміологічної служби України здійснюють свої повноваження на засадах єдиноначальності, підпорядкованості, підконтрольності та підзвітності керівнику вищестоящого закладу державної санітарно-епідеміологічної служби.
Статутом Державного закладу "Полтавська обласна санітарно-епідеміологічна станція"Міністерства охорони здоров'я України, затвердженого наказом МОЗ України від 28.02.2006 № 87 (витяг на а.с.58-60), передбачено, що головний санітарний лікар області, зокрема,:
- здійснює загальне керівництво і контроль за діяльністю міських і районних санепідзакладів;
- затверджує кошторис витрат підпорядкованих санепідзакладів Полтавської області, розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису та інш.
Таким чином, головний лікар Миргородської райСЕС безпосередньо підпорядковується головному лікарю ДЗ "Полтавська облСЕС" і накази останнього для райСЕС є обов'язковими. Також, головний лікар ДЗ "Полтавська облСЕС" є розпорядником коштів, в т.ч. спеціального фонду, вищого рівня, ніж головний лікар Миргородської райСЕС.
Частиною 9 статті 51 Бюджетного кодексу України передбачено, що якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.
Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків коштів - на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою.
У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов'язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов'язаннями із спеціального фонду бюджету.
Отже, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку, що вищевказаний порядок перерозподілу коштів спецфонду для матеріально - технічного забезпечення санепідемустанов області, які не забезпечені бюджетними коштами або їх власних надходжень не вистачає для організації належної матеріально-технічної бази, не суперечить вимогам Бюджетного кодексу України.
За таких обставин, на підставі викладеного, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку, що перерахування коштів позивачем на консолідований рахунок ДЗ "Полтавська облСЕС" із вищевказаної метою та на виконання вище перелічених розпорядчих актів вищої установи, яка є розпорядником цих коштів вищого рівня, не є порушенням, встановленим відповідачем у акті ревізії. Порушень нецільового використання таких коштів ревізією не встановлено та актом не зафіксовано, питання витрачання коштів спецфонду їх розпорядником не було досліджено ревізією, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
З огляду на вищевикладене, постанова суду першої інстанції ухвалена з дотриманням норм процесуального права, у відповідності до норм матеріального права, тому колегія суддів вважає, що підстав для її скасування не має.
Доводи апеляційної скарги з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Відповідно до ст.200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Миргородської об'єднаної державної фінансової інспекції залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 22.08.2012р. по справі № 2а-1670/4594/12 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Калитка О. М. Судді (підпис) (підпис) Бенедик А.П. Калиновський В.А. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Калитка О. М.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2013 |
Оприлюднено | 01.03.2013 |
Номер документу | 29643907 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Калитка О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні