cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 лютого 2013 року Справа № 913/294/13-г
Провадження №8пд/913/294/13-г
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськвода", м. Луганськ,
до Управління освіти Краснолуцької міської ради Луганської області, м. Красний Луч Луганської області, -
про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладанні договору.
Суддя господарського суду Луганської області Середа А.П.,
при секретарі судового засідання Качановській О.А.,
в присутності представників сторін:
від позивача - Гуртова К.В. - провідний юрисконсульт, - довіреність №1300 від 12.12.12 року ;
від відповідача - Ситнік І.А. - представник, - довіреність №б/н від 10.12.12 року; Сурма С.М. - представник, - довіреність №239 від 28.02.13 , -
розглянувши матеріали справи, -
в с т а н о в и в :
суть спору: позивачем заявлено вимогу про врегулювання розбіжностей, які виникли між ним та відповідачем при укладенні договору про закупівлю послуг за державні кошти (назва договору - з урахуванням уточнення позивача від 12.03.13 року за вих. №20юр) №2 від 08.01.13 року, - шляхом викладення пункту 6.9 договору у редакції, запропонованій позивачем, а саме:
"6.9.При відсутності приладів обліку стічних вод на системі каналізації "Замовник" сплачує "Учаснику" за об'єм стічних вод, які утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та при здійсненні поливально-мийних робіт під час прибирання території (далі - поверхневі стічні води), які неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення "Замовника" або через розташовані на території "Замовника" дощозбірники і колодязі у мережу водовідведення "Учасника". Розрахунок об'ємів поверхневих стічних вод як при загально-сплавній, так і при роздільній системі водовідведення виконується згідно п.4.10-4.13 Правил користування (зі змінами, внесеними Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та комунального господарства України від 27.03.2012 року №131). Дані для розрахунку надає "Замовник"".
Позов мотивовано незгодою відповідача з редакцією спірного пункту, запропонованою позивачем.
На підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи було відкладено з 14.02.13 року до 28.02.13 року - з метою надання сторонам можливості подати додаткові докази.
До початку судового засідання від сторін надійшло клопотання про відмову від здійснення фіксації судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, яке судом задоволено.
У судовому засіданні позивач заявлені вимоги підтримав у повному обсязі.
Відповідач позов не визнав, вважаючи його таким, що не грунтується на чинному законодавстві; крім того, він стверджує, що в закладах освіти Краснолуцької міської ради відсутні каналізаційні випуски стічних вод, тому немає правових підстав для оплати такої послуги відповідачем (відзив на позов від 13.02.13 року за вих. №01-25/197) (а.с.29-33).
І.Заслухавши сторони, дослідивши наявні докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи.
08.01.13 року між позивачем (учасник) та відповідачем (замовник) у простій письмовій формі укладено договір про закупівлю послуг за державні кошти №2, відповідно до якого учасник зобов'язується надавати замовнику послуги з централізованого питного холодного водопостачання та водовідведення, а замовник зобов'язується своєчасно оплачувати надані йому послуги на умовах, визначених цим договором, та виконувати інші умови договору (п.1.1).
Кількість послуг визначена у паспорті водного господарства, який є невід'ємною частиною цього договору (додаток №1) (п.1.2).
Дослідження судом змісту договору показало, що сторони досягли домовленості щодо усіх його істотних умов, у т.ч. щодо суми договору; порядку здійснення оплати та надання послуг; обліку послуг з водопостачання та водовідведення; прав та обов'язків сторін; відповідальності сторін, порядку вирішення спорів, строку дії договору та ін.
Але сторони не досягли домовленості з наступного питання.
Позивач (учасник) до проекту договору вніс пункт 6.9, відповідно до якого "при відсутності приладів обліку стічних вод на системі каналізації "Замовник" сплачує "Учаснику" за об'єм стічних вод, які утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та при здійсненні поливально-мийних робіт під час прибирання території (далі - поверхневі стічні води), які неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення "Замовника" або через розташовані на території "Замовника" дощозбірники і колодязі у мережу водовідведення "Учасника". Розрахунок об'ємів поверхневих стічних вод як при загально-сплавній, так і при роздільній системі водовідведення виконується згідно п.4.10-4.13 Правил користування (зі змінами, внесеними Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та комунального господарства України від 27.03.2012 року №131). Дані для розрахунку надає "Замовник"".
Відповідач (замовник) не погодився з наявністю такого пункту у договорі, склав протокол розбіжностей до нього, у якому вказав на необхідність, на його думку, виключити цей пункт з договору (а.с.13), та 11.01.13 року спрямував його на адресу позивача, якого останній того ж дня отримав (а.с.13).
Сторони у досудовому порядку не змогли врегулювати спір, що стало підставою для звернення позивача з цим позовом до суду.
Відповідач позов не визнав.
ІІ.Заслухавши сторони, оцінивши наявні у справі докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.
З обставин справи вбачається, що позивач є природним монополістом з питань водопостачання та водовідведення у Луганській області (том 1, а.с.31).
Згідно ст. 19 Закону України від 10.01.02 року №2918-ІІІ "Про питну воду та питне водопостачання" (далі - ЗУ №2918-ІІІ) послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням.
Як зазначено у пункті 1 частини 1 ст. 12 Закону України від 24.06.04 року №1875-ІУ "Про житлово-комунальні послуги", централізоване постачання холодної води та водовідведення є різновидністю комунальних послуг, які, відповідно до приписів частини 1 ст.19 цього Закону надаються виключно на договірних засадах.
В силу ч. 3 ст. 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язковим для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Отже, у даному спірному випадку існує пряма вказівка вищеназваного спеціального законодавства щодо обов'язковості укладення договору, - з огляду на що ТОВ "Луганськвода" правомірно запропонувало відповідачу укласти вищезгаданий договір.
З обставин справи відомо, що, крім вищевикладеного, позивач, спрямовуючи відповідачеві 2 примірники спірного договору, також керувався приписами частин 1 та 2 ст. 181 Господарського кодексу України (далі - ГК України), відповідно до якої господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Відповідач, отримавши проект договору, у своїх діях повинен був дотримуватися порядку дій, встановлено частинами 3 та 4 названої статті Кодексу, а саме: сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
При вирішенні цього спору суд керується також наступним.
Згідно частинам 1 та 2 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори) (частини 1 та 2 ст. 202 ЦКУ).
За загальним правилом договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (частина 1 ст. 626 Цивільного кодексу України); він є обов'язковим до виконання сторонами (ст. 629 ЦКУ).
В силу частини 1 ст. 638 Цивільного кодексу (ст.180 ГК України) договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
При вирішенні цього спору суд врахував приписи статті 648 Цивільного кодексу, яка містить наступну імперативну норму: зміст договору, укладеного на підставі правового акту органу державної влади, органу влади Автономною Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюється актами цивільного законодавства.
Цей спір виник у зв'язку з незгодою відповідача з включенням позивачем до договору пункту 6.9 вищевикладеного змісту.
Оцінивши наявні у справі докази у цій частині, суд не погоджується з думкою відповідача з наступних підстав.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.03.12 року №131, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.12 року за №557/20870, були затверджені зміни до вищезгаданих Правил №190, - відповідно до якого пункт 4.10 останніх викладено у новій редакції, - а саме: середньорічний об'єм стічних вод, що утворюється внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій (далі - поверхневі стічні води), ОР, і неорганізовано потрапляє в мережі водовідведення споживачів або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території споживачів, у мережі водовідведення виробника, як при загальносплавній, так і при роздільній системі водовідведення, визначається за формулою
ОР = ОД + ОС + ОПМ, (1), -
де ОР - середньорічний об'єм поверхневих стічних вод, м3/рік;
ОД - середньорічний об'єм дощових вод, м3/рік;
ОС - середньорічний об'єм снігових вод, м3/рік;
ОПМ - середньорічний об'єм поливально-мийних вод, м3/рік.
Правила №190 також доповнено пунктами 4.11-4.13 наступного змісту:
4.11. Середньорічний об'єм дощових вод, ОД, визначають за формулою
ОД = 10hДкДFД, (2), -
де hД - кількість опадів за теплий період року, мм, визначається за метеорологічними даними;
кД - загальний коефіцієнт стоку дощових вод, що враховує кількість дощових вод (шар або об'єм), що надходить у мережі водовідведення за певний період часу (доба, місяць, сезон, рік), від усієї суми атмосферних опадів, що випали за цей період;
FД - загальна площа стоку дощових вод, га.
Загальний коефіцієнт стоку дощових вод для площ стоку з різним видом поверхні визначається на підставі даних, наведених у додатку 3 до цих Правил.
Для визначення середньорічного об'єму дощових вод, ОД, з території населеного пункту, що має різні види поверхонь, загальний коефіцієнт стоку, кД, для загальної площі стоку, FД, розраховується як середньозважена величина з окремих значень коефіцієнта стоку, наведеного у додатку 3, для площ стоку з різним видом поверхні.
4.12. Середньорічний об'єм снігових вод, ОС, визначають за формулою
ОС = 10hСкСFС, (3), -
де hС - кількість опадів за холодний період року (загальна річна кількість снігових вод або запас води в сніжному покриві на початок сніготанення), мм, визначається за метеорологічними даними;
кС - загальний коефіцієнт стоку снігових вод (з урахуванням прибирання снігу і втрат води за рахунок часткового поглинання водопроникними поверхнями в період відлиги дорівнює 0,6);
FС - загальна площа стоку снігових вод з території підприємства, установи, організації, га.
4.13. Середньорічний об'єм поливально-мийних вод, ОПМ, що надходить у вуличну мережу водовідведення, у разі відсутності засобу обліку на водопровідному трубопроводі, що подає воду на ці потреби, та у разі використання води для здійснення поливально-мийних робіт з додаткового джерела непитного водопостачання визначається за формулою
ОПМ = 10mpFПМкПМ, (4), -
де m - питома витрата води на миття покриттів (як правило, приймається 1,35 л/м 2 на одне миття), л/м 2 ;
p - середня кількість операцій поливання та миття на рік (складає близько 150), од.;
FПМ - площа твердих покриттів, на яких здійснюється миття, га;
кПМ - коефіцієнт стоку для поливально-мийних вод (приймається рівним 0,5).
У зв'язку з внесенням цих змін до пункту 4.10 Правил №190 та доповненням їх пунктами 4.11-4.13 позивач, маючи намір привести договір №2 від 08.01.13 року у відповідність до чинного законодавства спірний пункт 6.9 договору виклав саме у зазначеній редакції.
В силу пункту 1 частини 1 ст. 13 Закону України від 24.06.04 року №1875-УІ "Про житлово-комунальні послуги" останні за своїм функціональним призначенням розподіляються на 4 категорії, - до 1 з яких віднесено комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів), - при цьому, як визначено у частині 1 ст. 19 цього Закону відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах .
З цитованими статтями названих законів кореспондуються пункти 2.1 та 2.2 вищезгаданих Правил №190, згідно яким договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги"; істотні умови договору між виробником та споживачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення визначаються відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Статтею 20 Закону "Про питну воду та питне водопостачання" та ст. 26 Закону "Про житлово-комунальні послуги" визначено перелік істотних умов такого договору.
Як зазначено у пункті 1 частини 1 ст. 12 Закону України від 24.06.04 року №1875-ІУ "Про житлово-комунальні послуги", централізоване постачання холодної води та водовідведення є різновидністю комунальних послуг, які, відповідно до приписів частини 1 ст.19 цього Закону надаються виключно на договірних засадах.
Пунктом 8 частини 1 ст. 26 цього Закону до числа істотних умов договору про надання житлово-комунальних послуг віднесено порядок вимірювання та визначення якості наданих послуг, - при цьому з обставин справи вбачається, що редакція п.6.9, запропонована позивачем, спрямована саме на чітке визначення договірно-правового механізму визначення об'єму стічних вод, що утворюється внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій.
В силу ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГКУ) укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язковим для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами частини 7 цієї статті Кодексу господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
До числа загальних вимог, додержання яких є необхідним для чинності правочину, частиною 1 ст. 203 Цивільного кодексу віднесено те, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Як сказано вище у цьому рішенні, порядок укладення господарських договорів врегульовано ст.181 ГК України.
Позивач дотримався приписів чинного законодавства у цій частині.
При вирішенні питання про правомірність постановки позивачем питання про викладення п.6.9 договору у запропонованій ним редакції суд керується наступним.
Як зазначено в частини 1 ст.19 Закону "Про житлово-комунальні послуги", такі послуги надаються виключно на договірних засадах, - тобто укладення договору про надання послуг з питного водопостачання та водовідведення є обов'язковим в силу закону.
Цей припис Закону кореспондується з частиною 3 ст. 179 Господарського кодексу України.
Крім того, при вирішенні цього спору судом взято до уваги, що законом - статтею 48 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено , що спори з питань питної води та питного водопостачання розглядаються у судовому порядку.
За таких обставин суд дійшов висновку, що пункт 6.9 договору у редакції позивача нормативно обгрунтованим.
Згідно частині 3 статті 187 ГК України (ст.649 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України)), спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону, та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Спосіб захисту порушеного права, обраний позивачем, відповідає приписам ст.16 Цивільного та ст. 20 Господарського кодексів України.
Суд, проаналізувавши обставини справи та наявні у ній докази, погоджується з доводами позивача на обгрунтування його вимог.
За таких обставин позов підлягає задоволенню у повному обсязі з підстав, викладених вище у цьому рішенні.
Керуючись ст.ст.44 та 49 ГПК України, суд сплату судового збору покладає на відповідача.
На підставі викладеного, ст.ст.11,16,202,203,626,629,638,651,652,654 Цивільного кодексу України; ст.ст.20,179,181,187 Господарського кодексу України; ст.ст.1,16, 19, 20 Закону України від 10.01.02 року №2918-ІІІ "Про питну воду та питне водопостачання"; ст.13,16,19,24,26,29 Закону України від 24.06.04 року №1875-ІУ "Про житлово-комунальні послуги"; пунктів 4.10-4.13 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 року №190, керуючись ст.ст.4 3 ,22,32-34,36,43,44,49,82,84 та 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
в и р і ш и в:
1.Позов задовольнити у повному обсязі.
2.Врегулювати розбіжності, які виникли між Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганськвода" та Управлінням освіти Краснолуцької міської ради Луганської області при укладенні договору про закупівлю послуг за державні кошти №2 від 08.01.2013 року, виклавши пункт 6.9 Договору у редакції позивача, а саме:
"6.9.При відсутності приладів обліку стічних вод на системі каналізації "Замовник" сплачує "Учаснику" за об'єм стічних вод, які утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та при здійсненні поливально-мийних робіт під час прибирання території (далі - поверхневі стічні води), які неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення "Замовника" або через розташовані на території "Замовника" дощозбірники і колодязі у мережу водовідведення "Учасника". Розрахунок об'ємів поверхневих стічних вод як при загально-сплавній, так і при роздільній системі водовідведення виконується згідно п.4.10-4.13 Правил користування (зі змінами, внесеними Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та комунального господарства України від 27.03.2012 року №131). Дані для розрахунку надає "Замовник"".
3.Стягнути з Управління освіти Краснолуцької міської ради Луганської області, ідентифікаційний код 02141911, яке знаходиться за адресою: місто Красний Луч, вул. Малідовського, 1 Луганської області, - на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськвода", ідентифікаційний код 35554719, яке знаходиться за адресою: місто Луганськ, кв. Пролетаріату Донбасу, 166, - витрати по сплаті судового збору у сумі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. 00 коп.; видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 85 ГПК України у судовому засіданні 28.02.13 року оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.
Рішення складено у повному обсязі та підписано - 04 березня 2013 року.
Суддя А.П.Середа
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2013 |
Оприлюднено | 04.03.2013 |
Номер документу | 29687363 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Середа А.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні