Рішення
від 19.02.2013 по справі 5023/5955/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" лютого 2013 р.Справа № 5023/5955/12

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Аюпової Р.М.

при секретарі судового засідання Лобові Р.М.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Форсаж SL", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників сторін :

представник позивача - Щолокова Н.О., дов. № 08-11/60/2-13 від 03.01.2013р.;

представник відповідача - Залеська А.С., дов від 31.01.13 р.

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Харківська міська рада, м. Харків звернувся до господарського суду з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Форсаж SL", м. Харків, в якому просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 31.08.2006р. № 840667100086 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакцій позивача та покласти на відповідача судові витрати.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання в від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішеннями 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м Харкові" зі змінами та доповненнями, внесеними на протязі 2008-2009 років з 01.03.2008 року змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, крім того позивач посилається на положення ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 83, 124 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України.

Ухвалою господарського суду від 26.12.2012р. прийнято вказану позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справи та призначено її розгляд у судовому засіданні на 21.01.2013р.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 21 січня 2013 року, задоволено клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, розгляд справи відкладено на 04 лютого 2013 року о 10:30 год.

04 лютого 2013 року відповідач через канцелярію суду надав супровідним листом витребувані судом документи, а також відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнає та просить суд залишити їх без задоволення. Надані відповідачем документи судом долучені до матеріалів справи.

У судовому засіданні 04 лютого 2013 року оголошувалась перерва до 12.02.2013 року об 11:00 год.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримує в повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві та також у наданих суду додаткових правових обґрунтуванням до позовної заяви (вх.5061).

Присутній у судовому засіданні відповідач проти позову заперечує та просить відмовити в його задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позов, зокрема, відповідач посилаючись на ст.. 58 Конституції України, зазначає, що Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затверджене рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 41/08, не може бути застосоване до правовідносин, що виникли до набрання ним чинності. Отже, прийняття нового порядку обчислення розмірів орендної плати на території міста Харкова не є підставою для зміни розмірів орендної плати за договорами, підписаними раніше. норми Конституції України як нормативно-правового акту найвищої юридичної сили мають переважне значення в регулюванні відносин порівняно із актами Харківської міської ради. Окрім того, відповідач зазначає про порушення позивачем строків позовної давності для захисту свого права на отримання більшої плати за користування земельною ділянкою відповідачем, оскілки перше повідомлення відповідачу про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 31.08.2006 р. було зроблено Позивачем у листі від 23.04.2008 р. № 4241. Відповідач вважає, що починаючи із 02.05.2008, у зв'язку із відсутністю жодної відповіді від відповідача позивач знав про порушення свого права на отримання більшої плати за користування земельною ділянкою за договором оренди землі від 31.08.2006.

Присутні в судовому засіданні позивач та відповідач пояснили, що ними надані всі документи, які необхідні для розгляду справи по суті.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України ( Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР ), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.

31 серпня 20006 року, на підставі рішення 21 сесії Харківської міської ради 24 скликання від 28.04.2004р. № 66/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (позивач) та ТОВ " Форсаж SL " (відповідач) укладено договір оренди землі що зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в державному реєстрі земель від 31.08.2006 року за № 840667100086 , відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул.. Танкопія, 1/2.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0797 га.

В п. 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період експлуатації становить 662119,00 грн.

У відповідності до п. 8 договору його укладено строком на період експлуатації до 01.12.2029р.

Згідно до п. 9 орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області у розмірі орендної плати в місяць на період експлуатації згідно з довідкою № 2012/06 31.03.2006 року з 01.12.2007 року - 1845,10 грн.

В пункті 13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з рішеннями 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові" зі змінами та доповненнями, внесеними на протязі 2008-2009 років з 01.03.2008 року змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Так, рішенням Харківської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" від 25.12.2007р. № 335/07 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 253,30 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р." вводиться в дію з 1 березня 2008 року.

Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №42/08 затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р.

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 (із змінами та доповненнями, внесеними рішенням Харківської міської ради від 25.02.2009р. № 31/09) затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 31.08.2006 року за № 6604/03 управлінням земельних відносин міської ради на адресу відповідача направлено відповідний лист від 23.04.2008 року № 4241 в якому Управління земельних відносин Харківської міської ради повідомиловідповідача, що з 01.03.2008р. змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, в зв'язку з чим запропонувало відповідачу замовити витяг із технічної документації про визначення такої оцінки і надати його управлінню земельних відносин для приведення зазначеного розміру у відповідність до чинного законодавства та оформлення додаткової угоди до договору оренди.

Листом-попередженням від 19.11.2009р. № 9872/0/84-09 управління земельних відносин міської ради повідомило відповідача про проведення перерахунку розміру орендної плати та підготовлення проекту додаткової угоди до договору оренди землі, який запропоновано узгодити відповідно до чинного законодавства, а також зазначило, що у разу невиконання вказаних вимог у місячний термін дане питання буде вирішуватись в судовому порядку.

Листом-пропозицією від 15.08.2012р. №9881/0/84-12 управління земельних відносин Харківської міської ради направило відповідачу на розгляд та погодження три примірника договору про зміну договору оренди землі від 31.08.2006 року № 840667100086, та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання пропозиції до управляння земельних відносин для подальшої їх передачі до Управління Держкомзему у місті Харків для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку. Вказану пропозицію відповідач отримав 22.08.2012 року, про що свідчить наявне в матеріалах справи поштове повідомлення.

На вказаний лист-попередження відповідачем надано відповідь (від 04.09.2012 року № 3), що не має можливості змінити положення договору оренди землі та підписати договір про зміни від 27.07.2012 року .

Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Отже земельна ділянка за адресою: м. Харків, вул. Танкопія 1/2 знаходиться у віданні Харківської міської ради.

Відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Згідно п.1.4. рішення 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 р. № 146/07 "Про внесення змін до рішення 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 87/04 "Про затвердження Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові" основними завданнями самоврядного контролю за використанням та охороною земель є запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень та вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Відповідно до розділу 3. Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові, затвердженого рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 87/04 посадові особи відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель мають право обстежувати земельні ділянки, передбачені пунктом 1.2. цього Положення, щодо дотримання умов їх використання та охорони відповідно до чинного законодавства України та укладених договорів оренди (тимчасового користування, тимчасового користування на умовах оренди). Складати Акти обстеження стану та дотримання умов використання земельних ділянок та за фактом виявлення порушень законодавства подавати матеріали до відповідних державних органів для вжиття необхідних заходів та притягнення винних осіб до відповідальності відповідно до закону.

Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У відповідності до ст. 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Згідно ч. 2 ст. 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства України суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором -договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Танкопія,1/2 в силу наведених вище приписів чинного законодавства.

Згідно ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

У Відповідності до ст. 649 ЦК України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

З урахуванням викладеного, на підставі матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що укладення договору оренди землі може відбуватися в судовому порядку (оскільки укладення договору наразі є обов'язковим в силу приписів чинного законодавства України). При цьому, наразі вбачається, що позивачем додержаний встановлений досудовий порядок укладання договорів в судовому порядку, запропонована додаткова угода до договору, яка відповідає вимогам чинного законодавства та не порушує прав та охоронюваних законом інтересів сторін.

Всупереч вимог ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень) відповідач доказів на спростування викладених обставин не надав. У зв'язку з цим суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України та ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Вказані норми щодо умов зміни договору оренди землі знайшли своє відображення у пункті 36 договору оренди землі від 31.08.2006р, укладеного між позивачем та відповідачем.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ст. 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Так, Рішенням Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р."від 25.12.2007р. № 335/07 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 253,30 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р."вводиться в дію з 1 березня 2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 (із змінами та доповненнями, внесеними рішенням Харківської міської ради від 25.02.2009р. № 31/09) затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.

Відповідно до п. 1.1. Положення регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками.

Пунктом 2 встановлюються обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю.

Юридичні особи - землекористувачі та власники земельних ділянок - на підставі даних державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно обчислюють земельний податок за встановленою формою та надають її до відповідної податкової інспекції разом з податковою декларацією на поточний рік, сплачують земельний податок згідно з встановленими строками.

Відповідно до п. 3.1. Положення замовник (землекористувач):

- підготовляє копії документів на право власності чи користування земельною ділянкою або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- подає заяву на виконання робіт з підготовки вихідних даних для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та виготовлення інформаційного файлу земельної ділянки у встановленому форматі до Підприємства - оцінювача;

- подає заяву, підготовлені вихідні дані для нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки та інформаційний файл земельної ділянки у встановленому форматі до Управління Держкомзему у місті Харків для надання інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно ст. 21 Закону України "Про інформацію" інформація державних органів та органів місцевого самоврядування - це офіційна документована інформація, яка створюється в процесі поточної діяльності законодавчої, виконавчої та судової влади, органів місцевого та регіонального самоврядування. Основними джерелами інформації органів місцевого і регіонального самоврядування є акти органів місцевого та регіонального самоврядування.

Інформація органів місцевого самоврядування доводиться до відома заінтересованих осіб шляхом опублікування її в офіційних друкованих виданнях, опублікування її в інших засобах масової інформації або публічного оголошення через аудіо та аудіовізуальні засоби масової інформації.

Згідно вимог ст. 21 Закону України "Про інформацію" рішення Харківської міської ради та її органів розміщуються на офіційному сайті Харківської міської ради, публікуються в газеті "Харьковские известия", Бюлетенях міської ради.

За таких умов, вищевказані рішення Харківської міської ради опубліковані та вважаються такими, що доведені до відома зацікавлених осіб.

Згідно ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Харківської міської ради є обов'язковими для виконання на території міста Харкова.

Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07, від 27.02.2008р. № 42/08 та 41/08 є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися, відповідачем таких доказів суду не надано, відсутні вони і в матеріалах справи.

В матеріалах справи наявні листи управління земельних відносин від 23.04.2008 року № 42415, від 19.11.2009 року № 9872/0/84-09 , якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.07.2011р., що є додатком до листа № 4615/08; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2007р. № 338/12, відповідно до якого розмір орендної плати в місяць за оренду земельної ділянки площею 797 кв.м. за адресою: Танкопія,1/2 становить 1793330,00 грн.

За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Враховуючи вище викладе, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

За таких обставин, суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для визнання позовних вимог законними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Суд враховує, що аналогічна правова позиція, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати , встановленої умовами договору оренди землі (Постанови Верховного Суд України від 06.12.2010 року № 2-1/10068-2008, від 27.12.2010 р. № 27/15-10).

Відповідно до ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного суду України.

Суд не бере до уваги посилання відповідача, викладені ним у відзиві на позов щодо пропуск позовної давності, з огляду на наступне.

У відповідності зі ст. 204 Цивільного кодексу України, договір оренди землі укладений між його сторонами, як цивільно-правовий правочин є правомірним на час розгляду справи, оскільки його недійсність прямо не встановлена законом, та він не визнаний судом недійсним, тому зобов'язання за цим договором мають виконуватися належним чином.

Суд зазначає, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Як встановлено підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Отже орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком.

Пунктом 288.1 статті 288 ПКУ визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Умовами договору оренди землі, а також діючим законодавством передбачена можливість внесення змін до договору в період всієї дії договору.

Отже, сторона договору не позбавлена права під час дії договору скористатись своїм правом щодо внесення змін до договору, при цьому надіславши іншій сторін відповідну пропозицію.

Відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Перебіг строку починається з наступного дня відповідної календарної дати або настання події (ст. 252 Цивільного кодексу України).

Позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (ст. 256 Цивільного кодексу України).

У відповідності до статті 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно п.1 ст. 261 Цивільного кодексу України -перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Статтею 267 Цивільного кодексу, зазначається, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.

Матеріали справи свідчать, що 23.04.2008 № 4241 відповідача було проінформовано про зміну нового порядку визначення розміру орендної плати та запропоновано замовити в землевпорядній організації витяг із технічної документації про визначення такої оцінки і надати його управлінню земельних відносин для приведення зазначеного розміру у відповідність до чинного законодавства України та оформлення додаткової угоди до кожного окремого договору оренди землі до 01.05.2008 року, а також про необхідність надання інших документів для підготовки проекту такої додаткової угоди

Натомість, 15.08.2012 р. управління земельних відносин Харківської міської ради направило на адресу відповідача лист-пропозицією № 9881/0/84-12 від на розгляд та погодження три примірника договору про зміну договору оренди землі від 31.08.2006 р. № 840667100086 та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку зі зміною розміру орендної плати, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання пропозиції до управляння земельних відносин для подальшої їх передачі до Управління Держкомзему у місті Харків для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку. Вказану пропозицію відповідач отримав 22.08.2012 року, про що свідчить наявне поштове повідомлення.

На вищезазначений лист-пропозицію відповідач відмовив у внесенні змін до положення договору оренди земельної ділянки від 31.08.2006 р. № 840667100086 , про що надіслав відповідний лист від 04.09.2012 р. за № 3, який отримано позивачем 10.09.2012 року.

Відповідно до ст.. 44-49 ГПК України, судові витрати у даній справі покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, на підставі ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 2 Закону України "Про плату за землю", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 12, 33, 43, 47, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі від 31.08.2006 року № 840667100086 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у наступній редакції:

«ДОГОВІР ПРО ЗМІНУ

Договору оренди землі

Зареєстрованого «31» серпня 2006 р. за № 840667100086

у Харківській регіональній філії Державного підприємства

«Центр державного земельного кадастру при

Державному комітеті України по земельних ресурсах»

«____ »


201__р.

Харківська міська рада Харківської області в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОРСАЖ SL» в особі директора Сухонос Лідії Олексіївни з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України „Про оренду землі", рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007р №335/07 „Про затвердження „Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.", рішень 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №42/08 „Про затвердження „Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р." та №41/08 „Про затвердження „Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові", рішень 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 10.09.2008р. №242/08 „Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. №41/08 „Про затвердження „Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові", рішення 10 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 28.09.2011р. № 437/11 „Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", листа Державного агентства земельних ресурсів України від 12.01.2012р. №355/22/6-12 пункти 5., 9. та 13. договору оренди землі, зареєстрованого "17" жовтня 2005р. за № 66238/05 змінити, додати пункт 28. д) та викласти у такій редакції:

„5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації (додаток до листа № 4615/08 від 18.07.2011 р. становить 1793330 грн. (один мільйон сімсот дев'яносто три тисячі триста тридцять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

„9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 338/12 від 01.06.2012р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає - 100426,48 грн. (сто тисяч чотириста двадцять шість гривень сорок вісім копійок), або в місяць - 8368,87 грн. (вісім тисяч триста шістдесят вісім гривень вісімдесят сім копійок)."

„13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок Інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом."

„28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п.13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання договору про зміну договору оренди землі укладеним в зміненій редакції."

2. Цей договір про зміну є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "31" серпня 2006 р. за № 840667100086 у Харківській регіональній філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складений та підписаний в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, який провів його державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ

м. Харків, м-н Конституції, 7 «ФОРСАЖ SL»

61091, м. Харків,

вул. Танкопії, 9/23, кв. 25

р/р 260061220113 в АКБ

«Правекс-Банк», м. Харків

МФО 350493, код 32565052

В особі міського голови В особі директора


Г.А. Кернес
Л.О. Сухонос

/підпис/ /підпис/

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРСАЖ SL» (код ЄДРПОУ 32565052) вул. Танкопія, 9/23 кв.25 на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243), пл. Конституції, 7 м. Харків судовий збір у розмірі 1073 грн.

Повне рішення складено 25.02.2013 р.

Суддя Аюпова Р.М.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення19.02.2013
Оприлюднено06.03.2013
Номер документу29735797
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/5955/12

Ухвала від 21.01.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Постанова від 12.04.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Рішення від 19.02.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 26.12.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні