номер провадження справи 2/135/12 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД Запорізької області РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 25.02.13 Справа № 5009/4857/12 Суддя Мойсеєнко Т.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державного навчального закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти», м. Бердянськ Запорізької області, до відповідача: Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області, смт.Чернігівка Запорізької області, про визнання недійсними та скасування розпоряджень Чернігівської районної державної адміністрації № 239 від 01.07.2009р. та № 226 від 20.06.2012р., за участю представників сторін: від позивача: не з'явився; від відповідача: не з'явився; ВСТАНОВИВ: До господарського суду Запорізької області звернувся Державний навчальний заклад “Бердянський центр професійно-технічної освіти” з позовом до Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області про визнання недійсними та скасування розпоряджень Чернігівської районної державної адміністрації № 239 від 01.07.2009р. та № 226 від 20.06.2012р. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зв'язку з реорганізацією в Державний навчальний заклад “Бердянський центр професійно-технічної освіти” Обіточенського професійного училища № 53, якому згідно державного акту на постійне користування була надана земельна ділянка для учбових цілей, позивач звертався до відповідача з метою переоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. В результаті відповідачем було прийнято незаконне розпорядження № 226 від 20.06.2012р., за яким змінено площу земельної ділянки, яка надавалась в постійне користування. Також позивач зазначає, що відповідачем було прийнято розпорядження № 239 від 01.07.2009р., відповідно до якого було припинено право постійного користування земельними ділянками Обіточенського професійно-технічного училища № 53, правонаступником якого є позивач, у зв'язку з припиненням діяльності останнього. Вважає, що оскаржувані розпорядження Чернігівської районної державної адміністрації № 239 “Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічним училищем № 53” від 01.07.2009р. та розпорядження № 226 “Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу “Бердянський центр професійно-технічної освіти” від 20.06.2012р. грубо порушують положення чинних законів України та спрямовані на незаконне вилучення земельної ділянки у державного навчального закладу, без якої буде неможливим навчальний процес. Просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Ухвалою господарського суду від 25.12.2012 р. прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 2/135/12 та призначено розгляд справи на 24.01.2013р. 21.01.2013р. на адресу суду від відповідача надійшов лист № 01-11/0054 від 17.01.2013р., в якому останній просить розглянути справу без участі свого представника, а також зазначає, що позов визнає в повному обсязі. Вказує, що відповідно до довідки відділу Держкомзему у Чернігівському районі Запорізької області № 4/232-13 від 15.01.2013р. кадастрові номери на земельні ділянки загальною площею 374,00 га, які знаходяться на території Обіточенської сільської ради, не визначалися, документація із землеустрою на зазначені земельні ділянки відсутня. Ухвалою господарського суду від 24.01.2013р. суд відклав розгляд справи на 21.02.2013р. у зв'язку необхідністю витребування додаткових доказів у сторін. До початку судового засідання 21.02.2013р. від відповідача надійшла телеграма, в якій останній просить суд розглядати справу без участі свого представника у зв'язку з виробничою неможливістю прийняти участь в судовому засіданні. Ухвалою господарського суду від 21.02.2013р. суд відклав розгляд справи на 25.02.2013р. у зв'язку з неявкою в судове засідання представника відповідача та представника Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, невиконанням ними вимог суду в повному обсязі та необхідністю витребування доказів у сторін. В судове засідання 25.02.2013р. сторони та Державна інспекція сільського господарства в Запорізькій області своїх представників не направили. У зв'язку з цим фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася. Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для прийняття рішення по суті спору. В судовому засіданні 25.02.2013р. судом прийнято рішення. Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши та розглянувши наявні матеріали справи та подані додатково учасниками докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне. 17.09.1994р. на підставі рішення Чернігівської районної ради народних депутатів Запорізької області від 25.01.1958р. Обіточенському професійно-технічному училищу № 53 видано державний акт на право постійного користування землею серії І-ЗП № 001190, який зареєстрований в книзі Державних актів на право постійного користування землею за № 74, згідно якого надано в постійне користування земельні ділянки загальною площею 374,00 га (113,2га та 260,8га) для учбових цілей. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 29.05.1997р. № 526 «Про вдосконалення мережі вищих та професійно-технічних закладів» та на підставі наказу Міністерства освіти України від 04.06.1997р. № 182 «Про вдосконалення мережі професійно – технічних закладів в Запорізькій області» Управління освіти Запорізької обласної державної адміністрації прийняло Наказ від 09.06.1997р. № 109 «Про ліквідацію професійно-технічних навчальних закладів Запорізької області» (далі – наказ від 09.06.1997р. № 109). В п. 1 даного Наказу зазначено: у серпні 1997р. ліквідувати професійно-технічні навчальні заклади та на їх базі створити, шляхом злиття, спеціалізовані професійно-технічні навчальні заклади згідно з додатком. До переліку ліквідованих закладів включено Професійно-технічне училище № 53, с.Обіточне Чернігівського району, на його базі створено Філію професійно-технічного училища № 61, с. Обіточне. У п. 2 Наказу від 09.06.1997р. № 109 визначено, що новостворені навчальні заклади є правонаступниками ліквідованих. Згідно з п. 5.4 Наказу від 09.06.1997р. № 109 зобов'язано директорів ПТУ до 05.08.1997р. передати будівлі, споруди, грошові кошти та інше майно навчальних закладів, що ліквідуються, згідно з додатком, новоствореним спеціалізованим навчальним закладам. Таким чином, філія Професійно-технічного училища № 61, с. Обіточне є правонаступником Професійно-технічного училища № 53. Наказом Міністерства освіти України від 22.06.2004 р. №510 «Про вдосконалення мережі професійно-технічних закладів Запорізької області» Професійно-технічне училище №61, с.Осипенко було реорганізовано в Осипенківський професійний аграрний ліцей. Згідно з наказом Міністерства освіти України від 15.05.2009р. № 415 «Про ліквідацію Обіточенської філії Осипенківського професійного аграрного ліцею Запорізької області» та наказу Управління освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації від 26.05.2009р. №263 «Про заходи по ліквідації Обіточенської філії Осипенківського професійно-аграрного ліцею» ліквідовано Обіточенську філію Осипенківського професійного аграрного ліцею. Створено на базі ліквідованої філії навчальне господарство Бердянського професійного будівельного ліцею. Встановлено, що Бердянський професійний будівельний ліцей є правонаступником Осипенківського професійного аграрного ліцею в частині прав та обов'язків ліквідованої філії. Створена ліквідаційна комісія. За висновками комісії основні засоби та товарно-матеріальні цінності Обіточенської філії Осипенківського професійного аграрного ліцею, в тому числі земельні ділянки площею 374,00га, були передані на баланс Бердянському професійному будівельному ліцею за актом приймання-передачі основних фондів, затвердженим 19.08.2009р. начальником Управління освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації та заступником Міністра освіти і освіти України. Відповідно до Наказу Міністерства освіти України від 15.05.2009р. № 415 змінено тип та перейменовано Бердянський професійний будівельний ліцей на Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти». У зв'язку із вказаною реорганізацією статут позивача було викладено в новій редакції, згідно з п.1.7 якого Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником Бердянського професійного будівельного ліцею та Осипенківського професійного аграрного ліцею в частині прав та обов'язків ліквідованої Обіточенської філії. Згідно з п. 1.4. статуту позивач має навчальне господарство, що знаходиться за адресою: 71231, Запорізька область, Чернігівський район, с. Обіточне (Наказ МОН від 15.05.2009р. №415). Наведену редакцію статуту зареєстровано державним реєстратором Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області 03.12.2009р., № запису в ЄДР 10991050002002660. З викладеного вбачається, що Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником усіх прав та обов'язків Професійно-технічного училища № 53. Згідно з ч. ч. 1, 5 ст. 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду. У разі перетворення одного суб'єкта господарювання в інший до новоутвореного суб'єкта господарювання переходять усі майнові права і обов'язки попереднього суб'єкта господарювання. Статтею 108 Цивільного кодексу України визначено, що перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходить усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи. За ч.ч. 2, 3 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов'язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації. Враховуючи те, що Професійно-технічне училище № 53 не було ліквідовано, а лише фактично реорганізовано в подальшому у Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти», до якого перейшли всі права та обов'язки Професійно-технічного училища № 53, до позивача перейшло також право постійного користування земельними ділянками загальною площею 374,00 га. Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Відповідно до п. «а» ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Таким чином, чинний Земельний кодекс України від 25.10.2001р. N 2768-III не встановлює заборон щодо можливості користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності підприємствами, установами та організаціями, що належать до державної та комунальної власності на праві постійного користування земельною ділянкою. Згідно з п. «в» ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства. Статтею 125 та частиною 3 статті 126 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N2768-III (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 20.06.2012 р. № 226) встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Відповідно до п. 3.1 Інструкції про заповнення бланків державних актів на право власності на земельну ділянку і на право постійного користування земельною ділянкою, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 22.06.2009р. № 325, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.08.2009р. за № 735/16751, у рядку «Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видано» зазначається повне найменування юридичної особи (згідно з її установчими документами), що набуває право постійного користування земельною ділянкою (у називному відмінку), а також вказується її місцезнаходження згідно з пунктом 2.2 цієї Інструкції. Пунктом 1.13 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах 04.05.1999р. № 43, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999р. за №354/3647, передбачено, що складання державного акта на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою при передачі земельної ділянки, що була раніше надана громадянам, підприємствам, установам, організаціям і об'єднанням громадян всіх видів, у постійне користування або при переоформленні правоустановних документів на ці земельні ділянки, проводиться після відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за затвердженою в установленому порядку відповідною технічною документацією. Згідно з ч. 2 ст. 26 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003р. N 858-IV (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 20.06.2012 р. № 226) розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Статтею 22 Закону України «Про землеустрій» у вказаній редакції передбачено, що землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень. У відповідності до вищенаведеного позивач (на той час – Бердянський професійний будівельний ліцей) звернувся до Голови Чернігівської райдержадміністрації із заявою від 18.08.2009р. № 442 про переоформлення державного акту на право постійного користування земельними ділянками та закріплення земель колишнього ПТУ № 53 за Бердянським професійним будівельним ліцеєм. За приписами ч. 1 ст. 35 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003р. N 858-IV (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 20.06.2012 р. № 226) проводиться інвентаризація земель з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Засновником Бердянського центру професійно-технічної освіти відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 02.06.2010 р. є Міністерство освіти і науки України, до компетенції якого належить управління державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих йому професійно-технічних навчальних закладів. У зв'язку з викладеним, 26.11.2009р. Голова комітету з професійно-технічної освіти Чернігівської райдержадміністрації звернувся до Голови Чернігівської райдержадміністрації з клопотанням від 26.11.2009р. № 00/995 про надання дозволу на проведення інвентаризаційних робіт земельних ділянок загальною площею 374,00га, переданої Професійно-технічному училищу № 53 в постійне користування на підставі рішення Чернігівської районної ради народних депутатів Запорізької області від 25.01.1958р., державний акт серії І-ЗП № 001190 від 17.09.1994р. у зв'язку з реорганізацією Професійно-технічного училища № 53, с. Обіточне в Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти». В результаті лише 20.06.2012р. Голова Чернігівської районної державної адміністрації видав розпорядження № 226 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» зі змінами, внесеними розпорядженням від 02.08.2012р. № 295, яким було надано погодження на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» із земель сільського господарського призначення для учбових цілей за межами населеного пункту (землі державної власності) на території Обіточенської сільської ради орієнтовано загальною площею 338,70 га. Проте вказане розпорядження не відповідає вимогам закону, виходячи з наступного. Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 20.06.2012 р. № 226) встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: - зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; - надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. За нормами ст. 22 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. № 561-XII, який був чинний на дату видачі державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗП № 001190 від 17.09.1994р., право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється. Згідно з ч. 1 ст. 23 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. № 561-XII у вказаній редакції право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Пунктом 1.7 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. N 28, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.1993 р. за N 31, чинної на дату видачі державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗП № 001190 від 17.09.1994р., було визначено, що на земельні ділянки, якими користуються громадяни, підприємства, установи, організації та садівницькі товариства, державні акти виготовляються після визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і складання плану земельної ділянки. Згідно з пунктами 1.9, 1.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею в редакції наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. N 28, розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Технічна документація при складанні державних актів включає, зокрема, при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; журнали і абриси геодезичних вимірювань; каталог координат окружної межі землекористування; план земельної ділянки; відомість обчислення площ; експлікацію земельних угідь; матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами. Відповідно до порядку складання державних актів, визначеного в пунктах 2, 2.2, 2.3 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею в редакції в редакції наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. N 28, роботи по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею виконуються в такому порядку: підготовчі роботи; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); складання плану земельної ділянки; заповнення бланка державного акта. Межі наданих (переданих) земельних ділянок переносяться у натуру (на місцевість) і закріплюються межовими знаками, а межі ділянок, що знаходяться у власності та користуванні і проходять по визначених в натурі контурах, звіряються з наявними планами ділянок. При відсутності плану проводиться зйомка зовнішніх меж земельної ділянки, встановлюються суміжні власники землі і землекористувачі, за участю останніх складається протокол, в якому докладно описується розташування меж на місцевості. Складається план земельної ділянки з визначенням на ньому її меж і розмірів, описом меж суміжних власників землі і землекористувачів. На плані показуються: - межі всіх черезсмужних ділянок, що передаються (надаються) у власність або користування в межах відповідної Ради народних депутатів; - лінійні проміри по межі земельної ділянки; - всі поворотні точки меж земельної ділянки; - всі точки, закріплені в натурі (на місцевості) довгостроковими межовими знаками; - всі лінії, які є суходольними межами. Ці межі викреслюються суцільною лінією чорною тушшю; - річки, озера, канали, шляхи, лісосмуги, інші урочища, що співпадають з межами. На плані зовнішніх меж земель власників і користувачів показуються вкраплені земельні ділянки сторонніх власників землі і землекористувачів, та додається їх список. План земельної ділянки складається у масштабі, який забезпечує чітке зображення всіх елементів і надписів. Згідно з пунктами 2.4, 2.5 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею в редакції в редакції наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. N 28 план зовнішніх меж земельної ділянки у бланках державних актів складається у масштабі, що забезпечує їх чітке зображення. На плані показуються всі елементи, вказані у пункті 2.3. У виключних випадках допускається виносити нумерацію точок і довжину ліній на вільне місце. Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею складаються у двох примірниках, підписуються головою відповідної місцевої Ради народних депутатів і скріплюються гербовою печаткою. Сторінку державного акта із зображенням плану земельної ділянки підписує інженер-землевпорядник. Таким чином, оскільки на земельні ділянки, які були надані в постійне користування Обіточенському професійно-технічному училищу № 53, вже був виданий державний акт, то ділянки вже були сформовані, визначена їх площа, склад угідь та цільове призначення, що підтверджується також листом Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області від 17.09.2012р. №2722. Доказом встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є план зовнішніх меж землекористування, який є додатком до державного акту на право постійного користування землею. Відповідно до мети використання земельних ділянок позивачем їх цільове призначення не змінюється (землі сільського господарського призначення). Отже, в такому випадку, виходячи з положень ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 20.06.2012 р. № 226) не потрібно складати проект землеустрою з відведення земельної ділянки, а лише необхідно технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право постійного користування землею. 01.07.2009р. Голова Чернігівської районної державної адміністрації видав розпорядження № 239 «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічному училищу № 53», відповідно до якого право постійного користування було припинено у зв'язку з припиненням діяльності Професійно-технічного училища № 53, с. Обіточне. Земельні ділянки передані до земель запасу Обіточенської сільської ради. Власне у зв'язку з цим розпорядженням відповідач видав розпорядження від 20.06.2012р. №226 про надання погодження на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а не розпорядження про надання погодження на виготовлення технічної документації з встановлення меж земельної ділянки на місцевості (в натурі), яка виготовляється при переоформленні правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою. Розпорядження від 01.07.2009р. № 239 «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічним училищем № 53» не відповідає вимогам земельного законодавства. Відповідно до ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III підставою припинення права користування земельною ділянкою, є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини. Згідно з ч. 3 ст. 24 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III у разі ліквідації державного чи комунального підприємства, установи, організації землі, які перебувають у їх постійному користуванні, за рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування переводяться до земель запасу або надаються іншим громадянам та юридичним особам для використання за їх цільовим призначенням, а договори оренди земельних ділянок припиняються. Як встановлено судом, Обіточенське професійно-технічне училище № 53 не ліквідоване, а реорганізоване в Державний навчальний заклад «Бердянський центр професійно-технічної освіти», який і є правонаступником першого. У зв'язку з цим до позивача перейшло право постійного користування земельними ділянками площею 374,00га. Нормами частин 1, 2, 3 ст. 84 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III (в редакції, яка діяла на дату винесення спірного розпорядження від 01.07.2009 р. № 239) було передбачено, що в державній формі власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону. До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать, зокрема, земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними закладами (п. «є»). За ч.1 ст. 377 Цивільного кодексу України, ст. 120 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). На земельній ділянці знаходиться майновий комплекс, що знаходиться за адресою: Запорізька обл., Чернігівськй р-н, с. Обіточне, вул. Леніна, буд. 98, та належить на праві власності Міністерству освіти і науки України і знаходиться в господарському віданні позивача, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 31.03.2011р., яке видане Виконавчим комітетом Обіточенської сільської ради, витягом про державну реєстрацію прав № 29499171 від 31.03.2011р., виданим Комунальним підприємством «Імпульс» Пологівської районної ради, який також був переданий позивачу в результаті реорганізації Професійно-технічного училища № 53, с. Обіточне за актом приймання-передачі основних фондів від 19.08.2009р. Отже, право постійного користування земельними ділянками під майновим комплексом не могло бути припиненим. Позивач добровільно не відмовлявся від права постійного користування. Враховуючи зазначене, а також положення ст. 141 Земельного кодексу України, у разі реорганізації юридичної особи до його правонаступника переходить і те право постійного користування земельною ділянкою, яке йому належало, а державний акт на право постійного користування земельною ділянкою є дійсним до прийняття рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про переоформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою. З огляду на встановлені судом фактичні обставини справи, суд вважає, що розпорядження Чернігівської районної державної адміністрації «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічному училищу №53» від 01.07.2009р. №239 та від 20.06.2012р. № 226 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» не відповідають вимогам законодавства, що діяло на момент виникнення спірних відносин, зокрема нормам Земельного кодексу України від 18.12.1990р. № 561-XII, нормам Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III, та порушує права і охоронювані законом інтереси позивача щодо володіння та користування земельними ділянками, належною йому на праві постійного користування, забезпечення ведення нормального навчального процесу. В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. За приписами ч. ч. 2, 3 ст. 20 Господарського кодексу України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами. Згідно з ч. 2, п. «г» ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Частиною 1 статті 155 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. N 2768-III встановлено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Згідно з положеннями ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Підприємства, установи, організації, звертаючись до господарських судів з позовами відповідно до положень ст. ст. 1 та 2 Господарського процесуального кодексу України, реалізують надане їм право захищати в судовому порядку свої порушені або оспорюванні права та охоронювані законом інтереси. Згідно встановленої у ст. 12 Господарського процесуального кодексу України підвідомчості господарських справ, до компетенції господарського суду належить розгляд спорів про визнання актів недійсними. Відповідно до п. 2 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. №02-5/35 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції, органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. При прийнятті розпоряджень Чернігівської районної державної адміністрації від 01.07.2009р. № 239 «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічному училищу № 53» та від 20.06.2012р. № 226 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти», відповідачем не було дотримано встановленого законодавством порядку переоформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою. Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області у 2012 році було проведено перевірку за зверненням позивача та підтверджено факти порушення вимог земельного законодавства при прийнятті спірних розпоряджень. На вимогу суду Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області надані письмові пояснення від 25.02.2013 р. №674 про те, що згідно державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗП № 001190 земельні ділянки вже були сформовані, визначена їх площа, склад угідь та цільове призначення. Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Нормами ст. 123 Земельного кодексу України (у редакції, яка діяла на час прийняття розпорядження від 20.06.2012 р. № 226 зі змінами) взагалі не передбачено надання погодження на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Беручи до уваги викладене, юридичним особам після їх перетворення (зміни організаційно-правової форми) необхідно звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із клопотанням про переоформлення права постійного користування земельною ділянкою. При цьому, існуючі державні акти до переоформлення є чинними. Враховуючи те, що спірні розпорядження «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічному училищу № 53» від 01.07.2009р. № 239 та від 20.06.2012р. № 226 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» не відповідають вимогам законодавства та порушують права та охоронювані законом інтереси позивача у справі щодо володіння та користування спірними земельними ділянками на підставі державного акту І-ЗП №00119 від 17.09.1994р., вказані розпорядження підлягають визнанню недійсними. Згідно вимог ст.33 Господарського процесуального кодексу України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. За викладених обставин суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, такими, що підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на нормах закону, у зв'язку з чим підлягають до задоволенню у повному обсязі. Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача. Керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд ВИРІШИВ: Позов задовольнити. Визнати недійсним розпорядження голови Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області № 239 «Про припинення права постійного користування земельними ділянками професійно-технічному училищу № 53» від 01.07.2009р. Визнати недійсним розпорядження голови Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області № 226 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Державному навчальному закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» від 20.06.2012р. зі змінами, внесеними Розпорядженням № 295 голови Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.08.2012р. Стягнути з Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області (71200, Запорізька обл., Чернігівський район, смт Чернігівка, вул. Леніна, 401, ідентифікаційний код 02126395) на користь Державного навчального закладу «Бердянський центр професійно-технічної освіти» (71116, Запорізька обл., м. Бердянськ, вул. Кірова, 80, ідентифікаційний код 02544017) витрати зі сплати судового збору в розмірі 2146,00 грн. (дві тисячі сто сорок шість грн. 00 коп.). Видати наказ. Суддя Т.В.Мойсеєнко Повне рішення оформлено і підписано, згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 04.03.2013 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2013 |
Оприлюднено | 06.03.2013 |
Номер документу | 29763693 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мойсеєнко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні