cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" березня 2013 р.Справа № 5017/3458/2012 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
Головуючого судді: Воронюка О.Л.
Суддів: Єрмілова Г.А., Лашина В.В.
При секретарі: Бендерук Є.О.
Склад колегії суддів сформовано розпорядженням голови суду № 156 від 04.03.2013р.
За участю представника ПП „Юг-Стандарт +" - Кутузи В.В., довіреність б/н від 20.09.2012р.
Інші учасники провадження у справі про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +" не з'явились. Про день, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС
на постанову господарського суду Одеської області від 25.12.2012р.
справа № 5017/3458/2012
за заявою боржника ПП „Юг-Стандарт +"
про банкрутство
Відповідно до ст.4 -4 , 8 1 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами.
В судовому засіданні 12.03.2013р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ВСТАНОВИЛА:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 30.11.2012р. порушено провадження у справі про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +" за заявою останнього, у порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою господарського суду Одеської області від 25.12.2012р. (суддя Лепеха Г.А.) ПП „Юг-Стандарт +" визнано банкрутом та відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру; ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Кривого Василя Сергійовича, якого зобов'язано подати в п'ятиденний строк подати оголошення про визнання ПП „Юг-Стандарт +" банкрутом та відкриття відносно нього ліквідаційної процедури у офіційному друкованому органі з метою виявлення всіх кредиторів, докази подачі оголошення надати суду; зобов`язано ліквідатора провести ліквідаційні заходи, передбачені ст.ст. 25-31, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; надати до суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ПП „Юг-Стандарт +". Припинено повноваження органів управління ПП „Юг-Стандарт +" щодо управління банкрутом та розпорядження його майном..
Не погоджуючись із зазначеною постановою суду, Державна податкова інспекція у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить її скасувати, у зв'язку з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Крім того, ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС зазначає, що судом першої інстанції не було належним чином досліджено всіх обставин справи, не досліджено всіх доказів по справі, чим порушено ст.ст. 32, 33, 34, 43 ГПК України, не було вжито заходів щодо сприяння проведення податкової перевірки згідно діючого законодавства внаслідок чого вважає, що неможливо встановити факт неплатоспроможності боржника, а виявлення приховувань несплати боржником податків і зборів може призвести до значних збитків у вигляді ненадходження коштів до державного бюджету по податкам і зборам.
Відзиву на апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС до Одеського апеляційного господарського суду не надходило.
Інші представники сторін у справі про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +" в судове засідання не з'явилися, повідомлені належним чином про час і місце розгляду справи, про що свідчать поштові повідомлення з відміткою про вручення, про причини неявки суд не повідомили і таким чином не скористався своїм правом на участь в судовому засіданні.
Заслухавши пояснення боржника у справі про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +" перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки господарським судом Одеської області, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Відповідно до приписів ст. 101 ГПК України апеляційна інстанція не зв'язана доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі, а згідно до приписів ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна належними і допустимим доказами довести ті обставини, на які вона посилається в обґрунтування своїх вимог чи заперечень.
Відповідно до частини 2 статті 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України.
Судова колегія звертає увагу на те, що відповідно до ч.1-1 розділу Х Прикінцевих та перехідних положень Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" №4212-V1 від 22.12.2011р., який набрав чинності 19.01.2013р., положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом. Положення цього Закону, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження у яких порушено до набрання чинності цим Законом. Положення цього Закону, що регулюють ліквідаційну процедуру, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження у яких порушено до набрання чинності цим Законом, якщо на момент набрання ним чинності господарським судом не було прийнято постанову про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.
Розглядаючи дану справу суд застосовує положення Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" №2343-ХІІ від 14.05.1992р., оскільки його положення діяли на день порушення провадження у справі про банкрутство.
Відповідно до ст. 5 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі-Закон про банкрутство) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами.
Відповідно до п. 1 ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якою встановлені особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом.
У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прийняття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора) заява про порушення справи про банкрутство подається власником майна боржника (уповноваженою ним особою).
У відповідності до приписів ст. 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.
Після внесення запису про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.
Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.
Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Також, статтею 60 Господарського кодексу України, яка визначає загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання встановлено, що ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок її утворення не передбачений цим Кодексом. Ліквідацію суб'єкта господарювання може бути також покладено на орган управління суб'єкта, що ліквідується.
Орган (особа), який прийняв рішення про ліквідацію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визначає строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути меншим, ніж два місяці з дня оголошення про ліквідацію.
Ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.
Одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквідується, та виявлення вимог кредиторів, з письмовим повідомленням кожного з них про ліквідацію суб'єкта господарювання.
Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.
Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 51 Закону про банкрутство є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби, про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.05.2011р. власником ПП „Юг-Стандарт +" на Загальних зборах засновників, було прийнято рішення про припинення діяльності ПП „Юг-Стандарт +" в результаті ліквідації, та створення ліквідаційної комісії з припинення діяльності ПП „Юг-Стандарт +" у складі голови комісії - Кривий В.С. (а.с. 6)
На виконання норм ст. 105 Цивільного Кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" головою ліквідаційної комісії до державного реєстратора було надано для проведення реєстраційної дії „Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи" - нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи, про що державним реєстратором 19.05.2011р. у Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб-підприємців зроблено відповідний запис.
24.05.2011р. в Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва № 179 (14) було надруковано оголошення про ліквідацію ПП „Юг-Стандарт +". (а.с. 25-26)
16.06.2011р. головою ліквідаційної комісії до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС направлено заяву про припинення платника податку по формі № 8-ОПП. (а.с. 24)
Відповідно до вимог ст.111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
31.12.2011р. за даними бухгалтерського обліку та результатами проведеної роботи головою ліквідаційної комісії ПП „Юг-Стандарт +" складено проміжний ліквідаційний баланс боржника та проведений аналіз фінансово-економічних показників, з якого вбачається неможливість задоволення виявлених вимог кредиторів через недостатність вартості майна товариства. (а.с. 35-37)
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до проведеної ліквідаційною комісією інвентаризації розрахунків у боржника перед СПД - фізичною особою Калинчак В.В. рахується заборгованість за надані аудиторські послуги у формі консультативно-інформаційного обслуговування по організації бухгалтерського обліку і податкового обліку діяльності ПП „Юг-Стандарт +" у розмірі 16 000 грн., на підставі укладеного між сторонами договору № 091/11 від 09.11.2010р., акту здачі - приймання виконаних робіт від 25.11.2010р. між СПД - фізичною особою Калинчак В.В. та ПП „Юг-Стандарт +". (а.с. 20-21)
Відповідно до довідки № 051 від 08.02.2012р. Управління Пенсійного фонду України в Малиновському районі м. Одеси, про результати позапланової перевірки ПП „Юг-Стандарт +" щодо правильного нарахування, обчислення єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахуванням та сплатою яких покладено на Пенсійних фонд України, а також достовірності відомостей поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування за період з 09.06.2009р. до 08.02.2012р. порушень чинного законодавства не встановлено. (а.с. 27-31)
Згідно довідки від 26.04.2012р. № 1249/02-19 Одеського міського центру зайнятості, довідки від 20.10.2011р. Малиновської РВД ФСС з ТВП м. Одеси та довідки № 122 від 02.08.2011р. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Малиновському районі м. Одесі, у ПП „Юг-Стандарт +" відсутня заборгованості по заробітній платі, та обов'язковим платежам. (а.с. 32-34)
Відповідно до ч. 3 ст. 110 ЦК України, оскільки активів ПП „Юг-Стандарт +" недостатньо для задоволення виявлених вимог кредиторів, 28.11.2012р. голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду Одеської області із заявою про визнання ПП „Юг-Стандарт +" банкрутом.
Отже, з матеріалів справи вбачається, що голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду із заявою про банкрутство за правилами ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із дотриманням строку, передбаченого частиною 4 статті 105 ЦК України, оскільки інформація про прийняття засновником боржника рішення про ліквідацію товариства, розмішена у офіційному друкованому органі 24.05.2011р., а заяву про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +" було подано до господарського суду 28.11.2012р., тобто більш ніж через 3 місяці з моменту розміщення засновником боржника оголошення про припинення діяльності підприємства.
На підставі зазначеного, судова колегія вважає, що ствердження скаржника про недотримання ліквідатором Приватного підприємства „Юг-Стандарт +" вимог ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції за №2343-ХІІ від 14.05.1992р.) щодо дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, спростовуються наявними у справі доказами.
У апеляційній скарзі ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС посилається на то, що незаконне визнання боржника банкрутом за спрощеною процедурою унеможливлює встановлення податковим органом зобов'язань по сплаті податків та загальнообов'язкових зборів відповідно до податкового кодексу України, проте, жодним процесуальним документом у справі, в тому числі і винесеною оскаржуваною господарським судом Одеської області постановою від 25.12.2012р., повноваження податкового органу на проведення перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) суб'єктом господарювання, який перебуває у стані банкрутства не обмежувались.
Крім того, судова колегія зазначає, що голова ліквідаційної комісії Приватного підприємства „Юг-Стандарт +" повідомив персонально ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС 16.06.2011р. - у письмовій формі (заява про припинення платника податків за формою № 8-ОПП) про припинення діяльності платника податків Приватного підприємства „Юг-Стандарт +" на підставі рішення власника підприємства, та 24.05.2011р. - у спеціалізованому засобі масової інформації Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва про порушення справи про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи Приватного підприємства „Юг-Стандарт +" про припинення юридичної особи.
Посилання ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС, в апеляційній скарзі на позбавлення її можливості провести перевірку Приватного підприємства „Юг-Стандарт +", відхиляються судовою колегією, з огляду на те, що жодними нормативним актом не передбачено обмежень щодо проведення перевірок органами податкової служби у разі введення процедури банкрутства суб'єкта господарської діяльності, що додатково підтверджується приписами Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011р., про що не може бути не відомо ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що позбавлення права на проведення податкової перевірки не є належним аргументом та підставою для скасування постанови господарського суду Одеської області про визнання Приватного підприємства „Юг-Стандарт +" банкрутом, оскільки податкові органи не обмежені в проведенні вказаної перевірки стосовно Боржника під час здійснення ліквідаційної процедури - після прийняття постанови про визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
При цьому слід додати, що виходячи з положень ч. 3 ст. 51 Закону про банкрутство, яким встановлений місячний термін для подання кредиторами своїх заяв із вимогами до боржника, у ліквідаційній процедурі боржника орган державної податкової служби не позбавлений та має право здійснити податкову перевірку та у разі виявлення порушень вимог податкового законодавства та заборгованості Боржника по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) заявити свої претензії до такого боржника шляхом подачі заяви із кредиторськими вимогами. Також, державна податкова служба, у разі незгоди з відмовою ліквідатора Товариства надати документи для перевірки, не позбавлена права оскаржити відповідні дії у встановленому законом порядку (в порядку адміністративного судочинства або у межах справи про банкрутство).
Судова колегія зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що 23.01.2013р. ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС звернулось до господарського суду із заявою про приєднання кредиторських вимог у розмірі 4 815,00 грн. у справі про банкрутство ПП „Юг-Стандарт +".
Аналізуючи матеріали справи, судова колегія доходить до висновку про те, що судом першої інстанції цілком вірно встановлені обставини справи, ним дана правильна юридична оцінка із застосуванням належних норм матеріального права з дотриманням норм процесуального права.
Доказів зворотного або документів, які б свідчили про наявність у банкрута майна для задоволення вимог кредиторів, скаржником надано не було.
Отже, твердження ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті постанови господарським судом Одеської області не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи.
За таких обставин, судова колегія вважає, що постанова господарського суду Одеської області від 25.12.2012р. відповідає закону та обставинам справи, а тому підстав для її скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 99, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів -
ПОСТАНОВИЛА:
Постанову господарського суду Одеської області від 25.12.2012р. по справі № 5017/3458/2012 залишити без змін, а апеляційну скаргу ДПІ у Малиновському районі м. Одеси Одеської області ДПС - без задоволення.
Повний текст постанови складено та підписано 13.03.2013р.
Головуючий суддя Воронюк О.Л.
Суддя Єрмілов Г.А.
Суддя Лашин В.В.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 14.03.2013 |
Номер документу | 29907199 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Воронюк О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні