Постанова
від 14.03.2013 по справі 14044/12/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

14 березня 2013 р. № 2-а- 14044/12/2070

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого -Судді Архіпової С.В.

при секретарі - Пєнцові М.В.,

за участю: представника позивача - Абдулаєв Е.Ш.,

представника відповідача - Буряковський О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом

Товариство з обмеженою відповідальністю "Детальсервіс" до Західна міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова Харківської області Державної податкової служби про визнання дій незаконними ,

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Детальсервіс» звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача - Західної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби та просив суд визнати дії відповідача щодо складання Акту «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період квітень - червень 2012 р. № 786/22-417/37997840 - незаконними; визнати дії відповідача щодо складання Акту «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період липень 2012 р. № 486/22-417/37997840 - незаконними.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що 10.08.2012 р. та 17.10.2012 р. фахівцями Західної МДПІ складено Акти «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (далі - позивач) (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період квітень - червень 2012 р. № 786/22-417/37997840 та за період липень 2012 р. № 486/22-417/37997840.

Позивач вважає, що дії відповідача щодо проведення вказаної звірки є протиправними, висновки, які містяться в актах такими, що прийняті с порушенням законодавства, оскільки під час проведення зустрічних звірок податковим органом не було додержано вимог діючого законодавства, а при оформленні їх результатів не було дотримано вимог податкового законодавства.

Зокрема, позивач не погоджується з висновками відповідача про те, що ТОВ "Детальсервіс" не знаходиться за юридичною адресою, оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, відомостей щодо відсутності ТОВ "Детальсервіс" за місцезнаходженням взагалі не вносились.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі, виходячи з доводів, що викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, вважає позовні вимоги необґрунтованим, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Згідно наданих до суду пояснень зазначив, що ВПМ Західної МДПІ м. Харкова було здійснено неодноразові виїзди за адресою реєстрації ТОВ "Детальсервіс", в ході яких місцезнаходження останнього не було встановлено, про що складено відповідні рапорти та довідку № 367/07/07-006 від 27.07.2012 року. У зв'язку з тим, що позивач не знаходився за юридичною адресою та не надав документів на перевірку був складений акт про неможливість проведення зустрічної звірки.

Таким чином, відповідач вважає, що ним були виконані в повному обсязі всі вимоги чинного законодавства, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Заслухавши пояснення учасників процесу та дослідивши матеріали справи, суд доходить висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та необхідність їх задовольнити, керуючись наступним.

Так, судом встановлено, що ТОВ "Детальсервіс" зареєстровано Виконавчим комітетом Харківської міської ради 28.02.2012 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, перебуває на податковому обліку в Західній міжрайонній державній податковій інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби.

Фахівцем Західної МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС складено акт № 786/22-417/37997840 від 10.08.2012 року про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Детальсервіс" щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з квітень - червень 2012 року.

Також судом встановлено, що фахівцем Західної МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС складено акт № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 р. «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період липень 2012 р.

Суд зазначає, що фактично, результати, які містяться в Акті № 786/22-417/37997840 від 10.08.2012 року було перенесено до акту № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року.

Таким чином, факти які відображені в обох вищезгаданих актах є ідентичними.

Суд зазначає, що обране суб'єктом владних повноважень найменування зазначеного акту (про неможливість проведення звірки) не відповідає змісту самого акту, в якому викладені висновки податкового органу по суті проведених платником податків господарських операцій.

За таких обставин суд дійшов висновку про фактичне проведення суб'єктом владних повноважень зустрічної звірки.

Перевіряючи відповідність дій суб'єкта владних повноважень по проведенню спірних зустрічних звірок вимогам законодавства, суд виходить з наступного.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спосіб дій органів державної податкової служби України при реалізації владної управлінської функції - контролю за правильністю та повнотою справляння податкових зобов'язань платників податків визначений нормами Податкового кодексу України.

Так, відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платників податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначений Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1232 (далі за текстом - Порядок № 1232 від 27.12.2010 року).

Пунктом 2 Порядку № 1232 від 27.12.2010 року визначено, що зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Отже, аналізуючи вище зазначені положення діючого законодавства, суд доходить висновку, що чинне податкове законодавство дозволяє податковим органам проводити зустрічну звірку суб'єкта господарювання виключно за наявності хоча б однієї з двох підстав: або, якщо під час перевірки платника податків та зборів (контрагента суб'єкта господарювання) виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій з суб'єктом господарювання, або, якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Пунктом 3 вказаного Порядку передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

За приписами п.4 Порядку №1232 орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п. 6 Порядку №1232).

З наведеного слідує, що зустрічна звірка проводиться лише у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, а отже й відповідні висновки можуть бути зроблені та викладені у довідці за результатами проведення зустрічної звірки лише у випадку співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання.

Вимоги до оформлення запиту визначені п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, відповідно до якого органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

З матеріалів справи не вбачається та представником відповідача в судовому засіданні не надані документи, які б підтверджували факт складання на направлення запиту на адресу позивача «Про надання інформації та її документального підтвердження».

Зі змісту актів №786/22-104/37997840 від 10.08.2012 року та № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року судом вбачається, що вони не містять посилань на наявність актів перевірок чи розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань по всім контрагентам ТОВ «Детальсервіс» за період квітень - червень, липень 2012 року, відсутні посилання на конкретні операції, відповідно до яких виникають сумніви у податкового органу щодо їх здійснення та щодо яких виникли розбіжності, за вказаний період.

Відповідачем до суду не надано належних та допустимих доказів, що свідчать про наявність у податкового органу сумнівів стосовно факту здійснення операцій позивачем або існування розбіжностей задекларованих у декларації з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань у ТОВ "Детальсервіс" з усіма контрагентами.

Крім того, відповідачем не надано до суду запитів ініціаторів зустрічної звірки - податкових органів, в яких знаходяться на обліку контрагенти позивача, отримання яких передує проведенню зустрічної звірки, відповідно до п. 3 Порядку № 1232 від 27.10.2010 року, а також не надано доказів надсилання (вручення) запитів на адресу позивача щодо витребування первинної документації для проведення зустрічної звірки по господарським відносинам з контрагентами ТОВ «Детальсервіс» за період з квітень - червень, липень 2012 року, за результатами якої складено акти №786/22-104/37997840 від 10.08.2012 року та № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року.

Системно аналізуючи положення п.73.5 ст.73 Податкового кодексу, п.п.6, 7 Порядку №1232, суд дійшов висновку, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом лише в разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, оскільки за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Отже, відсутність у розпорядженні податкового органу первинних документів унеможливлює проведення зустрічної звірки.

Матеріалами справи підтверджено, що суб'єкт владних повноважень не отримував від платника податків інформації та її документального підтвердження, тобто не отримував і первинних документів за період квітень - червень, липень 2012 року.

За таких обставин, податковий орган не мав визначених законом підстав для вчинення дій по проведенню зустрічних звірок.

Окрім цього, відповідно до п. 2.2 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення, органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України № 236 від 22.04.2011 року, необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т. ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т. ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

Обґрунтування необхідності проведення зустрічних звірок в вищезазначеному акті не зазначено.

Крім того, як вбачається з актів №786/22-104/37997840 від 10.08.2012 року та № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року, податковий орган робить висновки, що господарська діяльність ТОВ «Детальсервіс» за період квітень - червень, липень 2012 року має ознаки нереальності здійснення.

З системного аналізу норм "Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок", затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2010р. №1232, а також "Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства", затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010р. №984, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12.01.2011р. за №34/18772, вбачається, що висновки податкового органу відносно правильності справляння платником податків сум податків та зборів за відображеними в податковій звітності показниками господарських операцій можуть бути викладені виключно в акті перевірки або довідці зустрічної звірки.

Чинним законодавством не передбачено відображення таких висновків в акті про неможливість проведення перевірки або акті про неможливість проведення зустрічної звірки, де мають зазначатись лише обставини, котрі спричинили таку неможливість.

Отже, відображення в актах про неможливість проведення перевірки та актах про неможливість проведення зустрічної звірки суджень податкового органу по суті проведених платником податків господарських операцій суперечить закону, який не передбачає такого порядку дій суб'єкта владних повноважень.

Таким чином, в акті про неможливість проведення зустрічної звірки викладено висновки, які за змістом не відповідають назві та інформаційному призначенню документу.

Крім того, доказів надсилання позивачу вказаного акту про неможливість проведення зустрічної звірки відповідачем до суду не надано, що є порушенням п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України.

Щодо посилання відповідача в актах №786/22-104/37997840 від 10.08.2012 року та № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року на те, що за результатами проведених заходів місцезнаходження ТОВ «Детальсервіс» не встановлено, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 12.4 - 12.5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року, в редакції, що була чинною на момент виникнення спірних відносин, щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та нез'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою. До Єдиного банку даних юридичних осіб та Реєстру самозайнятих осіб вносяться дані про подання запиту.

Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) органу державної податкової служби приймає рішення про направлення до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. N 18-ОПП для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону.

Копія повідомлення підшивається до реєстраційної частини облікової справи платника податків. Про направлення такого повідомлення вноситься запис до журналу обліку повідомлень про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. N 19-ОПП.

Проте, відповідачем не надано доказів направлення до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи - позивача - за місцезнаходженням за ф. N 18-ОПП, що було витребувано судом.

Доказів наявності таких даних у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на час проведення зустрічної звірки до суду не надано.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серія АА №841752 місцезнаходження ТОВ «Детальсервіс» зареєстровано за адресою: 61177, м. Харків, пров. Пластичний, буд 9.

З огляду на викладене, суд зазначає, що у спірних правовідносинах відповідачем порушено порядок та спосіб проведення зустрічних звірок.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України та перевіряє чи дотримувався суб'єкт владних повноважень, приймаючі (вчиняючи) рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач правомірність своїх дій щодо проведення зустрічних звірок ТОВ «Детальсервіс», за наслідками яких складено акти №786/22-104/37997840 від 10.08.2012 року та № 486/22-417/37997840 від 17.10.2012 року, належним чином не довів, а тому суд вважає, що позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

На підставі викладеного та керуючись ст., ст. 160,161,162,163 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Детальсервіс»

до Західної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби про визнання дій незаконними, - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними дії Західної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби щодо складання Акту «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період квітень - червень 2012 р. № 786/22-417/37997840;

Визнати протиправними дії Західної міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби щодо складання Акту «Про неможливість проведення зустрічної перевірки ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період липень 2012 р. № 486/22-417/37997840;

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «Детальсервіс» (код ЄДРПОУ 37997840) витрати зі сплати судового збору в розмірі 32,19 грн. (тридцять дві гривні 19 коп.).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у десятиденний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України -з дня отримання копії постанови. Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то строк подання апеляційної скарги обчислюється з дня отримання нею копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не було скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови складено та підписано 14 березня 2013 року.

Головуючий Суддя С.В. Архіпова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2013
Оприлюднено15.03.2013
Номер документу29921392
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —14044/12/2070

Ухвала від 25.12.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Архіпова С.В.

Ухвала від 20.12.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Архіпова С.В.

Ухвала від 20.12.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Архіпова С.В.

Ухвала від 25.12.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Архіпова С.В.

Постанова від 14.03.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Архіпова С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні