Рішення
від 21.01.2009 по справі 15/211-08-4864
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

15/211-08-4864

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

         "21" січня 2009 р.Справа  № 15/211-08-4864

Господарський суд Одеської області у складі:

судді                                             В.С. Петрова

При секретарі                              М.Д. Стойковій

За участю представників:

від позивача  -        Мареев В.,

від відповідача -     не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство” до Товариства з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” про розірвання договору з надання послуг, зобов'язання повернути майно та стягнення 375326,89 грн., -

                                                          ВСТАНОВИВ:

Державна судноплавна компанія „Чорноморське морське пароплавство” звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” про розірвання договору з надання послуг для здійснення перевезень № ОД - 1900 від 27.08.2007 р., укладеного між ДСК „Чорноморське морське пароплавство” і ТОВ „Бласко Бриз Лайн”, зобов'язання відповідача повернути 37 20-футових контейнерів та про стягнення заборгованості у сумі 298318,44 грн., посилаючись на наступне.

17.08.2007 р. між позивачем та Державним підприємством „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” був укладений договір з надання послуг для здійснення перевезень № 469 - ПК/ОД –1899, відповідно до п. 1.1. якого „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” надає послуги з надання великотоннажних контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України та у міжнародному сполученні, а замовник (позивач) зобов'язується оплачувати за користування контейнерами на умовах договору і приймає на себе відповідальність за збереження, технічний стан контейнерів та їх повернення.

На виконання договору № 469-ПК/ОД-1899 сторонами був укладений додаток №1 - Перелік станцій СНД, на яких дозволяється навантаження контейнерів з буквеним індексом UZZU.

Згідно п. 5.1. договору вартість наданих послуг за договором погоджується сторонами, про що підписується протокол погодження договірної ціни, який є невід'ємною частиною Договору.

Так, як зазначає позивач, на виконання зазначеного сторонами був складений додаток № 2 - протокол узгодження договірної ціни, відповідно до якого сторони прийшли до угоди про розмір оплати послуг, що надаються за договором, що складає:

1) плату за підготовку вантажно-розвантажувальної роботи, пов'язану з відправкою контейнера, яка складає:

- 253,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 20-ти футовий контейнер;

- 354,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 40 футовий контейнер.

2) плату за користування контейнерами ДП „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ”, яка нараховується з моменту передачі їх з Українських залізниць в порт або в третю країну з моменту прийому з порту або третіх країн на Українські залізниці:

- 15,15 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 20-ти футовим контейнером;

- 30,30 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 40 футовим контейнером.

27.08.2007 р. між позивачем та відповідачем був укладений договір № ОД - 1900 з надання послуг для здійснення перевезень, відповідно до п. 1.1. якого позивач надає послуги з надання великотоннажних контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України та у міжнародному сполученні, а „замовник” (відповідач) зобов'язується оплачувати за користування контейнерами на умовах договору і приймає на себе відповідальність за збереження, технічний стан контейнерів та їх повернення.

На виконання договору сторонами був укладений додаток № 1 - перелік станцій СНД, на яких дозволяється навантаження контейнерів з буквеним індексом UZUU.

Згідно п. 5.1. договору вартість наданих послуг за договором погоджується сторонами, про що підписується протокол погодження договірної ціни, який є невід'ємною частиною договору.

Так, як зазначає позивач, на виконання зазначеного, сторонами був складений додаток № 2 - протокол узгодження договірної ціни, відповідно до якого сторони прийшли до угоди про розмір оплати послуг, що надаються за договором, що складає:

- плату за підготовку вантажно-розвантажувальних робіт, пов'язаних з відправкою контейнера, яка складає:

-          258,00  грн. з урахуванням ПДВ за кожний 20-ти футовий контейнер;

-          361,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 40 футовий контейнер.

- плату за користування контейнерами ДП „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” нараховується з моменту передачі їх з Українських залізниць в порт або в третю країну з моменту прийому з порту або третіх країн на Українські залізниці:

- 15,45 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 20-ти футовим контейнером;

-          30,91 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 40 футовим контейнером.

Також, як зазначає позивач, на виконання договору сторонами складалися акти виконаних робіт, а саме:

-          акт № б/н виконаних робіт (надання послуг) за серпень 2007 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 32 к/сут., використання 40-футового контейнера 34 к/сут., підготовка 20-фут. контейнера до відправки у кількості 74 шт., підготовка 20-фут. контейнера до відправки у кількості 18 шт., загальною вартістю - 27135,34 грн.;

-          акт № б/н виконаних робіт (надання послуг) за вересень 2007 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 2160 к/сут., використання 40-футового контейнера 540 к/сут., загальною вартістю - 50063,40 грн.;

-          акт № 3-10 виконаних робіт (надання послуг) за жовтень 2007 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 2128 к/сут., використання 40-футового контейнера 415 к/сут., загальною вартістю - 45705,25 грн.;

-          акт № 4-11 виконаних робіт (надання послуг) за листопад 2007 р, відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1889 к/сут., використання 40-футового контейнера 320 к/сут., загальною вартістю - 39076,25 грн.;

-          акт № 4-11 виконаних робіт (надання послуг) за грудень 2007 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1674 к/сут., використання 40-футового контейнера 165 к/сут., загальною вартістю - 30963,45 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за січень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1674 к/сут., використання 40-футового контейнера 155 к/сут., загальною вартістю - 30654,35 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за лютий 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1566 к/сут., використання 40-футового контейнера 90 к/сут., загальною вартістю - 26976,60 грн.;

-          акт № 3 виконаних робіт (надання послуг) за березень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1606 к/сут., підготовка 20-футового контейнера до відправки загальною вартістю - 37712,70 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за квітень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1497 к/сут., загальною вартістю - 23128,65 грн.

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за травень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1385 к/сут., загальною вартістю - 21398,25 грн.;

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за червень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у червні у розмірі 1222 к/сут., загальною вартістю - 18879,90 грн.;

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за липень 2008 р., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20- футового контейнера у липні у розмірі 1002 к/сут., загальною вартістю - 15480,90 грн.

Таким чином, за твердження позивача, загалом з початку дії договору по липень 2008 р. відповідачем були отримані послуги від позивача на загальну суму 367175,04 грн., що підтверджується актами виконаних робіт, а сплачено відповідачем за тримані послуги грошові кошти в розмірі 68856,60 грн., що підтверджується копіями платіжних доручень. Таким чином заборгованість відповідача перед позивачем складає298318,44 грн. (367175,04 грн. - 68856,60 грн.).

Крім того, позивач зазначає, що при прийнятті - передачі або поверненні контейнерів сторонами укладалися відповідні акти, а саме:

- 31.08.2007 р. сторонами був укладений акт № ОУ-01380991/1-А прийняття передачі контейнерів у тимчасове використання. Відповідно до дійсного акту позивач передає, а відповідач приймає у тимчасове користування 20-футові та 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 17 і 18 штук;

- 03.09.2007 р. сторонами був укладений акт № ОУ-01380991/А-1 прийняття - передачі контейнерів у тимчасове використання. Відповідно до дійсного акту позивач передає, а відповідач приймає у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 57 штук;

- 31.10.2007 р. сторонами був укладений акт № ЩН-0440619 прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 20-футові та 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 7 та 6 штук;

-  30.11.2007 р. сторонами був укладений акт № б/н прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове  користування  20-футові  та 40-футові  контейнери  з  буквеним індексом UZUU у кількості 13 та 5 штук;

- 31.12.2007 р. сторонами був укладений акт № б/н прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту, позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 2 одиниці;

-  29.02.2008 р. сторонами був укладений акт № б/н прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць;

- 31.03.2008 р. сторонами був укладений акт № 3/1 прийому-передачі (повернення) контейнерів. Відповідно до дійсного акту позивач передає, а відповідач приймає у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 54 (п'ятдесят чотири) одиниці;

- 31.03.2008р. сторонами був укладений акт №3/2 прийняття-передачі контейнерів у тимчасове використання. Відповідно до дійсного акту позивач передає, а відповідач приймає у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 50 штук;

- 30.04.2008 р. сторонами був укладений акт № 4/1 прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 3 одиниці;

- 31.05.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 3 одиниці;

- 31.05.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць;

- 30.06.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення). Відповідно до дійсного акту позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць.

Таким чином, за твердженням позивача, відповідач досі не передав позивачу 37 20-футових контейнерів.

До того ж згідно п. 2.2.6. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. замовник (відповідач) зобов'язаний проводити попередню оплату за підготовку і передачу контейнерів, а також за користування контейнерами, а згідно п. 8.3. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. сторона, що порушила зобов'язання по цьому договору, повинна без зволікання усунути порушення.

Так, відповідач всупереч умов договору продовжує користуватися контейнерами, у зв'язку з чим позивач просить суд зобов'язати відповідача повернути позивачу 37 20-футових контейнерів, а саме:

1) 20-футовий контейнер № UZUU 0048608,

2) 20-футовий контейнер № UZUU 0037579,

3) 20-футовий контейнер № UZUU 0003679,

4) 20-футовий контейнер № UZUU 0024782,

5) 20-футовий контейнер №  UZUU 0013875,

6) 20-футовий контейнер № UZUU 0018413,

7) 20-футовий контейнер № UZUU 0033980,

8) 20-футовий контейнер № UZUU 0041394,

9) 20-футовий контейнер № UZUU 0034121,

10) 20-футовий контейнер № UZUU 0016956,

11) 20-футовий контейнер № UZUU 0001241,

12) 20-футовий контейнер № UZUU 0033444,  

13) 20-футовий контейнер № UZUU 0003840,

14) 20-футовий контейнер № UZUU 0040802,

15) 20-футовий контейнер № UZUU 0001597,

16) 20-футовий контейнер № UZUU 0017401,

17) 20-футовий контейнер № UZUU 0024205,

18) 20-футовий контейнер № UZUU 0004087,

19) 20-футовий контейнер № UZUU 0010541,

20) 20-футовий контейнер № UZUU 0047279,

21) 20-футовий контейнер № UZUU 0008056,

22) 20-футовий контейнер № UZUU 0047290,

23) 20-футовий контейнер № UZUU 0008924,

24) 20-футовий контейнер № UZUU 0036211,  

25) 20-футовий контейнер № UZUU 0025243,

26) 20-футовий контейнер № UZUU 0050164,

27) 20-футовий контейнер № UZUU 0000163,

28) 20-футовий контейнер № UZUU 0034590,

29) 20-футовий контейнер № UZUU 0028427,

30) 20-футовий контейнер № UZUU 0042390,

31) 20-футовий контейнер № UZUU 0032108,

32) 20-футовий контейнер № UZUU 0035703

33) 20-футовий контейнер № UZUU 0036952,

34) 20-футовий контейнер № UZUU 0048758,

35) 20-футовий контейнер № UZUU 0050816,

36) 20-футовий контейнер № UZUU 0044670,

37) 20-футовий контейнер № UZUU 0047746, на станцію Київ-Ліски Південно-західної залізниці або на інші станції, погодженні сторонами, згідно з додатком № 1 до договору  № ОД - 1900 від 27.08.2007 р.

Згідно п. 11.3. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007р. договір розривається достроково з ініціативи ДСК „ЧМП”, зокрема, у разі несвоєчасної оплати платежів „Замовником” (відповідачем) за надані послуги.

Пунктом 9.2. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. передбачено, що в разі не врегулювання спорів шляхом переговорів вони підлягають розгляду в господарському суді за місцезнаходженням відповідача. Позивач неодноразово надсилав відповідачу претензії стосовно неналежного виконання відповідачем своїх зобов'язань за договором № ОД -1900, а саме: № - ЧМ 73 від 16.01.2008 р., № ЧМ - 131 від 24.01.2008 р., № ЧМ -282 від 21.02.2008 р., № ЧМ - 396 від 17.03.2008 р., № ЧМ - 600 від 24.04.2008 р., ЧМ - 629 від 12.05.2008 р.

Так, як зазначає позивач, невиконання відповідачем своїх зобов'язань призвели до того, що позивач не мав змогу виконувати ті плани і задачі які ставив перед собою, недоотримав прибуток який міг отримати, а відповідач в свою чергу на протязі тривалого часу незаконно користувався грошовими коштами позивача, у зв'язку з чим позивач просить стягнути з відповідача заборгованість у сумі 298318,44 грн.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.12.2008 р. порушено провадження у справі № 15/211-08-4864 та справу призначено до розгляду в засіданні суду.

В засіданні суду 21.01.2009 р. представник позивача звернувся до суду з уточненнями позовної заяви, згідно яких позивач просить суд  та просив суд стягнути з відповідача заборгованість в розмірі 375326,89 грн.

Представник відповідача у судові засідання не з'явився, хоча про час та місце розгляду справи відповідач повідомлявся належним чином за адресою вказаною у позовній заяві. Також відповідач відзив на позов не надав, у зв'язку з чим відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справу розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши всі обставини справи, господарський суд встановив наступне.

17.08.2007 р. між Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Державним підприємством „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” був укладений договір з надання послуг для здійснення перевезень № 469 - ПК/ОД –1899 (а.с. 15-20), відповідно до п. 1.1. якого ДП „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” надає послуги з надання великотоннажних контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України та у міжнародному сполученні, а замовник (позивач) зобов'язується оплачувати за користування контейнерами на умовах договору і приймає на себе відповідальність за збереження, технічний стан контейнерів та їх повернення.

Пунктом  5.1. договору № 469-ПК/ОД–1899 передбачено, що вартість наданих послуг за договором погоджується сторонами, про що підписується протокол погодження договірної ціни, який є невід'ємною частиною договору.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи додатку до договору № 1 (а.с. 21-22) сторонами за договором № 469-ПК/ОД–1899 було передбачено перелік станцій СНД, на яких дозволяється навантаження контейнерів з буквеним індексом UZZU.

Також 17.08.2007 р. Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Державним підприємством „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” був складений протокол узгодження договірної ціни до договору № 469-ПК/ОД–1899 від 17.08.2007 р. (а.с. 24),яким передбачено, що:

1) плата за підготовку вантажно-розвантажувальні роботи, пов'язані з відправкою контейнера, складає:

- 253,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 20-ти футовий контейнер;

- 354,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 40 футовий контейнер;

2) плата за користування контейнерами ДП „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ”, яка нараховується з моменту передачі їх з Українських залізниць в порт або в третю країну з моменту прийому з порту або третіх країн на Українські залізниці:

- 15,15 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 20-ти футовим контейнером;

- 30,30 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 40 футовим контейнером.

27.08.2007 р. між Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” був укладений договір № ОД - 1900 з надання послуг для здійснення перевезень (а.с. 25-30), відповідно до п. 1.1. якого позивач надає послуги з надання великотоннажних контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України та у міжнародному сполученні, а замовник (відповідач) зобов'язується оплачувати за користування контейнерами на умовах договору і приймає на себе відповідальність за збереження, технічний стан контейнерів та їх повернення.

Як вбачається з додатку до договору № 1 (а.с.31-33) сторонами за договором № ОД - 1900 було передбачено перелік станцій СНД, на яких дозволяється навантаження контейнерів з буквеним індексом UZUU.

Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України за  договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за  завданням  другої  сторони  (замовника)  надати послугу,  яка  споживається  в  процесі  вчинення  певної  дії або здійснення певної діяльності,  а замовник зобов'язується  оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог –відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна умов договору не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно п. 2.1. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. ДСК „Чорноморське морське пароплавство” зобов'язана направляти відповідачу на узгоджену сторонами українську станцію або термінал порожні великотоннажні контейнери з буквеним індексом UZUU, відповідно до заявки відповідача та умовами договору.

Так, як вбачається з матеріалів справи, при прийнятті - передачі або поверненні контейнерів Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство”  та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” укладалися відповідні акти, а саме:

- 31.08.2007 р. сторонами був укладений акт № ОУ-01380991/1-А прийняття-передачі контейнерів у тимчасове використання (а.с. 41), відповідно до якого позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове користування 20-футові та 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 17 і 18 штук;

- 03.09.2007 р. сторонами був укладений акт № ОУ-01380991/А-1 прийняття-передачі контейнерів у тимчасове використання (а.с. 42-43), відповідно до якого позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 57 штук;

- 31.10.2007 р. сторонами був укладений акт № ЩН-0440619 прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 44), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 20-футові та 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 7 та 6 штук;

-  30.11.2007 р. сторонами був укладений акт прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 45), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове  користування  20-футові  та 40-футові  контейнери  з  буквеним індексом UZUU у кількості 13 та 5 штук;

- 31.12.2007 р. сторонами був укладений акт прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 46), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 2 одиниці;

-  29.02.2008 р. сторонами був укладений акт прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 47), відповідно до якого позивач приймає від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць;

- 31.03.2008 р. сторонами був укладений акт № 3/1 прийому-передачі (повернення) контейнерів (а.с. 48), відповідно до якого позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 54 одиниці;

- 31.03.2008 р. сторонами був укладений акт № 3/2 прийняття-передачі контейнерів у тимчасове використання (а.с. 49), відповідно до якого позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 50 штук;

- 30.04.2008 р. сторонами був укладений акт № 4/1 прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 50), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 3 одиниці;

- 31.05.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 51), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 3 одиниці;

- 31.05.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 52), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 40-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць;

- 30.06.2008 р. сторонами був укладений акт № 5/2 прийому-передачі контейнерів (повернення) (а.с. 53), відповідно до якого позивач прийняв від відповідача раніше передані у тимчасове користування 20-футові контейнери з буквеним індексом UZUU у кількості 5 одиниць.

Згідно п. 2.2.6. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. замовник (відповідач) зобов'язаний проводити попередню оплату за підготовку і передачу контейнерів, а також за користування контейнерами, відповідно до виставлених рахунків на умовах розділу 6 договору.

Згідно п. 5.1 договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. вартість наданих послуг за цим договором погоджується сторонами, про що підписується протокол погодження договірної ціни, який є невід'ємною частиною договору.  

Так, 27.08.2007 р. Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” був складений протокол узгодження договірної ціни до договору № ОД –1900 від 27.08.2007 р. (а.с. 34), яким передбачено, що:

1) плата за підготовку вантажно-розвантажувальних робіт, пов'язаних з відправкою контейнера, складає:

-          258,00  грн. з урахуванням ПДВ за кожний 20-ти футовий контейнер;

-          361,00 грн. з урахуванням ПДВ за кожний 40 футовий контейнер;

2) плата за користування контейнерами ДП „Український державний центр транспортного сервісу „ЛІСКИ” нараховується з моменту передачі їх з Українських залізниць в порт або в третю країну з моменту прийому з порту або третіх країн на Українські залізниці:

- 15,45 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 20-ти футовим контейнером;

- 30,91 грн. з урахуванням ПДВ за кожну добу користування 40 футовим контейнером.

Згідно п. 2.2.9. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. замовник –відповідач зобов'язаний  щомісячно підписувати акт виконаних робіт з фактично наданих послуг.

Так, з матеріалів справи вбачається, що  в період з 2007 р. –по 2008 р. Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” були складені та підписані наступні  акти:

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за серпень 2007 р. (а.с. 54), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 32 к/сут., використання 40-футового контейнера 34 к/сут., підготовка 20-фут. контейнера до відправки у кількості 74 шт., підготовка 20-фут. контейнера до відправки у кількості 18 шт., загальною вартістю 27135,34 грн.;

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за вересень 2007 р. (а.с. 55), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 2160 к/сут., використання 40-футового контейнера 540 к/сут., загальною вартістю 50063,40 грн.;

-          акт № 3-10 виконаних робіт (надання послуг) за жовтень 2007 р. (а.с. 57), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 2128 к/сут., використання 40-футового контейнера 415 к/сут., загальною вартістю 45705,25 грн.;

-          акт № 4-11 виконаних робіт (надання послуг) за листопад 2007 р. (а.с. 56), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1889 к/сут., використання 40-футового контейнера 320 к/сут., загальною вартістю 39076,25 грн.;

-          акт № 4-11 виконаних робіт (надання послуг) за грудень 2007 р. (а.с. 58), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1674 к/сут., використання 40-футового контейнера 165 к/сут., загальною вартістю 30963,45 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за січень 2008 р.(а.с. 59), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1674 к/сут., використання 40-футового контейнера 155 к/сут., загальною вартістю 30654,35 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за лютий 2008 р. (а.с. 60), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД - 1900: використання 20-футового контейнера у розмірі 1566 к/сут., використання 40-футового контейнера 90 к/сут., загальною вартістю 26976,60 грн.;

-          акт № 3 виконаних робіт (надання послуг) за березень 2008 р. (а.с. 61), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1606 к/сут., підготовка 20-футового контейнера до відправки загальною вартістю  37712,70 грн.;

-          акт № 05-01 виконаних робіт (надання послуг) за квітень 2008 р. (а.с. 62), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1497 к/сут., загальною вартістю 23128,65 грн.;

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за травень 2008 р. (а.с. 63), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20- футового контейнера у розмірі 1385 к/сут., загальною вартістю 21398,25 грн.;

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за червень 2008 р. (а.с. 64), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20- футового контейнера у червні у розмірі 1222 к/сут., загальною вартістю 18879,90 грн.;

-          акт № 06-01 виконаних робіт (надання послуг) за липень 2008 р. (а.с. 65), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футового контейнера у липні у розмірі 1002 к/сут., загальною вартістю 15480,90 грн.;

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за серпень 2008 р. (а.с. 126), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футових контейнерів у розмірі 1147 к/сут. загальною вартістю 17721,15 грн.;

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за вересень 2008 р. (а.с. 127), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футових контейнерів у розмірі 1147 к/сут. підготовка 20-фут. контейнера до відправки у кількості 37 шт. загальною вартістю 26695,50 грн.;

-          акт № 10-01 виконаних робіт (надання послуг) за жовтень 2008 р. (а.с. 128)., відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футових контейнерів у розмірі 1147 к/сут. загальною вартістю 17721,15 грн.;

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за листопад 2008 р. (а.с. 129), відповідно до дійсного акту сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футових контейнерів у розмірі 1110 к/сут. загальною вартістю 17149,50 грн.;

-          акт виконаних робіт (надання послуг) за грудень 2008 р. (а.с. 130), відповідно до якого сторони підтвердили, що виконавцем (позивачем) були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором № ОД-1900: використання 20-футових контейнерів у розмірі 1147 к/сут. загальною вартістю 17721,15 грн.

Відтак, з вищенаведеного вбачається, що позивачем договірні зобов'язання за договором № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. були виконані на загальну суму 464183,49 грн. грн. Проте, як зазначає позивач та підтверджується матеріалами справи відповідачем взяті на себе зобов'язання були виконані лише частково.

Так, як вбачається з наявних в матеріалах справи платіжних доручень № 3 від 05.02.2008 р. (а.с. 66) та № 39 від 20.03.2008 р. (а.с. 67) відповідачем було сплачено на виконання договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. 60000,00 грн. та 28856,60 грн., тобто 88856,60 грн.

Як вбачається з матеріалів справи Державна судноплавна компанія „Чорноморське морське пароплавство” неодноразово зверталась до Товариства з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн”  з листами щодо погашення заборгованості за оренду контейнерів вих. № ЧМ.73 від 16.01.2008 р., № ЧМ.131 від 24.01.2008 р., № ЧМ-282 від 21.02.2008 р., № ЧМ.396 від 17.03.2008 р. і № ЧМ.600 від 24.04.2008 р. та претензією № ЧМ.629 від 12.05.2008 р., якими просила відповідача приступити до сплати заборгованості та повідомити про строки повернення контейнерів на залізницю.

Проте, як встановлено в ході розгляду справи, зобов'язання за договором поставки № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. відповідачем у повному обсязі так і не були виконанні, а саме: заборгованість у сумі 375326,89 грн. не сплачено.

Крім того, згідно п. 2.2.10 відповідач зобов'язаний повернути контейнери не пізніше ніж через 6 місяців після отримання їх за актом прийому-передачі.

Відповідно до п. 4.4 договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. замовник (відповідач) повертає всі контейнери, отримані в користування від ДСК „ЧМП” за цим договором до дня закінчення терміну дії цього договору, про що оформлюється акт прийому-передачі, який підписується сторонами з вказівкою про їх технічний стан.

Згідно п. 11.1. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. договір набирає сили з моменту підписання та діє до 31.12.2007 р.

Також згідно п. 8.3. договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. сторона, що порушила зобов'язання по цьому договору, повинна без зволікання усунути порушення.

Таким чином, приймаючи до уваги те, що  акт прийому-передачі спірних контейнерів був складений та підписаний сторонами ще 31.03.2008 р., тобто пройшов встановлений договором 6-ти місячний строк та те, що сторонами за договором не складений інший акт прийому-передачі, суд вважає цілком обґрунтованими та правомірними вимоги позивача про зобов'язання ТОВ „Бласко Бриз Лайн” повернути позивачу 37 20-футових контейнерів, а саме:

1) 20-футовий контейнер № UZUU 0048608,

2) 20-футовий контейнер № UZUU 0037579,

3) 20-футовий контейнер № UZUU 0003679,

4) 20-футовий контейнер № UZUU 0024782,

5) 20-футовий контейнер №  UZUU 0013875,

6) 20-футовий контейнер № UZUU 0018413,

7) 20-футовий контейнер № UZUU 0033980,

8) 20-футовий контейнер № UZUU 0041394,

9) 20-футовий контейнер № UZUU 0034121,

10) 20-футовий контейнер № UZUU 0016956,

11) 20-футовий контейнер № UZUU 0001241,

12) 20-футовий контейнер № UZUU 0033444,  

13) 20-футовий контейнер № UZUU 0003840,

14) 20-футовий контейнер № UZUU 0040802,

15) 20-футовий контейнер № UZUU 0001597,

16) 20-футовий контейнер № UZUU 0017401,

17) 20-футовий контейнер № UZUU 0024205,

18) 20-футовий контейнер № UZUU 0004087,

19) 20-футовий контейнер № UZUU 0010541,

20) 20-футовий контейнер № UZUU 0047279,

21) 20-футовий контейнер № UZUU 0008056,

22) 20-футовий контейнер № UZUU 0047290,

23) 20-футовий контейнер № UZUU 0008924,

24) 20-футовий контейнер № UZUU 0036211,  

25) 20-футовий контейнер № UZUU 0025243,

26) 20-футовий контейнер № UZUU 0050164,

27) 20-футовий контейнер № UZUU 0000163,

28) 20-футовий контейнер № UZUU 0034590,

29) 20-футовий контейнер № UZUU 0028427,

30) 20-футовий контейнер № UZUU 0042390,

31) 20-футовий контейнер № UZUU 0032108,

32) 20-футовий контейнер № UZUU 0035703

33) 20-футовий контейнер № UZUU 0036952,

34) 20-футовий контейнер № UZUU 0048758,

35) 20-футовий контейнер № UZUU 0050816,

36) 20-футовий контейнер № UZUU 0044670,

37) 20-футовий контейнер № UZUU 0047746 на станцію Київ-Ліски Південно-західної залізниці або на інші станції, погодженні сторонами, згідно з додатком № 1 до договору  № ОД - 1900 від 27.08.2007 р.

До того ж згідно п. 11.3 договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р. договір розривається достроково з ініціативи ДСК „ЧМП” у разі:

-          неповернення контейнерів, взятих замовником у користування, з третіх країн на залізниці України після того, як минуло шість місяців з їх передачі;

-          несвоєчасної оплати платежів замовником (відповідачем) за надані послуги;

-          відмови замовника (відповідача) від перегляду та зміни цін.

Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України встановлює, якщо у зобов'язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Також ч. 2 статті 651 Цивільного кодексу України встановлено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Таким чином, приймаючи до уваги те, що відповідачем істотно були порушені умови договору № ОД - 1900 від 27.08.2007 р., яким був передбачений термін повернення контейнерів, що становить не пізніше шести місяців після отримання їх за актом прийому-передачі та передбачений порядок розрахунків, а саме: протягом звітного місяця шляхом перерахування коштів на рахунок позивача, внаслідок чого позивач не мав змоги виконувати ті плани і задачі які ставив перед собою, недоотримав прибуток який міг отримати, а з іншого боку, відповідач на протязі тривалого часу незаконно користувався грошовими коштами позивача, суд вважає, що договір № ОД –1900 від  27.08.2007 р. з надання послуг для здійснення перевезень, укладений між Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн”, підлягає розірванню.  

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно положень ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;  відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Оцінюючи надані сторонами докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство” цілком обґрунтовані, відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим підлягають задоволенню.

У зв'язку з тим, що спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача, відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 32, 33, 43, 44-49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1.          Позов Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство” до Товариства з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” про розірвання договору з надання послуг, зобов'язання повернути майно та стягнення 375326,89 грн. задовольнити.

2.          Розірвати договір з надання послуг для здійснення перевезень № ОД–1900 від  27.08.2007 р., укладений між Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство” (65026, м. Одеса, вул. Ланжеронівська, 1; код ЄДРПОУ 01125614; р/р № 26009300140000 в ТОВ КБ СКБ, МФО 388313) та Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” (65024, м. Одеса, вул. Приморська, 3, код ЄДРПОУ 35357356, р/р № 26004311417701 в АКБ „Південний”, МФО 328209).

3.          Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” (65024, м. Одеса, вул. Приморська, 3, код ЄДРПОУ 35357356, р/р № 26004311417701 в АКБ „Південний”, МФО 328209) повернути на станцію Київ-Ліски Південно-західної залізниці або на інші станції, погодженні Товариством з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” та Державною судноплавною компанією „Чорноморське морське пароплавство”, згідно з додатком № 1 до договору  № ОД - 1900 від 27.08.2007 р., 37 20-футових контейнерів, а саме:

1) 20-футовий контейнер № UZUU 0048608,

2) 20-футовий контейнер № UZUU 0037579,

3) 20-футовий контейнер № UZUU 0003679,

4) 20-футовий контейнер № UZUU 0024782,

5) 20-футовий контейнер №  UZUU 0013875,

6) 20-футовий контейнер № UZUU 0018413,

7) 20-футовий контейнер № UZUU 0033980,

8) 20-футовий контейнер № UZUU 0041394,

9) 20-футовий контейнер № UZUU 0034121,

10) 20-футовий контейнер № UZUU 0016956,

11) 20-футовий контейнер № UZUU 0001241,

12) 20-футовий контейнер № UZUU 0033444,  

13) 20-футовий контейнер № UZUU 0003840,

14) 20-футовий контейнер № UZUU 0040802,

15) 20-футовий контейнер № UZUU 0001597,

16) 20-футовий контейнер № UZUU 0017401,

17) 20-футовий контейнер № UZUU 0024205,

18) 20-футовий контейнер № UZUU 0004087,

19) 20-футовий контейнер № UZUU 0010541,

20) 20-футовий контейнер № UZUU 0047279,

21) 20-футовий контейнер № UZUU 0008056,

22) 20-футовий контейнер № UZUU 0047290,

23) 20-футовий контейнер № UZUU 0008924,

24) 20-футовий контейнер № UZUU 0036211,  

25) 20-футовий контейнер № UZUU 0025243,

26) 20-футовий контейнер № UZUU 0050164,

27) 20-футовий контейнер № UZUU 0000163,

28) 20-футовий контейнер № UZUU 0034590,

29) 20-футовий контейнер № UZUU 0028427,

30) 20-футовий контейнер № UZUU 0042390,

31) 20-футовий контейнер № UZUU 0032108,

32) 20-футовий контейнер № UZUU 0035703

33) 20-футовий контейнер № UZUU 0036952,

34) 20-футовий контейнер № UZUU 0048758,

35) 20-футовий контейнер № UZUU 0050816,

36) 20-футовий контейнер № UZUU 0044670,

37) 20-футовий контейнер № UZUU 0047746.

4.          СТЯГНУТИ з Товариства з обмеженою відповідальністю „Бласко Бриз Лайн” (65024, м. Одеса, вул. Приморська, 3, код ЄДРПОУ 35357356, р/р № 26004311417701 в АКБ „Південний”, МФО 328209) на користь Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство” (65026, м. Одеса, вул. Ланжеронівська, 1; код ЄДРПОУ 01125614; р/р № 26009300140000 в ТОВ КБ СКБ, МФО 388313) заборгованість за договором з надання послуг для здійснення перевезень № ОД–1900 від  27.08.2007 р. в розмірі 375326/триста сімдесят п'ять тисяч триста двадцять шість/ грн. 89 коп.; 3838/три тисячі вісімсот тридцять вісім/грн. 27 коп. витрат по сплаті державного мита; 118/сто вісімнадцять/грн. 00 коп. витрат по сплаті послуг на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення підписано 26.01.2009 р.

                     Суддя                                                                                  

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення21.01.2009
Оприлюднено24.02.2009
Номер документу2992790
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/211-08-4864

Рішення від 21.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні