Постанова
від 14.03.2013 по справі 904/350/13-г
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.03.2013 року Справа № 904/350/13

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого Лисенко О.М. ( доповідач)

суддів: Джихур О.В., Виноградник О.М.

при секретарі: Ковзикові В.Ю.

Представники сторін :

від ініціюючого кредитора: Плющова Н.О., довіреність № 29-01 від 26.11.12, представник;

інші учасники процесу у судове засідання не з"явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Державної податкової служби на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013 року у справі № 904/350/13

за заявою публічного акціонерного товариства "Нафтохімік Прикарпаття", м. Надвірна Івано-Франківської області

до боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м.Дніпропетровськ, Красногвардійський район

про визнання банкрутом,

В судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частину постанови (ст.ст.85, 99, 105 Господарського процесуального кодексу України).

ВСТАНОВИВ:

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013 року у справі № 904/350/13-г (суддя Бондарєв Е.М.) за заявою публічного акціонерного товариства "Нафтохімік Прикарпаття", м. Надвірна Івано-Франківської області до боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м.Дніпропетровськ про визнання банкрутом було визнано товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м. Дніпропетровськ, банкрутом; відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 6 місяців, до 17.07.2013року; ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м. Дніпропетровськ, призначено ініціюючого кредитора - публічне акціонерне товариство "Нафтохімік Прикарпаття", Івано-Франківська область, м. Надвірна, з метою виявлення кредиторів, перевірки наявності грошових коштів на всіх рахунках, відкритих банкрутом, у банківських установах, зобов'язано Державну податкову інспекцію у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби у строк до 17.02.2013року надати господарському суду та ліквідатору дані про рахунки, відкриті банкрутом, та наявність податкового боргу; постановлено копію цієї постанови направити до органу державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута для розгляду питання щодо проведення позапланової перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів ( обов'язкових платежів). Матеріали за результатами перевірки зобов'язано направити для долучення до справи про банкрутство ( а.с.52-54; т.1)

Вищевказану постанову господарського суду мотивовано в якості норм права ст.ст.22-32,52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Не погодившись з вищевказаною постановою, її оскаржила в апеляційному порядку - Державна податкова інспекція у Красногвардійському районі м.Дніпропетровська,посилаючись на порушення господарським судом при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013року та припинити провадження по справі, зокрема:

- господарським судом порушено вимоги ст. ст.22-32,52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

- господарським судом не було взято до уваги, що відповідно до п.п. 78.1.7,78.1 ст.78 Податкового кодексу України, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи ( крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків органом державної податкової служби обов'язково призначається перевірка;

- господарським судом не було взято до уваги, що при винесенні постанови господарський суд Дніпропетровської області взагалі не дослідив, що в матеріалах справи відсутня інформація від фінансових органів, митних органів та інших контролюючих органів, яка підтверджує відсутність господарської діяльності з моменту подання останньої звітності ;

- господарським судом не було досліджено всіх ознак неплатоспроможності боржника, на підставі яких було порушено справу про банкрутство боржника.

У відзиві на апеляційну скаргу публічне акціонерне товариство « Нафтохімік Прикарпаття», м.Надвірна просить постанову господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013рокур у справі № 904/350/13-г залишити без змін, а апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м.Дніпропетровська залишити без задоволення .

Враховуючи, що неявка скаржника та боржника не перешкоджає розгляду справи по апеляційній скарзі по суті; апеляційний господарський суд обмежений певними процесуальними строками розгляду апеляційної скарги, будь-які клопотання від учасників процесу про продовження строків розгляду апеляційної скарги, відкладення розгляду справи не надходили, враховуючи факт належного сповіщення учасників судового процесу про час та місце судового засідання, що підтверджується ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 21.02.2013року ( а.с.69; т.1) зі штампом канцелярії суду про розсилку згідно з Інструкцією з діловодства в господарських судах України, затверджену Наказом Державної судової адміністрації України № 28 від 20.02.2013року ( погоджено з Вищим господарським судом України від 19.02.2013року № 01-17/315/384/13), колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу можливо розглянути по суті в цьому судовому засіданні за наявними матеріалами ( ст.ст.75,99 ГПК України).

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови господарського суду Дніпропетровської області , дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, вислухав пояснення присутнього представника ініціюючого кредитора, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що оскаржувану постанову слід залишити без змін , виходячи з наступних підстав.

11.01.2013 року ухвалою господарського суду Дніпропетровської області було порушено провадження у справі № 904/350/13-г за заявою публічного акціонерного товариства «Нафтохімік Прикарпаття», м.Надвірна про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Нафто-Трейд», м.Дніпропетровськ відповідно до процедури, передбаченої ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (а.с.1; т.1).

При цьому ініціюючий кредитор в своїй заяві посилався на неоплату боржником заборгованості у сумі 40556 грн.81 коп. за договором поставки № УЗВ-08-12-03 від 31.12.2008 року ,що також підтверджується додатковою угодою до договору поставки № УЗВ-08-12-03 від 01.07.2011року, договором оренди № ОР-10-66 від 01.07.2010року, актом приймання -передачі об'єкта оренди до договору № ОР-10-66 від 01.07.2010року від 01.07.2010року, додатковою угодою до договору оренди № ОР-10-66 від 01.07.2011року, договором підряду № 1/30-03 від 30.03.2011року, додатковою угодою від 01.07.2011року, актом звірки взаємних розрахунків від 31.05.2011року, актом прийому-передачі цінних паперів від 18.07.2011року, актом пред'явлення векселя до сплати від 29.08.2011року, простим векселем серії АА №2269535 від 18.07.2011року зі строком платежу: « за пред»явленням», протестом про неоплату векселя № 1117 від 31.08.2011року, виконавчим написом № 1118 від 31.08.2011року, постановою Красногвардійського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції від 01.09.2011року про відкриття виконавчого провадження, постановою Красногвардійського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції від 30.09.2011року про повернення виконавчого документа - виконавчого напису №1118 від 31.08.2011року - стягувачеві без виконання через відсутність будь-якого майна та грошових коштів у боржника ( а.с.25-47; т.1).Оригінали векселя, протесту про неоплату векселя, виконавчого напису залучено до матеріалів справи ( а.с.41-43; т.1).

17.01.2013 року постановою господарського суду Дніпропетровської області у справі № 904/350/13-г за заявою публічного акціонерного товариства "Нафтохімік Прикарпаття", м. Надвірна Івано-Франківської області до боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м.Дніпропетровськ про визнання банкрутом було визнано товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м. Дніпропетровськ банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 6 місяців, до 17.07.2013року, ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Нафто-Трейд", м. Дніпропетровськ, призначено ініціюючого кредитора - публічне акціонерне товариство "Нафтохімік Прикарпаття", Івано-Франківська область, м. Надвірна, з метою виявлення кредиторів, перевірки наявності грошових коштів на всіх рахунках, відкритих банкрутом, у банківських установах, слід зобов'язати Державну податкову інспекцію у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби у строк до 17.02.2013року надати господарському суду та ліквідатору дані про рахунки, відкриті банкрутом, та наявність податкового боргу, постановлено копію цієї постанови направити до органу державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута для розгляду питання щодо проведення позапланової перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів ( обов'язкових платежів). Матеріали за результатами перевірки зобов'язано направити для долучення до справи про банкрутство ( а.с.52-54; т.1) Зазначена постанова і є предметом апеляційного оскарження.

Частиною 1 ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що у разі, якщо громадянин-підприємець - боржник або керівні органи боржника - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.

Отже, зазначеною нормою передбачена наявність хоча б однієї із умов, які можуть бути підставами визнання боржника банкрутом за ознаками ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом":

- фактичне припинення підприємницької діяльності, зокрема, ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно з законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності тощо;

- відсутність боржника або його керівних органів за місцезнаходженням; поняття місцезнаходження юридичної особи визначено в ст.93 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст.93 Цивільного кодексу України місцезнаходження юридичної особи є фактично місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльності юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснюється управління та обліку ( в ред.Закону України від 22.12.2011року № 4223-VI).

Тобто, враховуючи вимоги ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в якості підстави ініціювання справи про банкрутство боржника, за заявою будь-кого з суб'єктів підприємницької діяльності, може бути доведений належними доказами факт відсутності за місцезнаходженням.

Згідно зі ст.1 Закону України від 15.05.2003 року №755-1V "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" місцезнаходження юридичної особи це - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.

Частинами 1,2 ст.17 цього ж Закону передбачено, що відомості про юридичну особу включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами держреєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно закону; при цьому до Єдиного держреєстру вносяться, зокрема, відомості щодо місцезнаходження, відомості про органи управління юридичної особи та такі відомості вважаються достовірними згідно з ч.1 ст.18 Закону України від 15.05.2003року № 755, №755-1V (редакції з 13.04.2012року, що діяли на час прийняття оскаржуваної постанови) та можуть бути використані у справі з 3-ю особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Пунктом 105 Постанови Пленуму Верховного Суду України №15 від 18.12.2009 року "Про судову практику в справах про банкрутство" передбачено, що згідно зі статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи (частина друга), а також про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (частина п'ята). Згідно з частиною першою статті 18 цього Закону відомості, внесені до Єдиного державного реєстру, вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. А в статті 20 вказаного Закону визначено, що відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними, за винятком ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків; відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді витягу з Єдиного державного реєстру та довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі інформації, яка запитується. Тому відповідно до вимог статті 34 Господарського процесуального кодексу України допустимими доказами, які можуть підтверджувати дані про відсутність керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, є зазначені витяг чи довідка.

В якості доказу відсутності боржника - юридичної особи за місцезнаходженням ініціюючим кредитором до матеріалів справи надано Довідку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 09.01.2013року ( запис №15) (а.с.10-17; т.1) та витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 09.01.2013року (а.с.8-9; т.1).

Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 09.01.2013року місцезнаходженням боржника є вулиця Будівельників, будинок 34, м.Дніпропетровськ, Дніпропетровська область, Красногвардійський район та 31.10.2011року ( запис №15) було внесено запис про відсутність юридичної особи за вказаною адресою ( а.с.15; т.1). Саме довідкою ініціюючий кредитор обґрунтував підстави порушення справи про банкрутство боржника за ознаками ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Отже, ініціюючим кредитором належними доказами в розумінні ст.ст.32,34,36 Господарського процесуального кодексу України доведен факт відсутності боржника за місцезнаходженням, а вимоги ініціюючого кредитора мають безспірний характер та незадоволені боржником, що підтверджується постановами відділу державної виконавчої служби про неможливість виконання виконавчого надпису та виконавчим надписом нотаріуса.

Доводи скаржника, про те,що оскаржуваною постановою господарського суду порушено приписи Податкового кодексу України, позбавлено органи державної податкової служби права здійснити позапланову перевірку боржника не приймаються, оскільки в силу положень ч.5 ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" органи державної податкової служби не позбавлені права в встановлений місячний термін заявити свої грошові вимоги до боржника в ліквідпроцедурі, направив заяву ліквідатору, за результатами проведеної позапланової перевірки.

Доказів вжитих заходів по проведенню позапланової документальної виїзної перевірки відповідно до п.78.1.7 ст.78, ст.82 Податкового кодексу України скаржником не надано.

Також не надано доказів і проведення скаржником позапланової виїзної документальної перевірки відповідно до п.п.78.1.2 ст.78 Податкового кодексу України у зв'язку з несвоєчасним поданням боржником податкової звітності ( остання податкова звітність подавалась 17.08.2011року та 09.08.2011року ( а.с. 50; т1)).

Крім цього, колегія суддів зазначає, що скаржник не позбавлений права оскарження дій ліквідатора до суду у випадку ненадання документів для перевірки ( ч.4 ст.52 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ) та права звернення до правоохоронних органів у зв'язку з цим із зазначенням, які саме заходи не виконані ліквідатором, передбачені повноваженнями наданими ліквідатору по розшуку фінансово-бухгалтерської документації боржника.

Розглядаючи апеляційну скаргу державної податкової інспекції по суті, незалежно від того, що скаржник не набув статусу учасника провадження, як кредитор боржника, а не припиняючи апеляційне провадження, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно ч.1 ст.4 Господарського процесуального кодексу України господарський суд вирішує господарські спори на підставі Конституції України, цього Кодексу, інших законодавчих актів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Статтею 129 Конституції України встановлені основні засади судочинства, до яких віднесено забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, а основним завданням суду апеляційної інстанції є забезпечення права на апеляційне оскарження згідно з законом.

Частиною 1 ст.91 Господарського процесуального кодексу України передбачено,що право апеляційного оскарження мають не лише сторони у справі, а й особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки ( в ред. Закону України № 2453-VI від 07.07.2010р.).

Як вже зазначалось вище копія оскаржуваної постанови господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013року у справі №904/350/13-г була направлена до органу державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута для розгляду питання щодо проведення позапланової перевірки своєчасності,достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів ( обов'язкових платежів). Матеріали за результатами перевірки направити для долучення до справи про банкрутство. Тобто суд першої інстанції зобов»язав скаржника вчинити певні дії.

Частиною 1 ст.210 Господарського кодексу України передбачено, що правами кредиторів щодо неплатоспроможних боржників користуються також визначені законом органи справляння податків, зборів ( обов'язкових платежів). Тобто, органи ДПІ є потенційними кредиторами боржника в процедурі банкрутства згідно з вимогами закону.

Відтак, в процедурі банкрутства відсутнього боржника, в порядку ст.52 Закону України" Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" постанова про визнання боржника банкрутом, ухвала господарського суду про затвердження звіту та ліквідаційного балансу банкрута, ліквідацію останнього стосується обов'язку органів Державної податкової інспекції на встановлення податкових зобов'язань перед бюджетом у такого платника податків, шляхом проведення перевірок,права заявити грошові вимоги до банкрута згідно з ч.5 ст.52 Закону України " Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органам податкової служби державою делеговано повноваження контролю та справляння податків з суб'єктів підприємницької діяльності. Відкриття ліквідаційної процедури відповідно до статей 23, 51, 52 Закону має наслідком завершення підприємницької діяльності боржника, що, відповідно, зупиняє виникнення нових податкових зобов'язань, оскільки підприємницьку діяльність банкрут повинен завершити в ліквідаційній процедурі завершенням технологічного циклу. Отже, незаконне введення ліквідаційної процедури перешкоджає виникненню нових податкових зобов'язань, що зачіпає інтереси податкових органів, зобов'язаних забезпечувати надходження до бюджету податкових платежів. Також, незаконне введення ліквідаційної процедури та затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника припиняє можливість донарахування податковими органами податкових зобов'язань за періоди, які мали місце до моменту введення ліквідаційної процедури, згідно рішення податкового органу, оскільки в ліквідаційній процедурі до реєстру вимог кредиторів можуть включатися тільки вимоги, які виникли із зобов'язань боржника, які виникли під час здійснення процедури банкрутства (пункт 4 статті 31 Закону). Незаконне введення ліквідаційної процедури та затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника має наслідком припинення повноважень керівника боржника згідно частини 2 статті 23 Закону, який тим самим звільняється від відповідальності за неповноту сплати податків в попередніх податкових періодах у випадку нарахування податковими органами зобов'язань за наслідком проведеної перевірки в ході ліквідаційної процедури та відповідно до рішення податкового органу, оскільки керівником боржника в ліквідаційній процедурі стає ліквідатор боржника.

Враховуючи вищевикладене, доводи апеляційної скарги не спростовують вищенаведеної правової оцінки матеріалів, обставин справи згідно з вимогами закону, правові підстави щодо зміни чи скасування оскаржуваної постанови господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013 року у справі № 904/350/13-г - відсутні.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Державної податкової служби - залишити без задоволення.

Постанову господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2013року у справі № 904/350/13-г - залишити без змін.

Матеріали справи повернути до господарського суду Дніпропетровської області.

Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України через Дніпропетровський апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 18.03.2013року.

Головуючий суддя О.М. Лисенко

Суддя О.В.Джихур

Суддя О.М.Виноградник

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.03.2013
Оприлюднено18.03.2013
Номер документу29974160
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/350/13-г

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 21.05.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 15.04.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 15.04.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Постанова від 14.03.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лисенко Олена Миколаївна

Ухвала від 18.02.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Постанова від 17.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 11.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні