Справа № 2/1408/484/2012
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
11.03.2013 року Врадіївський районний суд
Миколаївської області
У складі головуючого судді: Тихоненко М.І.
При секретарі: Степанову В.В.
З участю прокурора Жорової В.О.,
за участю представника позивача державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області Запорожця А.О., представника відповідача Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області Парсенюка А.М., відповідача ОСОБА_4, представника відповідача ОСОБА_5, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Врадіївка цивільну справу за позовом прокурора Врадіївського району в інтересах Державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області до Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області, ОСОБА_4, Третя особа: Відділ Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області про визнання незаконним та скасування:
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва";
визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 від 21.02.2012 року виданого на ім'я ОСОБА_4 та скасування його державної реєстрації; повернення земельної ділянки площею 21,1852 га ( кадастровий номер 4822381300:03:000:0280) розташованої на території Доброжанківської сільської ради Миколаївської області, у власність держави.
В С Т А Н О В И В :
22.11.2012 року прокурор Врадіївського району Миколаївської області діючи в інтересах державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області звернувся до суду з позовом до Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області, ОСОБА_4, про визнання незаконним та скасування:
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки";
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва";
визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 від 21.02.2012 року виданого на ім'я ОСОБА_4 та скасування його державної реєстрації; повернення земельної ділянки площею 21,1852 га ( кадастровий номер 4822381300:03:000:0280) розташованої на території Доброжанківської сільської ради Миколаївської області, у власність держави.
Прокурор в обґрунтування вимог вказував, що 09.02.2011 року ОСОБА_4 звернулася із заявою до Врадіївської райдержадміністрації про отримання у власність земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства. Розпорядженням Врадіївської райдержадміністрації від 04.03.2011 року №86 -р ОСОБА_4 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки ( паю) 5.60 ум., ка., га ( члена сільськогосподарського підприємства) вартістю 14099,50 грн. за рахунок пасовищ із земель запасу сільськогосподарського призначення в межах території Доброжанківської сільської ради Врадіївського району.
Розпорядженням Врадіївської райдержадміністрації від 26.10.2011 року №412 - р затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 21,1852 га пасовищ для ведення фермерського господарства. На підставі вказаного розпорядження райдержадміністрації ОСОБА_4, 21.02.2012 року отримала державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №824664, який було зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №482280001000071. Відповідно до акту цільового призначення для ведення фермерського господарства. В порушення вимог ст. 8 Закону України „ Про фермерське господарство" ОСОБА_4 після одержання державного акту на право власності на земельну ділянку не створила та не здійснила реєстрацію свого фермерського господарства як це встановлено законом для державної реєстрації юридичних осіб. Однак, натомість 23.04.2012 року ОСОБА_4 звернулася до Врадіївської райдержадміністрації з клопотанням про зміну цільового призначення отриманої у власність земельної ділянки, яке задоволено. Розпорядженням Врадіївської райдержадміністрації від 07.05.2012 року №192 -р ОСОБА_4 отримала дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки площею 21,1852 га пасовищ ( кадастровий номер 4822381300:03:000:0280) переданої їй у власність для ведення фермерського господарства з цільовим призначенням для ведення товарного сільського господарського виробництва. Пунктом 2 розпорядження запропоновано виготовити технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового призначення вказаної ділянки. При цьому, дозвіл на розроблення проекту землеустрою, або про його пере погодження щодо зміни цільового призначення земельної ділянки райдержадміністрацією не надавався. В порушення на думку прокурора вимог ч. ч. 2, 3 ст. 20 Земельного кодексу України(далі ЗК України), п.3 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502, ст. 50, ч.3 ст. 56 Закону України «Про землеустрій», ст. 7 Закону України „Про фермерське господарство" Врадіївською райдержадміністрацією безпідставно були прийняті розпорядження від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства"; розпорядження від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства"; розпорядження від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки", розпорядження від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" та був незаконно виданий на ім'я ОСОБА_4 державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 з передачею останній у власність земельної ділянки площею 21,1852 га пасовищ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Посилаючись на недотримання Врадіївською райдержадміністрацією вимог закону та порушення закону під час винесення вищезазначених розпоряджень, прокурор просив визнати незаконними зазначені розпорядження та скасувати їх, а також визнати недійсним державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664, виданий 21.02.2012 Врадіївською районною державною адміністрацією на ім'я ОСОБА_4 та скасувати його державну реєстрацію. Та крім цього, повернути земельну ділянку площею 21,1852 га розташованої на території Доброжанівської сільської ради Врадіївського району Миколаївської області, у власність держави.
Прокурор діючий в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області посилаючись на обставини викладених в позовній заяві, позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити в повному обсязі.
Представник позивача Державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області - Запорожець А.О. в судовому засіданні заявлені прокурором позовні вимоги в інтересах Державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.
Представник відповідача Врадіївської районної державної адміністрації в Миколаївській області Парсенюк А.М. позовні вимоги визнав частково та пояснив, що розпорядження Врадіївської райдержадміністрації від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства", розпорядження від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства" є законними оскільки Законом України „ Про фермерське господарство" не передбачено строків з моменту отримання громадянином право установчих документів на земельну ділянку який бажає створення фермерського господарства і до проведення реєстрації фермерського господарства. В зв'язку з чим ОСОБА_4 в подальшому на законних підставах був виданий державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 з передачею останній у власність земельної ділянки площею 21,1852 га пасовищ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Разом з тим два інших розпорядження від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки" і розпорядження від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" були прийняті без дотримання приписів ч.2, ч.3 ст. 20 ЗК України і п.3, п.6 „ Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №502 від 11.04.2002 року, а тому вони можуть бути судом скасовані в іншій частині позовні вимоги є безпідставними.
Відповідач ОСОБА_4 та її представник діючий за дорученням - ОСОБА_5 позовні вимоги визнала частково.
Представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог в частинні скасування розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства", розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства", а також в частині визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку від 21.02.2012 року виданого на ім'я ОСОБА_4, скасування його державної реєстрації; повернення земельної ділянки площею 21,1852 га, у власність держави. Оскільки на думку представника відповідача, при отриманні земельної ділянки для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 не було допущено ніяких порушень закону. ОСОБА_4 має відповідний освітній та фаховий досвід для ведення фермерського господарства та отримала відповідний дозвіл районної професійної комісії щодо створення фермерського господарства, отримала у відповідності до вимог чинного законодавства земельну ділянку для ведення фермерського господарства. Те, що при винесенні Врадіївської райдержадміністрацією розпоряджень від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки", від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" з боку зазначеної державної установи були допущенні порушення закону то це не є провиною самої ОСОБА_4 оскільки вона дотримувалася вимог владних структур з приводу надання відповідних документів та надавала їм всі необхідні документи для створення фермерського господарства та отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства. Що стосується скасування судом розпорядження Врадіївської райдержадміністрації від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки", розпорядження від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" то він як представник відповідача проти цього не заперечує.
Представник третьої особи, Відділу Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області Голубєва І.В. проти задоволення позовних вимог не заперечувала та просила прийняти рішення на розсуд суду.
Вислухавши поясненні сторін, дослідивши матеріали справи та проаналізувавши надані сторонами докази, суд дійшов до наступного висновку.
Так, в судовому засіданні встановлено, що рішенням Врадіївської районної професійної комісії з питань створення фермерського господарства від 01.02.2011 року ОСОБА_4 було надано дозвіл на створення фермерського господарства на території Доброжанківської сільської ради Врадіївського району Миколаївської області.( протокол №1 засідання районної професійної комісії з питань створення фермерських господарств від 01.02.2011 року);
09.02.2011 року ОСОБА_4 звернулася до Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області із заявою про отримання у власність земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства. Розпорядженням Врадіївської районної державної адміністрації від 04.03.2011 року №86 -р ОСОБА_4 було надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки(паю) 5,6 ум., кад., га, вартістю 14099,5 грн., за рахунок пасовищ із земель запасу сільськогосподарського призначення в межах території Доброжанківської сільської ради Врадіївського району.( заява ОСОБА_4 від 09.02.2011 року, розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації від 04.03.2011 року №86 -р);
Розпорядженням Врадіївської районної державної адміністрації від 26.10.2011 року №412 - р було затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 21,1852 га пасовищ для ведення фермерського господарства. На підставі зазначеного розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації ОСОБА_4, 21.02.2012 року отримала державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №824664, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 482280001000071. Відповідно до акту цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства. ( зазначене розпорядження від 26.10.2011 року №412 - р, державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 від 21.02.2012 року);
23.04.2012 року ОСОБА_4 звернулася до Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області із заявою щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо зміни цільового використання земельної ділянки площею 21,1857 га для ведення фермерського господарства. Розпорядженням Врадіївської райдержадміністрації від 07.05.2012 № 192-р ОСОБА_4 отримала дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки площею 21,1852 га пасовищ (кадастровий номер 4822381300:03:000:0280), переданої їй у власність для ведення фермерського господарства, на цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
29.10.1990 року ОСОБА_4 закінчила Одеський сільськогосподарський інститут та за фахом є економіст, організатор сільського господарства та пропрацювала за своєю спеціальністю в сільському господарстві з 20.07.1976 року по 01.01.1996 року.( диплом НОМЕР_2 на ім'я ОСОБА_4, трудова книжка НОМЕР_1);
Згідно виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії ААВ №798619 було зареєстровано фермерське господарство „Лукрум" за адресою Миколаївська обл.., Врадіївський район смт. Врадіївка, вул. Котовського, 16. Керівник - ОСОБА_4. Дата реєстрації
22.11.2012 року за № 15091020000004723.( Виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії ААВ №798619).
Встановлені в судовому засіданні факти вказують на те, що між сторонами склалися відносини з приводу правомірності надання та отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства .
Приписами ч.1, ч.2 ст. 1 Закону України „Про фермерське господарство" передбачено, що Фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 41 Конституції України, передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.
Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Згідно ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно п. "а" ч.1 ст. 121 ЗК України, передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:
для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки(паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки( паю) визначається як середній по району.
Приписами ч.1, ч.5 ст. 7 Закону України „Про фермерське господарство" передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. Громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Це положення не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).
Як, вбачається з наявних в справі матеріалів та встановлених в судовому засіданні фактів, що ОСОБА_4 з метою створення фермерського господарства пройшла професійний відбір і рішенням Врадіївської районної професійної комісії з питань створення фермерського господарства від 01.02.2011 року отримала дозвіл на створення фермерського господарства на території Доброжанківської сільської ради Врадіївського району Миколаївської області. 09.02.2011 року ОСОБА_4 звернулася до Врадіївської районної державної адміністрації із заявою про отримання у власність земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства. Розпорядженням Врадіївської районної державної адміністрації від 04.03.2011 року №86 -р ОСОБА_4 було надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки(паю) 5,6 ум., кад., га, вартістю 14099,5 грн., за рахунок пасовищ із земель запасу сільськогосподарського призначення в межах території Доброжанківської сільської ради Врадіївського району. Розпорядженням Врадіївської районної державної адміністрації від 26.10.2011 року №412 - р було затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 21,1852 га пасовищ для ведення фермерського господарства( площа земельної частки(паю) 5,6 ум., кад., га, до 21,1852 га пасовищ була перерахована у відповідності до грошової оцінки земельної ділянки відповідно до методики „Порядку оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" №20, затвердженої спільним наказом Держкомзему, Держкоммістобудування,Мінсільгосппроду, Української академії аграрних наук від 27.11.1995 року №75/230/325/150). На підставі зазначеного розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації ОСОБА_4, 21.02.2012 року отримала державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №824664, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 482280001000071. Відповідно до акту цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства. 22.11.2012 року в єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців було зареєстровано фермерське господарство „Лукрум" за адресою Миколаївська обл.., Врадіївський район смт. Врадіївка, вул. Котовського, 16, керівником якого є ОСОБА_4
Відповідно до ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадку і в порядку, встановлених законом.
У відповідності до ст. 1 Протоколу №1 до Конвенції „Про захист прав людини і основоположних свобод" кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений
своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Таким чином, виходячи з вищенаведеного ОСОБА_4 як при створенні фермерського господарства „Лукрум" так і при отриманні у власність земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства, нею були дотриманні всі вимоги чинного законодавства.
Доводи прокурора відносно того, що ОСОБА_4 з часу отримання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства не мала наміру здійснювати діяльність пов'язану з веденням фермерського господарства, а її дії були спрямовані лише на незаконне безоплатне отримання у власність земельної ділянки, а також те що ОСОБА_4 було надано дозвіл на створення фермерського господарства без врахування наявності у неї достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації, є безпідставними. Оскільки, ОСОБА_4 з моменту отримання 21.02.2012 року державного акту серії ЯК №824664 на право власності на земельну ділянку, нею 22.11.2012 року в єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців було зареєстровано фермерське господарство „Лукрум". Приписами ч.1 ст. 8 Закону України „Про фермерське господарство" не визначено терміну протягом якого часу повинно бути зареєстроване фермерське господарство з моменту коли було отримано державний акт на земельну ділянку і до проведення самої реєстрації фермерського господарства, а тому не має підстав для того щоб вважати, що ОСОБА_4 були допущені такі порушення. Крім цього, на момент надходження позовної заяви прокурора до суду фермерське господарство „Лукрум" було зареєстровано в єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за № 15091020000004723 від 22.11.2012 року. Крім зазначеного, ОСОБА_4 за фахом є економіст, організатор сільського господарства та пропрацювала за своїм фахом в сільському господарстві з 20.07.1976 року по 01.01.1996 року, а тому є всі підстави вважати, що у ОСОБА_4 є відповідний освітній фаховий досвід для ведення фермерського господарства. Тому суд при даних обставинах вищезазначені доводи прокурора не бере до уваги та відхиляє їх.
Разом з тим, приписами ч.2, ч.3 ст. 20 ЗК України, передбачено, що зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.3 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (далі - Порядок зміни), районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) про зміну цільового призначення земельної ділянки і в разі згоди на це, дає дозвіл на підготовку проекту її відведення:
- складання проекту відведення земельної ділянки, якщо зміні цільового призначення підлягає її частина;
- пере погодження проекту відведення земельної ділянки з відповідними органами виконавчої влади, якщо зміні цільового призначення вся земельна ділянка.
Пункт 6 Порядку зміни визначає, що проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали до районної держадміністрації для прийняття рішення.
Статтею 50 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земель складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, порядок розроблення яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Зі змісту п. 2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №677 (далі - Порядок розроблення) вбачається, що проект відведення земельної ділянки розробляється у разі:
- зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до закону.
Пунктом 10 Порядку розроблення, передбачено, що погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.
Отже, у даному випадку Врадіївською районною державної адміністрації Миколаївської області при винесенні розпорядження від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки", розпорядження від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" було порушено порядок відведення земельної ділянки при зміні її цільового призначення, оскільки відповідний проект не розроблявся та не затверджувався. Як наслідок, органами земельних ресурсів, містобудування і архітектури, охорони культурної спадщини, санітарно-епідеміологічної служби та природоохоронним органом всупереч вимог п. 9 Порядку розроблення та п. 6 Порядку зміни висновки про погодження документації із землеустрою або мотивовану відмову у цьому не надано. Крім того, не проведено передбачену Порядком зміни державну землевпорядну експертизу. При даних обставинах, Врадіївською районною державної адміністрації Миколаївської області при винесенні розпорядження від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки", розпорядження від 27.06.2012
року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" зазначені рішення були прийняті в супереч чинному законодавству, а тому дані два рішення підлягають скасуванню.
За таких обставин, суд розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, дійшов до висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 209, 212 - 215 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Врадіївського району в інтересах Державної інспекції сільського господарства в Миколаївській області до Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області, ОСОБА_4 про визнання незаконним та скасування:
розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 04.03.2011 року № 86 - р „Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства"; розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.11.2011 року № 412 - р „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства"; розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки"; розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва"; визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯК №824664 від 21.02.2012 року виданого на ім'я ОСОБА_4 та скасування його державної реєстрації; повернення земельної ділянки площею 21,1852 га ( кадастровий номер 4822381300:03:000:0280) розташованої на території Доброжанківської сільської ради Миколаївської області, у власність держави, задовольнити частково.
Визнати незаконними та скасувати розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 07.05.2012 року № 192 - р „ Про зміну цільового використання земельної ділянки"; розпорядження Врадіївської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27.06.2012 року № 273 - р „ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності фермерського господарства на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення подається до апеляційного суду Миколаївської області через Врадіївський районний суд протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суддя:
Суд | Врадіївський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2013 |
Оприлюднено | 25.03.2013 |
Номер документу | 30095581 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Врадіївський районний суд Миколаївської області
Тихоненко М. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні