Рішення
від 18.03.2013 по справі 15/5007/1236/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "18" березня 2013 р. Справа № 15/5007/1236/12

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кравець С.Г.

при секретарі Пастощук О.А.,

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - представник за довіреністю №069750 від 26.09.2010р.,

від відповідача: не з'явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Суб'єкта підприємницької діяльності ОСОБА_2 (смт. Гранітне, Малинський район, Житомирська область)

до Гранітненської селищної ради Малинського району (смт. Гранітне Малинського району)

про визнання рішення недійсним та зобов'язання виконати певні дії.

Суб'єкт підприємницької діяльності ОСОБА_2 звернулась до господарського суду з позовом до Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області, в якому просить:

- скасувати рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р. в частині затвердження ціни продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в сумі 68241,60грн., укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття рішення сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу земельної ділянки;

- зобов'язати Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2, виходячи із ціни продажу, що визначена експертно-грошовою оцінкою (14297,00грн.), врахувавши сплачений аванс (7706,37грн.), згідно договору №1 від 20.07.2011р.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 07.11.2012р. позовну заяву Суб'єкта підприємницької діяльності ОСОБА_2 прийнято до розгляду та порушено провадження у справі №15/5007/1236/12.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 25.12.2012р. провадження у справі №15/5007/1236/12 було зупинено до вирішення пов'язаною з нею справи №0614/984/2012 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області про визнання дій (бездіяльності) протиправними, скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії, яка розглядається Малинським районним судом Житомирської області.

За клопотанням представника позивача (вх.№2447) про поновлення провадження у справі, після усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі, ухвалою суду від 05.03.2013р. (а.с.12,т.2) поновлено провадження у справі та призначено її розгляд на 18.03.2013р.

В засіданні суду представник позивача підтримав доводи та вимоги позовної заяви та просить її задовольнити.

Відповідач повноважного представника в судове засідання 18.03.2013р. не направив. На адресу господарського суду 18.03.2013р. від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника Гранітненської селищної ради та про припинення провадження у справі (а.с.15, т.2). В обґрунтування клопотання про припинення провадження у справі, відповідач посилається на наступне:

- згідно діючого законодавства ради наділені правом відміняти свої власні рішення та рішення виконкомів відповідних рад. У зв'язку із скасуванням п. 13 додатку №1 до рішення Гранітненської селищної ради №159 від 18.04.2012р. "Про затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне" в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки, а саме: "експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативно-грошової оцінки", відповідно до постанови Малинського районного суду від 25.01.2013р. у справі №0614/3180/2012, селищна рада винесе на розгляд чергової сесії селищної ради питання для скасування спірного рішення ради;

- щодо зобов'язання селищної ради вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345 га виходячи із ціни продажу, що визначена експертно-грошовою оцінкою 14297,00грн. з врахуванням раніше сплачено авансу в сумі 7706,37грн., селищна рада повідомляє, що термін дії експертної грошової оцінки даної ділянки закінчився 01.11.2012року. У зв'язку з цим, необхідно провести актуалізацію експертної грошової оцінки даної ділянки. Для подальшого вирішення питання викупу земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_2 необхідно звернутися із відповідною заявою до селищної ради.

Посилаючись на наведене, відповідач просить припинити розгляд даного питання, оскільки спір вважається вичерпаним.

Представник позивача в судовому засіданні проти вказаного клопотання відповідача заперечив, посилаючись на його необґрунтованість та недоведеність. Зазначив, що станом на 18.03.2013р. спірне рішення селищної ради від 18.04.2012р. №160 не скасовано, а питання щодо викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га згідно заяви із підприємця ОСОБА_2 про викуп земельної ділянки на черговій сесії селищної ради повторно не розглянуто.

Розглянувши подане відповідачем клопотання про припинення провадження у справі, суд дійшов висновку, що воно задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Згідно п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України, господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Пунктом 4.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" роз'яснено, що господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань. Припинення провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не припинення провадження у справі.

З наведеного слідує, що відсутність предмета спору означає відсутність спірного матеріального правовідношення між сторонами.

Як вбачається з матеріалів справи спірне рішення селищної ради №160 від 18.04.2012р. станом на час розгляду даної справи не скасовано.

Враховуючи викладене, твердження відповідача про відсутність предмета спору не відповідають встановленим судом обставинам справи, а тому клопотання відповідача про припинення провадження у справі суд залишає без задоволення.

Враховуючи те, що неявка в засідання суду представника відповідача не перешкоджає розгляду справи, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами, згідно із ст.75 ГПК України.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області №160 від 18.04.2012р. вирішено:

"1. Прийняти до відома експертну грошову оцінку на земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345 га для комерційного використання в сумі 14297грн. (чотирнадцять тисяч двісті дев'яносто сім грн.) з розрахунку 41,44 грн./кв.м.

2. Продати ПП ОСОБА_2 земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 в межах селища Гранітне площею 0,0345 га для здійснення комерційної діяльності.

3. Затвердити ціну продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в сумі 68241,60 грн.

4. ПП ОСОБА_2 укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з Гранітненською селищною радою в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу даної земельної ділянки та посвідчити його нотаріально.

5. Документ про оплату коштів в строк, передбачений договором, є підставою для видачі державного акту на право власності на земельну ділянку та його державної реєстрації".

У позовній заяві позивач просить, зокрема, скасувати рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р. в частині затвердження ціни продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в сумі 68241,60грн., укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття рішення сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу земельної ділянки (п.3, п.4 рішення).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем при визначенні ціни продажу вищевказаної земельної ділянки положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та умов договору №1 від 20.07.2011р. про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, господарський суд приймає до уваги наступне.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами 3,5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Вирішення питання про надання земельної ділянки є виключним правом ради, рішення ради відповідно до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" приймається на пленарному засіданні.

Крім цього, згідно ч.12 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч.ч.1,5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 2 статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Пунктом "б" ст.12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

У відповідності з пунктом "а" частини 1 статті 82 Земельного кодексу України, юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.

Частинами 1 та 2 статті 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1 ст.122 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст.127 Земельного кодексу України, органи державної влади, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.ч.1 ст.128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Статтею 131 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи України, а також територіальні громади та держава мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі міни, ренти, дарування, успадкування та інших цивільно-правових угод. Укладення таких угод здійснюється відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього Кодексу.

Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка площею 0,0345га несільськогосподарського призначення, що розташована в АДРЕСА_1, знаходиться в оренді у позивача для обслуговування магазину, що випливає із укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 10.09.2010р. (а.с.121-123, т.1) із змінами від 06.04.2011р., внесеними згідно додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.09.2010р. (а.с.124, т.1).

На зазначеній земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1, знаходиться магазин, що належить підприємцю ОСОБА_2 на праві приватної власності відповідно до свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 08.11.2007р. серія №5299 (а.с.25,т.1).

Рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району тринадцятої сесії п'ятого скликання №116 від 16 січня 2008 року було вирішено надати дозвіл підприємцю ОСОБА_2 на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,345га. по АДРЕСА_1 та зобов'язано позивача по справі виготовити експертну грошову оцінку даної земельної ділянки (а.с.45, т.1).

Рішенням восьмої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради Малинського району №84 від 30.06.2011 року були внесені зміни до рішення №116, скасовано його п.2 та викладено в новій редакції: "укласти угоду з ПП ОСОБА_2 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки в розмірі 10 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки". Доповнено рішення пунктом 3 наступного змісту: "укласти договір на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0345га по АДРЕСА_1, яка передана в оренду ПП ОСОБА_2 із землевпорядною організацією, визначеною на конкурсній основі" (а.с.48, т.1).

20 липня 2011 року як додаток №2 до рішення восьмої сесії шостого скликання селищної ради №84 від 30.06.2011 року (в тексті самого додатку №1 помилково зазначено рішення №83 замість №84) між Гранітненською селищною радою (уповноважений орган) та підприємцем ОСОБА_2 (покупець) був укладений договір №1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки смт.Гранітне (а.с.13, т.1), відповідно до п.1.1 якого покупець в порядку та на умовах, визначених цим договором, на підставі рішення Гранітнеської селищної ради тринадцятої сесії п'ятого скликання від 16.01.2008р. №116 із змінами і доповненнями, внесеними рішенням восьмої сесії шостого скликання селищної ради від 30.06.2011р. №84, сплачує авансовий внесок в рахунок ціни оплати земельної ділянки площею 0,0345 га за адресою: АДРЕСА_1. Ціна оплати земельної ділянки буде визначена на підставі експертно-грошової оцінки земельної ділянки, замовником якої буде уповноважений орган.

В даному договорі, який є чинним на день розгляду справи, також визначено, що вартість авансового внеску складає 10 відсотків нормативно грошової оцінки земельної ділянки (7706,37 грн.), який позивач сплатила 29.07.2011 року (а.с.14, т.1).

06.08.2011 року в газеті "Малинські новини" була розміщена публікація про оголошення конкурсу на визначення суб'єкта оціночної діяльності на проведення робіт із виготовлення технічної документації з експертно-грошової оцінки земельної ділянки комерційного використання площею 0,0345 га по АДРЕСА_1.

Рішенням конкурсної комісії селищної ради по визначенню суб'єкта оціночної діяльності з виготовлення експертно-грошової оцінки земельної ділянки №1 від 17.10.2011 року було вирішено визнати переможцем ТОВ НВПБО "Будпластик" та внесено пропозицію селищному голові щодо заключення з ним договору на виконання даного виду робіт за 3834,00грн. з терміном виконання два місяці.

Висновок оцінювачів про ринкову вартість земельної ділянки по АДРЕСА_1 від 01.11.2011 року в сумі 13690,00грн. рішенням селищної ради від 16.02.2012 року №153 було повернуто на доопрацювання ТОВ НВ ПБО "Будпластик" (а.с.50, т.1)

У відповідності до повторно поданого висновку оцінювачів про ринкову вартість земельної ділянки, ринкова вартість земельної ділянки площею 345кв.м., що орендується підприємцем ОСОБА_2 становить 14297,00 грн.

Рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району №154 від 16.02.2012 року (пункт 3 рішення) призупинено викуп землі до затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність смт. Гранітне (а.с.54,т.1).

Рішенням №159 від 18.04.2012 року Гранітненська селищна рада затвердила Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність у смт.Гранітне (а.с.69, т.1). Відповідно до п.13 Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність, Гранітненська селищна рада встановлює ціну продажу земельної ділянки визначеної за формулою: експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативної грошової оцінки, після чого приймає рішення про продаж земельної ділянки у власність.

В силу ст.132 Земельного кодексу України, однією з істотних умов договору про перехід права власності на земельну ділянку є договірна ціна.

Відповідно до ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Спеціальною нормою, яка регулює визначення ціни земельної ділянки, в тому числі, на якій знаходяться об'єкти нерухомості є ч.8 ст.128 Земельного кодексу України, в якій зазначено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади.

Стаття 201 Земельного кодексу визначає, що залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст.1 Закону України "Про оцінку земель", експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.

Підставою для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду (ч.3 ст.15 Закону України "Про оцінку земель").

Експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель згідно з вимогами Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", а також інших нормативно-правових актів та державних стандартів, норм і правил (ч.3 ст.19 Закону України "Про оцінку земель").

За результатами проведення експертної грошової оцінки складається звіт. Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню, яке здійснюється у разі обов'язкового проведення такої оцінки, а також на вимогу зацікавлених осіб. Рецензування звітів здійснюється оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок зі стажем практичної роботи не менше двох років, а також експертними радами саморегулівних організацій оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1531 "Про експертну грошову оцінку земельних ділянок" затверджено Методику проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, яка регламентує проведення такої оцінки для усіх категорій земель під час укладання цивільно-правових угод та переоцінки основних фондів для бухгалтерського обліку згідно із законодавством. На виконання п. 2 цієї постанови наказом Держкомзему України від 09.01.2003р. №2 затверджено Порядок проведення експертної оцінки земельних ділянок.

Відповідно до п.3 Методики експертно-грошової оцінки земельних ділянок, експертна грошова оцінка передбачає визначення ринкової (імовірної ціни продажу на ринку) або іншого виду вартості об'єкта оцінки (заставна, страхова, для бухгалтерського обліку тощо), за яку він може бути проданий (придбаний) або іншим чином відчужений на дату оцінки відповідно до умов угоди. Пунктом 5 Методики визначено, що експертна грошова оцінка - це процес визначення вартості об'єкта оцінки на дату оцінки.

При цьому, слід зазначити, що відповідно до п.3.4. Порядку проведення експертної оцінки земельних ділянок, термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки. Таким чином, звіт про експертно-грошову оцінку земельної ділянки, на яку посилається позивач як на документ, що визначає ціну продажу земельної ділянки, станом на час прийняття оспорюваного рішення ради був чинним.

Також в матеріалах справи міститься рецензія від 12.03.2012р. оцінювача Присяжнюка А.Д. (кваліфікаційне свідоцтво та посвідчення в матеріалах справи) на звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки 0,0345 га, що орендується приватним підприємцем ОСОБА_2 для комерційного використання (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07) за адресою: АДРЕСА_1, селище Гранітне, Гранітненська селищна рада, Малинський район, Житомирська область (в межах населеного пункту) (а.с.78-81, т.1)

Згідно даної рецензії звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки: "виконаний з дотриманням методичних засад зазначених у "Національному стандарті №1, №2" та методики оцінки, у цілому відповідає вимогам нормативно правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки, може бути використаний замовником з метою, зазначеною у звіті" (а.с.79,т.1).

Спірним рішенням шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради №160 від 18.04.2012р., яке було прийняте на підставі п.13 Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне, вирішено продати підприємцю ОСОБА_2 земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345 га для здійснення комерційної діяльності за ціною 68241,60грн.

З матеріалів справи вбачається, що постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. у справі №0614/3180/2012 дії Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області при прийнятті Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне 18 квітня 2012 року в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки, визначеної за формулою: експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативної грошової оцінки визнано неправомірними; скасовано положення п.13 Додатку №1 до рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області шістнадцятої сесії VI скликання №159 від 18.04.2012 року "Про затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт. Гранітне" в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки, а саме: "експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативно грошової оцінки" (а.с.9-10,т.2). Зазначена постанова вступила в законну силу 05.02.2013р., про що свідчить відмітка на зворотному боці примірника постанови.

При цьому, постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. (а.с.9-10,т.2) встановлено, що в даному випадку вартість земельної ділянки визначається виключно на підставі її грошової та експертної оцінки, яка проводиться за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, згідно ч.8 ст.128 ЗК України, яка є спеціальною по відношенню до норми ч.1 ст.632 ЦК України, у зв'язку з чим підлягає переважному застосуванню. Також судом встановлено, що Гранітненська селищна рада, приймаючи рішення №159 проігнорувала наявність укладеного договору №1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки смт.Гранітне, яка мала бути визначена на підставі експертно-грошової оцінки земельної ділянки, та на виконання якого селищна рада прийняла авансовий внесок в розмірі 7706,37 грн. від ОСОБА_2 та в подальшому, своїм рішенням призупинила викуп землі позивачу.

Також, постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. встановлено, що прийнявши 16 лютого 2012 року рішення про затвердження проекту Положення про порядок викупу земельних ділянок та оприлюднивши його, Гранітненська селищна рада при прийнятті оспорюваного рішення №159 в порушення вимог ст.36 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не передала відповідальній комісії зауваження з приводу регуляторного акту, не отримала аналізу регуляторного впливу, не обґрунтувала визначення надбавки 70% від нормативної грошової оцінки землі.

У відповідності до ч.1 ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

За приписами ч.2, 4 статті 35 ГПК України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони. Рішення суду з цивільної справи, що набрало законної сили, є обов'язковим для господарського суду щодо фактів, які встановлені судом і мають значення для вирішення спору.

З огляду на викладене, факти, викладені у постанові Малинського районного суду Житомирської області по справі №0614/3180/2012, яка набрала законної сили, є обов'язковими для господарського суду як такі, що встановлені судом і мають значення для вирішення спору.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 2 статті 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, враховуючи скасування п.13 Додатку №1 до рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області шістнадцятої сесії VI скликання №159 від 18.04.2012 року "Про затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне", на підставі якого було прийнято оспорюване у даній справі рішення, останнє, тобто рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р. в частині затвердження ціни продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1, в смт.Гранітне в сумі 68241,60грн. (п.3) та укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття рішення сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу земельної ділянки (п.4), є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2, виходячи із ціни продажу, що визначена експертно-грошовою оцінкою (14297,00грн.), врахувавши сплачений аванс (7706,37грн.), згідно договору №1 від 20.07.2011р., господарський суд зазначає наступне.

Відповідно до п.34 ст.26 та п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Пунктом 2.14 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що за наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору.

Водночас, суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.

Враховуючи вищевикладене, вимоги позивача про зобов'язання відповідача вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2, виходячи із ціни продажу, що визначена експертно-грошовою оцінкою (14297,00грн.), врахувавши сплачений аванс (7706,37грн.), згідно договору №1 від 20.07.2011р., слід задовольнити частково, зобов'язавши Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2. В решті позовні вимоги з даного приводу задоволенню не підлягають.

Судовий збір, у відповідності із ст.49 ГПК України, покладається на відповідача.

При цьому, в процесі вирішення спору судом встановлено, що при зверненні з позовом у даній справі позивач сплатив судовий збір в сумі 2682,50грн., що підтверджується квитанцією №160/212 від 05.11.2012р. (а.с.7,т.1).

Відповідно до підпункту 2 пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" №3674-VI від 08.07.2011р., за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру справляється судовий збір у розмірі однієї мінімальної заробітної плати.

В пункті 2.11 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013р. "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" роз'яснено, якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.

Внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом згідно з пунктом 1 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір" є підставою для повернення відповідної суми судового збору.

Статтею 13 Закону України "Про державний бюджет України на 2012 рік" установлено на 2012 рік мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня - 1073 гривні.

Таким чином, у даному випадку позивач мав сплатити судовий збір у сумі 2146,00грн. За таких обставин, позивачу з Державного бюджету України слід повернути зайво сплачений судовий збір в сумі 536,50грн.

Керуючись ст.ст. 32, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати пункти 3 та 4 рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р. в частині затвердження ціни продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в сумі 68241,60грн. та укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття рішення сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу земельної ділянки.

3. Зобов'язати Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2.

4. В решті позову відмовити.

5. Стягнути з Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області (11634, вул. Леніна, 10, смт. Гранітне, Малинський район, Житомирська область, ідентифікаційний код 03745806) на користь Суб'єкта підприємницької діяльності ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) - 2146,00грн. витрат по сплаті судового збору.

6. Повернути Суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) з Державного бюджету України зайво сплачену суму судового збору в розмірі 536,50грн., сплаченого згідно з квитанцією №160/212 від 05.11.2012р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 22.03.13

Суддя Кравець С.Г.

Віддрукувати:

1 - до справи,

2 - відповідачу (рек. з пов.)

Дата ухвалення рішення18.03.2013
Оприлюднено25.03.2013
Номер документу30119264
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/5007/1236/12

Ухвала від 25.12.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Рішення від 18.03.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 07.11.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні