Рішення
від 14.03.2013 по справі 3/6/921/36/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" березня 2013 р.Справа № 3/6/921/36/13

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Турецького І.М.

розглянув справу

за позовом Тернопільського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері м. Тернопіль вул. Білецька, 51 в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 34905631) вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" (код ЄДРПОУ 35068869) вул. Шолом Алейхема, 1, м. Збараж, Тернопільська область

про стягнення збитків у розмірі 14006 грн. 23 коп., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря

за участю представників сторін від:

Позивача:

Мазур Т.В. - головний спеціаліст - юрисконсульт юридичного сектору, представник за довіреністю №1-1/1867 від 11.05.2011р.

Відповідача:

не з'явився

За участю прокурора - Васильківська О. А.- службове посвідчення №015035 від 05.02.2013р.

Суть справи:

Тернопільський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області звернувся в господарський суд Тернопільської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" про стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 14006 грн. 23 коп..

Судовий збір прокурор просить покласти на відповідача.

Представник прокуратури та представник позивача в судове засідання прибули, позовні вимоги підтримали повністю з підстав, викладених у позовній заяві та посилаючись на докази долучені до неї.

Відповідач своїм конституційним правом на захист скористався. Явку у призначені судові засідання свого представника не забезпечив, подав відзив на позов №45 від 13.02.2013 р. (вх.№5413), в якому проти позову заперечив із зазначених у ньому підстав та просив суд у задоволенні позову відмовити.

Розгляд справи №3/6/921/3613 відкладався на 14 лютого 2013 року на 11:00 год., на 28 лютого 2013 року на 11:30 год. та на 14 березня 2013 року на 11:00 год., на підставі статті 77 ГПК України, про що свідчать ухвали суду відповідно від 31.01.2013р., від 14.02.2013р. та від 28.02.2013р.

В розпочатому судовому засіданні представнику позивача та прокурору, роз'яснено їх процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 29, 81-1 ГПК України.

Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу, в порядку статті 81-1 ГПК України не здійснювалася із-за відсутності відповідного клопотання сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши обставини справи, вислухавши доводи представника позивача та думку прокурора, суд встановив наступне:

Згідно вимог статті 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", статті 29 Господарського процесуального кодексу України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу статтей 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Відповідно до статті 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.

Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

20 березня 2012 року спеціалістами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області проведено перевірку на підставі направлення ДЕІ у Тернопільській області про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №291 на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства, згідно якої встановлено, що діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" пов'язана з порушенням порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел без відповідного дозволу, що є порушенням вимог статтей 11, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

Даний факт порушення підтверджується актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства Державної екологічної інспекції у Тернопільській області від 20.03.2012р., протоколом про адміністративне правопорушення №000262 від 14.03.2012р., постановою про накладення адміністративного стягнення №10 від 14.03.2012р..

Відповідно до довідки №299 від 24.04.2012р. виданої Збаразьким Управлінням з експлуатації газового господарства ПАТ по газопостачанню та газифікації "Тернопільгаз", ТзОВ "ЛГЗ "Калганоф" спалено 140153 м. куб. природного газу за період з 01.02.2009р. по 12.03.2012р.

Згідно поданого Розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при спалювані 140153 м.куб. природного газу, сума збитків Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" складає 14006 грн. 23 коп., яка на день розгляду справи відповідачем не відшкодована.

Відповідно до статті 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" , державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об'єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі. Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Стаття 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачає, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність, та, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. З даною статтею кореспондуються вимоги статті 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

В силу вимог статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, в повному обсязі.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими нормативно-правовими актами.

Стаття 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", зазначає, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Згідно із пункту 4 статті 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону.

Розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу, в результаті його неправомірних дій, а саме внаслідок здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності відповідного дозволу, здійснено згідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря", що затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008р. № 639, зареєстрована в Міністерстві юстиції України від 21 січня 2009 року .

Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області 22 серпня 2012 року пред'явлено претензію за №1-1/3400 про відшкодування відповідачем у добровільному порядку шкоди у розмірі 14006 грн. 23 коп..

На вказану претензію ТзОВ "ЛГЗ "Калганоф" заперечило, з підстав викладених у листі №344 від 04.09.2012р.

Відповідно до статті 11, частини 1 статті 1166 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

За загальними правилами відшкодування шкоди, визначеними у статті 1192 ЦК України, особа, яка завдала шкоди майну, може відшкодувати її способом відшкодування в натурі або відшкодуванням завданих збитків у повному обсязі.

Згідно вимог статтей 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд Тернопільської області прийшов до переконання, що позовні вимоги позивача щодо відшкодування збитків в сумі 14006 грн. 23 коп., документально обґрунтовані і підлягають до задоволення .

Грошові стягнення за порушення норм і правил охорони навколишнього природного середовища та шкода, заподіяна порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської чи іншої діяльності є джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України, у відповідності до статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" та пункту 7 частини 3 статті 29, пункту 7 частини 2 статті 69 Бюджетного кодексу України, джерелами формування спеціального Фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів у 2013 році належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Таким чином, за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища підлягають стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" збитки в сумі 14006,23 грн., з них (30%) в доход спеціального фонду Державного бюджету України, (50%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Збаразької міської ради Тернопільської області, (20%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33117331700199, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37753768 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.

Статтею 49 ГПК України передбачено, що судовий збір від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Відповідно до статтей 1, 4 Закону України "Про судовий збір", який набрав чинності з 01.11.2011р., судовий збір за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру сплачується в розмірі 2 відсотки ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати - 1720,50 грн. та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плат - 68820,00 грн.

Згідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" розмір мінімальної заробітної плати на 01 січня 2013 року складає 1147 грн. 00 коп.

Враховуючи зазначене, судовий збір у розмірі 1720 грн. 50 коп. покладається на відповідача у справі та стягується у дохід Державного бюджету України.

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛГЗ "Калганоф" про відкладення розгляду справи №3/6/921/36/13 на іншу дату за №78 від 13 березня 2013 року (вх.№6347 ) задоволенню не підлягає, із наступних підстав:

Як вбачається із матеріалів справи , зокрема , повідомлень про вручення поштового відправлення (знаходяться в матеріалах справи), клопотань Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" про відкладення розгляду справи №3/6/921/36/13 на іншу дату за № 18 від 22.01.2013р. ( вх. №4731 від 25.01.2013р. ), за №44 від 13.02.2013р. (вх.. №5412 від 13.02.2013р.) та за №78 від 13.03.2013р. (вх.. №6347 від 13.03.2013р.) позивач був повідомлений належним чином про місце , дату та час судового засідання , а також в порядку передбаченому статтями 64, 77 ГПК України.

Згідно з п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції " від 26.12.2011 р. № 18, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи зазначені обставини, беручи до уваги, що явка представників сторін не визнавалась судом обов'язковою, брати участь у судовому засіданні є правом сторони, передбаченим статтею 22 ГПК України, доказів у справі є достатньо для вирішення спору по суті, суд розглядає спір без участі представника відповідача за наявними в справі матеріалами відповідно до статті 75 ГПК України.

Крім того , згідно частини 1 статті 69 ГПК України, спір має бути вирішено господарським судом у строк не більше двох місяців від дня одержання позовної заяви.

Враховуючи дату подання позовної заяви (вх. №59 від 14 січня 2013 року) строк вирішення спору у справі № 3/6/92136/13 встановлено до 14.03.2013р .

З огляду на достатність в матеріалах даної справи доказів для прийняття рішення , в тому числі відзиву на позовну заяву , суд не вбачає підстав для задоволення вищевказаного клопотання відповідача.

При цьому , суд звертає увагу ТзОВ "ЛГЗ "Калганоф" на норми чистини 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України , яка зобов'язує сторін добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами.

Керуючись статтями 22, 29, 32, 33, 43, 49, 81-1, 82-85 ГПК України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про охорону атмосферного повітря", Законом України "Про прокуратуру", суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лікеро-горілчаний завод "Калганоф" (код ЄДРПОУ 35068869) вул. Шолом Алейхема, 1 м. Збараж, Тернопільська область:

- на р/р 33117331700199, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37753768 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012 - 14006 грн. 23 коп. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, (30%) в доход спеціального фонду Державного бюджету України, (50%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Збаразької міської ради Тернопільської області, (20%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради;

- в дохід державного бюджету України (отримувач коштів УДКСУ м. Тернополя, код класифікації доходів бюджету 22030001, номер рахунку отримувача 31217206783002, назва банку отримувача ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО банку отримувача 838012, код ЄДРПОУ отримувача 37977726, код ЄДРПОУ суду 03500022) - 1720 грн. 50 коп. судового збору.

3. Накази видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.

4. На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення "20" березня 2013 року, через місцевий господарський суд.

5. Рішення направити сторонам у справі та прокурору.

Суддя І.М. Турецький

Дата ухвалення рішення14.03.2013
Оприлюднено28.03.2013
Номер документу30236173
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/6/921/36/13

Судовий наказ від 01.04.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Судовий наказ від 01.04.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Ухвала від 28.02.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Ухвала від 14.02.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Ухвала від 31.01.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

Рішення від 14.03.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні