cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 березня 2013 року Справа № 913/411/13-г
Провадження №4/913/411/13-г
Розглянувши матеріали справи за позовом
Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торшахтосервіс", м. Луганськ
про стягнення 25 370 грн. 00 коп.
Суддя: Старкова Г.М.
при секретарі судового засідання: Макаренко В.А.
у присутності представників сторін:
від позивача - Коваленко Ю.М., довіреність № 36 від 01.01.2013;
від відповідача - Джмухадзе Д.Г., довіреність № 5 від 01.01.2013.
Суть спору: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штрафу в розмірі 25370 грн. 00 коп. за неправильно зазначену масу вантажу у вагоні №60801545, відправленому у серпні 2012 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Торшахтосервіс" за накладною № 50117340.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача надав у судовому засіданні 25.03.2013 письмовий відзив на позовну заяву не надав, але в судовому засіданні не заперечив проти позовних вимог та надав лист, яким просить суд залучити до матеріалів справи надані документи. Даний лист судом розглянутий та надані документи залучені до матеріалів справи.
Представник позивача надав у судовому засіданні 25.03.2013 клопотання, в порядку ст. 22 ГПК України, яким просить суд долучити до матеріалів справи копію телеграми станції Штерівка Донецької залізниці від 29.09.2012, яке судом розглянуте та долучене до матеріалів справи.
Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, витребувані судом та надані представниками позивача та відповідача докази на підтвердження своїх доводів, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд, -
в с т а н о в и в:
У серпні 2012 року, відповідно до накладної № 50117340 зі станції Марусине Донецької залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю "Торшахтосервіс" (відповідач у справі) здійснило відправлення вагону № 60801545 з вантажем вугілля кам'яне до станції Трипілля-Дніпровське Південно-західної залізниці, одержувач - Трипільська ТЕС ПАТ «Центренерго».
При проходженні вагону через станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці при переважуванні вагону на вагонних вагах було виявлено, що маса вантажу зазначена у накладній № 50117340 не відповідає фактичній масі вантажу у вагоні. Про даний факт було складено акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012(а.с.12).
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці було проведене контрольне переваження на 150-ттонних вагах і встановлено що:
- у вагоні № 60801545 в накладній № 50117340 вказана маса вантажу складає 69000 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 72420 кг, що на 3420 кг більше ніж вантажопідйомність вагону.
По даним фактам складено комерційний акт АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с. 10, 12).
Також дана невідповідність маси вантажу була підтверджена при повторному переважуванні спірного вагону на станції призначення Трипілля-Дніпровське Південно-західної залізниці, після здійснення переадресації, про що мається відмітка у відповідному розділі комерційного акту АА № 046811/455/268 від 12.08.2012 (а.с.11).
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці здійснено відчеплення вагону від основної відправки для переважування на вагонних вагах, повірка ваг від 30.05.2012, про що свідчать комерційний акт АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с.10,12). Надлишок вантажу було відправлено на станцію призначення по досилочній накладній №46651402 (а.с.8).
За невірно зазначену в накладній масу вантажу, позивач, відповідно до ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, нарахував штраф у розмірі 25370 грн. 00 коп., який просить стягнути на свою користь.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Оцінивши матеріали справи та доводи сторін у їх сукупності, суд прийшов до нижчевикладеного.
Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно ч.5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі - Статут), накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).
Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (далі - Правила № 863/5084 від 24.11.2000 ), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000. за № 861/5082, визначається відправником.
Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 "Правила оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 р. за № 863/5084, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.
Згідно п. 28 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон №60801545 є напіввагоном, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Так, проходженні вагону через станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, при переважуванні вагонів на вагонних вагах було виявлено, що маса вантажу зазначена у накладній № 50117340 не відповідає фактичній масі вантажу у вагоні № 60801545. Про даний факт було складено комерційний акт комерційний акт АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с. 10, 12).
Пунктом 22 "Правила видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Так, згідно Правил перевезення вантажів, пункту 4, розділу 28 "Правила складання актів" (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855), комерційного акту АА № 046811/455 від 12.08.2012 (а.с. 10) контрольне переважування вагону № 60801545 проводилось на 150 тонних вагонних вагах.
Перевіркою було виявлено:
- у вагоні № 60801545 в накладній № 50117340 вказана маса вантажу складає 69000 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 72420 кг, що на 3420 кг більше ніж вантажопідйомність вагону.
По даним фактам складено комерційний акт АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с. 10, 12).
Також дана невідповідність маси вантажу була підтверджена при повторному переважуванні спірного вагону на станції призначення Трипілля-Дніпровське Південно-західної залізниці, після здійснення переадресації, про що мається відмітка у відповідному розділі комерційного акту АА № 046811/455/268 від 12.08.2012 (а.с.11).
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці здійснено відчеплення вагону від основної відправки для переважування на вагонних вагах, повірка ваг від 30.05.2012, про що свідчать комерційний акт АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с.10,12). Надлишок вантажу було відправлено на станцію призначення по досилочній накладній №46651402 (а.с.8).
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст.129 Статуту (п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 за № 04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею« (зі змінами та доповненнями).
Згідно ст. 24 Статуту вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.
Згідно з п.5.5 розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується комерційним актом АА № 046811/455 від 12.08.2012 та акт загальної форми № 1182/Ваги від 12.08.2012 (а.с. 10, 12).
Згідно зі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі відповідно до ст. 118 Статуту залізниць / 5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення/, а саме:
- провізна плата по накладній № 50117340 (вагон № 60801545) - 5074,00 грн., сума штрафних санкцій - 5074 грн. 00 коп. х 5 = 25370 грн. 00 коп.
Сума штрафу складає 25370 грн. 00 коп.
Відповідно до ст.24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Тобто наведені норми свідчать про те, що залізниця не зобов'язана перевіряти дані, зазначені у накладних фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.
Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем невірно вказані відомості у накладній № 50117340, у зв'язку з чим, відповідно до ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Переваження вантажу на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці проводилося на 150-ти тонних вагах (технічний паспорт ваг), повірка яких проведена 30.05.2012, згідно якої технічний стан та метрологічні характеристики ваг відповідають вимогам Інструкції №279 від 25.04.04 та вказано, що ваги придатні до переважування, що підтверджено матеріалами справи (а.с.15).
Згідно телеграми станції Штерівка Донецької залізниці від 29.09.2012 контрольне переваження вагону № 60801545 не проводилось.
Викладене свідчить, що дані внесені відповідачем до накладної не відповідають фактичним обставинам, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню .
Суд вважає, позовні вимоги про стягнення з відповідача штрафу у розмірі 25370 грн. 00 коп., згідно ст.ст.118,122 Статуту залізниць України за невірне зазначення маси вантажу в накладній, нарахований позивачем обґрунтовано, підтверджений матеріалами справи та підлягає задоволенню в повному обсязі і стягненню з відповідача.
За таких обставин, позовні вимоги слід визнати обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення повністю .
У судовому засіданні 25.03.2013 оголошена вступна та резолютивна частини рішення.
Відповідно до ст. 44, 49 ГПК України, витрати зі сплати судового збору у сумі 1720 грн. 50 коп. покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 908, ч.3 ст. 909 ЦК України, ч.5 ст. 307 ГК України, ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торшахтосервіс" , вул. Линьова, 75, офіс 110, м. Луганськ, код ЄДРПОУ 35815041 на користь Державного підприємства «Придніпровська залізниця», пр. Карла Маркса, 108, м.Дніпропетровськ, код ЄДРПОУ 01073828, штраф у розмірі 25370 грн. 00 коп., витрати зі сплати судового збору у сумі 1720 грн. 50 коп., видати на виконання наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Відповідно до ст. 92 Господарського процесуального кодексу України рішення може бути оскаржено до апеляційної інстанції протягом десятиденного строку.
Повне рішення складено і підписано - 28.03.2013 .
Суддя Г.М.Старкова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2013 |
Оприлюднено | 29.03.2013 |
Номер документу | 30248460 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Старкова Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні