ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 22а-180/08 ( 22а-1589/07) Головуючий суддя у 1-ій
Категорія статобліку - 67 інстанції - Манько Г. В.
А 28/207-07
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
04 листопада 2008 року м.
Дніпропетровськ
Колегія суддів
Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого
судді -
Туркіної Л.П. ( доповідач),
суддів -
Коршуна А.О., Проценко О.А.
при секретарі - Галоян О. Г.,
за участі представників сторін:
позивача -ОСОБА_1. (довіреність НОМЕР_1 від 21.02.2008 р.)
відповідача - ОСОБА_2. (довіреність НОМЕР_2 від
01.05.2007 р.)
ОСОБА_3( довіреністьНОМЕР_3 к від 03.11.2006 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу ОСОБА_4, м.
Дніпропетровськ
на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 26 квітня 2007 р.
у справі № А28/207-07
за
позовом: Дніпропетровського обласного відділення
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м.
Дніпропетровськ
до: ОСОБА_4, м. Дніпропетровськ
про стягнення у сумі 5 144, 07 грн., -
ВСТАНОВИЛА:
У березні 2007 року Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності, м. Дніпропетровськ звернулось з позовною
заявою до господарського суду Дніпропетровської області про стягнення з ОСОБА_4
м. Дніпропетровська, м. Дніпропетровськ недоїмки по сплаті страхових внесків в сумі
193,09 грн. та фінансових (штрафних) санкцій в сумі 4 950,98 грн., всього 5 144,07 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_4
м. Дніпропетровська, зареєстрований як платник страхових внесків
(страхувальник), згідно заяви від 06.02.2003 р. у Самарській районній
виконавчій дирекції обласного відділення Фонду, реєстраційний номерНОМЕР_4
Правовою підставою вимог позивача є вимоги
Законів України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у
зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням», «Про розмір внесків на деякі види
загальнообов'язкового державного соціального страхування», «Про освіту», «Про
оплату праці».
Згідно акту перевірки від 26.02.2007 р.,
проведеної позивачем, відповідач в грудні 2005 р., квітні-червні 2006 р. (до
02.06.2006 р.) не нараховував страхові внески до Фонду в сумі 193,09 грн. із
загальної суми виплат 4 950, 98 грн. і не перерахував їх до бюджету Фонду.
РішеннямНОМЕР_5
від 05.03.2007 р., згідно вимог
законодавства за неповну сплату
страхових внесків на відповідача (страхувальника) накладено штраф у розмірі
прихованої (заниженої) суми заробітної плати в сумі 4 950,98 грн.
Відповідно
загальна сума, яка підлягає
стягненню, складає 5 144,07 грн.
Постановою
господарського суду Дніпропетровської області від 26.04.2007 р. позовні
вимоги позивача задоволені повністю, стягнуто з ОСОБА_4 м. Дніпропетровська на користь
Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності суму
недоїмки у розмірі
193, 09 грн., штраф у розмірі 4
950, 98 грн.
Суд першої інстанції посилається при цьому
на вимоги Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням і похованням», згідно з якими страхувальник -
роботодавець сплачує до Фонду страхові внески шляхом безготівкових розрахунків
один раз на місяць. Якщо страхувальники несвоєчасно та не в повному обсязі
сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені
ст. 30 цього Закону.
Згідно вимоги ст. 30 Закону України «Про
загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою
втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням і похованням» за неповну сплату страхових внесків на
страхувальника накладається штраф у розмірі прихованої (заниженої) суми
заробітної плати, на який відповідно до цього Закону нараховуються страхові
внески.
Не
погодившись з постановою суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій
просив скасувати постанову господарського суду Дніпропетровської області від
26.04.2007 р. та стягнути з Дніпропетровського обласного відділення Фонду
соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на користь ОСОБА_4
м. Дніпропетровська державне мито за подачу апеляційної скарги у розмірі 26, 00
грн.
Апелянт зазначає, що ОСОБА_4 м.
Дніпропетровська є державною установою та розпорядником бюджетних коштів
третього рівня і в усіх фінансових питаннях підпорядковується Міністерству
освіти і науки України та Головному управлінню освіти і науки Дніпропетровської
обласної державної адміністрації.
П. 2.2 спільного листа Міністерства освіти
і науки України та Міністерства фінансів України № 1/9-681 від 30.11.2005 р.
роз'яснено, що страхові внески до Фонду соціального страхування з тимчасової
втрати працездатності Законом України «Про реструктуризацію заборгованості з
виплат, передбачених ст. 57 Закону України «Про освіту» педагогічним,
науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів» не
передбачено.
Позивач
подав заперечення на апеляційну скаргу, просив залишити апеляційну скаргу без
задоволення, а постанову суду - без змін. Позивач зазначає, що його вимоги
ґрунтуються на законі, а роз'яснення
спільного
листа Міністерства фінансів
України та Міністерства освіти та науки України від 30.11.2005р. № 1/9-681 та № 31-17000-02-5/25800 з питань
реалізації постанови Кабінету
Міністрів України від 19.09.2005р. №
934 та інші роз'яснення окремих посадових
осіб, не мають сили нормативно-правового акта, носять лише роз'яснювальний,
інформаційний характер та не повинні містити нових правових норм.
У судовому засіданні представники сторін
доводи апеляційної скарги та заперечень на неї підтримали.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови
суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи
апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає
частковому задоволенню, а судове рішення скасуванню, з наступних підстав.
ОСОБА_4 м. Дніпропетровська зареєстрований
як платник страхових внесків (страхувальник) згідно заяви від 06.02.2003 р. у
Самарській районній виконавчій дирекції Дніпропетровського обласного відділення
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за реєстраційним
номеромНОМЕР_4
Згідно
п.2 ч.2 ст.27 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням та похованням» страхувальник зобов'язаний нараховувати
в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.
Згідно
ст.57 Закону України «Про освіту» від 23.12.1991 р. № 1060, держава забезпечує
педагогічним і науково-педагогічним працівникам ряд гарантій, в тому числі
надбавку за вислугу років щомісячно у відсотках до посадового окладу (ставки
заробітної плати) залежно від стажу педагогічної роботи у таких розмірах: понад
3 роки - 10 відсотків, понад 10
років - 20 відсотків, понад 20 років - 30 відсотків, та допомогу на
оздоровлення.
Відповідно
до умов ст.21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням та похованням» (далі - Закон України № 2240) та
ст.1 Закону України «Про розмір
внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування»
(далі - Закон України № 2213) базою для здійснення нарахувань страхових внесків
до Фонду є суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що
включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші
заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які
визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до
Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 р. №108/95 (далі - Закон
України № 108/95) та підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб
відповідно до вимог Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від
22.05.2003 р. №889 (далі Закон України №889).
Згідно
ст. 2 Закону України №108/95 та п.п. 2.2.2, 2.3.3 Інструкції зі статистики
заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України
від 13.01.2004 р. №5, зазначені виплати (надбавка за вислугу років допомога на
оздоровлення - далі виплати) відносяться до фонду оплати праці.
Відповідно
до умов п.п. 4.2.1 та 4.4 Закону України № 889
вказані виплати включаються до складу загального місячного оподаткованого
доходу та є базою (об'єктом) для нарахування збору до Пенсійного фонду України
і внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Для
забезпечення виконання Закону
України «Про освіту» прийнято Закон України «Про реструктуризацію
заборгованості виплат, передбачених ст. 57
Закону України «Про освіту» від 23.12.1991 р. № 1060 педагогічним,
науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів» від
09.09.2004 р. № 1994, який регулює правовідносини що склалися у зв'язку з недостатнім фінансуванням з
бюджету виплат, передбачених статтею названого Закону.
Постановою
Кабінету Міністрів від 19.09.2005 р. № 934 «Про реалізацію Закону України
"Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57
Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та
іншим категоріям працівників навчальних закладів» затверджений Порядок погашення
кредиторської заборгованості державного бюджету педагогічним і
науково-педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти з
виплати надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні
щорічної відпустки, п. 4 якої передбачено, що відрахування, передбачені
законодавством, з виплат здійснюються в установленому порядку.
Постановою
Кабінету Міністрів від 25.05.2006 р. № 745 «Деякі питання пов'язані із сплатою
страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», яка є
чинною з 02.06.2006 р. доповнено Порядок погашення кредиторської заборгованості
державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним працівникам навчальних
закладів та установ освіти з виплати надбавки за вислугу років та допомоги на
оздоровлення при наданні щорічної відпустки, № 934, згідно якої на суми виплат,
які нараховані і виплачені у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів №
934 від 19.09.2005 р., страхові внески на загальнообов'язкове державне
соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та
витратами, зумовленими народженням та похованням не нараховуються починаючи з
02.06.2006 р.
Перевіркою,
проведеною позивачем 26.02.2007
року, по результатам якої складено акт б/н, встановлено що відповідач в грудні 2005 р.,
квітні-червні 2006 р. (до 02.06.2006 р.) не перерахував страхові внески
до Фонду в сумі 193,09 грн. із загальної
суми виплат 4 950, 98 грн.
Згідно
п. 4 ч.1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням та похованням» за неповну сплату страхових внесків на
страхувальника накладається штраф у розмірі прихованої (заниженої) суми
заробітної плати, на яку відповідно до цього Закону нараховуються страхові
внески, а в разі повторного порушення - у трикратному розмірі зазначеної суми.
Рішенням
виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати
працездатностіНОМЕР_5 від 05.03.2007 р., у зв'язку з
неповною сплатою страхових внесків Професійно-технічному
училищу № 68 нарахована 193,09 грн. недоїмки та застосовано штрафні санкції
в розмірі заниженої суми заробітної плати 4 950,98 грн. Рішення позивача
не є скасованим чи зміненим.
За
таких обставин позов підлягає задоволенню частково у сумі 193 грн. 09
коп., що складає суму недоїмки.
Решту
позовних вимог слід залишити без розгляду виходячи з наступного.
Згідно ч. 1
ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення
суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції
може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час
апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які
призвели до неправильного вирішення справи.
Відповідно
до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування та преамбули Закону України «Про загальнообов'язкове державне
соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та
витратами, зумовленими народженням та похованням» правові засади регулювання
відносин, пов'язаних із зазначеним видом страхування, визначаються названим
законом.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 30 названого Закону у разі
несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальником (у тому числі фізичною
особою, яка не має статусу підприємця та використовує найману працю, через
ухилення від подання заяви про взяття на облік як платника страхових внесків)
або неповної їх сплати страхувальник сплачує суму донарахованих контролюючим
органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню.
Відповідно
до абз. 6 ч. 1 ст. 30 названого Закону повна сума недоїмки не включає у своєму
складі штрафів.
Системний
аналіз названого закону та, зокрема ст. 30 свідчить, що пеня та штраф не
відносяться до складу недоїмки. Згідно ст. 19 Конституції України посадові
особи органів державної виконавчої влади повинні діяти в порядку, визначеному
законом. Надаючи відповідні права посадовим особам, уповноважені особи Фонду
також зобов'язані керуватися чинним законодавством.
Як свідчать матеріали справи, позов
підписано директором Самарської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського
обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати
працездатності ОСОБА_5., який діяв на підставі довіреності від 02.02.2007 р. №
07-08/484 (а. с. 29). Названою довіреністю виконавча дирекція
Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності уповноважила ОСОБА_5. подавати позовні заяви
та представляти інтереси обласного відділення Фонду у справах щодо стягнення зі
страхувальників недоїмки по коштах Фонду. Про стягнення штрафних (фінансових)
санкцій у довіреності не йдеться.
Згідно п 2 ч. 1 ст. 155 КАС України суд
своєю ухвалою залишає позовну заяву без розгляду, якщо її подано від імені
позивача особою, яка не має повноважень на ведення справи.
Отже
провадження у справі підлягає залишенню без розгляду в частині вимог стягнення
фінансових (штрафних) санкцій.
Таким чином, колегія суддів
Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду вважає, що судом першої
інстанції неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, та
порушено норми ст.155 КАС України. На підставі
викладеного, постанова господарського суду
Дніпропетровської області від 26.04.2007 року підлягає скасуванню, позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду
соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м. Дніпропетровськ, в частині стягнення недоїмки по сплаті страхових внесків в сумі 193,09 грн. -
задоволенню, решту позовних вимог - слід залишити без розгляду. Присудити на користь відповідача 22 грн.
00 коп. обґрунтовано сплачених судових витрат.
Керуючись ст. ст. 94,
195, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія
суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_4, м.
Дніпропетровськ задовольнити частково.
Скасувати постанову господарського суду
Дніпропетровської області від 26 квітня
2007 р.
Позов задовольнити частково.
Стягнути з ОСОБА_4, АДРЕСА_1 (код ЄДРПОУ
02541421) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального
страхування з тимчасової втрати працездатності, 49000, м. Дніпропетровськ, пр.
К. Маркса, 93 (код ЄДРПОУ 21929415) 21 193, 09 грн. недоїмки.
Позовні вимоги про стягнення 4950, 98 грн.
штрафних санкцій залишити без розгляду.
Присудити на користь ОСОБА_4, АДРЕСА_1 (код
ЄДРПОУ 02541421) за рахунок Державного бюджету України 22 грн. 00 коп. судових
витрат.
Постанова набирає законної сили відповідно
до ст. 254 КАС України.
Постанова може бути оскаржена відповідно до
ст. 212 КАС України.
Постанову виготовлено у повному обсязі
14.01.2009 р.
Головуючий суддя:
Туркіна Л.П.
Судді:
Коршун
А. О.
Проценко О.А.
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2008 |
Оприлюднено | 03.03.2009 |
Номер документу | 3038787 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Туркіна Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні