Постанова
від 28.03.2013 по справі 27/5005/7543/2012
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.03.2013 року Справа № 27/5005/7543/2012

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сизько І.А. (доповідач)

суддів: Герасименко І.М., Кузнецової І.Л.,

при секретарі судового засідання: Турбуєвій А.О.,

За участю прокурора Горан Ю.М., посвідчення №004995 від 21.09.2012р.

Представники сторін:

від позивача: Федощенко О.О., довіреність №924/13-37 від 28.03.2013р.;

від відповідача: Гудименко О.М., довіреність №б/н від 11.06.2012р.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. у справі №27/5005/7543/2012

за позовом прокурора Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, смт. Широке, Широківський район, Дніпропетровська область

до товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2012 року прокурор Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" про зміну пунктів 7, 8, 9, 10 розділу "Орендна плата" договору оренди земельної ділянки від 10 січня 2006 року №164, укладеного між Широківською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та відповідачем, зареєстрованого у Широківському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040603102012 від 18.08.2006р., виклавши їх в такій редакції:

"п. 7. Орендна плата розраховується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2006р. №1724 та враховуючи розміри орендної плати за земельні ділянки, ухвалені рішенням комісії з перегляду ставок орендної плати за земельні ділянки державної власності, ухвалені рішенням районної конкурсної комісії по вирішенню земельних питань (протокол від 28.11.2008р. №10) (протокол від 11.05.2010 №1) і становить для земель водного фонду (у разі відсутності нормативної грошової оцінки земельної ділянки) - 3,0% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;

станом на 01.01.2012р. грошова оцінка одиниці площі ріллі по області складає 21 701, 35 грн. (з урахуванням коефіцієнту індексації - 3, 2 та 1, 756);

орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 14 857, 00 грн. на рік на розрахунковий рахунок №33214812700373, код платежу: 13050200 ГУДКУ Дніпропетровської області, банк: ВДК в Широківському районі, МФО 805012, ОКПО 23929773;

обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

п. 8. Орендна плата вноситься щомісяця протягом 30 календарних днів наступного за останнім календарним днем звітного місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, що становить 1 238,10 грн.;

орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату з урахуванням коефіцієнту індексації, який діє на момент сплати.

п. 9. Розмір орендної плати щорічно переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

п. 10. У разі необхідності, за згодою сторін, розмір і порядок сплати орендної плати можуть змінюватися додатковою згодою сторін" (з урахуванням уточнення позовних вимог від 08.11.2012р. (а.с.49-53)).

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. по справі №27/5005/7543/2012 (суддя Татарчук В.О.) позов задоволено: стягнуто з ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" на користь державного бюджету 1 073, 00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду мотивоване тим, що на законодавчому рівні встановлено мінімальний розмір річної орендної плати в трикратному розмірі земельного податку; законодавством передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом; сторонами в договорі оренди №164 від 10.01.2006р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати; законодавча зміна граничного мінімального розміру орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Не погодившись з рішенням господарського суду, ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. по справі №27/5005/7543/2012 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

В апеляційній скарзі, з урахуванням доповнення, скаржник посилається на те, що господарським судом порушено та неправильно застосовано норми ч. 2 ст. 11, ст. ст. 33, 34, 86, 121 Господарського процесуального кодексу України, ч. 2 ст. 651, ст. 654 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України; позивач не надав жодного доказу про направлення відповідачу документів з пропозицією змінити умови договору оренди землі №164 від 10 січня 2006p., як вимагає ст. 188 Господарського кодексу України та ч. 2 ст. 11 Господарського процесуального кодексу України; відсутні докази відправлення позивачем листа №3152-19 від 08.08.2012р., а за умов його відправлення, позивач не мав підстав для звернення до господарського суду 28.08.12р., оскільки строк, передбачений ч. 3, ч. 4 ст. 188 Господарського кодексу України закінчувався після двадцятиденного строку з моменту отримання відповідачем листа з урахуванням часу поштового обігу 06.10.2012р.; позивачем не надано розрахунку суми орендної плати, нормативно грошової оцінки земельної ділянки, Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

В відзиві на апеляційну скаргу прокурор Широківського району вважає рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. у справі №27/5005/7543/2012 законним, прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Представник Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області в судовому засіданні просить рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. у справі №27/5005/7543/2012 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.03.2013р. задоволено клопотання ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" від 13.02.2013р. про витребування від позивача Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

10.01.2006р. між Широківською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області (орендодавець) та фермерським господарством "Скорпіон" (орендар), правонаступником якого є ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон", укладено договір оренди землі №164 (державна реєстрація від 18.08.2006р. №040603102012), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на землях запасу Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, загальною площею 22,8204га (13,3021га - пасовища, 0,6955га - господарські шляхи, 0,4694га - дамби, 0,1586га - болота, 8,1948га - ставки) на 25 років (п. 1, п. 2, п. 6 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 43 082,18 грн. (п. 3 договору).

В п. п. 7, 8, 9 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 508, 56 грн. на рік на розрахунковий рахунок №33210812500373 код платежу: 13050200 УДКУ Дніпропетровської області, банк: ВДК в Широківському районі, МФО 805012, ОКПО 23929773; обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції; орендна плата вноситься щомісяця до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, що становить 42, 38 грн.

Відповідно ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно ст. 654 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

За приписами п. 280. 1 ст. 280 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки на землях водного фонду встановлюється у розмірі 0,3 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Протоколом №1 від 11.05.2010р. засідання комісії з перегляду ставок орендної плати за земельні ділянки державної власності, ухвалені рішенням районної конкурсної комісії по вирішенню земельних питань (протокол від 28.11.2008р. №10) встановлена ставка орендної плати за землі водного фонду у разі відсутності грошової оцінки земельної ділянки, яка передається в оренду, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За п. 10 договору оренди землі №164 від 10.01.2006р., розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати. Враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного мінімального розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, оскільки визначений договором оренди землі від 10.01.2006р. розмір орендної плати не відповідає закону.

Згідно ст. ст. 5, 13, 23 Закону України "Про оцінку земель", грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною та експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

В листі №440/13-1.03 від 21.03.2013р. відділ Держземагенства у Широківському районі Дніпропетровської області повідомив, що у 2013 році нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, яка проведена станом на 01.07.1995р., підлягає індексації на коефіцієнт Кі - 3,2 та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2011р. №1185 до ріллі застосовується коефіцієнт К - 1,756, тому вартість одного гектара ріллі по Дніпропетровській області станом на 01.01.2013р. складає 21 701, 35 грн. (3 862, 0 х 3, 2 х 1, 756, де 3 862, 0 - нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, проведена станом на 01.07.1995р.; 3, 2 - коефіцієнт індексації, що діє у 2013р.; 1, 756 - коефіцієнт індексації згідно постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2011р. №1185). В наведеному листі також зазначено, що надати Витяг з нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон" згідно договору №164, неможливо, оскільки на землі водного фонду за межами населених пунктів нормативно грошова оцінка не проводилась.

На території Зеленобалківської сільської ради нормативну грошову оцінку земель не проведено, в даному випадку річна сума орендної плати за користування земельною ділянкою водного фонду визначена відповідно до положень ст. 280 Податкового кодексу України від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

Розмір орендної плати за 1 га земель водного фонду становить 651, 04 грн. (21 701, 35 грн. х 3%, де 21 701, 35 грн. - вартість одного гектара ріллі по Дніпропетровській області станом на 01.01.2013р.; 3% - рішення комісії з перегляду ставок орендної плати за земельні ділянки державної власності, ухвалені рішенням районної конкурсної комісії по вирішенню земельних питань (протокол від 28.11.2008р. №10), оформлене Протоколом №1 від 11.05.2010р.). Відповідно розмір орендної плати за земельну ділянку загальною площею 22, 8204 га землі водного фонду за спірним договором становить 14 857, 00 грн. (651, 04 грн. х 22, 8204 га).

Щодо зауважень скаржника на недотримання позивачем вимог ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну договору оренди земельної ділянки, то Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору.

Правову позицію про те, що недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку викладено у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р. по справі №3-53гс12.

До того ж, 08.08.2012р. Широківською районною державною адміністрацією було направлено на адресу відповідача лист вих. №3152/12-19 про необхідність внесення відповідних змін до договору оренди землі (облік вихідних документів за 08.08.2012р. по Широківській районній державній адміністрації).

Керуючись ст. ст. 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Скорпіон", м. Дніпропетровськ залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2012р. у справі №27/5005/7543/2012 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України через апеляційний господарський суд.

Головуючий суддя І.А. Сизько

Суддя І.М. Герасименко

Суддя І.Л. Кузнецова

(Повний текст постанови складено 02.04.2013р.)

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.03.2013
Оприлюднено04.04.2013
Номер документу30390073
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —27/5005/7543/2012

Постанова від 28.03.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Сизько Ірина Анатоліївна

Ухвала від 18.12.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 05.12.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 20.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Ухвала від 08.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Ухвала від 23.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Ухвала від 09.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Ухвала від 18.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Ухвала від 05.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні