Рішення
від 04.02.2009 по справі 11/156-08-4178
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/156-08-4178

            

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" лютого 2009 р.Справа  № 11/156-08-4178

За позовом: Одеської залізниці;  

До відповідача: Державного підприємства "Ренійський морський торговельний порт"

про стягнення 7860,23 грн.   

                                                                                                   Суддя              Власова С.Г.

Представники:

Від позивача: Ксьондз А.В., Ротар І.В. (за довіреністю);

Від відповідача: Хаджіу С.В., Загорська Л.П. (за довіреністю);

В засіданні приймали участь:

Від позивача: Ротар І.В. (за довіреністю);

Від відповідача: Хаджіу С.В., Загорська Л.П. (за довіреністю);

СУТЬ СПОРУ: 22.10.2008 р. за вх. № 6128 Одеська залізниця (далі –Позивач) звернулась до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з ДП "Ренійський морський торговельний порт" заборгованості за користування вагонами у розмірі 7860,23 грн.

Позивач на позовних вимогах наполягає, 24.11.2008 р. за вх. № 24301 надав додаткові пояснення до позову

Відповідач проти позовних вимог заперечує, надав відгук на позовну заяву (вх. № 22782 від 05.11.2008 р.), доповнення до відгуку на позовну заяву (вх. № 23480 від 14.11.2008р.), додаткові пояснення до відгуку (вх. № 25219 від 08.12.2008 р., вх. № 25997 від 16.12.2008 р., вх. №1000 від 19.01.2009 р.)

Розглянувши матеріали справи та заслухавши доводи представників сторін, суд встановив:

Позивач зазначає, що в травні 2008 р. зі станцій Кійзак, Мискі Західно-Сибірської залізниці призначенням на станцію Рені-Порт Одеської залізниці на адресу ДП "Ренійський морський торговельний порт" прибували приватні вагони ВАТ «Перша Вантажна Компанія».

Станцією Рені було нараховано плату за користування вагонами на суму 7860,23 грн., яку ДП "Ренійський МТП" оплатити відмовляється, посилаючись на лист Укрзалізниці №ЦЗМ-12/534 від 03.03.2008 та п. 15 Правил.

Позивач стверджує, що відповідно до зазначеного листа Укрзалізниці №ЦЗМ-12/534 від 03.03.2008, Державна адміністрація залізничного транспорту України на засіданні Тарифної комісії від 28.12.2007 р. розглянула звернення ВАТ "Первая Грузовая Компания" та прийняла рішення: з метою забезпечення паритетності умов перевезень транзитних вантажів залізницями України у вагонах всіх форм власності, з 01.03.2008 р. розрахунки провізної плати за транзитні перевезення залізницями України в вагонах власності ВАТ «ПГК»здійснювати за правилами, встановленими для приватних вагонів, за умови звільнення Укрзалізниці від плати за користування цими вагонами.

Як вказує Позивач, зазначений лист не звільняє вантажоодержувачів від плати за користування вагонами власності ВАТ "Перша вантажна компанія", а тому вважає безпідставними твердження Відповідача.

Позивач також зазначив, що Листом від 02.08.2001 р. №21-2533/47 Кабінет Міністрів України надав роз'яснення голові Вищого господарського суду України, та зазначив, що в усіх випадках для застосування ст. 119 Статуту залізниць щодо плати за користування вагонами поняття "Користування вагонами" слід трактувати так: Користування вагонами - це використання вагонів тим чи іншим суб'єктом господарської діяльності, який безпосередньо приймає вагони від залізниці для виконання з ними подальших операцій, а потім повертає їх залізниці. Час користування, за який цим суб'єктом вноситься відповідна плата відлічується з моменту прийому вагонів від залізниці до моменту повернення їх залізниці.

З огляду на зазначене, Одеська залізниця вважає, що Відповідач безпідставно відмовляється сплатити залізниці плату за користування вагонами в сумі 7860,23 грн., і просить суд стягнути з ДП "Ренійський МТП" заборгованість у розмірі 7860,23 грн.

Відповідач проти позовних вимог заперечує та посилаючись на  п. 15 Правил користування вагонами та контейнерами зазначає, що  за час перебування на під'їзних коліях та інших місцях не загального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься.

Відповідач стверджує, що всі вагони, про яки йде мова у справі є власними вагонами ВАТ «Перша вантажна компанія»(Росія). Тому, по причині того, що вагони не належать залізниці, Відповідач вважає неправомірними дії залізниці, яка нарахувала плату за користування вагонами ВАТ «Перша вантажна компанія»за час знаходження вагонів на під'їзних коліях порту.

Відповідач також зазначив, що відправка і перевезення зазначених вагонів у порожньому стані, згідно інструкцій власника вагонів ВАТ «Перша вантажна компанія»і на вимогу Одеської залізниці, оформлялася Ренійським морським торговельним портом тільки по повним перевізним документам на станцію Междуреченск Західно-Сибірьскої залізниці (Росія). В документах у графі 11, «Найменування вантажу»зазначалося «Порожній вагон із-під вивантаження вугілля кам'яного ГНГ 2701. Вагон не належить перевізнику. Власник ВАТ "ПВК". В інструкціях ВАТ "ПВК" також зазначається, що залізниці України звільняються від плати за користування вагонами.

З урахуванням вказаного Відповідач вважає, що не має підстав для сплати Одеській залізниці суми 7860,23 грн. за користування вагонами, які є власністю ВАТ "ПВК" (Росія).

В доповненні до відгуку на позовну заяву за вх. № 23480 від 14.11.2008 р., Відповідач зазначив, що доказом того, що залізниця по даній справі не є власником вагонів, є:  Рознарядка №2/08 від 29.04.08 р. /графа 11,19/, Інструкція по заповненню комплекту перевізних документів СМГС по відправленню порожніх вагонів ВАТ ПГК у травні 2008 р., телеграма ВАТ РЖД, яка вказує на той факт, що порожні вагони з-під вугілля, про який йде мова у справі, не належить перевізнику.

Позивач на позовних вимогах наполягає, у додаткових поясненнях до позову (вх. № 24301 від 24.11.2008 р.) зазначає, що відповідно до ст. 119 Статуту залізниць України, п. 2, п. 14, п. 15 "Правил користування вагонами і контейнерами", затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 р. №113, за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату. Вантажовласники, порти відшкодовують залізницям плату за користування вагонами інших держав від часу прийому цих вагонів від залізниці до повернення їх після виконання вантажних операцій у порядку, визначеному Укрзалізницею відповідно до міжнародних договорів України з цих питань. Плата за користування вагонами, які є власністю інших держав, відшкодовується залізниці вантажовласниками за ставками, затвердженими Радою залізничного транспорту держав - учасниць СНД та іншими міжнародними угодами.

Посилаючись на п. 15 Правил користування вагонами і контейнерами Позивач стверджує, що за час перебування на під'їзних коліях та інших місцях незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Згідно п. 1.2, п. 1.3 «Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів», затверджених  наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 28.09.2004 р. №856, власні вантажні вагони - вантажні вагони всіх типів будь-яких форм власності (крім вагонів інвентарного парку залізничних адміністрацій), які мають восьмизначну нумерацію, що починається з цифри "5". Нумерація вагонів, якими користувався Відповідач, починається на цифру "6", що свідчить про відсутність у зазначених вагонів статусу власних, у зв'язку з чим на думку Позивача, плата за користування зазначеними вагонами повинна відшкодовуватися залізниці.

Також Позивач зазначив, що посилання відповідача на лист Укрзалізниці від 03.03.2008 №ЦЗМ - 12/534, як на підставу звільнення від плати за користування вагонами, вважає безпідставними, оскільки зазначеним листом встановлюється порядок взаєморозрахунків між Укрзалізницею та ВАТ "Первая грузовая компания", а не змінюється порядок нарахування плати за користування вагонами та звільнення вантажовласників від зазначеної плати.

В додаткових пояснення до відгуку (вх. № 25219 від 08.12.2008 р., вх. № 25997 від 16.12.2008 р., вх. №1000 від 19.01.2009 р.) Відповідач посилається як на підставу своїх заперечень  на Рішення           Державної адміністрації залізничного транспорту на засіданні Тарифної комісії від 28.12.2007 року  відповідно до якого з метою забезпечення паритетності умов перевезень транспортних вантажів залізницями України у вагонах всіх форм власності з 01.03.2008 р. розрахунки провізної плати за транзитні перевезення залізницями України в вагонах власності ВАТ "Перша   Вантажна Компанія" вирішено здійснювати за правилами, встановленими для приватних вагонів за    умов звільнення Укрзалізниці від плати за користування цими вагонами.

ВАТ «РЖД»телеграмою від 25.12.2007 р. НР ВМ - 14560 звернулось до Укрзалізниці,      узгодити курсування вагонів власності ВАТ «Перша Вантажна компанія»по території України порядком встановленим для вагонів інвентарного парку переданих в оренду і звільнило Укрзалізницю від плати за користування цими вантажними вагонами. Підставою для звільнення від плати за користування ВАТ «ПГК»є відмітка у перевізних документах «Власник ВАТ «ПГК». Відповідне узгодження Укрзалізницею було надано, без вимоги до власника вагонів про зміну нумерації вагонів на восьмизначну, яка починається на цифру «5».

За час знаходження вагонів на залізницях України, у тому числі і під вивантаженням в порту Рені плата за користування вагонів власності ВАТ «Перша вантажна компанія» не нараховувалась і не стягувалась. В перевізних документах на навантажені вагони, що прибували на адресу порту в графі 11, «Найменовання вантажу», була присутня відмітка «Вагон не належить перевізнику. Власник ВАТ «ПГК», що передбачено п.7.2 «Правил зксплуатации и пономерного учета собственных грузовых вагонов»і п.1.5 «Правил оформлення перевізних документів».

В базі даних ГІВЦ Укрзалізниці всі вагони про які йдеться у справі, були і є зареєстровані як вагони власника ВАТ «ПГК».

          В порожньому стані всі вагони, в тому числі і на вимогу Залізниці, відправлялися за повними перевізними документами. В документах у графі 11, «Найменування вантажу»зазначалося: «Порожній вагон з-під вивантаження  вугілля  кам'яного ГНГ  2701.  Вагон  не  належить перевізнику. Власник - ВАТ «ПГК», також згідно п.7.2 «Правил зксплуатации   и пономерного учета собственных грузовых вагонов» і п.1.5 «Правил оформлення перевізних документів».   

Відповідач вказує, що вищенаведені факти, на його думку, доводять те, що власником вагонів є не адміністрація залізничного транспорту Росії, а ВАТ «ПГК».  Укрзалізниця була звільнена від плати за користування вагонами, і не мала підстав для нарахування відповідних платежів Ренійському морському торговельному порту.

Крім того Відповідач зазначив, що п. 14 Правил користування вагонами і контейнерами, встановлено, що розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством. З дати введення цих правил в дію, ставки плати за користування вагонами і контейнерами були  затверджені наказом Міністерства транспорту України від 02.02.99 за №53. Ці ставки були однаковими, як для вагонів власності Укрзалізниці, так і для вагонів власності залізничних адміністрацій інших країн. За цими ставками до 2003 року порти розраховувались із залізницями за користування вагонами власності всіх залізничних адміністрацій за час знаходження вагонів під навантаження або вивантаження на коліях порту. Водночас, залізничні адміністрації країн СНД розраховувались між собою за користування вагонами за час їх курсування по залізницях одне одного згідно «Правил зксплуатации, пономерного учета и расчетов за пользование грузовыми вагонами собственности других государств», затвердженими на п'ятнадцятому засіданні Ради залізничного транспорту держав-учасниць Співдружності 24.05.1996 р.

Відповідач зазначив, що відповідно до міжнародної угоди, яка укладена між Укрзалізницею і ВАТ «РЖД», за час курсування вагонів ВАТ «ПГК»залізницями України, плата за час знаходження вагонів на залізницях України не нараховується і не стягується. Що фактично означає, що немає втрат, які потрібно відшкодувати.

Крім того Відповідач посилається на лист начальника ГІОЦ Укрзалізниці Мурзіна В.С. стосовно власності вагонів за № ГІОЦ -10/2512 від 16.12.2008 р., який було подано Одеською залізницею вході слухання справи 12.01.2009 р.

Відповідач стверджує, що саме 350 вагонів із вантажем вугілля прибуло на станцію Рені Одеської залізниці у травні 2008 р. зі станцій Кійзак, Мискі, Межлуреченск Західно-Сибірскої залізниці в приватних вагонах ВАТ «ПГК». Всі ці вагони після вивантаження відправлялись портом Рені у порожньому стані на станцію Междуреченськ за повними перевізними документами. Сума плати за користування 350 вагонами ВАТ «ПГК», яка була необгрунтовано нарахована Залізницею за відомостями №№ 9765 , 9768, 9769, 9773, 9774, 9777,9782, 9783,9784, 9787, 9790, 9791, 9795, 9797, 9799, 9800, 9806,9807,9813, 9817, 9818, 9821, 9822, 9825, 9826, 9827, 9830, 9833, 9834, 9835, 9839, 9841, 9844 дорівнює 7530,83 грн.

Зазначену суму Відповідач вважає безпідставно нарахованою. Решту суми, яка становить 329,40 грн. Відповідач згоден оплатити Одеській залізниці.

Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи  норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 119 Статуту Залізниць України, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Вантажовласники, порти відшкодовують залізницям плату за користування вагонами інших держав від часу прийому цих вагонів від залізниці до повернення їх після виконання вантажних операцій у порядку, визначеному Укрзалізницею відповідно до міжнародних договорів України з цих питань.

Згідно до п.1 Правил користування вагонами і контейнерами (ст.119-126 Статуту залізниць України), затверджених наказом  Міністерства транспорту України від 25.02.1999 р. № 113, Правила користування вагонами і контейнерами визначають порядок і умови користування вагонами і контейнерами:

- парку залізниць України;

- парку залізниць інших держав;

- які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, а також орендовані ними (за час затримки на коліях залізниць загального користування).

За користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, порти, організації, установи, громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату (п.2 Правил).

Пунктом 14 Правил (в редакції станом на 16.04.2008 р.) встановлено, що розмір плати за користування вагонами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.

Плата за користування вагонами, які є власністю інших держав, відшкодовується залізниці вантажовласниками за ставками, затвердженими Радою залізничного транспорту держав - учасниць СНД та іншими міжнародними угодами. Час користування вагонами, за який відшкодовується плата, визначається для кожного вагона за відомостями плати за користування вагонами та актами про затримку вагонів.

Ставки плати за користування контейнерами залізниць України та інших держав (крім власних) встановлені наказом Міністерства транспорту України від 02.02.99 N 53, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.02.99 за № 103/3396.

В ході розгляду справи судом встановлено, що в травні 2008 р. на адресу ДП "Ренійський морський торговельний порт" зі станцій Кійзак, Мискі, Междуреченськ Західно-Сибірської залізниці, призначенням на станцію Рені-Порт Одеської залізниці прибували вагони з вантажем.

Із накладних на вищезазначені вагони вбачається, що в графі 11, «Найменування вантажу»зазначено "Вагон не належить перевізнику. Власник ВАТ "ПВК"

З огляду на зазначене у залізниці не було підстав нараховувати Відповідачу плату за користування вагонами відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами, оскільки зазначені вагони не належать ані парку залізниць України, ані парку залізниць інших держав.

Крім того, із змісту листа Державної адміністрації залізного транспорту України              № ЦМЗ-12/107 від 16.01.2009 р., адресованого начальнику Одеської  залізниці вбачається, що Державною адміністрацією залізничного транспорту України було розглянуто звернення Одеської залізниці від 05.01.2009 р. №Н-7/04 стосовно роботи з вагонами ВАТ "Первая грузовая компания" та повідомлено Одеську залізницю, що згідно із Статутом залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457, вантажовласники, порти відшкодовують залізницям плату за користування вагонами інших держав від часу прийому цих вагонів від залізниці "до повернення їх після виконання вантажних операцій у порядку, визначеному Укрзалізницею відповідно до міжнародних договорів України з цих питань. На сьогодні залізничні адміністрації країн СНД та Балтії при експлуатації вагонного парку керуються «Правилами эксплуатации, пономерного учета и расчетов за пользование грузовыми вагонами собственности других государств», Правилами эксплуатации и пономерного учета собственных грузовых вагонов», «Соглашением - о порядке эксплуатации, пономерного учета и расчетов за пользование грузовыми вагонами инвентарного парка, переданными в аренду (временное пользование) и курсирующими в международном сообщении». Умови роботи з ВАТ "ПГК" не відповідають жодному з цих документів.

В зазначеному листі також повідомлялось, що під час роботи виявлено факти передачі із власності ВАТ "РЖД" у власність ВАТ "ПГК" та навпаки одних і тих самих вагонів декілька разів, відсутності на вагонах трафаретів про приналежність їх власнику ВАТ "ПГК", при перевезеннях транзитних вантажів у вагонах ОАО "ПГК" в перевізних документах вантажовідправниками не завжди проставлялись відмітки "собственность ОАО "ПГК" та інші факти.

Державна адміністрації залізного транспорту України повідомила, що згідно з п. 4 Тимчасової угоди між ВАТ "РЖД" і Укрзалізницею від 04.07.2008 р. достовірність обліку вагонів ВАТ "ПГК" забезпечується у відповідності з "Порядком взаємного контролю за повнотою обліку і реєстрації вантажних вагонів ВАТ "ПГК" в автоматизованому банку даних інвентарного парку вантажних вагонів залізниць та вагонів, які належать підприємствам і організаціям (АБД ПВ) і документального підтвердження даних на паперових носіях".  Зазначеним Порядком передбачено, що ВАТ "РЖД" щомісяця на підставі актів прийому-передачі вагонів документально підтверджує Укрзалізниці на паперових носіях реєстр номерів вагонів, переданих у власність ВАТ "ПГК". До теперішнього часу від російської сторони визначений реєстр вагонів не надходив. А проведення розрахунків по платі за користування вагонами на підставі електронної бази даних не передбачено діючим законодавством України. До того ж на сьогодні процес перенумерації вагонів ВАТ "ПГК" із загальномережевою нумерацією на приватну не завершено, тому не має можливості однозначно визначитись з приналежністю вагонів ВАТ "ПГК".

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Одеською залізницею не було підтверджено належними доказами те ,що спірні вагони не належать ВАТ "ПГК", а тому, як вже зазначалось вище у Одеської залізниці не було підстав нараховувати Відповідачу плату за користування вагонами відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами за відомостями №№ 9765 , 9768, 9769, 9773, 9774, 9777,9782, 9783,9784, 9787, 9790, 9791, 9795, 9797, 9799, 9800, 9806,9807,9813, 9817, 9818, 9821, 9822, 9825, 9826, 9827, 9830, 9833, 9834, 9835, 9839, 9841, 9844 у розмірі 7530,83 грн.

Враховуючи викладене, позовні вимоги Одеської залізниці підлягають задоволенню частково в сумі 329,40 грн., оскільки саме в цьому розмірі вони є обгрунтованими та підтвердженими належними доказами та наявними матеріалами справи.

Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача пропорційно задоволеним вимогам, згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити частково

2.          Стягнути з Державного підприємства "Ренійський морський торговельний порт" (68802, м. Рені, Одеської області, вул. Дунайська, 188, код 01125809) на користь Одеської залізниці (6512, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, п/р 26003000001 в Одеській філії АК "Експресс-Банк", МФО 328801, код 01071315) –329,40 грн., 3,29 грн. держмита та 4,95 грн. витрат на ІТЗ судового процесу.

3.          В решті позову - відмовити.

Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

  

Суддя                                                             Власова С.Г.  

Рішення підписане 09.02.2009 р. в порядку ст. 85 ГПК України.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення04.02.2009
Оприлюднено03.03.2009
Номер документу3041772
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/156-08-4178

Ухвала від 26.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 12.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 12.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Рішення від 04.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні