Рішення
від 29.01.2009 по справі 11/169-08-4993
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/169-08-4993

            

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" січня 2009 р.Справа  № 11/169-08-4993

За позовом:  Державного підприємства "Придніпровська залізниця"  в особі Криворізької дирекції залізничних перевезень;   

До відповідача:  Державного підприємства "Іллічівський морський торговельний порт"  

   

про стягнення 10540 грн.;

                                                                                                        Суддя     Власова С.Г.

Представники:

Від позивача: Федусова Р.М. (за довіреністю);

Від відповідача: Попова Н.О., Остапов  В.В. (за довіреністю);

В засіданні приймали участь:

Від позивача: Федусова Р.М. (за довіреністю);

Від відповідача: Остапов  В.В. (за довіреністю);

СУТЬ СПОРУ: 24.11.2008 р. за вх. № 6860 ДП "Придніпровська залізниця"  в особі Криворізької дирекції залізничних перевезень (далі –Позивач) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до ДП "Іллічівський морський торговельний порт" про стягнення штрафу в сумі 10 540,00 грн.

Позивач на позовних вимогах наполягає.

Відповідач проти позовних вимог заперечує, про що зазначив у відзиві на позовну заяву від 08.12.2008 р. за вх. № 25217

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне:

Згідно залізничної накладної № 42058647 від 14.09.2008 р. ДП "ІМТП" на адресу ВАТ  "Нікопольський завод феросплавів" був відправлений вантаж (руда марганцева).

Позивач стверджує, що при оформленні перевізних документів ДП "ІМТП" було невірно зазначено масу вантажу. Так під час контрольного переважування вантажу на шляху слідування Кривий Ріг Вантажний було виявлено, що маса вантажу не відповідає даним зазначеним у перевізних документах, а саме у вагоні № 53412128 згідно накладній № 42058647 зазначено 68050 кг, а при переважуванні виявлено, що вага вантажу складає 78200 кг., тобто на 9200 кг. більше зазначеного в накладній. Факт невірно зазначеної маси вантажу було зафіксовано комерційним актом БК 062582/87 від 16.09.2008 р. та випискою з книги контрольних переваг.

Посилаючись на ст.ст.24, 118, 122 Статуту залізниць України, Позивач, за невірно зазначену масу вантажу нарахував Відповідачу штраф у п'ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення, а саме 10 540,00 грн.

Посилаючись на викладене, Позивач просить суд стягнути з Відповідача 10540,00 грн. штрафу.

Відповідач проти позовних вимог заперечує, у відзиві на позов від 08.12.2008 р. за вх. № 25217 зазначає, що згідно з ст.122 Статуту Залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. Відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

На думку Відповідача, статті 118, 122 Статуту Залізниць України, є однобічними, оскільки стосуються тільки інтересів Залізниці.

Відповідач стверджує, що згідно зі ст.73 ГК України, порт є державним унітарним підприємством, майно якого перебуває у державній власності, а тому останній не має права розтрачувати державні кошти, сплачуючи непомірно великі штрафи. Крім того, Відповідач вказує, що портом вже було сплачено всі витрати, пов'язані з перевантаженням вагонів й доведенням їх до вірної маси й виправленням виниклої ситуації.

Відповідач вважає, що оскільки перевантаження вагонів не призвело до будь яких  наслідків, як передбачено у Статуті, то порт не визнає правомірним нарахування штрафу у розмірі 10540,00 грн.

Посилаючись на п.2 ст.1166 ЦК України Відповідач вказує, що особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відповідач також зазначив, що відповідно до ст. 233 ГК України, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі, порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому Відповідач просить  взяти до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

На думку Відповідача, враховуючи той факт, що позивач звернувся до суду з позовом про стягнення лише штрафу, а не штрафу та завданих збитків, то норма ст.233 ГК України узгоджується з вимогами п.3 ст.83 ГПК України, у відповідності з яким господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір штрафу, який підлягає стягненню.

Посилаючись на скрутне фінансове становище, порт зазначає, що є неспроможним сплачувати непомірно велику суму штрафу, і тому просить суд зменшити суму штрафу в десять раз.

Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи  норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.

          

Згідно залізничної накладної № 42058647, Відповідачем 14.09.2008 р. зі ст. Іллічівськ, Одеської залізниці, на адресу ВАТ  "Нікопольський завод феросплавів" (ст. Нікополь, Придніпровської залізниці) у вагоні № 53412128 був відправлений вантаж, руда марганцева, у кількості 68050 кг.

Із зазначеної накладної вбачається, що вантаж було завантажено у вагон засобами відправника  - ДП „Іллічівський морський торговельний порт". Маса вантажу визначена на 100 тонних вагах відправника. Правильність внесених відомостей у зазначеній накладній підтверджено відправником, а саме: наявні підписи см.зам.нач. 21 скл. –Дмумига.

Заповнення саме вантажовідправником визначених граф комплекту перевізних документів, в тому числі і накладної передбачено як п.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. №863/5048 (надалі - Правила), так і ст.23 Статуту залізниць України.

В процесі перевезення вантажу на станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці на підставі телеграми від 16.09.2008р. № 191 та акту загальної форми від 16.09.2008 р. № 121639 було здійснено контрольне переваження вагону № 53412128, внаслідок чого виявлено надлишок вантажу у вагоні –10150 кг., про що складено  комерційний акт серії № БК 062582/87 від 16.09.2008 р.

Відповідно до ч.5 ст.307 ГК України, яка кореспондуються з ч.4 ст.909, ч.1 ст.920 ЦК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначається транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 2 Статуту залізниць України передбачено, що обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом визначає Статут залізниць України.

Згідно із ст. 6 Статуту залізниць України накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Статтею 122 названого Статуту передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до ст. 118 Статуту за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

В силу вимог ч.1 ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Вантажовідправник –ДП "Іллічівський морський торговельний порт" неправильно зазначив масу вантажу в залізничній накладній № 42058647, про що станцією Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був складений комерційний акт від 16.09.2008 р. серії БК № 062582/87.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги ДП „Придніпровська залізниця" в особі Криворізької дирекції залізничних перевезень про стягнення штрафу є правомірними.

Судом не приймаються до уваги заперечення Відповідача в частині неправомірності нарахування залізницею штрафу з посиланням на те, що портом оплачено всі витрати пов'язані з переваженням вагонів та доведенням їх до вірної маси (оплата несплаченої провізної плати), а також відсутності наслідків передбачених Статутом, оскільки штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Відповідно до наданого Позивачем розрахунку, сума штрафу складає 10540,00 грн.

Статтею 233 Господарського кодексу України та ст. 83 ГПК України  передбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшити розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання, у разі, якщо штрафні санкції надмірно великі.

Враховуючи те, що неправильне оформлення перевізних документів ДП "Іллічівський морський торговельний порт" не завдало істотних збитків або інших негативних наслідків позивачу, розмір штрафу на думку суду, є надмірно великим. Також приймаючи до уваги скрутне фінансове становище ДП "Іллічівський морський торговельний порт", яке підтверджено наявними матеріалами справи, суд вважає, що можливе зменшення розміру стягуваного штрафу до 2108,00 грн.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги ДП "Придніпровська залізниця" в особі Криворізької дирекції залізничних перевезень підлягають задоволенню частково, в сумі 2108,00 грн.

Витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача, пропорційно задоволеним вимогам, згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд,  -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити частково.

2.          Стягнути з Державного підприємства "Іллічівський морський торговельний порт"              (68001, м. Іллічівськ, вул. Праці, 6, код 01125672, п/р 2600330369980 у відділені АКБ "Інвестбанк", м. Одеса, МФО 328210) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса, 108,  п/р 26006000012, ДФ АБ “Експрес Банк”, м. Дніпропетровська, МФО 306964, код 01073828) штраф у розмірі 2108,00 грн., державне мито в сумі 102,00 грн. та витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 118,00 грн.

3.          В решті  позову  відмовити.

          

Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення підписано в порядку ст. 85 ГПК України 02.02.2009 р.

Суддя                                                                                                           Власова С.Г.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення29.01.2009
Оприлюднено03.03.2009
Номер документу3042173
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/169-08-4993

Ухвала від 24.07.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 22.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 10.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 01.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 14.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 14.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Рішення від 29.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні