Рішення
від 03.02.2009 по справі 26/147-08-4447
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

26/147-08-4447

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" лютого 2009 р.Справа  № 26/147-08-4447

Господарський суд Одеської області  у складі :

судді                               Никифорчука М.І.

при секретареві        Войтенко С.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу  

за позовом: Відкритого акціонерного товариства  „ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ”  

до відповідача  : Державного підприємства  „Одеська залізниця”

до 3-їх осіб з боку відповідача :  ВАТ ЦОФ „НАГОЛЬЧАНСЬКА”

ТОВ „ ТОРГОВИЙ ДІМ „ЕКО-ВУГІЛЛЯ УКРАЇНИ”

за участю представників :

від позивача :  Гризан Г.П. за довіреністю  від 09.01.2009 р.

від відповідача: ю/к Кіташевський Д.А. за довіреністю від 08.01.2009 р. ;

від 3-їх особі : не з'явились, ( повідомлялись про час та місце розгляду справи належним чином / поштові повідомлення у справі/, причини неявки суду не повідомили.

про стягнення 1981,00 грн., -

у с т а н о в и в :

Відкритим акціонерним товариством „ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ”               ( далі –позивач) заявлені вимоги до Державного підприємства „Одеська залізниця”  та Відкритого акціонерного товариства  ЦОФ „НАГОЛЬЧАНСЬКА” про стягнення 1981 грн. 00 коп. –вартості недостачі вугілля при перевезенні залізницею посилаючись на наступне.

29.02.2008 р. між позивачем та ТОВ „ТОРГОВИЙ ДІМ „ЕКО-ВУГІЛЛЯ УКРАЇНИ”  ( постачальник) укладено договір поставки № 107-уг. Згідно п.2.11 цього договору                ВАТ ЦОФ „НАГОЛЬЧАСЬКА”  05.11.2008 р.  зі станції Карахаш Донецької залізниці направило вугілля марки А (антрацит) на адресу позивача у справі.

По накладній № 50089507 від 05.1108 р. вугілля направлено у трьох вагонах :            № 65753287 ( нетто 65 000 кг.), № 67612309 ( нетто 69 000 кг.) і № 66061433 ( нетто       69 000 кг.) до ст. Вигода Одеської  залізниці, вантаж  / вугілля/  маркован  розчином вапна, вагон завантажено  нижче бортів в твердому стані. Вугілля повністю оплачено, згідно виставленого рахунку № 9 від 05.11.2008 р.

07.11.2008 р.  по прибутті  вагону № 65753287  на станцію Знаменка Одеської залізниці у вказаному вагоні була виявлена недостача вантажу у кількості  3,48 т., про що  у той же день складений комерційний акт БК № 047577*960/10. Згідно вказаного  комерційного акту у вагоні № 65753287 на поверхні вантажу є поглиблення зліва над            3-4 люками довжиною 2500 мм,  шириною 2000 мм, глибиною 500 мм. Течі вантажу немає. Є маркування вантажу вапном, в місці поглиблень маркування вантажу відсутнє. Є доступ до вантажу. Доступ до вантажу усунений шляхом нанесення маркірування вапном. Каток не застосовувався. Двері заварені, люки  щільно закриті. Захисне маркірування вантажу нанесено вапном, у місці поглиблення доступ до вантажу усунений шляхом нанесення маркірування вапном.

Згідно досилочної накладної ( залізничної) № 42033292 від 07.11.08 р.  вагон                     № 65753287 ( нетто 65000 кг.)  відчеплений по комерційному браку та відправлений позивачу до ст. Вигода Одеської залізниці з вищеприведеним  комерційним актом.

Відповідно до бухгалтерської довідки № 01-1/205 від 13.11.2008 р.  сума недостачі складає 1981 грн. 00 коп.,  виходячи з норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто  вугілля   1%, відповідно до п. 27Правил видачі вантажів.

15.01.2009 р. позивачем до суду подана заява про уточнення позову, в якій він уточнює відповідача: Державне підприємство «Одеська залізниця», та уточнює назву третіх осіб на боці відповідача: ВАТ ЦОФ «Нагольчанська»та ТОВ „ ТОРГОВИЙ ДІМ „ЕКО-ВУГІЛЛЯ УКРАЇНИ” і просить стягнути з Державного підприємства «Одеська залізниця»1981 грн.

Представник відповідача вимоги не визнає, про  що зазначив у відзиву на позов, у  якому зокрема, зазначив,  про відсутність ознак втрати вантажу, оскільки вантаж був  завантажений у вагон нижче бортів. При цьому  посилається на розділ 8 п.27 Правил перевезення  вантажів залізничним транспортом. Просить у позові відмовити.

Вислухавши представників сторін, дослідивши  матеріали  справи, господарський суд прийшов до наступного висновку.

Згідно вимог ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

З матеріалів справи випливає наступне. Відповідно до вказаної вище накладної  на маршрут або групу вагонів № 50089507 вказані вище вагони були відправлені від                   ВАТ ЦОФ „Нагольчанська” на адресу позивача у справі.

07.11.2008 р.  по прибутті  вагону № 65753287  на станцію Знаменка Одеської залізниці виявлено нестача вантажу, про що складений вищеприведений комерційний акт та про що зазначено у вказані накладній № 50089507 (на звороті  1-ої  сторінки накладній).

З  вищеприведеного комерційного акту убачається, що  він складений на підставі актів загальної форми № 21739 і 21752 від 07.11.2008 р., відповідно до яких  у вагоні                             № 65753287 на поверхні вантажу є поглиблення зліва над 3-4 люками довжиною 2500 мм, шириною 2000 мм, глибиною 500 мм. Течі вантажу немає. Є маркування вантажу вапном, в місці поглиблень маркирування вантажу відсутня. Є доступ до вантажу. Доступ до вантажу усунений шляхом нанесення маркірування вапном. Каток не застосовувався. Двері заварені, люка  щільно закриті.

Аналізуючи зміст приведених актів загальної форми та комерційного акту, суд вважає, що  вказані акти складені відповідно до вимог чинного законодавства і з них випливає наявність вини відповідача –Одеської залізниці - у незабезпеченні схоронності перевозимого вантажу,  про що свідчать  наявні на поверхні вантажу поглиблення.

Відповідно до п.12 „Правил видачі вантажу” затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 року та зареєстрованих в  Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 862/5083, з подальшими змінами та доповненнями, - на станції призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу в разі прибуття вантажу  з  ознаками  недостачі,  псування  або пошкодження.  

Відповідно до п.27 цих же правил вантаж  вважається  доставленим  без  утрати,  якщо  різниця  між  масою,  вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та  масою,  визначеною на станції призначення,  не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто.

При видачі  вантажів,  маса  яких  унаслідок  їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить:  вугілля   1%.

Згідно рахунку - фактури № 09 від 05 листопада 2008 р.  виставленого                              ТОВ „ТОРГОВИЙ ДІМ „ЕКО-ВУГІЛЛЯ УКРАЇНИ” ( постачальником вантажу)  вартість однієї тони вугілля складає 583, 33 грн.  

Відповідно до  вищеприведеної бухгалтерської довідки № 01-1/205 від 13.11.2008 р.  сума недостачі складає 1981 грн. 00 коп., ураховуючи норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто  вугілля   1%, відповідно до п. 27 Правил видачі вантажів. Дана довідка є фактично розрахунком суми стягнення. Перевіривши наданий позивачем розрахунок суми стягнення,  суд приймає його  до уваги та вважає його правильним.  

Відповідно до ст. 114 Статуту залізниць України, - залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:           а) за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

          Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

 Згідно зі ст. 908 ЦК України, - умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ст. 110 Статуту залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.

Згідно ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи в розмірі тієї суми, на яку було знищено його вартість. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі-продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну і вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.

Статтею 113 Статуту  передбачено, що за  незбереження ( втрату,  нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин  

Ураховуючи вищевикладене, господарський суд вважає Одеську залізницю винну у нестачі вантажу позивача при перевезенні, оскільки нею не прийняті  певні міри щодо запобіганню втрати вантажу.  

Таким чином, аналізуючи вищевикладене у сукупності, господарський суд  вважає, що позовні вимоги є обґрунтовані, підтверджені наявними у справі матеріалами,  тому підлягають задоволенню в повному обсягу.

Заперечення відповідача, викладені у відзиву на позов, суд відхиляє, та вважає їх такими, що суперечать матеріалам справи, про що зазначено вище.

Витрати по сплаті держмита та на інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок відповідача, згідно ст. 44,49 ГПК України.

Враховуючи викладене і, керуючись статтями 44, 49, 82 - 84 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства «Одеська залізниця»( 65012, м. Одеса,                         вул. Пантелеймонівська, 19; р/р 26034000003 в ОФ АБ «Експрес-банк», МФО 328801, ОКПО 01071315) на користь відкритого акціонерного товариства „ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ” ( 67620, Одеська область, Біляївський район, с.Вигода, вул. Енергетиків, 12/16, код ЄДРПОУ 19356455: р/р 26003305215001 в ЮГРУ ЗАТ „КБ ПриватБанк”, м. Одеса, МФО 328704 ) - вартість нестачі вугілля  в сумі                  1981(одна тисяча дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 00 коп.; державного мита в сумі                       102 (сто дві)  грн. та 118 (сто вісімнадцять ) грн. витрат на інформаційне –технічне забезпечення судового процесу.

Рішення господарського суду набирає законної  сили згідно зі ст. 85 ГПК України, після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

Суддя                                                                                       Никифорчук М.І.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення03.02.2009
Оприлюднено03.03.2009
Номер документу3042818
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —26/147-08-4447

Ухвала від 15.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Рішення від 03.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні