Рішення
від 12.02.2009 по справі 44-2009
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

44-2009

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 315

РІШЕННЯ

Іменем України

12.02.2009Справа №2-5/44-2009

За позовом – Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова-Еко», м. Київ    

До відповідача – Ленінської районної державної адміністрації, смт. Леніне  

Про визнання права на розробку проекту.    

Суддя  М.П.Гаврилюк

    ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача – Попович І.Я – предст., дов. від 26.12.2008 року.             

Від відповідача – Кім Н.О. – гол. спец. юр. сект., дов. від 09.01.2009 року.  

Сутність спору:

         Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова-Еко», м. Київ звернувся до Господарського суду АР Крим з позовом, в якому просить суд визнати право на розробку проекту землеустрою по відведенню в оренду для будівництва та обслуговування вітрової електростанції (ВЕС) «Нова-еко» потужністю до 100МВт на земельній ділянці загальною площею 108,4000га і повітряній лінії (ПЛ) електропередач 220кВ на земельній ділянці загальною площею 12,0000 га на території Ленінського району АР Крим за межами населених пунктів, шляхом звернення до розробників землевпорядкувальної документації, які на договірних підставах, без дозволу Ленінській районній державній адміністрації мають право на складання проекту землеустрою по відведенню земельних ділянок в орієнтовних межах і розмірах, визначених матеріалами узгодження місцерозташування земельних ділянок, а саме:

- на землях Ленінської сільської ради (ВЕС) - 22,4000га, з них: 11,9000га в короткострокову оренду на період будівництва; 10,5000га в довгострокову оренду на 49 років;

- на землях Ленінської сільської ради (ПЛ) - 3,5000га, з них: 3,3770га в короткострокову оренду на 3 роки; 0,1230 га в довгострокову оренду на 49 років;

- на землях Виноградненської сільської ради (ВЕС) - 10,4000га, з них: 6,3000га в короткострокову оренду на період будівництва; 4, 1000 в довгострокову оренду на 49 років;

- на землях Останкінської сільської ради (ВЕС) - 27,6000 га, з них: 18,2000га в короткострокову оренду на період будівництва; 9,4000 га в довгострокову оренду на 49 років

- на землях Останкінської сільської ради (ПЛ)- 8,5000 га, з них: 8,1955 га в довгострокову оренду на 3 роки; 0,3045 га в довгострокову оренду на 49 років;

- на землях Новомиколаївської сільської ради (ВЕС) – 48,0000 га, з них: 32,0000 га в короткострокову оренду на період будівництва;16,0000 в довгострокову оренду на 49 років.               

Відповідач позов не визнав, посилаючись на ст.ст. 122, 151 Земельного кодексу України, а  саме вказує на те, що повноваження з розпорядження спірними земельними ділянками відноситься до компетенції Ради міністрів АР Крим.    

У судовому засіданні відповідач заявив клопотання про залучення до участі у справі в якості другого відповідача Раду міністрів АР Крим.

Суд відмовив в задоволенні даного клопотання, у зв'язку тим, що предметом позову є вимоги позивача саме до відповідача – Ленінської районної державної адміністрації, а предметом судового розгляду є перш за все питання про ухилення відповідача від здійснення своїх повноважень спірними земельними ділянками, тобто суд вважає що дана справа повинна бути розглянута у існуючому суб'єктному складі сторін.    

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд -

ВСТАНОВИВ:

          З метою здійснення господарської діяльності, передбаченої статутними документами, ТОВ «Нова-Еко» було вирішено  запроектувати розміщення  на територіях Чорноморського (200 МВт) і Ленінського (100 МВт) районів вітрові  електростанції (ВЕС) «Нова-Еко» загальною потужністю 300 МВт.

         Будівництво та введення в експлуатацію ВЕС було заплановано здійснити в 2008-2011 роках, а початок будівництва був запланований на 2008 рік.

         Примірна кошторисна вартість проекту склала 4 млрд. 503 млн. 887 тис. 465 грн., термін окупності проекту - 10 років, а саме будівництво ВЕС було заплановане  здійснювати виключно за рахунок приватних інвестицій, у тому числі за участю всесвітньо  відомих зарубіжних  інвесторів.

         Проект розміщення ВЕС був затверджений рішенням Міжвідомчої координаційної Ради  з питань будівництва ВЕС Міністерства промислової політики України від 16.01.2006 р. № 21 і ввійшов до  переліку інвестиційних  проектів Ради міністрів АР Крим з реалізації «Концепції розвитку морського берегу  Криму на 2006-2016 роки», затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2005р. №789.

         Також, вказаний проект був схвалений Міністерством охорони природного середовища, Міністерством палива і енергетики, Національним космічним агентством України, як проект спільного здійснення, що відповідає  вимогам Кіотського протоколу.

         Техніко-економічне обгрунтування інвестицій в будівництво ВЕС «Нова-Еко» (ТЕО) пройшло комплексну державну інвестиційну експертизу і отримало позитивний висновок.

         На території Ленінського району розміщення ВЕС вказаним проектом передбачається у межах земель Ленінської, Виноградненської, Останінської, Новомиколаївської  сільських рад і групи фізичних осіб (всі земельні ділянки знаходяться за межами населених пунктів), у зв'язку з чим, розробці ТЕО з боку позивача передувала процедура отримання  дозволів на проведення проектно-дослідницьких робіт.

На підставі рішення Виноградненської сільської ради від 03.03.2006 р. «Про надання дозволу на проведення ПДР по ТЕО інвестицій в будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території земель Виноградненської сільської ради», рішення Ленінської сільської ради від 15.03.2006р. «Про надання дозволу на проведення ПДР по ТЕО інвестицій в будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території земель Ленінської сільської ради»,  рішення Новомиколаївської  сільської ради від 15.03.2006р. №18 «Про надання дозволу на проведення ПДР по ТЕО інвестицій в будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території земель Новомиколаївської  сільської ради», рішення Останінської сільської ради від 17.03.2006р. «Про надання дозволу на проведення ПДР по ТЕО інвестицій в будівництво ВЕС на території земель Останінської сільської ради» та листа Ленінської Районної державної адміністрації від 07.04.2006г. №01-29/623, разом з погодженнями громадян-власників земельних ділянок, позивачем було отримано дозволи на проведення ПДР щодо  розробки ТЕО інвестицій в будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території Ленінського району

         19.06.2006р. ТОВ «Нова-Еко» отримало позитивний висновок КФ Інституту археології НАНУ за  № 125/1-439 з  доданням  карти з нанесенням об'єктів історико-культурного значення в районі будівництва ПЛ-220кВ ВЕС «Нова-Еко» (Ленінський майданчик).

          Після закінчення процедури проектування ВЕС, за результатами розгляду звернень ТОВ «Нова-эко» на адресу власників земельних ділянок і спеціалізованих суб'єктів господарювання про врегулювання земельних правовідносин і узгодження місця розташування об'єкту будівництва, а також,  в частині отримання технічних умов на будівництво ВЕС в Ленінському районі, були складені і отримані наступні матеріали:

- акт від 21.04.2007р  вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ПЛ-220 кВ на території Ленінської і Останінської сільських рад;

- технічні  умови, видані ВАТ «Харьківтрансгаз» від 26.04.2007р. №05-17-170 про погодження розміщення вітрових електростанцій;

- рішення Ленінської сільської ради від 08.05.2007р «Про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки під будівництво ВЕС «Нова-Еко» і ПЛ-220-330 кВ у межах земель Ленінської сільської ради»;

- позитивний висновок ГУ МНС від 18.05.2007р. №103 щодо вибору майданчика під будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території Виноградненської  сільської ради;

- позитивний висновок ГУ МНС від  18.05.2007р. №104 щодо  вибору майданчика під будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території Ленінської сільської ради;

- позитивний висновок ГУ МНС від 18.05.2007р. №105 щодо вибору майданчика під будівництво ВЕС «Нова-Еко»» на території Останінської сільської ради;

- позитивний висновок ГУ МНС  від 18.05.2007р. №102 щодо  вибору майданчика під будівництво ВЕС «Нова-Еко» на території Новомиколаївської  сільської ради;

- акт від 01.06.2007р. вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» на території Віноградненської сільської ради;

- акт від 01.06.2007р. вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» на території Ленінської сільської ради;

- акт від 01.06.2007р вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» на території Останінської сільської ради;

- акт від 01.06.2007р. вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» на території Новомиколаївської  сільської ради;

- акт від 01.06.2007р. вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» на території Виноградненської, Ленінської, Останінської і Новомиколаївської  сільських рад;

- розпорядження Ленінської РДА  від 01.06.2007р. №467 «Про погодження місця розташування вітрової електростанції «Нова-Еко» у межах земель Ленінської, Віноградненської, Останінської, Новомиколаївської  сільських рад»;

- позитивний висновок Ленінської РДА від 01.06.2007р. №01-23/447 «Про погодження місцерозташування ВЕС «Нова-Еко» у межах земель Ленінської, Виноградненської, Останінської і Новомиколаївської  сільських рад»;

- рішення Новомиколаївської  сільської ради від 06.06.2007р. «Про погодження місцерозташування і розмірів земельної ділянки під будівництво ВЕС «Нова-Еко» у межах земель Новомиколаївської  сільської ради»;

- рішення Виноградненської сільської ради від 18.06.2007р. №40 «Про погодження місцерозташування і розмірів земельної ділянки під будівництво ВЕС «Нова-Еко» у межах земель Виноградненської сільської ради»

- рішення Останінської сільської ради від 26.06.2007р. №69 «Про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки, дозволи на проведення ПДР для будівництва ПЛ 220-330 кВ ВЕС «Нова-Еко», у межах земель Останінської сільської ради»;

- технічні умови ВАТ «Укртелеком» ЦТЕПЗ Ns5 від 26.06.2007р  № 45 на будівництво ВЕС «Нова-Еко» в Ленінському, Раздольненському, Первомайському  і Чорноморському районах АР Крим;

- технічні умови ВАТ «Укртелеком» від 26.06.2007р №03/148 на будівництво повітряних високовольтних ліній і полів  ВЕС «Нова-Еко» в Ленінському, Раздольненському, Первомайському  і Чорноморському районах АР Крим;

- позитивний висновок Ленінської СЕС від 06.07.2007р. №02.01-126-784 «Про погодження місця розташування земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» в  межах земель Ленінської, Останінської, Виноградненської і Новомиколаївської сільських рад»;

- позитивний висновок Управління екологічної інспекції Керченського регіону від 25.07.2007р №314 «Про погодження матеріалів вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування лінії електропередач ПЛ 220 кВ на території земель Ленінської і Останінської сільських рад»;

- позитивний висновок Ленінської РДА  від 26.07.2007р. №01-23/603  «Про погодження місця розташування повітряної лінії електропередач ПЛ-220КВ у межах земель Ленінської і Останінської сільських рад»;

- розпорядження Ленінської РДА від 26.07.2007р №661 «Про погодження місця розташування повітряної лінії електропередач ПЛ-220кВ у межах земель Ленінської і Останінської сільських рад»;

- позитивний висновок Управління  екологічної інспекції Керченського регіону від 01.08.2007р №321 «Про погодження матеріалів вибору земельної ділянки під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» у межах земель Новомиколаївської сільської ради»;

- технічні умови РП  ВКГ від 01.08.2007р. №5829 на підключення до магістрального водовідводу і установку водоміра до ВЕС «Нова -Еко» на території Ленінської сільської ради;

- позитивний висновок відділу архітектури, містобудування і житлово-комунального господарства Ленінського району від 02.08.2007р. №299 про  погодженням матеріалів місця розташування і розмірів земельних ділянок для будівництва і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» і ПЛ 220 кВ на території Виноградненської, Ленінської, Останінської і Новомиколаївської сільських рад, а також ПЛ-220 кВ у межах земель Ленінської і Останінської сільських рад;

- позитивний висновок Ленінського районного відділу земельних ресурсів від 02.08.2007р. №522/10-09 про погодження матеріалів  вибору місця розташування і розмірів земельних ділянок під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко» у межах земель Виноградненської, Ленінської, Останінської і Новомиколаївської сільських рад;

- позитивний висновок Ленінського районного відділу земельних ресурсів від 02.08.2007р. №1871 про погодження матеріалів  вибору місця розташування і розмірів земельних ділянок під будівництво і обслуговування ПЛ-220кВ ВЕС «Нова -Еко» у межах земель Останінської і Ленінської сільських рад;

- архітектурно-планувальне завдання Ленінської РДА від 02.08.2007р. №08/07 на проектування об'єкту архітектури для нового будівництва ВЕС «Нова -Еко» і ПЛ 220кВ на території Виноградненської, Ленінської, Останінської і Новомиколаївської сільських рад;

- довідка Ленінського районного відділу  земельних ресурсів  від 02.08.2007р. №1870 про склад земельних угідь, розташованих на території Виноградненської, Ленінської, Останінської і Новомиколаївської сільських рад;

- позитивний висновок  Республіканського комітету АРК по лісовому і мисливському господарству від 03.08.2007р. №05-1/202 про погодження місця розташування ВЕС «Нова-Еко» і ПЛ 330 кВ на території Ленінського району АРК;

- технічні умови ГУ МНС від 10.08.2007р. №2/3820 щодо  вибору земельної ділянки (траси) для розміщення ВЕС «Нова-Еко» та ПЛ на території Виноградненської сільської ради;

- технічні умови ГУ МНС від 10.08.2007р. №2/3821 щодо  вибору земельної ділянки для розміщення ВЕС та ПЛ на території Ленінської сільської ради;

- технічні умови ГУ МНС від 10.08.2007р. №2/3819 щодо  вибору земельної ділянки для розміщення ВЕС «Нова-Еко» та ПЛ на території Останінської  сільської ради;

- технічні умови ГУ МНС від 10.08.2007р. №2/3818 щодо  вибору земельної ділянки для розміщення ВЕС «Нова-эко» та ПЛ на території Новомиколаївської сільської ради;

- позитивний висновок Виноградненської сільської ради від 21.08.2007р  №451/02-16 про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки для будівництва ВЕС «Нова-Еко», ПЛ, ліній управління і зв'язку, технологічних доріг і майданчиків у межах земель Виноградненської  сільської ради;

- позитивний висновок Ленінської сільської ради від 21.08.2007р №70/02-15 про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки для будівництва ВЕС «Нова-Еко»,  ліній управління і зв'язку, технологічних доріг і майданчиків, а також повітряної лінії електропередач ВЛ 220-330 кВ у межах земель Ленінської сільської ради;

- позитивний висновок Новомиколаївської сільської ради від 21.08.2007р. №311/02-16 про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки для будівництва ВЕС «Нова-Еко», ліній управління і зв'язку, технологічних доріг і майданчиків в межах  земель Новомиколаївської сільської ради;

- рішення сесії Останінської сільської ради від 05.09.2007р «Про клопотання перед Ленінською РДА про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки для розробки проектів відведення земельних ділянок під будівництво ВЕС «Нова-Еко» і ПЛ-220-330 кВ у межах земель Останінської  сільської ради»;

- позитивний висновок Останінської  сільської  ради від 06.09.2007р. №276/2-10 про погодження місця розташування і розміру земельної ділянки для будівництва ВЕС «Нова-Еко»,  ліній управління і зв'язку, технологічних доріг і майданчиків, а також повітряної лінії електропередач ВЛ 220-330кВ у межах земель Останінської сільської ради;

- позитивний висновок Державної служби з питань національної культурної спадщини від 21.09.2007р №22-2372/35.

          За результатами розгляду клопотання ТОВ «Нова-Еко» про надання  висновку для погодження матеріалів місцерозташування вітрової електростанції (ВЕС) ТОВ «Нова-Еко» встановленою потужністю 300МВт і повітряних ліній (ПЛ) електропередач 110-220-330кВ на території Чорноморського, Раздольненського, Первомайського  і Ленінського районів АР Крим, Республіканським комітетом по земельним ресурсам  АР Крим було дано позитивний висновок від 25.09.2007г і від 28.09.2007г про те, що  надані позивачем матеріали погодження  складені відповідно до вимог чинного земельного законодавства.

          Крім того, матеріали вибору земельних ділянок для будівництва ВЕС «Нова -Еко» і ПЛ 220кВ на території Виноградненської, Останінської, Ленінської і Новомиколаївської сільських рад були позитивно погоджені рішенням від 30 жовтня 2007 року  республіканської Міжвідомчої комісії при Раді Міністрів АРК з впорядкування підприємницької діяльності, пов'язаної з геологічним вивченням надр, видобутком корисних копалин, комплексним освоєнням і розвитком земель рекреаційного призначення.

          Спеціалізованим проектним інститутом був здійснений  орієнтовний розрахунок втрат сільгоспвиробництва, викликаних вилученням сільгоспугідь, що передаються під будівництво і обслуговування ВЕС «Нова-Еко», на території Ленінської, Останінської, Виноградненської  і Новомиколаївської  сільських рад, і, одночасно,  позивачем була отримана копія генплану з розміщенням ВЕС «Нова-Еко» і ВЛ-220кВ, погоджена  з державним відділом земельних ресурсів і відділом архітектури і містобудування Ленінського району.

          На підставі описової, технічної і графічної документації, зібраної ТОВ «Нова-Еко» в процесі первинної стадії врегулювання земельних правовідносин, позивачем було погоджено місцерозташування вітрової електростанції (ВЕС) «Нова-Еко» потужністю до 200МВт  на земельній ділянці загальною площею 108,4000га і повітряній лінії електропередач ПЛ 220кВ на земельній ділянці загальною площею 12,0000га на території Ленінського району АР Крим за межами населених пунктів, а саме: на землях Ленінської сільської ради (ВЕС) – 22,4000га, з них:11,9000га в короткострокову оренду на період будівництва та  10,5000га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Ленінської сільської ради (ПЛ) – 3,5000га, з них: 3,3770га в короткострокову оренду на 3 роки та 0,1230га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Виноградненської  сільської ради (ВЕС) – 10,4000га, з них: 6,3000га в короткострокову оренду на період будівництва та 4,1000га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Останінської сільської ради (ВЕС) – 27,6000га, з них:18,2000га в  короткострокову оренду на період будівництва та 9,4000га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Останінської  сільської ради (ВЛ) – 8,5000га, з них: 8,1955га в  короткострокову оренду на 3 роки та 0,3045га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Новомиколаївської сільської  ради (ВЕС) – 48,0000га, з них: 32,0000га в  короткострокову оренду на період будівництва та 16,0000га в довгострокову оренду на 49 років.

          З метою реалізації права на оренду вищезгаданих земельних ділянок,   позивач почав клопотати перед Ленінською районною державною адміністрацією (з доданням матеріалів погодження місцерозташування земельної ділянки) про дачу дозволу на розробку проекту землеустрою земельних ділянок, на яких передбачається розміщення об'єкту електроенергетики.

          Однак, звернення ТОВ «Нова-Еко» від 10.01.2008р №574, від 19.02.2008р №75 і від 12.12.2008р №320 з питання надання  дозволу на розробку проектів землеустрою для будівництва ВЕС встановленою потужністю 100Мвт і ПЛ 220-330кВ в Ленінському районі АР Крим були залишені Ленінською районною державною адміністрацією без реагування та без вказання причин і підстав такої бездіяльності, незважаючи, на рекомендації, звернення Представництва Президента України в АР Крим і профільних міністерств.

          Суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню за наступних підстав.

         Згідно з п.3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться в державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами  другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього  Кодексу.

        На підставі п. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.  

        Відповідно до п.п.3, 4 ст. 123 Земельного кодексу України до клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені статтею 151 цього Кодексу, документи, які обґрунтовують  її розмір, призначення і місце розташування, вибір місця розташування земельної ділянки і надання дозволу і умов на розробку проекту її відведення здійснюються в порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

       Як вбачається судом з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, позивачем були здійснені всі дії та надані всі необхідні документи щодо погодження місця розташування земельної ділянки для  будівництва ВЕС встановленою потужністю 100 Мвт і ПЛ 220-330кВ в Ленінському районі АР Крим

        Згідно п.10 ст. 151 Земельного кодексу України після отримання висновків  органів, зазначених в частині сьомій  цієї статті (територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури і охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також,  відповідних  територіальних  органів  виконавчої влади з  питань  лісового або  водного господарства), про можливість відведення земельної ділянки для цілей, вказаних  в заяві (клопотанні), відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно зі своїми повноваженнями, в двотижневий термін розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження цих матеріалів та  надає дозвіл і умови  на розробку проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову.

На підставі п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності, повноваження по розпорядженню землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади.

Також, у відповідності зі ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно  п. «в» ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або в користування в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб і за межами населених пунктів для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади  району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі і тому подібне).

Законодавче визначення об'єкту, пов'язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади  району відсутнє, а отже, розкриття  значення цього  терміну, перш за все, передбачає призначення об'єкту, що будується, як об'єкту, що пов'язаний  з обслуговуванням жителів територіальної громади  району.

На підставі ст. 18 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві держадміністрації в загальних інтересах територіальних громад  об'єднують на договірній основі бюджетні кошти з коштами  підприємств, установ, організацій і населення для будівництва, розширення, реконструкції, ремонту і розміщення  виробничих підприємств, транспорту, мереж тепло-, водо-, газо-, енергозабезпечення, доріг, зв'язку, служб з обслуговування населення, закладів охорони здоров'я, торгівлі, освіти, культури, соціального забезпечення житлово-комунальних об'єктів, у тому числі їх придбання для задоволення потреб населення і фінансує здійснення цих заходів

Суд зазначає, що в даному випадку, передбачається розміщення об'єкту саме для задоволення потреб населення району в частині безперебійного енергозабезпечення.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві держадміністрації забезпечують організацію обслуговування населення підприємствами, установами і організаціями житлово-комунального господарства, зв'язку, телебачення, радіомовлення, торгівлі і громадського харчування, побутового і транспортного обслуговування незалежно від форм власності – тобто, на думку суду, реалізація проекту розміщення ВЕС на території Ленінського району безпосередньо пов'язана з обов'язком відповідача по забезпеченню організації обслуговування населення.

Через  ст.10 Закону України «Про  електроенергетику» до  повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого  самоврядування  в стосунках з суб'єктами електроенергетики належать, зокрема, питання: погодження питань розміщення на підпорядкованій їм території об'єктів електроенергетики виходячи з інтересів територіальних  громад; сприяння розвитку енергетики в регіоні.

Таким чином, через приписи вказаних Законів, забезпечення споживачів (у тому числі, і, в першу чергу – жителів територіальної громади району) електричною енергією є одним з пріоритетних завдань місцевої державної адміністрації в рамках забезпечення і задоволення потреб жителів територіальної громади району.

Також, суд вважає, що факт включення проекту будівництва ВЕС в Програму економічного і соціального розвитку АР Крим на 2008 рік, затверджену постановою ВР АР Крим від 16 січня 2008 року №729-5/08 є доказом соціальної значущості об'єкту і його призначення саме для задоволення потреб жителів територіальної громади Ленінського району.

До того ж, позивачем до матеріалів справи додано постанови, розпорядження, висновки і листи  Кабінету Міністрів України, міністерств і відомств України, постійних комісій Верховної Ради України, якими проект будівництва ВЕС на території Ленінського району АР Крим визнається і розглядається саме як проект соціального значення в рамках чинного природоохоронного, економічного, санітарно-епідеміологічного законодавства України і такий, що відповідає  міжнародним договорам і угодам з даного питання.

При цьому, суд не приймає до уваги заперечення відповідача про те, що будівництво ВЕС передбачає задоволення потреб не тільки жителів Ленінського району, але і АР Крим в цілому, що і стало підставою, на думку відповідача, для зазначення у розпорядженнях Ленінської районної державної адміністрації від 01.06.2007р №467, яким були погоджені матеріали місця розташування об'єкту позивача (ВЕС), про  спрямування цих матеріалів  до Верховної Ради АР Крим та Ради міністрів АР Крим для прийняття подальшого рішення.

Тобто, саме з тієї підстави, що потужність запроектованого об'єкту позивача передбачає його важливість для енергосистеми АР Крим в цілому, а не тільки Ленінського району (потреба якого за даними відповідача складає 13 МВт, тоді як запланована потужність ВЕС рівняє 100 МВт), відповідач прийшов до висновку, що питання розпорядження спірними земельними ділянками відносяться до компетенції Ради міністрів АР Крим.

Між тим, через приписи п. 6 ст. 122 Земельного кодексу України Рада міністрів Автономної Республіки Крим передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та за їх межами для всіх потреб, крім випадків, визначених, зокрема,  частинами третьою  цієї статті – тобто, лише в тому випадку, коли ці повноваження не вправі здійснювати районні державні адміністрації, до числа яких, безумовно належить і відповідач у справі.

З матеріалів справи, а саме з наданого позивачем Техніко-економічного обґрунтування інвестицій у будівництво ВЕС (Том 2 Книга 5 «Схема видачі потужності…»), розробленого ліцензованою проектною організацією з залученням профільних науково-дослідних інститутів, вбачається, що дефіцит потужності в енергетичній системі Східного регіону АР Крим (в якій розташований Ленінський район) складає: при мінімальних навантаженнях – 13МВт, а при максимальних – 65 МВт.

З цього проектного матеріалу судом вбачається, що введення ВЕС (100) в Ленінському районі призведе до зниження дефіциту потужності регіону до 30 МВт при роботі ВЕС мінімальною гарантованою потужністю в режимах зимового максимуму навантажень.    

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, своїм розпорядженням від 26.07.2007р № 661, яким було погоджено матеріали місця розташування повітряних ліній електропередач на території Ленінського району, що є складовою частиною ВЕС «Нова-Еко», відповідачем жодним чином не було передбачено  спрямування цих матеріалів  до Верховної Ради АР Крим та Ради міністрів АР Крим для прийняття подальшого рішення.

Таким чином, з аналізу наведених норм матеріального права та з огляду на обставини справи,  суд доходить до висновку про те, що ВЕС «Нова-Еко» є об'єктом, будівництво якого  пов'язане з обслуговуванням жителів територіальної громади Ленінського району, а отже, заперечення відповідача про відсутність у нього повноважень щодо розпорядження спірними земельними ділянками, в тому числі, щодо питання надання дозволу позивачу на розробку  проекту землеустрою цих земельних ділянок, є хибними, оскільки органом виконавчої влади, уповноваженим вирішувати питання передачі цих земельних ділянок в оренду (у тому числі, вирішувати питання про дачу дозволу на розробку проекту відведення)   через приписи ст. 17, 122, 151 Земельного кодексу України є відповідач у справі – Ленінська районна державна адміністрація.

Згідно зі ст. 19 Конституцій України органи державної влади і органи місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і способом, які передбачені Конституцією і законами України.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права і обов'язки виникають з дій осіб, які передбачені актами цивільного законодавства, а також з дій осіб, які не передбачені цими актами, але аналогічно породжують цивільні права і обов'язки, а підставами виникнення цивільних прав і обов'язків, зокрема, є договори і інші правочини,  різні юридичні факти.

Також, у випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав і обов'язків може бути настання або ненастання певної події.

Таким чином, викладені обставини свідчать про виникнення стосовно спірних земельних ділянок цивільно-правових відносин, внаслідок яких у позивача виникло право на збір, розробку і підготовку в установленому порядку всієї документації, необхідної для укладення договору оренди, а в органу виконавчої влади, уповноваженого розпоряджатися земельною ділянкою, виник обов'язок по прийняттю, розгляду і затвердженню цієї документації за встановленою процедурою, за відсутності встановлених законом перешкод,  в тому числі, щодо надання дозволу на складання проекту землеустрою.

При цьому, вказаний висновок не суперечить змісту  ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України (про порядок передачі земельних ділянок в оренду), ст. ст. 6, 7 Закону України «Про  оренду землі» (про право на оренду землі) і вимогам  ст. 15 Закону України «Про  оренду землі» в частині погодження всіх істотних умов договору оренди землі, виконання яких можливо лише за умови дотримання визначеної  Земельним кодексом України процедури.

Крім того, суд вважає, що вимоги позивача про визнання права на розробку проекту землеустрою, необхідного для отримання позивачем в  оренду спірної земельної ділянки, не суперечать Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» та іншим законодавчим актам з питань земельних відносин, якими встановлений конкурсний порядок отримання  в оренду земельних ділянок державної та комунальної власності.

Так, згідно ст. 58 Конституцій України, ст. 5 Цивільного кодексу України закони і інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, якщо в них прямо про це не вказано, і, застосовуються лише до правовідносин, які виникли після набрання цими законів і актами   законної сили, а отже, враховуючи, що право ТОВ «Нова-Еко» на здобуття в оренду спірної земельної ділянки, виникло раніше внесення змін до  ЗК України і в Закон України «Про оренду землі», то вимоги законодавця про конкурсну процедуру щодо права оренди, не поширюються на правовідносини позивача з відповідачем відносно спірної земельної ділянки.

Більш того, на підставі ст.ст. 124, 134 Земельного кодексу України  не підлягають передачі в оренду на конкурентних підставах земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них в разі, якщо такі земельні ділянки надаються для будівництва і обслуговування лінійних об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, газопроводів, водопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафто- і газових терміналів, електростанцій і тому подібне).

За  таких обставин, враховуючи що позивачем  були підготовлені і надані відповідачу всі матеріали вибору і погодження місця розташування спірних  земельних  ділянок, суд вважає що у відповідача відсутні будь-які перешкоди для надання ТОВ «Нова-Еко» дозволу  на складання проекту землеустрою спірних земельних ділянок.

До того ж, враховуючи, що бездіяльність відповідача в наданні дозволу на розробку проекту  землеустрою ні чим не мотивована, суд вважає, що така бездіяльність  є незаконною, свідчить про односторонню відмову відповідача від виконання своїх зобов'язань, що неприпустимо в розумінні  вимог ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України та свідчить про порушення прав та інтересів ТОВ «Нова-Еко» на отримання в оренду земельної ділянки, в тому числі, в частині розробки проекту землеустрою цієї земельної ділянки.

При цьому, суд враховує, що на підставі п. «д» ст. 184 Земельного кодексу України   складання проектів землеустрою земельних ділянок є складовою частиною землеустрою, а згідно з п.1 ст. 185 Земельного кодексу України землеустрій здійснюється державними і іншими землевпоряджувальними організаціями за рахунок засобів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Криму і місцевих бюджетів, а також засобів громадян і юридичних осіб.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 25 Закону України «Про землеустрій» розробниками документації по землеустрою є юридичні і фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт по землеустрою відповідно до закону.

           Відповідно до норм ст.22 Закони України «Про землеустрій» землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування  щодо  проведення робіт з питань  землеустрою; б) укладених договорів між юридичними або фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) і розробниками документації по землеустрою; в) судових рішень.

           З огляду на викладене, суд вважає, що захист порушеного права ТОВ «Нова-Еко», зважаючи на встановлені факти незаконності бездіяльності відповідача (передбачений законом двотижневий термін для розгляду відповідачем спірного питання сплив понад 11 місяців до розгляду даної справи), полягає саме у визнанні за позивачем права на розробку проекту землеустрою земельної ділянки, без дозволу уповноваженого органу - Ленінської районної державної адміністрації, а шляхом самостійного звернення до розробників документації по землеустрою шляхом укладення відповідного договору.

У судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини  рішення. Рішення оформлено у відповідності зі ст. 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано   16 лютого 2009 року.

З огляду на викладене  та керуючись  ст. ст.  82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Визнати за  Товариством з обмеженою відповідальністю  «НОВА-ЭКО» (04080 м.Київ, вул. Юрківська, 28, ЄДРПОУ 33548074)  право на розробку проекту землеустрою з  відведення в оренду для будівництва і обслуговування вітрової електростанції (ВЕС) «Нова-Еко» потужністю до 100МВт  на земельній ділянці загальною площею 108,4000га і повітряній лінії (ПЛ) електропередач ПЛ 220кВ на земельній ділянці загальною площею 12,0000га на території Ленінського району АР Крим за межами населених пунктів, шляхом звернення до розробників землевпорядної документації, які на договірних підставах, без дозволу Ленінської районної  державної  адміністрації (98200 смт. Леніно, вул. Пушкіна, 22), мають право на складання  проекту землеустрою з відведення земельних  ділянок  в орієнтовних межах і розмірах, визначених  матеріалами погодження місця розташування земельних ділянок, а саме:

-          на землях Ленінської сільської ради (ВЕС) – 22,4000га, з них:11,9000га в короткострокову оренду на період будівництва та  10,5000га в довгострокову оренду на 49 років;

-           на землях Ленінської сільської ради (ПЛ) – 3,5000га, з них: 3,3770га в короткострокову оренду на 3 роки та 0,1230га в довгострокову оренду на 49 років; на землях Виноградненської  сільської ради (ВЕС) – 10,4000га, з них: 6,3000га в короткострокову оренду на період будівництва та 4,1000га в довгострокову оренду на 49 років;

-           на землях Останінської сільської ради (ВЕС) – 27,6000га, з них:18,2000га в  короткострокову оренду на період будівництва та 9,4000га в довгострокову оренду на 49 років;

-          на землях Останінської  сільської ради (ВЛ) – 8,5000га, з них: 8,1955га в  короткострокову оренду на 3 роки та 0,3045га в довгострокову оренду на 49 років;

-          на землях Новомиколаївської сільської  ради (ВЕС) – 48,0000га, з них: 32,0000га в  короткострокову оренду на період будівництва та 16,0000га в довгострокову оренду на 49 років.

  

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Гаврилюк М.П.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.02.2009
Оприлюднено03.03.2009
Номер документу3043491
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —44-2009

Рішення від 12.02.2009

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Гаврилюк М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні