cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.04.13 Справа№ 5015/5292/12
Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Станька Л.Л., судді Запотічняк О.Д. і судді Березяк Н.Є. при секретарі Білані О.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовною заявою: Прокурора Яворівського району Львівської області в інтересах держави в особі: Львівської обласної державної адміністрації, м.Львів
до відповідача-1: Яворівської районної державної адміністрації, м.Яворів
до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Тригал», с.Зелів Яворівського району Львівської обл.
третя особа-1: Державна інспекція сільського господарства у Львівській області, м.Львів
третя особа-2: Управління Держкомзему у Яворівському районі Львівської області, м.Яворів Львівської області
про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Яворівської районної державної адміністрації №184 від 03.04.2012р., визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 08.05.2012р., зобов'язання ТзОВ «Тригал» передати земельну ділянку, яка знаходиться на території Домажирівської сільської ради, заг.пл.23,5163га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн. у розпорядження Львівської обласної державної адміністрації
Представники сторін:
Від прокуратури: Телюк Г.В. - прокурор прокуратури
Від позивача: Крук І.В. - головний спеціаліст
Від відповідача-1: Поставитюк В.В. - начальник юридичного відділу
Від відповідача-2: Кость В.В. - директор
Від третьої особи-1: Бойко О.В. - провідний ю/к
Від третьої особи-2: Чех В.І. - головний спец. ю/к
Представникам сторін роз'яснено права, передбачені ст. 22 ГПК України.
Суть спору:
На розгляді господарського суду Львівської області поступив позов Прокурора Яворівського району Львівської області в інтересах держави в особі: Львівської обласної державної адміністрації, м.Львів до відповідача-1: Яворівської районної державної адміністрації, м.Яворів до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Тригал», с.Зелів Яворівського району Львівської обл. третя особа-1: Державна інспекція сільського господарства у Львівській області, м.Львів третя особа-2: Управління Держкомзему у Яворівському районі Львівської області, м.Яворів Львівської області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Яворівської районної державної адміністрації №184 від 03.04.2012р., визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 08.05.2012р.; зобов'язання Управління Держкомзему у Яворівському районі Львівської області відмінити державну реєстрацію в Державному реєстрі земель, вчинену 03.08.2012р. за №462588364000150; передачу земельної ділянки, яка знаходиться на території Домажирівської сільської ради у розпорядження Львівської ОДА.
Ухвалою суду від 17.12.2012р. порушено провадження у справі та призначено її до розгляду на 17.01.2013р.
Судове засідання, призначене ухвалою суду від 17.12.2013р. на 17.01.2013р. не відбулося, у зв'язку із знаходженням головуючого судді Станька Л.Л. на лікарняному.
Ухвалою суду від 28.01.2013р. розгляд справи відкладено на 13.02.2013р..
Ухвалою суду від 13.02.2013р. призначено колегіальний розгляд справи у складі трьох суддів і згідно автоматизованого розподілу визначено склад колегії: головуючий суддя Станько Л.Л., судді: Запотічняк О.Д. і Березяк Н.Є., розгляд справи відкладено на 12.03.2013р.
Ухвалою суду від 12.03.2013р. відкладено розгляд справи на 03.04.2013р.
Прокуратурою та Позивачем явку представників в засідання суду забезпечено, подано заяву про зменшення позовних вимог від 12.03.2013р. №47-656-вих. (вх..№7800/13 від 20.03.2013р.) в якій виражено прохання про: визнання незаконним та скасувати розпорядження голови Яворівської районної державної адміністрації №184 від 03 квітня 2012 року «Про поновлення договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Тригал»; визнання недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал» від 08 травня 2012 року для розробки піщаного кар'єру, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський району, територія Домажирівської сільської ради, заг.пл.23,5163га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн.; зобов'язання ТзОВ «Тригал» (81083, Львівська область, Яворівський район, с.Зелів, код ЄДРПОУ 13809016) передати земельну ділянку, яка знаходиться на території Домажирівської сільської ради, заг.пл.23,5163га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн. у розпорядження Львівської обласної державної адміністрації (79000, м.Львів, вул..Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 00022562). Також позивачем подано клопотання від 27.03.2013р. в якому виражено прохання про приєднання до матеріалів справи копії листа Львівської обласної державної адміністрації №5/29-2014/0/2-13/1-2від 18.03.2013р., адресованого голові Яворівської РДА п.Романюку М.С. про розгляд звернення щодо поновлення договору оренди земельної ділянки з ТзОВ «Тригал», який судом прийнято і долучено до матеріалів справи.
Відповідачем-1 явку представника в судове засідання забезпечено, подано доповнення до відзиву на позовну заяву від 25.03.2013р. №907 (вх..№9219/13 від 28.03.2013р.) в якому позовні вимоги заперечено.
Відповідачем-2 явку представника в судове засідання забезпечено, позовні вимоги заперечено.
Третьою особою-1 явку представника в судове засідання забезпечено, позовні вимоги підтримано з підстав, викладених у висновках на позовну заяву (вх.№889/13 від 14.01.2013р.).
Третьою особою-2 явку представника в судове засідання забезпечено, подано висновок на позову заяву від 02.04.2013р. №370 в якому позовні вимоги заперечено.
Судом з'ясовано:
Ст. 121 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави у випадках, визначених законом. Право звернення прокурора до суду в інтересах держави передбачено ст. 121 Конституції України, п. 3 ч.3 ст. 20, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру».
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно з п. 3 ч. 3 ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції, вправі звертатись до суду в передбачених законом випадках.
При цьому, прокурор враховує наступні підстави для звернення з даним позовом до суду.
Прокуратурою Яворівського району Львівської області на виконання завдання прокуратури Львівської області проведено перевірки з приводу додержання вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та місцевого самоврядування при відведенні земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, а також вимог закону щодо цільового використання та охорони цих земель.
З метою виконання зазначеного завдання прокуратури Львівської області, прокуратурою Яворівського району Львівської області в порядку ст.ст.8, 20 Закону України «Про прокуратуру» скеровано вимогу в управлінні Держкомзему у Яворівському районі щодо надання договорів оренди земельних ділянок, а також технічної документації, на підставі яких укладалися зазначені догори, які здійснюють діяльність, пов'язану із користуванням надрами на території Яворівського району Львівської області, а також залучено посадовців управління з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Львівській області для проведення зазначеної перевірки.
В ході зазначеної перевірки, проведеної фахівцями управління з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Львівській області на вимогу прокурора Яворівського району Львівської області встановлено, що відповідно до п.п.3, 5 розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації від 07.03.2006 року №217 «Про передачу земельних ділянок», надано ТзОВ «Тригал» земельну ділянку площею 23,5163 га в оренду терміном на 5 років під розробку кар'єру будівельних пісків на території Домажирівської сільської ради Яворівського району та доручено Яворівській РДА укласти договір земельної ділянки і зареєструвати його в установленому порядку.
24.03.2006 року на виконання розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації від 07.03.2006 року №217 між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал» укладено договір оренди земельної ділянки, строком на 5 років, з дати реєстрації договору оренди землі, загальною площею 23,5163 га із складу земель запасу Домажирівської сільської ради Яворівського району.
Однак, 08 травня 2012 року між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал» укладено договір оренди земельної ділянки для розробки піщаного кар'єру, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський району, територія Домажирівської сільської ради, загальною площею 23,5163 га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн.
Зазначений договір земельної ділянки укладено на підставі розпорядження голови Яворівської РДА №184 від 03 квітня 2012 року «Про поновлення договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Тригал», яким поновлено договір земельної ділянки від 24.03.2006 року, укладений на виконання розпорядження голови ЛОДА від 07.03.2006р. №217 між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал», строком на 5 років, з дати реєстрації договору оренди землі, загальною площею 23,5163 га із складу земель запасу Домажирівської сільської ради Яворівського району.
На думку прокуратури, приймаючи розпорядження головою Яворівської РДА №184 від 03 квітня 2012 року «Про поновлення договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Тригал» порушено вимоги земельного законодавства України.
Заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази в їх сукупності судом зазначається наступне:
відповідно до ст. 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України - земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Частина 2 ст.19 Конституції передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог п.а ст.17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Ч.3 ст.122 Земельного кодексу України передбачено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) сільськогосподарського використання;
б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті;
в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до частини 4 цієї ж статті обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
В даному випадку ст.122 Земельним кодексом України не передбачено можливості передачі розпорядженням голови Яворівської РДА земельної ділянки в оренду для розробки піщаного кар'єру, яка знаходиться за межами населених пунктів без відповідного на те доручення (відповідного розпорядження) Львівської обласної державної адміністрації.
Наведені вище порушення вимог земельного законодавства України стверджуються й інформацією Державної інспекції сільського господарства у Львівській області №4965/3-10-8 від 13.11.2012 року.
Згідно ч. 1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Ст.35 Закону України «Про оренду землі» визначено, що спори пов'язані із орендою землі вирішуються у судовому порядку.
Поряд з цим, відповідно до п. 1.2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду судами справ у спорах, що виникають із земельних відносин», органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або у користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановлення сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого користування рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватно-правового характеру, за відповідності складу сторін спору ст.1 ГПК України, підвідомчі господарським судам.
Загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (угод) встановлені ст. 215 ЦК України, згідно норм якої недійсною визнається угода, що не відповідає вимогам закону.
Так, відповідно до вимог ч.1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити положенням ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Відповідно до ст. 215 ч. 3 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним з підстав недотримання вимог, зокрема, ч.1 ст. 203 ЦК України.
Статтею 216 ЦК України передбачено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ст.33 Закону України «Про оренду землі», орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Відповідно до п. 5 ст.33 Закону України «Про оренду землі», орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
З наведеного випливає, що Яворівська РДА в порушення вимог ст.122 Земельного кодексу України, приймаючи оскаржуване розпорядження вийшла за межі своїх повноважень, розпорядилась зазначеною вище земельною ділянкою без надання відповідного доручення орендодавця-Львівської ОДА на поновлення договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Тригал».
Сукупність викладених матеріалів та наведених законодавчих і правозастосовчих норм вказують на невідповідність оскаржуваного розпорядження та укладеного договору оренди вимогам чинного законодавства. Відтак, оскаржуване розпорядження Яворівської районної державної адміністрації як правовий акт виданий органом виконавчої влади індивідуальної дії підлягає визнанню незаконними та скасуванню, а договір оренди земельної ділянки від 08 травня 2012 року укладений між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал» для розробки піщаного кар'єру, яка знаходиться за адресою: Львівська область. Яворівський району, територія Домажирівської сільської ради загальною площею 23,5163 га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн., як правочин вчинений на підставі незаконного нормативного акта - визнанню недійсним.
Прокуратурою у позовній заяві заявлено клопотання про вжиття заходів до забезпечення позову шляхом заборони вчинення будь-якими особами дій пов'язаних з користуванням земельною ділянкою, розташованій на території Домажирівської сільської ради, Яворівського району Львівської області (зокрема: виконувати роботи, надавати послуги, приймати рішення на забудову, тощо).
Згідно постанови Пленуму Вищого господарського суду від 26.12.2011р. № 16 "Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову" особа, яка подала заяву про забезпечення позову, повинна обґрунтувати причини звернення із заявою про забезпечення позову. З цією метою та з урахуванням загальних вимог, передбачених статтею 33 ГПК, обов'язковим є подання доказів наявності фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного заходу до забезпечення позову. Достатньо обґрунтованим для забезпечення позову є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного виду забезпечення позову. Про такі обставини може свідчити вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов'язання після пред'явлення вимоги чи подання позову до суду (реалізація майна чи підготовчі дії до його реалізації, витрачання коштів не для здійснення розрахунків з позивачем, укладення договорів поруки чи застави за наявності невиконаного спірного зобов'язання тощо). Саме лише посилання в заяві на потенційну можливість ухилення відповідача від виконання судового рішення без наведення відповідного обґрунтування не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.
Оскільки, клопотання не обґрунтовано доказами наявності фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного виду забезпечення позову, які можуть свідчити про вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов'язання після пред'явлення позову до суду, то суд прийшов до висновку, що дане клопотання підлягає відхиленню.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи, що позивачем представлено достатньо об'єктивних та переконливих доказів в підтвердження своїх позовних вимог, суд прийшов до висновку, що зменшені позовні вимоги підставні і підлягають задоволенню.
Судовий збір, відповідно до ст. 49 ГПК України, слід покласти на відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Керуючись ст.ст.33, 34, 49, 82, 83, 84, 85, 87, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити повністю.
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Яворівської районної державної адміністрації №184 від 03 квітня 2012 року «Про поновлення договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Тригал».
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений між Яворівською РДА та ТзОВ «Тригал» від 08 травня 2012 року для розробки піщаного кар'єру, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський району, територія Домажирівської сільської ради, заг.пл.23,5163га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн.
4. Зобов'язати ТзОВ «Тригал» (81083, Львівська область, Яворівський район, с.Зелів, код ЄДРПОУ 13809016) передати земельну ділянку, яка знаходиться на території Домажирівської сільської ради, заг.пл.23,5163га, кадастровий №4625883600:01:000:0004, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3749501,50 грн. у розпорядження Львівської обласної державної адміністрації (79000, м.Львів, вул..Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 00022562).
5. Стягнути з Яворівської районної державної адміністрації (81000, Львівська область, м.Яворів, вул.Франка, 8, код ЄДРПОУ 04055883) в дохід державного бюджету 1609,50 грн. судового збору.
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Тригал» (81083, Львівська область, Яворівський район, с.Зелів, код ЄДРПОУ 13809016) в дохід державного бюджету 1609,50 грн. судового збору.
7. Накази видати відповідно до ст.116 ГПК України.
8. Дане рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду. Строк і порядок набрання рішенням законної сили та його оскарження визначені ст.ст.85,91,93 ГПК України.
Повний текст рішення оформлено і підписано - 05.04.2013р.
Головуючий суддя Станько Л.Л.
суддя Запотічняк О.Д.
суддя Березяк Н.Є.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2013 |
Оприлюднено | 08.04.2013 |
Номер документу | 30471550 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Станько Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні