Ухвала
від 04.04.2013 по справі к/9991/94488/11-с
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 квітня 2013 року м. Київ К/9991/94488/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Суддів:Черпіцької Л.Т. Васильченко Н.В. Гашицького О.В.

провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Заступника прокурора Херсонської області на постанову Генічеського районного суду Херсонської області від 19.12.2008р. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2011р. у справі № 2-а-597/08/2107 за позовом Приватного підприємства "РАСА" до Генічеська районна державна адміністрація Херсонської області, за участю прокуратури Херсонської області, про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА:

Приватне підприємство «Раса» звернулося до Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області з позовом, в якому просило визнати дії незаконними та зобов'язати погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, визнати за підприємством право на укладання договору оренди земельної ділянки площею 4,0 га, розташованої за межами населеного пункту с.Стрілкове на території Стрілковської сільської ради Генічеського району Херсонської області, кадастровий номер земельної ділянки 6522185200:11:014:0223.

Постановою Генічеського районного суду Херсонської області від 19 грудня 2008 року позов задоволений частково. Визнано дії голови Генічеської районної державної адміністрації у частині відмови приватному підприємству «Раса» у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0га, розташованої за межами населеного пункту с. Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, кадастровий номер земельної ділянки 6522185200:11:014:0223 незаконними. Зобов'язано Генічеську районну державну адміністрацію укласти договір оренди земельної ділянки площею 4.0 га, розташованої за межами населеного пункту с. Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, кадастровий номер земельної ділянки 6522185200:11:014:0223 з приватним підприємством «Раса» відповідно до норм закону.

Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2011р. апеляційну скаргу Херсонського міжрайонного природоохоронного прокурора задоволено частково. Постанову Генічеського районного суду Херсонської області від 19 грудня 2008 року скасовано у частині задоволення позову щодо зобов'язання Генічеської районної державної адміністрації укласти договір оренди земельної ділянки площею 4.0 га, розташованої за межами населеного пункту с. Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, кадастровий номер земельної ділянки 6522185200:11:014:0223 з приватним підприємством «Раса» відповідно до норм закону. В цій частині позовних вимог закрито провадження у справі. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Генічеського районного суду Херсонської області від 19.12.2008р. та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2011р. Заступник прокурора Херсонської області звернувся з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати в частині задоволення позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та заперечень на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 9 жовтня 2007 року Приватне підприємство «Чонгар» перемогло у конкурсі з набуття права довгострокової оренди земельної ділянки площею 12,0 га.

Конкурс проводився Генічеською районною державною адміністрацією на підставі відповідного Положення затвердженого розпорядженням голови Генічеської районної державної адміністрації від 13 березня 2007 року №209.

Відповідно до Угоди про уступку права та перевід обов'язків по протоколу № 8 від 09 жовтня 2007 року засідання комісії, набуття права на оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення на конкурентних засадах, створеної у відповідності з розпорядженням голови райдержадміністрації від 13 листопада 2006 року № 940 та від 13 березня 2007 року № 209, укладеної 16.11.2007 року між Генічеською районною державною адміністрацією Херсонської області, Приватним підприємством «Чонгар» та Приватним підприємством «РАСА», до останнього перейшло переможця конкурсу перейшли на земельну ділянку площею 4 га під розміщення бази відпочинку розташованої на території Стрілківської сільської ради (на південь від пансіонату «Сокіл»).

Відповідно до розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 10 січня 2008 року № 11 Приватному підприємству «РАСА» надано згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду.

Відповідно до розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 19лютого 2008 року № 155 Приватному підприємству «РАСА» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду.

Позивачем замовлено розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду в ТОВ «Санта» (м. Генічеськ), яка має відповідну ліцензію на проведення цих робіт. Проект пройшов всі етапи погодження відповідними службами району та області, в результаті розгляду яких отриманні відповідні позитивні висновки.

ПП «Раса» звернулося із клопотанням до Генічеської районної державної адміністрації про погодженні проекту відведення зазначеної земельної ділянки в оренду

03.12.2008 року листом голови Генічеської районної державної адміністрації було відмовлено Приватному підприємству «РАСА» у затвердженні проекту відведення зазначеної земельної ділянки в оренду, враховуючи висновок Держкомзему від 30.10.2008р. та на підставі розділу 2 ст. 124 та розділу 3 пункту 1 Перехідних положень ЗК України.

Відповідно до п.а) ст.17 Земельного Кодексу України (в редакції чинної на момент виникнення правовідносин) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частиною першою ст.124 Земельного Кодексу України (в ред. від 20.06.2007 року) було передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст.124 Земельного Кодексу України (в ред. від 01.01.2008р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Не допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні) Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Відповідно до п.12 розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно зі ст.16 Закону України, від 06.10.1998, № 161-XIV "Про оренду землі " (в ред. діючої на момент проведення конкурсу) особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. У разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлено інший порядок. Порядок проведення конкурсу чи аукціону та набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством.

Згідно з висновком державної експертизи землевпорядної документації від 30 жовтня 2008 року № 1139-08 було оцінено негативно та не погоджено проект відведення із врахуванням того, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою був наданий після 1 січня 2008 року та набуття права оренди повинно було здійснюватись на аукціоні та відсутнє документальне підтвердження, відповідно до якого, на графічних матеріалах нанесена водоохоронна зона та прибережна захисна смуга Азовського моря (постанова Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 №486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них».

Відповідно до п. 5 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них ,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 №486 розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації. Проекти цих зон розробляються на замовлення органів водного господарства та інших спеціально уповноважених органів, узгоджуються з органами Мінекоресурсів, Держводгоспу, Держкомзему, власниками землі, землекористувачами і затверджуються відповідними місцевими органами державної виконавчої влади та виконавчими комітетами Рад.

Колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що відмова у погодженні проекту відведення з боку Державного комітету України із земельних ресурсів є безпідставною, оскільки розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації, який розробляються на замовлення органів водного господарства та інших спеціально уповноважених органів та не входить до обов'язку суб'єктів підприємницької діяльності, що зацікавлені у відведенні земельної ділянки, яка знаходиться у державній власності. Прибережні захисні смуги у межах водоохоронної зони можуть використовуватися для провадження господарської діяльності за умови обов'язкового виконання вимог, передбачених статтями 89 та 90 Водного кодексу України, а проектом позивача такі умови передбачені.

Крім того, право на укладення договору оренди земельної ділянки було отримано до набуття чинності (01.01.2008р.) Закону України N 107-VI від 28.12.2007р., яким було внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України, стосовно набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, виключно на аукціонах.

Суди також вірно зазначили, що відмова Генічеської районної державної адміністрації, по-суті, у погодженні, а ні у затвердженні проекту відведення зазначеної земельної ділянки в оренду позивачу є протиправною, так як саме погодження, а ні затвердженні було віднесено до компетенції Генічеської районної державної адміністрації.

З огляду на наведене, суди першої та апеляційної інстанції дійшли до обґрунтованого висновку, щодо задоволення позовних вимог про визнання незаконними дії голови Генічеської районної державної адміністрації у частині відмови приватному підприємству «Раса» у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0 га, розташованої за межами населеного пункту с. Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області.

Колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції щодо закриття провадження у справі в частині позовних вимог про зобов'язання Генічеської районної державної адміністрації укласти договір оренди земельної ділянки, у зв'язку з тим, що дана вимога не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки має приватноправовий характер, тому орган державної влади в цьому випадку виступає в спірних правовідносинах як суб'єкт права власності, а не як суб'єкт владних повноважень.

За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовано до них норми матеріального права.

Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

З огляду на викладене, судова колегія вважає касаційну скаргу безпідставною, та такою, що не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Заступника прокурора Херсонської області відхилити, а ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2011р. залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення04.04.2013
Оприлюднено09.04.2013
Номер документу30505664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —к/9991/94488/11-с

Ухвала від 04.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 02.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні