Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 квітня 2013 р. Справа №805/2108/13-а
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 11 годин 50 хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., за участі секретаря судового засідання Зикун Ю.В., представника позивача Запорожця С.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовною заявою позовом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Наш урожай» про подовження дії спеціальної санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, з боку позивача Державної податкової служби України,
ВСТАНОВИВ:
18 лютого 2013 року позивач, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Наш Урожай», про подовження дії спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності, застосованої до суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності наказом позивача № 919 від 15.08.2012. Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідач порушив статтю 1 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» під час виконання зовнішньоекономічного контракту № 05/11/2008, укладеного 5 листопада 2008 року з фірмою FA.N.Reitenbach E.K. (Німеччина), а саме: на валютний рахунок відповідача не надійшла виручка в іноземній валюті в сумі 3990,74 євро. За допущене порушення 15 серпня 2012 року до відповідача наказом позивача була застосована спеціальна санкція: тимчасово зупинена зовнішньоекономічна діяльність. Відповідач не усунув вказані порушення протягом трьох місяців з дати видання наказу № 919 від 15.08.2012. З посиланнями на статтю 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», позивач просив подовжити дію спеціальної санкції - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності, застосованої до відповідача наказом № 919 від 15.08.2012 на термін до усунення порушення статті 1 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» допущеного при виконання контракту від 05.11.2008 №05/11/2008 укладеного з фірмою FA.N.Reitenbach E.K. (Німеччина), а саме до погашення простроченої дебіторської заборгованості у розмірі 3990,74 євро.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав пояснення аналогічні викладеним в позовній заяві, просив позов задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином, про причини неприбуття суд не повідомив.
Керуючись частиною 4 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд визнав за можливе не відкладати розгляд справи і вирішити її на підставі наявних у ній доказів.
Заслухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Наш урожай» зареєстровано в як юридична особа виконавчим комітетом Донецької міської ради 10 жовтня 2007 року і внесено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України за кодом 35484923.
16 жовтня 2009 року Державною податкової інспекцією у Кіровському районі м. Донецька був складений «Акт №2782/22/35484923 про результати позапланової виїзної перевірки ТОВ «Наш урожай» (код ЄДРПОУ 35484923) з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 05.11.2008р. по 11.10.2009р. за контрактом №05/11/2008 від 05.11.2008 з «Fа.N.Reitenbach е.K.» (Німеччина)» (далі за текстом Акт). За результатами Акту встановлено порушення відповідачем статті 1 Закону України від 23 вересня 1994 року «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» під час виконання зовнішньоекономічного контракту № 05/11/2008, укладеного 5 листопада 2008 року з фірмою FA.N.Reitenbach E.K. (Німеччина), а саме: не надходження в законодавчо встановлений термін 180 днів валютної виручки в сумі 3990,74 євро (законодавчо встановлений термін - 19.07.2009) (а.с. 13-16).
2 липня 2012 року Державна податкова служба України листом за №9295 15/22-3316 звернулася до позивача з пропозицією застосувати спеціальні санкції, або попередити про можливість застосування, до сімдесяти українських суб'єктів господарської діяльності у яких за результатами проведення перевірок встановлено наявність простроченої дебіторської заборгованості по здійсненних зовнішньоекономічних операціях, в тому числі до ТОВ «Наш урожай» (а.с. 11-12).
15 серпня 2012 року наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України №919 до відповідача за порушення Законів України «Про зовнішньоекономічну діяльність», «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» була застосована спеціальна санкція - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності (а.с. 22).
25 жовтня 2012 року Міністерство економічного розвитку і торгівлі України звернулося до Державної податкової служби України з листом № 4122-10/40178-07 щодо доцільності скасування дії спеціальної санкції, застосованої до ТОВ «Наш урожай» та застосування з 4 грудня 2012 року спеціальної санкції у вигляді індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності або продовження дії спеціальної санкції тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності, про що ініціатор має підготувати та направити до 23 листопада 2012 року відповідні матеріали (а.с. 23-24).
21 листопада 2012 року Державна податкова служба України листом за №5786/0/51-12/223316 повідомила Міністерство економічного розвитку та торгівлі України про не погашення ТОВ «Наш урожай» дебіторської заборгованості за зовнішньоекономічним контрактом № 05/11/2008, укладеним 5 листопада 2008 року з фірмою «FA.N.Reitenbach E.K.» (Німеччина), і доцільність подовження спеціальної санкції до відповідача (а.с. 25).
Згідно «Декларації про валютні цінності, доходи та майно, що належить резиденту України і знаходиться за її межами станом на 1 жовтня 20112 року», яка була подана до Державної податкової інспекції у Кіровському районі м Донецька Донецької області Державної податкової служби в «Розділі ІІІ. Майно та товари за кордоном» відповідачем самостійно було вказано, що за товари, що експортовані ним за межі України на адресу «FA.N.Reitenbach E.K.» (Німеччина) на звітну дату не надійшли в установлені законодавством терміни валютні кошти на валютний рахунок в уповноваженому банку в сумі 3990,74 євро (а.с. 75-78).
18 березня 2013 року Державна податкова інспекція у Кіровському районі м Донецька Донецької області Державної податкової служби листом за №2682/10/22-313-10 повідомила суд, що відповідач не подав декларацію про валютні цінності станом на 1 січня 2013 року (а.с. 60).
При прийнятті постанови суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 3 Закону України від 16 квітня 1991 року №959-XII, в редакції Закону України від 6 листопада 2012 року №5480-VI, «Про зовнішньоекономічну діяльність» (далі - Закон №959-XII) суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності в Україні, зокрема, є юридичні особи, зареєстровані як такі в Україні і які мають постійне місцезнаходження на території України.
Статтею 5 Закону №959-XII передбачено, що до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності може бути застосовано санкцію у вигляді тимчасового зупинення права здійснення такої діяльності у випадках порушення чинних законів України, що стосуються цієї діяльності, згідно із статтею 37 цього Закону.
Відповідно до статті 7 Закону №959-XII регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні здійснюється за допомогою, зокрема, законів України.
Україна самостійно формує систему та структуру державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності на її території (стаття 8 Закону №959-XII).
Відповідно до статті 9 Закону №959-XII центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики здійснює контроль за додержанням всіма суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності чинних законів України та умов міжнародних договорів України та виконує інші функції відповідно до законів України і Положення про центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики.
31 травня 2011 року Указом Президента України №634/2011 було затверджено «Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України».
Згідно вказаному Положенню Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (Мінекономрозвитку України) входить до системи органів виконавчої влади і є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації, зокрема, державної зовнішньоекономічної політики. Мінекономрозвитку України відповідно до покладених на нього завдань застосовує до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальні санкції, передбачені Законом України «Про зовнішньоекономічну діяльність».
Відповідно до приписів статті 14 Закону №959-XII всі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право, зокрема, самостійно визначати форму розрахунків по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих, що не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам.
Відповідно до вимог статті 1 Закон України від 23 вересня 1994 року №185/94-ВР, в редакції Закону України від 6 листопада 2012 року №5480-VI, «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» (далі - Закон №185/94-ВР) виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Відповідно до статті 32 Закону №959-XII всі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності несуть відповідальність за порушення цього або пов'язаних з ним законів України та/або своїх зобов'язань, які випливають з договорів (контрактів), тільки на умовах і в порядку, визначених законами України.
Стаття 35 Закону №959-XII встановлено, що суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності несуть відповідальність у видах та формах, передбачених статтями 33 і 37 цього Закону, іншими законами України та/або зовнішньоекономічними договорами (контрактами).
Згідно статті 37 Закону №959-XII за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності можуть бути застосовані такі спеціальні санкції тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності у випадках порушення цього Закону або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки. Санкції, зазначені у цій статті, застосовуються центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів державної податкової служби або за рішенням суду. Санкції, зазначені у цій статті, можуть бути застосовані до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності протягом трьох років з дня виявлення порушення законодавства. Тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності діє до моменту усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, але не більше трьох місяців з дати винесення відповідного рішення центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики. Подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності здійснюється виключно за рішенням суду. Для подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики на підставі інформації ініціатора застосування даної санкції звертається з позовною заявою до суду. При прийнятті рішення щодо подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності суд зазначає термін, на який подовжено дію цієї санкції.
Судом встановлено, що порушення вимог статті 1 Закону №185/94-ВР було виявлено 16 жовтня 2009 року (дата складання Акту органом Державної податкової служби України), а спеціальна санкція - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності - була застосована до відповідача 15 серпня 2012 року (дата видання наказу Міністерства економічного розвитку та торгівлі України №919), тобто санкція, зазначена у статті 37 Закону №959-XII, була застосована до відповідача протягом трьох років з дня виявлення порушення законодавства.
Судом встановлено, що на день розгляду справи відповідачем не усунуто порушення вимог статті 1 Закону №185/94-ВР, а саме виручка за зовнішньоекономічним контрактом № 05/11/2008, укладеним 5 листопада 2008 року з фірмою «FA.N.Reitenbach E.K.» (Німеччина), в сумі 3990,74 євро на валютний рахунок відповідача в уповноваженому банку не надійшла.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Наш урожай».
Вирішуючи питання щодо визначення терміну, до якого слід подовжити дію цієї санкції, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 251 Цивільного кодексу України терміном є певний момент у часі, з настанням якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
Спеціальна санкція, зазначена у статті 37 Закону №959-XII, була застосована до відповідача за порушення статті 1 Закону №185/94-ВР.
Таким чином, усуненням порушення статті 1 Закону №185/94-ВР буде вважатися факт зарахування виручки в іноземній валюті на валютний рахунок відповідача в уповноваженому банку, зазначений в зовнішньоекономічному контракті.
З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги у наступний спосіб: подовжити дію тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності відповідача до зарахування виручки в іноземній валюті на валютний рахунок в уповноваженому банку, зазначений в зовнішньоекономічному контракті.
Питання судових витрат вирішити в порядку, встановленому статтею 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статями 2, 8-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 158-164, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Подовжити дію тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Наш урожай» (83064, м. Донецьк, вулиця Шутова, б. 18, кВ. 10, код ЕДРПОУ 35484923) до зарахування виручки в іноземній валюті в сумі 3990 (три тисячі дев'ятсот дев'яносто) євро 74 євроценти на валютний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «Наш урожай» в уповноваженому банку, зазначений в контракті №05/11/2008, який укладений 5 листопада 2008 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Наш урожай» та фірмою «FA.N.REITENBACH E.K.» (Німеччина).
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 1 квітня 2013 року.
Постанова в повному обсязі складена 5 квітня 2013 року.
Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя Циганенко А.І.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2013 |
Оприлюднено | 10.04.2013 |
Номер документу | 30533288 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Циганенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні